تفاوت استیکینگ و لندینگ

تفاوت استیکینگ و لندینگ(Lending) چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 1 اسفند 1401

سالهاست که سرمایه گذاران در دنیای کریپتو به دنبال ایجاد درآمد غیر فعال هستن و خوشبختانه راه حل آن را نیز یافته‌اند. با استیکینگ و لندینگ(وام‌دهی) شما امکان ایجاد درآمد غیر فعال را خواهید داشت. هر دو روش‌هایی ساده برای کسب سود سرمایه‌گذاران در ارزهای دیجیتال هستند. حتی گاهی تا 15٪ APY و بالاتر نیز می‌توانید از سپرده‌گذاری رمزارزهای خود سود کسب کنید. اما چگونه می‌توان وارد استیکینگ شد؟ روش وام‌دهی ارزهای دیجیتال چگونه است؟ آیا امکان اینکه هر یک از شیوه‌های کسب درآمد غیر فعال توسط سیاستمداران متوقف شود، وجود دارد؟

در این مقاله هر چیزی که لازم است در مورد استیکینگ و وام دادن کریپتو بدانید، گفته‌شده است.

استکینگ(Staking) و لندینگ(Lending) کریپتو چیست؟

به طور خلاصه وقتی شما ارزهای دیجیتال خود را استیک(Stak) می‌کنید به این معناست که رمزارزهای خود را به یک بلاکچین اجاره می‌دهید در حالی‌که وام دادن(Lending) به معنای اجاره ارزهای دیجیتال‌تان به یک وام گیرنده است. در هر دو روش به شما سود پرداخت می‌شود که معمولا از جنس همان ارز دیجیتالی است که استیک کردید یا قرض دادید.

استکینگ چیست؟

استیک کردن به معنی قفل کردن رمزارزهای شما برای مدت زمان مشخصی برای کسب درآمد غیر فعال از آنهاست. شما می توانید آن را مانند یک گواهی سپرده رمزنگاری (CD) در نظر بگیرید. این نوع سرمایه گذاری بر خلاف انواع سنتی آن غیر قابل لمس است اما شما در این روش قادر خواهید بود از روی رمزارزهای غیر قابل استفاده خود سود کسب کنید. معمولا اکثر کاربران بازه‌های زمانی 30 روزه را برای استیکینگ در نظر می‌گیرند.

این سود از کجا می‌آید؟

در واقع شما با وثیقه کردن کوین‌های خود روی بلاکچین دارید از آن پشتیبانی می‌کنید به همین دلیل به شما پاداش داده می‌شود. استیکینگ و استخراج شبیه هم هستند با این تفاوت که ماینرها قدرت محاسباتی را به بلاک چین اختصاص می‌دهند و در ازای آن کوین می‌گیرند. در حال حاضر شما توانایی استیک کردن تمامی رمزارزها را ندارید در ادامه بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد.

شروع این کار بسیار ساده است ابتدا باید با توجه به شرایطی که برای شما مطلوب‌تر است پلتفرم خود را انتخاب کنید بعد از آن میزان کوینی که می‌خواهید برای این کار استفاده شود را تعیین می‌کنید و با انتخاب دوره قفل سرمایه‌تان کار شما به پایان رسیده اکنون درآمد غیر فعال دارید.

به طور خلاصه استیکینگ برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که سودهای بالا اما باریسک کم می‌خواهند البته زمان را در نظر بگیرید باید سرمایه‌گذاری بلند مدت کنید. پس تفاوت وام‌دهی با استیکینگ چیست؟

تفاوت استیکینگ و لندینگ

تفاوت استیکینگ و لندینگ

وام دهی کریپتو نیز به معنای وثیقه دادن رمز ارز شما به یک پلتفرم خاص برای کسب درآمد بیشتر از ارز‌های دیجیتال شما است اما با سه تفاوت کلیدی.

اولین تفاوت مربوط به نحوه استفاده از رمزارز است. همانطور که از نام آن پیداست، وقتی کریپتو قرض می دهید، به پلتفرم اجازه می دهید آن را به وام گیرندگان کریپتو اجاره دهد. این پلتفرم بهره آن وام گیرندگان را دریافت می کند و درآمد را با شما تقسیم می‌کند. وام‌های رمزنگاری با استفاده از رمز ارزی که در آن قفل می‌کنید به عنوان وثیقه تضمین می‌شوند.

مورد دوم این است که در استیکینگ، ارز دیجیتال شما را برای یک دوره از پیش تعیین شده قفل می کند، اما بسیاری از پلتفرم‌های وام دهی به شما امکان می‌دهند هر زمان که بخواهید درآمد خود را برداشت کنید. بنابراین اگر staking مانند باز کردن حساب سپرده‌گذاری است وام دادن مانند افتتاح یک حساب پس انداز است. آیا این بدان معناست که نرخ‌های بهره مانند حساب‌های پس‌انداز معمولی 0.50 درصد است؟ خوشبختانه، نه. در واقع نرخ بهره کریپتوهای وام داده شده به 14 درصد می رسد.

موضوعات سیاسی مهم

آخرین وجه تمایز بین استیکینگ و لندینگ این است که قانون‌گذاران ایالات متحده درباره برخورد با آنها چگونه تصمیم می‌گیرند. به نظر نمی رسد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) به استیکینگ به عنوان یک تهدید بزرگ نگاه اما از سیستم وام‌دهی کریپتو متنفرند. بارها در قوانین مربوط به این سیستم یا اخبار منتشر شده درباره آن سعی در سرکوب و از بین بردن وام‌دهی داشته‌اند.

در سپتامبر 2021، زمانی که پلتفرم‌های وام‌دهی Celcius و BlockFi به 35 میلیارد دلار سرمایه در این بخش رسیدند. شروع به دریافت اخطارهایی از سازمان های نطارتی آمریکا کردند. صرف نظر از اینکه ما به عنوان فعالان حوزه کریپتو از مزایای وام‌دهی آگاهیم، باید بپذیریم که خشم متفکران سیاسی ایالات متحده از وام‌دهی کریپتو باعث می‌شود که جذابیت آن به عنوان یک استراتژی سرمایه‌گذاری غیرفعال بلندمدت کمتر شود.

چقدر میتوان از طریق وام‌دهی کریپتو پول کسب کرد؟

نرخ بهره‌ای که به وام‌دهی ارز دیجیتال یا استیک کردن آن تعلق میگیرد بین 1 تا 15% متغییر است. بسته به نوع کوینی که شما به اشتراک می‌گذارید و مدت زمن قفل کردن دارایی‌تان سود متفاوتی نصیب‌تان می‌شود. از تمامی جوانب سپرده‌گذاری ارز دیجیتال نسبت به سپرده گذاری سنتی پرسودتر است با این تفاوت که در روش سنتی شما نقد شونگی بیشتری دارید. به این معنا که هر زمان بخواهید قادر به برداشت پولتان هستید.

کدام ارز دیجیتال نرخ بهره بالاتری دارد؟

کدام ارزهای دیجیتال بیشترین نرخ بهره‌ را به صورت روزانه یا حتی ساعتی پرداخت می کنند. در زمان نگارش این مقاله، ICX، که نماد اصلی پروژه بلاک چین کره ای، آیکون است. 10.60% APY پرداخت می‌کند. چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که نرخ‌های بهره شما معمولاً از جنس ارز دیجیتالی که قرض داده‌اید یا استیک کرده‌اید پرداخت می‌شود.

اگر وایت پیپر Icon را بخوانید و متوجه پتاسیل زیاد آن برای رشد در بلند مدت شوید قطعا به سرمایه‌گذاری روی آن علاقه‌مند خواهید شد. اگر نه، پس منطقی‌تر است که یک ارز دیجیتال را قرض دهید یا استیک کنید که معتقدید ارزش آن در بلندمدت افزایش می یابد.

با چه ارزهای دیجیتالی می‌توانید شروع به کار کنید؟

ممکن است با خواندن جمله‌ی بعدی بسیار متعجب شوید اما باید بدانید که نمی توانید بیت کوین را استیک کنید. تراکنش‌های بیت‌کوین با استفاده از فرآیندی به نام (اثبات کار) تأیید می‌شوند که اساساً بر پایه قدرت محاسباتی است. به همین دلیل است که ماینینگ به تعداد زیادی از کامپیوترهای قدرتمند احتیاج دارد. اما اکنون یک روش جدید و کم مصرف به نام (اثبات سهام) وجود دارد، که به جای انرژی از کوین استفاده می‌کند. فناوری پشت اثبات سهام بسیار پیچیده است. اما برای روشن‌تر شدن موضوع توضیحات زیر به کارتان می‌آید:

اثبات کار یک خودروی گازسوز است و اثبات سهام یک خودروی الکتریکی است. فقط در صورتی می توانید ارزهای دیجیتال‌تان را استیک کنید که از فناوری اثبات سهام (PoS) باشند. طبیعتا، فقط کوین‌های جدیدتر هستند که از اثبات سهام استفاده می کنند، پس قابل استیک کردن هستند. تا زمان نگارش این مقاله، Cryptoslate مجموع 291 کوین که فناوری اثبات سهام دارند، گزارش داده‌است.

در حال حاضر، برخی از محبوب‌ترین کوین‌های استیکینگ (با نرخ های بهره بالا) عبارتند از:

  • اتریوم 2.0 (ETH)
  • بایننس (BNB)
  • هیدرا (HYDRA)
  • کاردانو (ADA)
  • BitDAO (BIT)

فهرست کوین‌های قابل وام‌دادن در حال افزایش است از آنجایی که کوین‌های قابل قرض دادن با اثبات کار یا اثبات سهام محدود نمی شوند، هیچ محدودیتی برای انواع ارزهای دیجیتالی که می توان قرض داد وجود ندارد.

در زمان نگارش این مقالهBlockFi از 13 کوین برای وام دادن پشتیبانی می‌کند امام در مقابل از 291 کوین برای استیکینگ پشتیبانی میکند. وام‌دهی کریپتو نوظهورتر است و قطعا تعداد کوین‌های پشتیبانی شده به مرور و بر اساس تقاضای مردم افزایش می‌یابد. اگر رمز ارز مورد نظر شما در این لیست نیست، تگران نباشید زیرا امکان تغییر این لیست بسیار زیاد است.

تفاوت استیکینگ و لندینگ با ماینینگ چیست؟

اولین تفاوت عمده بین استیکینگ و لندینگ با استخراج این است که این دو به هیچ سخت افزاری نیاز ندارد. در صورت تمایل، می‌توانید ارز دیجیتال خود را از طریق تلفن هوشمند قرض دهید یا به اشتراک بگذارید. که اساسا  اتفاقی بسیار ژرف در سیستم بانک‌داری است. ولی، برای استخراج به موارد زیر احتیاج دارید: یک کامپیوتر استخراج قدرتمند و طبعا هزینه‌های برق بیشتری نیز دارید.

تفاوت کلیدی دیگر این است که شما می توانید فقط کوین‌های اثبات کار را استخراج کنید یا فقط کوین‌های اثبات سهام را استیک کنید. از آنجایی که استیکینگ از منظر فنی شبیه استخراج است، جامعه کریپتو عاشقانه نام مستعار جدید، جعل سند (forging) را به آن داده است.

اگر می‌خواهید رمز ارز استخراج کنید، می‌توانید به راحتی این کار را تنها در 60 ثانیه شروع کنید. اما مطمئناً استفاده از رایانه خانگی آنقدر مؤثر نیست، بنابراین انتظار کسب سود هنگفتی را نداشته باشید.

تفاوت استیکینگ و لندینگ

استیکینگ و لندینگ ممکن است چه ریسک‌هایی داشته باشند؟

مانند هر اقدام دیگر مرتبط با ارزهای دیجیتال، شرط بندی و وام دادن کاملاً بدون ریسک نیست. و مطمئناً یکی از دیگری خطرناک‌تر است.

ریسک‌های استیکینگ

استیکنگ، مانند استخراج، بسیار کم خطر است. معمولا سهامداران گزارشی از، از بین رفتن پولشان نداده اند. روش این کار بسیار ساده است کمی ارز دیجیتال سپرده گذاری کنید و سود بگیرید. تنها خطر ذاتی سهامداری، عدم نقدشوندگی است. اگر قیمت کوینی که استیک کردید شروع به کم شدن بکند و یا شما احتیاج به پول نقد داشته باشید، شانس برداشت از حسابتان صفر است. بنابراین اگر روی سرمایه موجود در کیف پول ارز دیجیتال خود حساب کرده‌اید بهتر است از آن برای استیکینگ استفاده نکنید.

ریسک‌های وام‌دهی

با وام‌دهی کریپتو نیز دارایی‌های شما قفل می‌شوند اما خطرات آن فراتر از عدم نقدشوندگی است. همانطور که گفته شد، بر خلاف استیکینگ، وام دادن در حال حاضر بسیار زیر ذره بین نظارتی است. در ماه آگوست، ارز دیجیتال به ارزش بازار 2 تریلیون دلاری رسید (برای دومین بار)  و این واقعیت که وا‌م‌دهی و استقراض با بهره بالا با نظارت صفر انجام می شود، SEC را می ترساند. گری گنسلر، رئیس SEC گفت: اگر به این مسائل رسیدگی نکنیم، نگران هستم که بسیاری از مردم آسیب ببینند.

در ماه سپتامبر، SEC تهدید کرد که از Coinbase به دلیل خدمات وام‌دهی آنها(Coinbase Lend) در دادگاه شکایت خواهد کرد. کوین بیس لند را از پلتفرم کوین بیس خارج کرد این پلتفرم همچنان اصرار دارد که نمی‌داند برای چه چیزی از فعالیت‌های آنها شکایت شده‌است. نیازی به گفتن نیست که وام دادن کشتی باثباتی نیست که بتوان در حال حاضر روی آن حرکت کرد، زیرا SEC در حال فشار آوردن بر روی پلتفرم‌های وام‌دهی و مجبور کردن آنها به توقف فعالیتشان است.

مزایا و معایب استیکینگ(Staking)

مزایا:

  • سادگی: شما به سادگی و تنها در 3 مرحله، می‌توانید این کار را انجام دهید.
  • حمایت از رمزارز مورد علاقه‌تان:  استیکینگ، مانند استخراج، به حفظ یک بلاک چین سالم کمک می کند.
  • احتیاجی به سخت افزار ندارد: یعنی مثل ماینینگ به کامپیوتر یا سیستم‌های قدرتمند احتیاج ندارد. می توانید به راحتی ارزدیجیتال خود را با گوشی هوشمند خود استیک کنید.
  • سازگاری با محیط زیست: Staking با حمایت از اثبات سهام به شما کمک میکند که از بلاک چین سازگار با محیط زیست حمایت کنید.

معایب:

  • نقدشوندگی محدود: در استیکینگ شما با قفل کردن سرمایه خود عملا تا پایان دوره قفل توانایی برداشت سرمایه‌تان را ندارید.

مزایا و معایب وام دهی:

مزایا:

  • حمایت از مردم: 1.7 میلیارد نفر از مردم جهان نمی‌توانند وام بانکی بگیرند اما سیستم وام دهی دیفای برای آنها شرایط آسان وام‌دهی را پیدا میکنند.
  • بیتکوین را قرض دهید: بیت‌کوین با استفاده از اثبات کار عمل می‌کند، بنابراین نمی‌توانید آن را به استیک کنید، اما می‌توانید آن را وام دهید.

معایب:

  • انتخاب‌های محدود: در زمان نگارش این مقاله، پلتفرم‌های بزرگ وام دهی تنها از 10 تا 30 کوین پشتیبانی می کنند.
  • ارائه شده توسط پلتفرم‌های محدود: به غیر از پلتفرم‌های CeFi BlockFi و Celsius و پلتفرم DeFi Compound، پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو زیادی وجود ندارد و در نتیجه رقابت کمتری وجود دارد.
  • نظارت شدید سیاستمداران: SEC قبلاً Coinbase Lend را تهدید کرده است که سیتم وام‌دهی خود را ملغی کند. در نتیجه، خدمات وام‌دهی که شما انتخاب کردید ممکن است 6 ماه دیگر متوقف شود.

استیکینگ و لندینگ، کدامیک؟

استیکینگ: اگر برنامه‌ای برای فروش ارزهای دیجیتال خود در ۹۰ روز آینده ندارید، استیکینگ گزینه خوبی برای ایجاد درآمد غیرفعال و در عین حال پشتیبانی از بلاک چین است.

وام‌دهی: اگر می خواهید از ارزهای دیجیتال خود که قابلیت استیکینگ ندارد، خود درآمدی غیرفعال به دست آورید. همینطور نگران تهدیدهای نظارتی نیستید، وام دادن میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد. به‌علاوه با دانستن اینکه ممکن است شما با قرض دادن ارزهای دیجیتال خود باعث شویدکسی کسب و کاری را شروع کند یا خانه بخرد. استقبال گرمی از این اقدام خواهید کرد.

نکته پایانی

استیکینگ و لندینگ هر دو راه‌های هیجان انگیز و خلاقانه برای کسب درآمد غیرفعال از دارایی‌های رمزنگاری هستند. استیکینگ ارزدیجیتال نسخه اثبات سهام استخراج است و به معنی اختصاص مقداری از رمزارزهای شما به بلاک چین برای مدت زمان از پیش تعیین شده (معمولاً 14 تا 90 روز) در ازای نرخ بهره است.

وام‌دهی کریپتو به معنی اجازه دادن به شخص دیگری از طریق پلتفرم‌های وام‌دهی مانند BlockFi یا Celsius است که ارزدیجیتال شما را قرض می‌کند، که باعث تقسیم سود با شما می‌شود. وام دهی به دلیل بررسی دقیق نظارتی ایالات متحده آمریکا ریسک بیشتری دارد.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات