وام دهی دی فای

پلتفرم وام‌دهی دی فای چگونه کار می‌کند؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 13 بهمن 1401

ارزهای دیجیتال اکنون به صنعتی تریلیون دلاری تبدیل شده‌اند و موجی از هیجانات مالی را در سراسر دنیا به وجود آوردند. در قلب ارزهای رمزنگاری شده، تاریخچه بزرگی از نوآوری وجود دارد که به دهه 1980 و پیشرفت‌های آن دوران در رمزنگاری برمی‌گردد. از آن زمان تاکنون رویدادهای مختلفی در فضای کریپتو اتفاق افتاده اما بزرگترین و تاثیرگذارترین آنها ظهور اولین ارز رمزنگاری شده یعنی بیتکوین در سال 2009 است. اما امروزه در دل همین دنیای دیجیتال سیستم اسمارت دی فای قدرت دوباره را به امور مالی ارزهای دیجیتال بر می‌گرداند.

امور مالی غیرمتمرکز یا دی فای

DeFi که مخفف فاینانس غیرمتمرکز است، DeFi به برنامه های مالی ساخته شده بر روی فناوری های بلاک چین اشاره دارد که معمولاً از قراردادهای هوشمند استفاده می کنند. قراردادهای هوشمند،به صورت خودکار عمل میکنندو احتیاجی به نهادی واسط برای اجرای تراکنش‌ها ندارند. به عبارت دیگر با دسترسی به اینترنت به راحتی هر کسی میتواند برای انجام تراکنش‌های مالی یا سایر فعالیت‌های دیگر به آنها دسترسی داشته‌باشد. امروزه اکثر برنامه‌های دی فای روی شبکه اتریوم ساخته می‌شوند. وام دهی ارز دیجیتال از مهم‌ترین خدمات پلتفرم های دیفای (DeFi) برای تحقق امور مالی غیر متمرکز است که در این مطلب نحوه کار با آنها را می‎‌آموزیم.

سیستم وام‌دهی دیفای چگونه کار می‌کند؟

هدف اصلی وام‌دهی رمزنگاری DeFi، ایجاد ارتباط همتا به همتا بین سرمایه‌گذاران و وام‌گیرندگان است. به این معنا که این کاربران هستند که به یک‌دیگر وام می‌دهند و خبری از نهاد‌های واسطه نیست. از دیدگاه سرمایه‌گذاری اگر الان توکن‌های ارز دییجتالی دارید که قصد فروش انها را ندارید بهتر است در پلتفرم دی فای انها را وام دهید. با انجام این کار شما نه تنها رمزارزهای خود را قرض می‌دهید و به تسهیل فرآیند وام‌دهی دیفای کمک می‌کنید بلکه براساس نوع کوین و مدت زمان وام‌دهی به شما سود ارزتان داده می‌شود.

نرخ‌های بهره در دیفای

در برخی از پلتفرم‌های وام دهی نرخ‌های بهره انقدر بالا هستند که خود شما جذب سپرده‌گذاری در انها خواهید شد. به طور مثال در دی فای سوآپ (DeFi Swap) شما با قفل کردن دارایی‌تان به مدت 365 روز از APY (نرخ بهره سالانه) 75% برخوردار خواهید شد. و نرخ بهره سالانه آن برای قفل یک ماهه 30% خواهد بود.

کارکردن با پلتفرم‌های وام دهی بدون ریسک نیست اما قطعا برای شما تمهیداتی برای جلوگیری از از دست رفتن سرمایه‌تان چیده شده به این صورت که وام‌هایی که تامین می کنید با وثیقه تضمین می‌شوند. به عنوان مثال در Crypto.com، به کاربران 50% LVT(نسبت وام به ارزش) داده می‌شود. به این معنا که با ارائه 10000 دلار وثیقه(LVT)، کاربر می تواند تا 5000 دلار وام بگیرد.

اگر به فکر استفاده از پلتفرم های وام دهی DeFi برای وام گرفتن هستید، باید بدانید که یکی از مزایای ان عدم نیاز به بررسی اعتبار است. در واقع، شما حتی نیازی به ارائه هیچ گونه اطلاعاتی در مورد سابقه مالی خود نخواهید داشت. در عوض، شما فقط باید وثیقه خود را سپرده گذاری کنید و تصمیم بگیرید کدام دارایی فیات یا کریپتو را می خواهید وام بگیرید.

مثالی از دی فای لندینگ

اگر هنوز نمی‌دانید که وام‌دهی DeFi چگونه کار می‌کند، برای درک بیشتر به مثال زیر توجه کنید. برای مثال فرض می‌کنیم شما از پلتفرم وام دهی دی فای سواپ می‌خواهید استفاده کنید. مراحل به صورت زیر است:

شما 1000 دلار توکن DeFi Coin را میخرید و برای پلتفرم DeFi Swap می‌ریزید. برای سادگی فرض می‌کنیم که هر DeFi Coin  یک دلار ارزش دارد. به این ترتیب، شما در مجموع 1000 توکن DeFi Coin سپرده گذاری می کنید  پاز آنجا که شما سرمایه گذار بلندمدت هستید، بنابراین تصمیم می گیرید یک مدت قفل 365 روزه را انتخاب کنید که 75٪ APY را به همراه دارد.

نتیجه این وام‌دهی به صورت زیر است:

پس از گذشت 365 روز، اصل سپرده خود را که 1000 توکن DeFi Coin بود، پس خواهید گرفت. به علاوه آن  سود 75 درصدی از اصل پول دریافت خواهید کرد بنابراین 750 توکن DeFi Coin دیگر نیز خواهید داشت. در نتیجه، شما اکنون صاحب 1750 توکن Defi Coin هستید. با این حال، باید ارزش توکنی را که قرض می‌دهید نیز در نظر بگیرید زیرا ارزش این دائما با تغییرات بازار در نوسان خواهد بود.

ما در بالا اشاره کردیم که زمانی که شما در ابتدا 1000 توکن خود را واریز کردید، هر کوین دی فای یک دلار ارزش داشت. با این اوصاف، زمانی که دوره 365 روزه به پایان برسد ، اگر ارزش هر کوین دیفای 3 دلار شود، 1750 توکنی که شما در پایان دوره 365 روزه گرفید اکنون 5250 دلار ارزش دارد. اگر میزان سرمایه گذاری اولیه‌تان را کم کنید، سود خالص شما 4250 دلار خواهد بود.

"انواع

کدام پلتفرم‌ها بهترین نرخ وام دهی دی فای را دارند؟

نرخ های وام دهی دی فای ارائه شده توسط پلتفرم‌های وام DeFi با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. نه تنها از نظر بازده، بلکه شرایط و ضوابط اساسی که باید رعایت کنید.

برای مثال، اگر تصمیم دارید توکن‌های رمزنگاری غیرفعال خود را در DeFi Swap یا Aqru قرض دهید هیچ الزامی برای دریافت حداکثر نرخ وام DeFi ارائه شده وجود ندارد. اما، هنگامی که پلتفرمی مانند Nexo را انتخاب می کنید، بالاترین نرخ بهره را تنها زمانی به شما می‌دهد که کوین بومی نکسو را وام‌دهی کنید. سایر پلتفرم‌ها نیز از شما می‌خواهند که توکن اصلی آن را برای دریافت بالاترین نرخ وام‌دهی DeFi به اشتراک بگذارید. با در نظر گرفتن این موضوع، مهم است که فقط روی APY ها تمرکز نکنید. در کنار آن تمامی شرایط و ضوابظ ذکر شده در پلتفرم را به درستی مطالعه کنید.

اگر در انتخاب توکن مورد نظرتان برای وام دهی تردید دارید میتوانید از لیست زیر استفاده کنید:

  • سکه دی فای (DeFi Coin): می توانید سکه دیفای را در صرافی دیفای سوآپ در چهار دوره  30، 90، 180 و 365 روزه قرض دهید. در دوره 365 روزه می‌توانید مدت APY 75٪ را دریافت کنید.
  • بیت کوین (BTC): می‌توانید بیت کوین بخرید و سپس توکن هایتان را به Aqru واریز کنید تا سود 7% در سال به دست آورید. در اگرو شرایط قفل وجود ندارد و نرخ بهره روزانه پرداخت می‌شود.
  • تتر(ETH): اگر می‌خواهید درگیر ریسک ناشی از نوسانات بازار نشوید، می‌توانید تتر را وام دهید. این استیبل کوین را می توان به حساب Crypto.com واریز کرد و تا 10 درصد سود سالانه کسب کرد.

فقط به یاد داشته باشید، برخی از پلتفرم‌ها در این فضا از شما می‌خواهند که یک توکن خاص را به اشتراک بگذارید یا با یک مدت قفل طولانی موافقت کنید تا بالاترین نرخ‌های وام دی‌ فای را دریافت کنید. بنابراین مطمئن شوید که قبل از به کار بردن سرمایه‌تان در این پلتفرم‌ها اطلاعات لازم را کسب کرده‌اید.

مراحل وام‌دهی در دی فای چگونه است؟

اگر آماده هستید تا درآمد خود از ارزهای دیجیتال را از طریق پلتفرم وام دهی DeFi به حداکثر برسانید  در ادامه شما را گام به گام در طی این فرآیند راهنمایی خواهیم کرد.

مرحله 1: کیف پول رمزنگاری که به BSc متصل می شود راه اندازی کنید.

برای شروع، باید اطمینان حاصل کنید که کیف پولی دارید که می‌تواند به زنجیره هوشمند Binance (BSc) متصل شود. این شبکه بلاک چینی است که پلتفرم وام دهی DeFi Swap روی آن کار می کند. برنامه Trust Wallet  گزینه خوبی است و توسط Binance نیز پشتیبانی می شود. در ادامه این راهنما، فرآیند را از طریق کیف‌پول MetaMask به شما نشان خواهیم داد.

یکی از مزایای MetaMask ارائه آن در قالب افزونه‌ای در مرورگر است، بنابراین می‌توانید فرآیند وام دهی DeFi را از طریق دستگاه لپ تاپ یا کامپیوتر تکمیل کنید. پس از نصب افزونه MetaMask، آن را باز کنید و پس از درخواست یک رمز عبور ایجاد کنید. سپس 12 کلمه به شما نشان داده می شود که عبارت عبور پشتیبان شما است. کلمات را به ترتیب صحیح بنویسید و آن را در جایی امن نگه دارید.

دی فای

مرحله 2: متا ماسک را به BSc متصل کنید

هنگامی که برای اولین بار MetaMask را دانلود و نصب می کنید، فقط به شبکه اتریوم متصل می شود. به این ترتیب، باید زنجیره هوشمند Binance را به صورت دستی به کیف پول خود متصل کنید.

برای انجام این کار، روی > تنظیمات > افزودن شبکه کلیک کنید ( Settings > Add Network)

سپس داده های زیر را وارد کنید:

Network Name: Smart Chain

New RPC URL: https://bsc-dataseed.binance.org/

ChainID: 56

Symbol: BNB

Block Explorer URLhttps://bscscan.com

برای ادامه روی ” Done” کلیک کنید.

مرحله 3: انتقال BNB به کیف پول

در مرحله بعد، باید BNB را انتقال دهید تا بتوانید DeFi Coin را در صرافی DeFi Swap خریداری کنید. از این گذشته، اگر واقعاً  هیچ توکنی ندارید، نمی‌توانید سالانه تا 75 درصد سود در DeFi Coin کسب کنید. بنابراین، در بالای MetaMask، آدرس کیف پول BNB خود را پیدا کنید. آن را در کلیپ بورد خود کپی کنید و سپس به مکانی که در حال حاضر BNB دارید، بروید.

اگر در حال حاضر BNB ندارید، می توانید مقداری از بایننس در کمتر از پنج دقیقه با کارت اعتباری خریداری کنید. در هر صورت، می‌توانید با الحاق آدرس کیف پولی که در کلیپ‌بورد خود کپی کرده‌اید، BNB را به MetaMask منتقل کنید. پس از انجام انتقال، BNB باید ظرف 60 ثانیه در کیف پول MetaMask شما وجود داشته باشد.

دی فای لندینگ

مرحله 4: کیف پول را به دی فای Swap متصل کنید

مرحله بعدی این است که از پلتفرم DeFi Swap بازدید کرده و روی دکمه Connect to Wallet کلیک کنید. MetaMask را انتخاب کنید و سپس هنگامی که اعلان پاپ آپ از افزونه کیف پول شما ظاهر شد، اتصال را تایید کنید.

مرحله 5:  توکن BNB را با DeFi Coin تعویض کنید

اکنون می توانید تعداد توکن های BNB را که می خواهید با DeFi Coin تعویض کنید. برای ادامه روی Swap کلیک کنید. سپس باید روی Confirm Swap کلیک کنید تا مبادله نهایی شود.

مرحله 6: انتخاب نرخ سود

اکنون که DeFi Coin در کیف پول خود دارید، می توانید بلافاصله آن را قرض دهید تا سود کسب کنید. ابتدا روی دکمه  Farm از بالای صفحه کلیک کنید. در کادر  Amount، تعداد توکن‌های DeFi Coin را که می‌خواهید قرض بدهید را، تایپ کنید.

سپس، روی دکمه Package کلیک کنید و تعداد روزهایی را که می‌خواهید توکن‌هایتان را قفل کنید، انتخاب کنید. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، دوره طولانی‌تر، نرخ بهره بیشتری دارد.

پس از تأیید همه چیز و ارائه مجوز از طریق اعلان پاپ آپ MetaMask، توکن‌های DeFi Coin شما از کیف پول شما کسر می‌شوند. پس از پایان دوره قفل، به طور خودکار اصل سرمایه و سود به کیف پول شما واریز خواهد شد.

defi

نتیجه گیری

در حال حاضر یکی از روش‌های مطمئن برای کسب درآمد غیر فعال در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت در پلتفرم‌های وامدهی دیفای و کسب سود از توکن‌های غیر فعال است. در این مقاله گام به گام استقراض و وام‌دهی در دیفای را توضیح دادیم. همچنین میزان امنیت این روش و مزایا و معایب آن شرح داده شده.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات