فیلیپینگ چیست؟

فیلیپینگ (Flippening) چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 10 اردیبهشت 1402

وقتی نوبت به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با افق زمانی طولانی‌تر می‌رسد، دو پروژه کریپتو، بیت کوین و اتریوم در صدر لیست قرار می‌گیرند. این دو ارز دیجیتال به عنوان بالاترین ارزش بازار در فضای کریپتو، قراردارند. بنابراین منصفانه است که بگوییم نام‌هایی هستند که برای هر کسی که علاقه‌مند به سرمایه گذاری بلند مدت در بازار کریپتو است، آشناست.

با این حال، از زمانی که اتریوم اخیراً ادغام (Merge) خود را بدون مشکل اجرا کرد، گمانه‌زنی‌های فراوانی در مورد آینده دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار وجود دارد. با توجه به نقشه راه پس از ادغام، به نظر می رسد اتریوم در حال تبدیل شدن به کاربردی ترین پلتفرم قرارداد هوشمند در فضای ارز دیجیتال است. آیا این حرکت اتریوم را به گونه‌ای جلو می‌برد که به آن اجازه می‌دهد فیلیپینگ را به واقعیت تبدیل کند؟ در ادامه این مقاله در مورد اینکه فیلیپینگ (Flippening) چیست و چگونه بازار ارزهای دیجیتال را متزلزل خواهد کرد؛ می‌پردازیم.

فیلیپینگ (Flippening) چیست؟

اصطلاح فیلیپینگ (Flippening) به صورت محاوره ای در سال 2017 ابداع شد و به احتمال، پیشی گرفتن ارزش بازار اتریوم (ETH) از ارزش بازار بیت کوین (BTC) اشاره دارد. بنابراین، این اصطلاح لحظه‌ای فرضی در آینده را توصیف می‌کند که اتریوم با ارزش بازار به بزرگترین ارز دیجیتال بازار مالی کریپتو تبدیل می‌شود.

در حال حاضر، بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که اختراع شده و از ابتدا بیشترین ارزش بازار را داشته است. با این حال، در اوایل سال 2018، ضربه خورد و چند نقطه از بازار کاهش یافت. این باعث شد که بسیاری از سرمایه گذاران این ایده را ایجاد کنند که ممکن است این ورشکستگی اتفاق بیفتد. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که خیلی‌ها انتظار این را داشتندکه اتریوم در صدر این بازار مالی قرار بگیرد، انعطاف‌پذیرتری این ارز و همچنین چندین مزیت دیگر از جمله امکان نوشتن قراردادهای هوشمند بوده است.

جزئیات بیشتر در مورد فیلیپینگ (Flippening)

ارزش بازار در دنیای کریپتو با ضرب تعداد کل سکه هایی که در گردش هستند تعیین می شود؛ در مورد کریپتو، قیمت هر سکه اغلب با ارزهای فیات مانند دلار آمریکا یا یورو مرتبط است.

  1. فیلیپینگ (Flippening) یک سناریو فرضی

فیلیپینگ (Flippening)، که به سناریوی فرضی اشاره دارد که در آن اتریوم از نظر ارزش بازار از بیت کوین پیشی می گیرد، می تواند از طریق ترکیبی از عوامل رخ دهد. یک عامل عملکرد قیمت اتریوم نسبت به بیت کوین است. اگر قیمت اتریوم در مقایسه با بیت کوین سریعتر رشد کند، می تواند به فلیپنینگ کمک کند. حتی اگر هر دو ارز دیجیتال کاهش قیمت را تجربه کنند، اتریوم همچنان ممکن است در طول زمان بهتر از بیت کوین عمل کند و منجر به فلیپنینگ بالقوه شود.

2. نقش سکه های در گردش در فیلیپینگ

کل سکه‌های در گردش نیز در فیلیپینگ (Flippening) نقش دارند. اگر عرضه اتریوم در مقایسه با بیت کوین با سرعت بیشتری افزایش یابد، می تواند بر ارزش بازار مربوطه تأثیر بگذارد. اتریوم در حال حاضر هیچ سقفی برای کل عرضه ندارد؛ زیرا از طریق پاداش به ماینرها و سهام ایجاد می شود. با این حال، انتظار می‌رود که انتقال برنامه‌ریزی‌شده به اتریوم 2.0، که شامل تغییر به سیستم اثبات سهام (PoS) می‌شود، به مرور زمان کل عرضه اتریوم را کاهش دهد و به طور بالقوه ارزش آن را افزایش دهد.

3. تضمین وقوع فیلیپینگ

توجه به این نکته ضروری است که بازار کریپتو بسیار بی ثبات و غیرقابل پیش بینی است و عوامل مؤثر بر فیلیپینگ (Flippening) پیچیده هستند و می توانند در طول زمان تغییر کنند. پویایی بازار آینده بیت کوین و اتریوم، از جمله قیمت ها و عرضه آنها، به تکامل خود ادامه خواهد داد.بنابراین وقوع فیلیپینگ (Flippening) را نمی توان تضمین کرد.

4. مقایسه ارز دیجیتال اتریوم و بیت کوین

در واقع، اگر ارز دیجیتال اتریوم و بیت کوین را با هم مقایسه کنیم، به راحتی می توان متوجه شد که این دو پروژه اهداف متفاوتی دارند. در حالی که بیت کوین عمدتا به عنوان یک سکه دیجیتالی طراحی شده است که امکان تراکنش ها را فراهم می کند.
اتریوم دامنه وسیع تری دارد و در این بلاکچین می توانید تراکنش انجام دهید، قراردادهای هوشمند بسازید و برنامه های غیرمتمرکز و مبادلات انجام دهید. همچنین می‌توانید NFT ایجاد کنید.
می‌توان گفت اتریوم یک پروژه همیشه در حال تکامل است. فقط به متاورس و این واقعیت فکر کنید که اکنون یک پروتکل جدید مبتنی بر اتریوم وجود دارد که حتی اجازه می دهد NFT ها را اجاره کنید.
اتریوم انعطاف‌پذیری دارد که بیت‌کوین ندارد. اما ما باید درک معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را در نظر بگیریم. در واقع، بیت‌کوین به‌عنوان یک ذخیره‌کننده و سرمایه گذاری طولانی مدت برای سرمایه گذاران، ارزش تلقی می‌شود.

معیار های کلیدی برای اندازه گیری فیلیپینگ

معیارهای کلیدی برای اندازه گیری فیلیپینگ (Flippening)

  • آدرس های فعال(Active Addresses) : تعداد کل آدرس‌های منحصربه‌فردی که در یک هفته خاص تراکنش ارسال یا دریافت می‌کنند، به عنوان آدرس‌های فعال شناخته می‌شوند.
  • تعداد معاملات (Transaction Count): تعداد تراکنش ها رابطه بین تمام تراکنش های زنجیره ای که در شبکه انجام می شود را نشان می دهد.
  • حجم معاملات(Transactions Volume): حجم تراکنش کل مبلغ دلاری است که از طریق شبکه منتقل می شود.
  • حجم ترید (Trading Volume): حجم معاملات صرافی تنظیم شده برای ارز های دیجیتال بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH)
  • مجموع هزینه های تراکنش (Total transaction fees): کارمزد کل تراکنش کل هزینه دلار آمریکا برای کارمزد تراکنش برای استفاده از شبکه است.
  • تعداد گره ها (Node Count) : تعداد گره ها به تعداد گره های قابل دسترسی برای عموم اشاره دارد.
  • علاقه جستجوی گوگل (Google Search Interest): چقدر مردم به دنبال «بیت کوین» در مقابل «اتریوم» در گوگل هستند.
  • توییت ها (Tweets) :مردم چقدر در مورد «#Ethereum / #ETH» در مقایسه با «#Bitcoin / #BTC» توییت می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت بیت کوین و اتریوم مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

فیلیپینگ چگونه کار می کند؟

در دنیای کریپتو، ارزش بازار به ارزش کل یک ارز دیجیتال معین اشاره دارد. برای کریپتو، مفهوم اساساً یکسان است: تعداد سکه‌های در گردش در قیمت هر سکه (معمولاً به ارزهای فیات مانند دلار آمریکا یا یورو) ضرب می‌شود.

با توجه به این پویایی، رشد سریع‌تر قیمت اتریوم (پول بومی در شبکه بلاک چین اتریوم) در رابطه با بیت‌کوین می‌تواند به رخ دادن فیلیپینگ کمک کند. یا اینکه قیمت اتریوم به سادگی بهتر از بیت کوین در طول زمان است (حتی اگر قیمت هر دو کاهش یابد) نیز می تواند باعث افت قیمت شود.

جزء دوم این معادله کل سکه های در گردش است. همراه با قیمت هر سکه کریپتو، افزایش سریع‌تر عرضه اتریوم در رابطه با بیت‌کوین نیز می‌تواند باعث کاهش قیمت شود. اتریوم هیچ سقفی برای کل عرضه که می‌توان ایجاد کرد (از طریق پاداش‌هایی که به ماینرها و سرمایه‌گذارانی که سکه‌های خود را به اشتراک گذاشته‌اند) ندارد. عرضه کمتر می تواند به افزایش ارزش اتریوم در طول زمان نیز کمک کند.

چرا Flippening اتفاق خواهد افتاد؟

آیا نسبت به فیلیپینگ (Flippening)خوشبین هستید؟ در ادامه دلایلی مطرح می‌شود، که اتریوم در درازمدت ارزش بازار بیت کوین را تغییر می دهد:

  • روایت دیجیتال نفت (The Digital Oil Narrative)

اگر با بازار کریپتو درارتباط باشید، اغلب می‌شنوید که بیت‌کوین به طلای دیجیتالی شهرت دارد. از آنجایی که آلت کوین ها تحت تاثیر نوسانات قرارمی گیرند، سرمایه گذاران کریپتو تمایل دارند؛ بیت کوین را به عنوان پناهگاهی امن در برابر نوسانات بی رویه قیمت در بازارهای کریپتو جستجو کنند. این به بیت کوین،  شباهتی شبیه طلا می دهد؛ زیرا سرمایه گذاران سنتی نیز برای افزودن طلا به پرتفوی خود و استفاده از آن به عنوان پوششی در برابر دارایی های سنتی و تورم استفاده می کنند.

در مورد موقعیت اتریوم نسبت به بیت کوین، بسیاری این ارز دیجیتال را نفت دیجیتال می نامند. مانند نحوه تامین انرژی زنجیره تامین جهانی توسط نفت، معاملات قراردادهای هوشمند مالی غیرمتمرکز (DeFi) عمدتاً توسط اتریوم (ETH) تامین می شود. از تراکنش‌های بازار NFT گرفته تا تأییدیه‌های قراردادهوشمند، کاربران باید برای پردازش تراکنش‌های مذکور، هزینه‌های کارمزد را به اتریوم (ETH ) بپردازند.

  • نصف شدن سه گانه اتریوم (Ethereum’s Triple Halving)

برای کسانی که با نصف شدن بیت کوین آشنا نیستند، می‌توان گفت؛ این یک اصطلاح مهم است در بازار ارز دیجیتال که تقریبا هر چهار سال یک‌بار اتفاق می‌افتد و تعداد بیت‌کوین‌هایی که به‌عنوان پاداش به استخراج‌کننده داده می‌شود نصف شده تا کمیاب باقی بماند و تورم خنثی شود. مانند بیت کوین، اتریوم نیز مکانیزم نصف شدن تقریبا مشابهی دارد. با انتقال اتریوم به مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) پس از ادغام، انتظار می‌رود صدور اتریوم(ETH) در طول زمان بیش از 80 درصد کاهش یابد. این کاهش عرضه معادل بیش از سه نصف شدن بیت کوین است که منجر به حداکثر ارز دیجیتال(ETH) می شود که این پدیده را نصف شدن سه گانه می نامند.

  • اتریوم و چارچوب حاکمیتی (ESG)

اتریوم برای تصمیم گیری از چارچوب حاکمیتی (ESG) استفاده می‌کند که تشکیل شده است از:

محیط زیست (Environmental)

اجتماعی (Social)

حاکمیت (Governance)

متأسفانه برای بیت کوین، بسیاری ازچهارچوب های (ESG)  بررسی نمی شود. از ماینینگ اثبات کار(PoW) که برای محیط زیست مضر تلقی می‌شود تا ماهیت حاکمیت غیرمتمرکز بیت‌کوین، ریسک‌ها برای سرمایه‌گذاران برای توجیه قرار گرفتن در معرض BTC بسیار زیاد است.

در مقابل، اتریوم از راه‌های متعددی با دستورالعمل‌های ESG مطابقت دارد، یعنی اینکه یک بنیاد اصلی اتریوم وجود دارد که می‌توان با آن مشورت کرد، یک فرآیند مدیریت هماهنگ که امکان به‌روزرسانی‌های مکرر را فراهم می‌کند و یک مکانیسم توافقی مانند اثبات سهام(PoS) که سطح انتشار اتریوم را کاهش می‌دهد. در نهایت اتریوم را سازمانی‌تر می‌کند و راه را برای سرمایه‌گذاری میلیاردها دارایی تحت مدیریت در بلاک‌چین اتریوم دوستدار ESG هموار می‌کند.

  • برتری فناوری (Technological Superiority)

بسیاری از کارشناسان معتقدند اتریوم دارای چندین مزیت تکنولوژیکی نسبت به بیت کوین است، مانند عملکرد قرارداد هوشمند، که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برنامه های غیرمتمرکز (DApps) و تراکنش های قابل برنامه ریزی ایجاد کنند. علاوه بر این، اتریوم در مقایسه با بیت کوین، زمان تراکنش سریع‌تر و کارمزد کمتری دارد که آن را برای موارد استفاده خاص کارآمدتر می‌کند.

  • پشتیبانی قوی از جامعه (Strong Community Support)

اتریوم دارای یک جامعه بزرگ و رو به رشد از توسعه دهندگان، مشاغل و سرمایه گذارانی است که به موفقیت پلتفرم متعهد هستند. این انجمن به پیشرفت ویژگی ها و بهبودهای جدید و همچنین افزایش پذیرش پلت فرم کمک کرده است.

فیلیپینگ چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

  • موارد استفاده رو به رشد (Growing Use Cases)

اتریوم به طور فزاینده ای برای اهداف مختلفی فراتر از یک ارز استفاده می شود، مانند برنامه های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن های غیر قابل تعویض (NFT) و موارد دیگر. این توسعه می تواند تقاضا برای اتریوم را افزایش دهد و ارزش آن را افزایش دهد.

  • محدودیت‌های بیت‌کوین (Bitcoin’s Limitations)

برخی استدلال می‌کنند که محدودیت‌های بیت‌کوین، مانند عدم عملکرد قرارداد هوشمند، مسائل مقیاس‌پذیری و هزینه‌های بالای تراکنش، می‌تواند مانع رشد آن در بلندمدت شود. این امر می‌تواند منجر به این شود که سرمایه‌گذاران تمرکز خود را به دیگر کریپتوها مانند اتریوم که ویژگی‌های پیشرفته‌تری ارائه می‌دهند، تغییر دهند.

چه اتفاقی برای بیت کوین پس از Flippening خواهد افتاد؟

در حالی که به طور قطع نمی‌دانیم که فیلیپینگ (Flippening) چگونه بر صنعت کریپتو تاثیر می گذارد. اما پیش بینی می کنیم که اگر اتریوم از نظر ارزش بازار از بیت کوین پیشی بگیرد، قطعا بیت کوین به صفر نمی‌رسد. در عوض، محتمل ترین سناریو این است که بیت کوین علیرغم از دست دادن جایگاه برتر خود، همچنان یک دارایی کلیدی در چشم انداز کریپتو باقی بماند. این به دلیل امنیت و تمرکززدایی بی‌نظیر بیت‌کوین است. با بیش از هزاران گره در سراسر جهان، بیت کوین امن ترین شبکه پرداخت است و پیشی گرفتن اتریوم از ارزش بازار آن، این واقعیت را تغییر نخواهد داد. از آنجایی که آنها اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند، احتمالا بیت‌کوین همچنان به عنوان یک ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت با ارزش باقی می‌ماند و عنوان طلای دیجیتال خود را حفظ می‌کند.

جمع بندی

به طور خلاصه، به نظر می‌رسد که با هر به‌روزرسانی موفق شبکه اتریوم، احتمال فیلیپینگ بین اتریوم و بیت‌کوین افزایش می‌یابد. اگرچه اتریوم پس از ادغام از یک سوم ارزش بازار بیت کوین فراتر رفته است. اما به روز رسانی‌های بیشتر در نقشه راه اتریوم می تواند تسلط آن بر بازار را افزایش دهد. از آنجایی که بازار کریپتو نوسانات را تجربه می کند و بازار صعودی باز می گردد، این امکان وجود دارد که اتریوم یک فشار دیگر به سمت بالاترین جایگاه از نظر ارزش بازار داشته باشد و به طور بالقوه منجر به رویداد فیلیپینگ (Flippening) شود.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات