اسمارت دیفای

اسمارت دیفای چیست و چگونه کار می کند؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 8 بهمن 1401

سالهاست که چشم بشر امروزی به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزهاست. تصور اینکه روزی بتوان بدون تلاش زیاد درآمد غیر فعال داشت دور از ذهن است. اما نه تا زمانیکه مفهوم و گستره‌ای به نام بازار کریپتو کارنسی به این رویا معنا بخشید. بیایید از اینجا شروع کنیم، واقیت این است که ماهیت غیرمتمرکز ارز دیجیتال همیشه یکی از نقاط قوت اصلی آن بوده است، اما تا زمانی که اتریوم راه اندازی شد، بشر کاربردهای پیشرفته‌تر تمرکززدایی را متوجه نشده بود. این برنامه‌های کاربردی جدید، زمینه‌ای را برای تکامل سیستمی به نام اسمارت دیفای یا تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) فراهم کردند.

DeFi چیست؟

اسمارت دیفای که مخفف فاینانس غیرمتمرکز است، اصطلاحی فراگیر برای برنامه‌ها و پروژه‌ها در فضای بلاک چین عمومی است که جهت برهم زدن دنیای مالی سنتی به وجود آمده است. DeFi یک سیستم ناشناس است که تراکنش های مالی سنتی را بدون استفاده یا دخالت یک واسطه یا نهاد  انجام می‌دهد. به جای آن، DeFi از  برنامه‌ای کاربردی از طریق فناوری بلاک چین، که به عنوان پروتکل DeFi نیز شناخته می شود، برای اتصال مستقیم کاربران به یکدیگر استفاده می کند. قراردادهای هوشمند دیفای، اجرای این توافقات را تضمین می کنند. امکان ساخت برنامه‌های دیفای بر روی همه بلاک چین‌ها وجود دارد، اما تاکنون اتریوم محبوب‌ترین و در دسترس‌ترین بلاکچین بوده است.

محبوبیت DeFi به سرعت در سال‌های اخیر افزایش یافت. طبق گفته Defi Pulse، ارزش دارایی‌های متصل به قراردادهای DeFi، که به عنوان ارزش کل بلوکه شده(قفل شده) شناخته می‌شود، از حدود 697 میلیون دلار در ابتدای سال 2020 به بیش از 85 میلیارد دلار در آگوست 2022 افزایش یافت.

قرارداد هوشمند چیست؟

قراردادهای هوشمند این امکان را برای کاربران فراهم می کند که برنامه های DeFi را روی بلاک چین ایجاد کنند. قراردادهای هوشمند پروتکل‌های تراکنشی یا برنامه‌های رایانه‌ای هستند که به طور خودکار هنگام وقوع رویدادهای مرتبط با دیفای اجرا می‌شوند. اتریوم ارتباط نزدیکی با DeFi دارد زیرا با در نظر گرفتن قراردادهای هوشمند کدگذاری شده است.

چرا DeFi مهم است؟

تغییر زندگی اجتماعی مردم از امور مالی سنتی به سمت اسمارت دیفای، یک تغییر اساسی در شیوه‌های تعامل ما با انواع ارز است. در اکثر کارهای روزمره ده‌ها شخص ثالث در امور مالی شما دخیل هستند. ما ارز فیات (پولی که در دست داریم) را در مؤسسات مالی ذخیره می کنیم. از طریق بانک‌ها و صرافی‌های سنتی پول‌هایمان را به صورت دیجیتالی برای دوستان و خانواده ارسال میکنیم. انجام کارها به روش سنتی زمانبر و پر هزینه است زیرا شما همچنان باید هزینه تراکنش‌ها (کارمزد بالا) را نیز بپردازید.

چرا دیفای با بازار مالی سنتی متفاوت است؟

امور مالی سنتی بسیار منظم و دقیق است علاوه بر این شما درهمه کارها باید مقدار زیادی کارمزد بپردازید. درست است که به علت گذشت زمان آشنایی ما با خدمات مالی سنتی بسیار بیشتر از دیفای است اما در دیفای هیچ مجوزی برای انجام معاملات لازم نیست و معاملات را می توان بدون انتظار و سریع انجام داد.

چالش‌های مالی متمرکز

بازارهای مالی می توانند باعث رشد ایده‌های بزرگ شوند و زمینه رونق جامعه را فراهم کنند. با این حال، قدرت هنوز در دست بازارهای متمرکز است. چرا که مردم عادت به سرمایه‌گذاری در سیستم مالی فعلی کردند. آنها دارایی‌های خود را به واسطه‌هایی مانند بانک ها و موسسات مالی واگذار می‌کنند در نتیجه کنترل سرمایه‌ها در این سیستم های متمرکز نگاه داشته می‌شود. اگر نگاهی به گذشته بندازیم، همواره بانکداران و موسسات مالی را در مدیریت ریسک در بازار ناکام بوده‌اند. در کل وقتی تمام دارایی‌ها در کنترل یک مرکز باشد تمام ریسک در همین نقطه جمع می‌شود و با کوچکترین اختلالی در سیستم خطر از بین رفتن سرمایه کل مجموعه در میان است.

بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال اولیه هدف از به وجود آمدنشان در ابتدا تنها کنترل دارایی‌های افراد بود. تصور اینکه روزی بتوان از آنها در مجموعه‌ای گسترده‌تر از ابزارهای مالی استفاده کرد دشوار بود( البته تا زمانی که قراردادهای هوشمندی وجود اسمارت دیفای را ممکن می‌کرد). در حال حاضر کاربران به فناوری بیشتر از بانک‌ها اعتماد دارند ولی با توجه به همه این مزایا سیستم دیفای ضعف‌هایی نیز دارد. DeFi هنوز فناوری جدیدی است و از آنجاکه تراکنش‌ها در بلاک چینی غیرمتمرکز عمومی و قابل مشاهده هستند، دیگر خصوصی نمی‌باشند.

اسمارت دیفای

برنامه های DeFi چیست؟

امور مالی غیرمتمرکز در حال حاضر شامل ده‌ها کاربرد مالی مختلف است که در سال‌های آینده توسعه خواهند یافت. مردم حتی از قراردادها در پیش بینی رویدادهای مختلف استفاده می‌کنند مانند رویدادهای ورزشی و یا شرط بندی در نتایج انتخابات. برخی از مهم ترین خدمات مدرن DeFi و برنامه های کاربردی غیرمتمرکز عبارتند از:

  • کوین
  • استیبل کوین ها
  • توکن ها
  • کیف پول
  • استخراج و ماینینگ
  • ترید
  • سیستم وام و وام دهی
کوین

همانطور که در بلاک چین‌ها تجربه استفاده از کوین‌ها را دارید در فضای اسمارت دیفای نیز می‌توانید از آنها  استفاده کنید.

برخی از محبوب ترین کوین ها عبارتند از:

  • اتر (ETH)
  • کاردانو (ADA)
  • سولانا (SOL)
  • پولکادوت (DOT)
استیبل کوین ها

استیبل کوین‌ها محبوب ترین راه حل برای نوسانات در اکوسیستم فعلی DeFi هستند. زیرا ارزش آنها به ارزش یک دارایی اساسی، مانند ارز فیات، طلا یا دلار وابسته است. در نتیجه، بعید است که ارزش استیبل کوین به زیر ارزش دارایی که به آن وابسته است کاهش یابد، بنابراین نوسانات کمتری در ارزش استیبل کوین وجود دارد. استیبل کوین‌ها نقش مهمی در استخرهای نقدینگی (بخشی جدایی ناپذیر از اکوسیستم DeFi) بازی می‌کنند.

توکن ها

توکن‌های DeFi دارایی‌هایی مشابه کوین‌ها هستند همینطور می توانند نوعی ارز دیجیتال باشند، با این حال، توکن‌ها بر روی یک بلاک چین که از قبل موجود باشد به وجود می‌آیند. به عنوان مثال، کوین بومی اتریوم، اتر است. در حالی که توکن‌هایی مانند UniSwap و Compound ارزهای دیجیتال غیربومی هستند که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده اند.

NFT چیست؟

توکن‌های غیرقابل تعویض NFT نوع منحصربه‌فردی از توکن‌ها هستند که نشانگر چیزی با ارزش مانند آهنگ، قطعه هنری یا ویدیو هستند. NFT‌ها راهی برای نشان دادن مالکیت از طریق بلاک چین هستند. دیفای مانع از مشاهده یا دسترسی افراد دیگر به NFT اصلی نمی‌شوند، اما هیچ کس دیگری نمی تواند از آن NFT کپی کند. ان اف تی‌ها به سازندگان اجازه می‌دهند تا هر زمان که شخصی هنر خود را می فروشد، حق امتیاز آن را نیز تعیین کنند.

کیف پول

بسیاری از تراکنش‌های رمزنگاری همچنان تحت نظر سیستم مالی متمرکز انجام می‌شوند، زیرا اکثر صرافی‌‎های ارز دیجیتال متمرکز هستند و از شخص ثالث برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. در این صرافی‌ها با خرید ارز دیجیتال، این کیف پول رمزنگاری شده است که کلید را به جای شما نگه می‌دارد. برعکس این صرافی‌ها، کیف پول های DeFi مانند کیف پول MetaMask و کیف پول کوین بیس غیرقانونی هستند. ولی در اسمارت دیفای این شما هستید که مسئول کلیدهای خصوصی می‌باشید در نتیجه امکان دسترسی به کیف پول را دارید. توجه داشته باشید، در یک کیف پول DeFi، اگر کلیدها را گم کنید، دیگر امکان بازیابی رمز عبور خود را ندارید برخلاف زمانی‌که شما از کیف پول صرافی استفاده می‌کنید و می‌توانید در صورت فراموشی، رمز عبور جدید درخواست کنید.

استخراج نقدینگی

استخراج دیفای یا استخراج نقدینگی را نباید با استخراج اثبات کار اشتباه گرفت. تعریف استخراج نقدینگی شامل جفت کردن دارایی‌های دیجیتال شما (اعم از کوین یا توکن، مانند ETH و DAI  ) و ذخیره آنها در یک استخر نقدینگی است، بنابراین کاربران DeFi نقدینگی لازم برای معاملات بین این جفت ارزها را دارا هستند. شما برای سرمایه گذاری در دیفای سود دریافت خواهید کرد و  همچنین به سایر کاربران این پلتفرم نقدینگی لازم برای تکمیل تراکنش‌هایشان را قرض می‌دهید. در واقع سود شما بهره‌ی پولی است که در دیفای در اختیار بقیه می‌گذارید.

استیکینگ (Staking)

Staking راهی برای مشارکت در الگوریتم اجماع در یک اکوسیستم اثبات سهام است، و کارکرد آن مشابه نحوه ایجاد بلوک های جدید توسط ماینرها در یک سیستم اثبات کار می‌باشد. هر دو اینها راه‌هایی برای اعتبارسنجی بلاک چین هستند، اما شرط‌بندی قدرت استخراج را بر اساس سهام مالکیت ( درصد کوینی که مالک به دست می آورد ) تعیین می‌کند و به انرژی محاسباتی بسیار کمتری نسبت به اثبات کار نیاز دارد.

ترید

اپلیکیشن‌های معاملاتی اسمارت دیفای به کاربران اجازه می‌دهند بدون استفاده از یک صرافی متمرکز، در معاملات سرمایه‌گذاری رمزارز شرکت کنند. در حال حاضر، بیشتر معاملات ارزهای دیجیتال، مانند معاملات سهام، متمرکز هستند. کوین بیس، بایننس و کراکن همگی صرافی های متمرکز هستند. صرافی غیرمتمرکز یک بازار رمزنگاری است که برای انجام معاملات تنها به فناوری قراردادهای هوشمند و بلاک چین متکی است که به کاربران امکان می دهد مستقیماً با یکدیگر خرید و فروش کنند.

پیامدهای مالیاتی DeFi چیست؟

شما باید درآمد خود را از تراکنش های DeFi در اظهارنامه مالیاتی گزارش دهید و مالیات محاسبه شده را بپردازید. شما می توانید دو نوع درآمد مشمول مالیات به دست بیاورید: درآمد عادی و سود سرمایه. به عنوان مثال، کسب درآمد ارز دیجیتال از طریق صرافی DeFi برای خدمات ارائه شده، درآمد معمولی است. معامله یک کریپتو با فرد دیگری از طریق صرافی DeFi می‌تواند باعث ایجاد مالیات بر درآمد سرمایه شود یعنی زمانی‌که شما اقدام به فروش ارز دیجیتال خود از طریق دیفای می‌کنید اگر سودی در این بین کسب کنید به این سود مالیات تعلق می‌گیرد. این در صورتی که درآمدی که شما از این معامله کسب کردید از مبنای هزینه بیشتر شود و سود سرمایه ایجاد کند.

اسمارت دیفای

پروتکل های DeFi و نحوه کار آنها

DeFi به یک اکوسیستم کامل از برنامه ها و پروتکل های کاربردی تبدیل شده است که به میلیون ها کاربر خدمت رسانی میکند. دارایی‌هایی به ارزش بیش از 239 میلیارد دلار از آوریل 2022 در اکوسیستم‌های DeFi پس انداز شده بود و آن را به یکی از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد در فضای عمومی بلاک چین تبدیل کرد. درادامه مروری بر محبوب ترین موارد استفاده و پروتکل های DeFi خواهیم داشت.

اوراکل بلاک چین (Blockchain oracle)

برخی از برنامه‌های غیرمتمرکز نیاز دارند که از داده‌های دنیای واقعی در بلاک چین استفاه کنند. به عنوان مثال، یکی از کارکردهای دیفای راه انداختن کمپین‌های پیش بینی و کسب درآمد از طریق آن است. در بازارهای پیش‌بینی رویدادهای دنیای واقعی مانند انتخابات  به‌عنوان محصولات مالی تلقی می‌شود. برای کارکرد درست سیستم احتیاج است که داده‌های دنیای واقعی وارد زنجیره‌های دیفای شود تا به کسانی که نتایج را درست پیش‌بینی کرده‌اند پاداش داده شود.

این کار توسط اوراکل انجام میشد درواقع اوراکل بلاک چین را به دنیای خارج متصل می کند. گرچه عمدتا آنها برای ارسال داده های دنیای واقعی به بلاک چین استفاده می شوند، اما می‌توانند داده ها را از بلاک چین به دنیای واقعی نیز ارسال کنند. دو نوع اوراکل داریم که در بیشتر موارد، از اوراکل های نرم افزاری که به API های عمومی متصل می شوند استفاده می شود. در برخی موارد، اوراکل های سخت افزاری با حسگرهای فیزیکی برای تعیین مسائلی مانند سرعت باد استفاده می شود.

سیستم وام و وام‌دهی

قراردادهای هوشمند برای این ایجاد شده‌اند که شما را قادر سازند تا بدون استفاده از واسطه‌ها در صورت نیاز ارزهای دیجیتال خود را به بقیه قرض دهید یا از آنها وام بگیرید. در نتیجه از خیلی از جوانب بسیار راحت‌تر از وام‌دهی به شیوه سنتی است و بسیاری از خطرات آن را نیز ندارد. به عنوان مثال، در سیستم وام‌دهی دیفای اگر وام گیرنده به تعهدات خود در بازدهی اقساط عمل نکند، وام دهنده می تواند وجوه خود را پس بگیرد. بنابراین، وثیقه در وام‌دهی از طریق دیفای در بسیاری از موارد غیر ضروری است. حساب‌های پس‌انداز اسمارت دیفای مشابه حساب‌های پس‌انداز سنتی عمل می‌کنند، اما نرخ بهره بسیار بالاتری را به کاربران می‌دهند. شما می‌توانید نرخ‌های بهره را در به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید. معمولاً بسته به پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید سود شما روزانه، هفتگی یا ماهانه پرداخت می‌شود.

برترین پلتفرم وام دهی و استقراض دیفای کامپاند فایننس (Compound Finance)

Compound Finance که در سال 2018 راه اندازی شد، زاییده فکر رابر لشنر است. این پروژه یک پروتکل وام‌دهی است که بر روی بلاک چین اتریوم توسعه یافته است و به کاربران اجازه می دهد با وام دادن ارزهای دیجیتالشان یا وام گرفتن با گذاشتن وثیقه، به هدف خود برسند. نحوه عملکرد پروتکل  Compound بایجاد نقدینگی برای ارزهای دیجیتال از طریق نرخ بهره تعیین شده با استفاده از الگوریتم های رایانه‌ای می‌باشد.

بیمه دیفای

بسیاری از بیمه نامه‌های مبتنی بر بلاک چین حوادث دنیای واقعی مانند ضررهای کشاورزی، بلایا و موارد دیگر را پوشش می دهند. بسیاری از این بیمه نامه‌ها از یک مدل بیمه پارامتریک استفاده می کنند که در آن خسارت به بیمه شونده با پارامترهای خاص برآورده می شود. این بیمه نامه‌های پارامتریک اغلب از اوراکل‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای تعیین زمان پرداخت‌ها استفاده می‌کنند. با فناوری قراردادهای هوشمند، پرداخت‌ها به جای اتکا به یک نهاد متمرکز برای شروع تراکنش، به طور خودکار انجام می‌شوند.

بیمه نامه‌های غیرمتمرکز مزایای زیادی نسبت به بیمه نامه‌های متمرکز دارند. به عنوان مثال، اگر یک بیمه نامه متمرکز برای طوفان داشتید و طوفان باعث خسارت مالی شد، باید قبل از دریافت غرامت مورد نیاز برای تعمیر خانه خود، یک روند طولانی بروکراسی اداری برای گرفتن حق خود طی می‌کردید. از سوی دیگر، سیاست غیرمتمرکز می تواند از قراردادهای هوشمند برای پرداخت کل ارزش بدهی به محض وقوع خسارت استفاده کند.

بیمه DeFi فعالیت‌های مرتبط با بلاک چین را نیز پوشش می‌دهد. این نوع پوشش برای کسانی که مقادیر قابل توجهی از دارایی‌های رمزنگاری شده در صرافی‌ها را دارا هستند ایده آل است. همچنین این بیمه نامه‌ها می‌توانند خسارات ناشی از هک شدن صرافی‌ها را پوشش دهند. و در صورت سقوط قیمت‌ها، امنیت را برای کسانی‌که روی استیبل کوین سرمایه‌گذای کردند، فراهم کنند.

اسمارت دیفای

صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی های غیرمتمرکز (DEX ) یکی از عملکردهای ضروری دیفای هستند  DEX به کاربران اجازه می دهد تا توکن ها را بدون واسطه با سایر دارایی ها مبادله کنند. صرافی‌های سنتی (صرافی‌های متمرکز) عملکرد‌های مشابهی را ارائه می‌دهند، اما با فعالیت در آنها شما باید برای تراکنش‌هایتان کارمزد بپردازید.

صرافی غیرمتمرکز برتر: Uniswap

UniSwap که در سال 2018 توسط هیدن آدامز تأسیس شد، بزرگترین صرافی خودکار با بیشترین حجم معاملات است که در بلاک چین اتریوم مستقر می‌باشد. این پروژه پس از دریافت حمایت مالی از سرمایه گذاران خطرپذیر(venture capitalists) و بنیاد اتریوم راه اندازی شد. UniSwap تراکنش‌های خودکار بین ارزهای دیجیتال را از طریق قراردادهای هوشمند انجام میدهد. امروزه UniSwap سه کارکرد را ارائه می دهد: تعویض توکن (Swapping tokens)، افزودن نقدینگی و حذف نقدینگی.

مشتقات (Derivatives)

به طور کلی آن چیزی که درباره‌ مشتقات باید بدانید این است که آنها خودشان ارزش ایجاد نمی‌کنند بلکه ارزششان را از دارایی پایه‌ی دیگری مثل سهام یا ارزدیجیتال به دست می‌آورند.  Derivatives به کاربران اجازه می دهد تا بدون خرید دارایی ها با آنها کار کنند، اگرچه در برخی موارد، کاربر میتواند در سطح حداقل خرید انجام دهد. مشتقات قفل (Lock derivatives) قراردادهایی هستند که در آن معامله گران ملزم به رعایت شرایط توافق شده در طول عمر قرارداد هستند. در حالی که مشتقات اختیار (option derivatives)  به معامله‌گران اجازه می‌دهد قبل از انقضا دارایی پایه را خریداری یا بفروشند.

مشتقات در امور مالی غیر متمرکز در دو موقعیت استفاده می‌شود یکی برای پوشش ریسک (hedging) و دیگری برای سفته بازی. معامله‌گران کشت سود می‌توانند از قابلیت پوشش ریسک برای جبران کردن خسارتی که ممکن است در صورت کاهش ارزش توکن‌هایی که در ییلد فارمینگ کشت کردند، استفاده کنند.

کشت سود (Yield Farming)

کشت سود روشی محبوب برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال برای کسب درآمد غیرفعال از توکن‌هایشان است. پروتکل‌های کشت سود (Yield farm protocols) از قراردادهای هوشمند برای قفل کردن توکن‌های کاربران و پرداخت نرخ بهره برای دارایی‌های قفل شده آنها استفاده می‌کنند. یعنی همانند سیستم سنتی که شما در بانک سپرده گداری می‌کنید و از روی حسابتان سود دریافت می‌کنید در دیفای نیز شرایط مشابه‌لی وجود دارد. کاربرانی که توکن‌ها را روی پروتکل‌های کشت سود قفل می‌کنند، در صورتی که از دارایی‌شان برای نقدینگی استفاده شود، بر اساس هزینه‌های تراکنش سود دریافت می‌کنند و اگر وجوهشان برای وام‌های اسمارت دیفای استفاده شود، بهره وام دریافت می‌کنند.

چرا به معامله‌گران سود پرداخت می‌شود؟ پاداش های پرداخت شده به معامله گران برای جبران خطرات احتمالی مرتبط با قفل کردن توکن‌های آنها است. منظور از خطرات احتمالی یا ریسک به طور کلی خطر از دست دادن سرمایه است. اگرچه نوسانات رمزارزها و کلاهبرداری‌ها نیز به خودی خود موجب نگرانی می‌شوند. گاهی اوقات، سازنده استخر  تصمیم میگیرد تا به صورت دستی نرخ درصد سالانه را تغییر دهد، در موارد دیگر، پروتکل‌های کشت سود است که APR را با قراردادهای هوشمند تعیین می‌کند یا تغییر می‌دهد.

استیبل کوین‌ها(Stablecoins)

همانطور که قبلا گفتیم استیبل کوین‌ها ستون فقرات ارزهای دیجیتال را تشکیل می دهند، به ویژه در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، جایی که ارزش تراکنش روزانه آنها اغلب از بیت کوین بالاتر است.

MakerDAO

MakerDao که در سال 2015 توسط Rune Christensen تأسیس شد، یک فناوری سازمان یافته‌ شده برای پس‌انداز، استقراض، وام‌دهی و یک ارز دیجیتال پایدار در بلاک چین اتریوم است. این پروژه یکی از اولین پروتکل های DeFi بوده است. برای اولین بار در این پروژه جای عرضه اولیه کوین (ICO) ، توکن‌های MKR را به صورت خصوصی فروخت تا در طول زمان بودجه توسعه را تامین کند. DAI، استیبل کوین Maker، در سال 2018 راه اندازی شد.

MakerDAO چگونه کار می کند؟

پروتکل این سازمان غیرمتمرکز مستقل به این صورت عمل می کند: کاربر می تواند اتریوم(ETH) را به یک قرارداد هوشمند در پروتکل Maker ارسال یا واریز کند و پوزیش وثیقه برای دادن وام (CDP) ایجاد کند. این شرایط به کاربران امکان می‌دهد تا DAI را با نرخ بهره خاصی دریافت کنند.

اگر قیمتETH کاهش یابد، CDP یک کاربر به طور خودکار بسته می شود. تا شبکه مطمئن شود به اندازه‌ای که شما توکن قرض گرفتیه‌اید پول وثیقه دارید. در بیان واضح‌تر تا وقتیکه ضرر شما کمتر از میزان توکنی که رو شبکه به عنوان وثیقه قفل کرده‌اید نشده، پوزیشن وام شما باز است. اما به محض اینکه ارزش کوین‌های ما پایین رفت، پوزیشن برای چک کردن موجودی شما بسته می‌شود.  در وهله اول می توان با وارد کردن ETH بیشتر یا خارج کردن DAI کمتر از این امر جلوگیری کرد.

بازارهای پیش بینی (Prediction markets)

بازارهای پیش بینی بسترهایی هستند که افراد می توانند در مورد تحقق رویدادهای آینده پیش بینی کنند. این بازارها عمدتا در باره مواردی نظیر شرط بندی ورزش، پیش بینی امور سیاسی مثل انتخابات یا قیمت سهام را در برمی‌‌گیرند. DeFi نقش میزبان در راه‌اندازی این مارکت‌ها را دارد. مفهوم بازارهای پیش‌بینی غیرمتمرکز مدت‌هاست که به عنوان یک امکان از طریق قراردادهای هوشمند مطرح شده است.

بازار پیش بینی برتر: Augur

Augur یک پلتفرم بازار پیش‌بینی غیرمتمرکز است که از پیش‌بینی‌های جمعی استفاده می‌کند. از اتریوم برای ایجاد داده‌های پیش‌بینی در زمان واقعی استفاده می‌کند. اولین نسخه Augur در سال 2015 و شبکه اصلی آن در سال 2018 منتشر شد.

آگور چگونه کار می کند؟

Augur دو کار مهم انجام می‌دهد و از یک توکن ERC-20 برای آنها استفاده می‌کند:

ایجاد بازار: کاربران می توانند با صرف مقداری اتریوم، یک بازار Augur ایجاد کنند. هنگام ایجاد بازار، کاربران باید هزینه‌های گیرنده و کارمزدهای سازنده را تعیین کنند، که باید به قدری کم باشد تا مردم را تشویق کند که پیشنهاد استقراض بدهند و به قدری بالا باشد تا هزینه اتریوم را پوشش دهد.

سهام رویدادهای تجاری: کاربران می توانند سهامی را خریداری یا معامله کنند که نشان دهنده احتمال وقوع یک رویداد بازار است. معامله گران می توانند با خرید موقعیت‌ها با هزینه کم و فروش آنها در صورت افزایش قیمت، درآمد کسب کنند. افرادی که یک رویداد را به درستی پیش‌بینی می‌کنند، پس از بسته شدن بازار، جوایزی نیز دریافت خواهند کرد.

توکنREP (توکن شهرت):

$REP یک توکن ERC-20 است که در پلتفرم Augur برای ایجاد بازار پیش‌بینی، خرید توکن‌های مشارکت یا اعتراض به نتیجه پیش بینی استفاده می‌شود.

مدیریت دارایی (Asset management)

کلاس دیگری از خدمات ارائه شده توسط DeFi مدیریت دارایی است. قصد مدیریت دارایی (Asset management) سرمایه‌گذاری را سریع‌تر، کم‌هزینه‌تر و دموکراتیک‌تر کند. بسیاری از ویژگی‌های اکوسیستم  دیفای نظیر شفافیت (transparency)، ترکیب پذیری (composability) و عدم اعتماد (trust lessness) برای مدیریت دارایی مطلوب است،

شفافیت وعده  در دسترس بودن و ایمن بودن اطلاعات  برای کاربران را داده است.  ویژگی ترکیب‌پذیری به کاربران اجازه سفارشی سازی نمونه کارها را می‌دهد و ویژگی عدم اعتماد دسترسی به دارایی های غیرنقد تاریخی را فراهم می کند.

Ampleforth در سال 2020 توسط Evan Kuo راه اندازی شد. هدف آن ارائه یک دارایی دیجیتال غیر وثیقه‌ای بود که به معامله گران و سرمایه گذاران کمک می کند تا در سبدهای رمزنگاری خود تنوع ایجاد کنند. آمپلفورث یک پروتکل مدیریت دارایی دیفای است که به عنوان یک کالای هوشمند و پول مصنوعی طراحی شده است. از این رو به آن مصنوعی می‌گوییم چون توسط انسان‌ها ساخته شده‌اند اما از مواد خامی مثل طلا در آنها به کار نرفته است.

نحوه کار امپلفورث چگونه است؟

آمپلفورث برای مطابقت دادن عرضه توکن‌های خود با تقاضای بازار از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. این قراردادهای هوشمند برای دربافت داده‌های لحظه‌ای از صرافی‌های بیتفینکس(Bitfinex) و کوکوین (KuCoin) از اوراکل قیمت Ampleforth و Chain-link  استفاده می‌کند. کارکرد این فیدها برای اثبات تعیین وجود قیمت توکن در محدوده تعادلی (0.96-1.06 USD) می‌باشد. برای درک بهتر فرض کنید قیمت توکن $AMPL کمتر از 0.96 دلار است بنابراین دستور کاهش عرضه صادر خواهد شد. اگر بیشتر از 1.06 دلار باشد، آمپلفورث عرضه را افزایش می دهد.

بهترین پروژه‌های اسمارت دیفای

پروژه‌های DeFi خدمات مشابه با مؤسسات مالی سنتی را به کاربران ارائه می‌دهند. مانند وام دادن، استقراض و بیمه در لیست زیر، 10 پروژه برتر DeFi که امسال ارزش سرمایه‌گذاری دارند، آمده‌است.

  • 1.MakerDAO
  • 2. Compound
  • 3. Synthetix
  • 4. Aave
  • 5. Curve Finace
  • 6.PancakeSwap
  • 7. Uniswap
  • 8. Bancor
  • 9. Kyber Network
  • 10. 0x
اطلاعات دقیق‌تر در این باره را می‌توانید در مقاله بهترین پروژه‌های دیفای بخوانید. همچنین در مقاله بهترین پلتفرم‌های دیفای 6 بستر مناسب برای شروع وام‌دهی در دیفای معرفی شده.

آینده اسمارت دیفای چیست؟

برای اولین بار در تاریخ  سیستم مالی‌ای به وجود آمده که متشکل از مردم سراسر جهان است و توسط همین جمعیت کنترل و مدیریت می‌شود. چیزی که ما در حال حاضر مشاهده می‌کنیم جهشی کوانتومی در عملکرد‌های تازه پول غیرمتمرکز است، که از طریق نوآوری فناوری‌های دفتر کل توزیع شده به وجود آمده. هر کسی می‌تواند در مدیریت پروتکل‌های DeFi شرکت کند و از مزایایی که دنیای مالی غیرمتمرکز به وجود می‌آورد استفاده کند.

فضای دیفای در آینده نزدیک جایگزین سیستم مالی سنتی خواهد شد. علی‌رقم شک و تردید‌هایی که درباره‌ی فعالیت در این حوزه هست، دنیای مالی غیرمتمرکز در مسیر شکوفایی قرار دارد. هنگامی که Defi و فین‌تک (fintech) با یکدیگر ادغام شوند، نقطه عطفی خواهیم داشت که در آن فناوری مالی نوپا تنها بخشی از این سیستم مالی جدید است سیستمی که رویای سریع، امن، در دسترس و برابری‌خواه بودن بشر را محقق می‌کند.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات