اتریوم چیست؟

اتریوم چیست؟ هرآنچه در مورد اتریوم باید بدانید

دسته بندی : اصطلاحات 8 آذر 1401

در دهه‌ی اخیر، با ظهور فناوری‌های نوین، ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از جوانترین و مهمترین حوزه‌های مالی و فناوری ظاهر شده‌اند. اتریوم یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین ارزهای دیجیتال است که به عنوان یک پلتفرم قدرتمند برای اجرای تراکنش‌های هوشمند و قراردادهای هوشمند بر بستر فناوری بلاکچین شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال، با برخورداری از امکانات منحصر به فرد و اختصاصی، توجه جهانی را به خود جلب کرده و به یکی از اصلی‌ترین رقبا برای بیت‌کوین تبدیل شده است.

در این مقاله، ما به تجزیه و تحلیل عمیق‌تر اتریوم و نحوه‌ی عملکرد آن خواهیم پرداخت. از ایجاد اتر تا طراحی بلاکچین تروم، این مقاله یک سفر جامع در دنیای اتریوم را ارائه خواهد داد. همچنین، به بررسی کاربردهای وسیع این پلتفرم، امکانات منحصر به فرد هوشمندی که ارائه می‌دهد، و چالش‌هایی که با آن همراه است، می‌پردازیم.

از تأسیس اتریوم توسط ویتالی بوترین به عنوان یک پروژه آزاد و متن‌باز تا رشد چشمگیر آن در جوامع فناوری و مالی، هدف این مقاله ارائه یک دید جامع و نقدی نسبت به این ارز دیجیتال پویا و نوین است. در ادامه این مطلب از ارز هشت با ما همراه باشید تا شما را با این رمز ارز با ارزش دنیای کریپتوکارنسی بیشتر آشنا کنیم.


اتریوم چیست؟


دومین رمز ارز محبوب و مشهور بازار ارزهای رمزپایه است که بعد از بیت کوین بیشترین حجم مبادلات را در اختیار دارد.

بسیاری بیت کوین یا را پادشاه ارزهای دیجیتال و اتریوم را ملکه آن می دانند.

اتریوم (eth) یک سیستم آزاد و عمومی بر پایه‌ی فناوری بلاکچین است که دارای مرورگر،‌ زبان برنامه‌نویسی و سیستم پرداخت مخصوص به خود است. این ارز هیچ کنترل کننده‌ی واحد و مرکزی ندارد و هزاران سیستم کامپیوتری به صورت داوطلبانه در گوشه و کنار دنیا آن ‌را کنترل می‌کنند. این کاربران نود یا گره نام دارند و امنیت شبکه نیز به عهده‌ی آن‌ها است.

در این ارز خبری از ثبت داده‌ها بر روی یک سرور مرکزی و به صورت محرمانه نیست. تمامی اطلاعات موجود در شبکه به طور کامل میان نود‌ها توزیع شده است و هر گره یک کپی از تمامی داده‌های بلاکچین در اختیار دارد.

به طور کلی اتریوم شبکه به طور کامل خود مختار است و هیچ شخص، سازمان یا نهادی مدیریت و کنترل آن‌را بر عهده ندارد. نحوه خرید ETH نیز پیچیدگی خاص ندارد و شما با افتتاح حساب در یک صرافی امن می‌توانید این ارز را معامله کنید.


  • تاریخچه اتریوم:

اتریوم در اواخر سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳ میلادی) توسط «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin) ارائه شده است. بوترین، یک پژوهشگر حوزه رمزارزها، برنامه‌نویس و هم‌بنیان‌گذار «مجله بیت‌کوین» (Bitcoin Magazine) است. در واقع، ایدهاین ارز دیجیتال ابتدا در سال ۲۰۱۳ میلادی، در یک اوراق سفید (White Paper)توسط ویتالیک بوترین و با هدف ساخت برنامه‌های کاربردی غیر متمرکز معرفی شد.

در پایان سال ۲۰۱۴، اتریوم اولین سرمایه‌گذاری جمعی خود را مانند«گوین وود» (Gavin Wood)، «چارلیز هاسکینسون» (Charles Hoskinson) و «آنتونی دی لوریو» (Anthony Di Iorio) داشت که با فروش توکن بومی، اتر، بیش از ۱۸ میلیون دلار به دست آورد.

  • هدف از ایجاد اتریوم

هدف بوترین از خلق اتریوم eth این بود که شرایطی را فراهم کند تا علاوه بر فعالیت های پولی دیجیتال تمامی فعالیت های مالی دیگر را نیز بتوان در بستر دیجیتالی و به صورت غیر متمرکز بدون وجود واسطه ها به انجام رساند.
در نهایت Ethereum ایجاد شده است تا برای حل نمودن امورات زندگی‌مان به بانک و نهادهای مشابه دیگر احتیاج نداشته باشیم.


ویژگی های اتریوم چیست؟


این رمز ارز دارای ویژگی هایی است که سبب محبوبیت آن در بین فعالین بازار ارز دیجیتال گردیده است.

1.ارز دیجیتال اتریوم یک بلاک چین منبع باز و غیر متمرکز هست.

2. ارز اتریوم یک بلاکچین دارای ارز بومی به نام اتر هست.

3. این پلتفرم به عملکرد قراردادهای هوشمند مجهز هست.

4.اتریوم دارای ماشین مجازی اتریوم هست.

5.عدم حضور شخص ثالث برای مدیریت و نظارت بر روی آن،‌ داده‌های شبکه‌ تحت هیچ شرایطی قابل تغییر و حذف نیستند.

6.کوچک‌ترین تغییر در این پلتفرم باید به تایید همه‌ی اعضای ‌آن برسد.

7.توزیع اطلاعات میان تمام کاربران یا همان گره‌ها و عمومی بودن داده‌ها، امکان هر گونه سانسور و تقلب را در این سیستم از بین می‌برد.

8.این ارز غیرقابل توقف است، همیشه فعال می‌ماند و این همواره آنلاین بودن نیز از ویژگی‌های مهم این شبکه است.

9.برای هک کردن شبکه‌ی آن باید به کامپیوتر نیمی از نودها دسترسی داشت که هزینه‌ی این فرایند برای هکرها بسیار بالاست و عملاً غیر‌ممکن است.

10.به دلیل نبود سرور و نهاد مرکزی اطلاعات افراد بر روی سیستم شخصی خودشان ذخیره شده می‌شود.

قرارداد هوشمند در اتریوم


قرار داد هوشمند چیست؟


قراردادهای هوشمند (Smart Contract) که در بستر بلاکچین این رمزارز انجام می‌شوند، در واقع یک رشته کد هستند. این کدها شامل شرایط قبل و حین قرارداد و تمام مفاد این سند و شرایط انجام آن هستند. این کدنویسی‌ها می‌توانند برای انجام برنامه‌ریزی و تعیین چارچوب امور مختلف مانند تبادل سهام،‌ ارز، محتوا یا هر چیز با ارزش دیگر استفاده شوند.

ویژگی قرار داد هوشمند

  • قراردادهای هوشمند به صورت خودکار فعالیت می‌کنند
  • پس از منعقد شدن به هیچ عنوان قابل تغییر و توقف نیستند.
  • این قراردادها ضمانت اجرایی کامل و دقیق دارند.
  • حضور هر گونه واسطه به عنوان نفر سوم در این نوع قراردادها امکان‌پذیر نیست.
  • همه‌ی نودهای شبکه نیز یک نسخه از این قرارداد را بر روی سیستم خود دریافت می‌کنند.
  • این قراردادها به زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی نوشته می‌شوند.

ماشین مجازی اتریوم


ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine یا به اختصار EVM) سیستم پردازش‌گر بومی اتریوم است، که به توسعه‌دهندگان اجازه ساخت قراردادهای هوشمند را می‌دهد و به نودها(کامپیوترهایی که مسئولیت پردازش تراکنش‌ها و ساخت بلاک‌های جدید را در شبکه‌های بلاکچینی بر عهده دارند، با نام گره یا نود (Node) نامیده می‌شوند) اجازه تعامل با آنها را می‌دهد.

توسعه‌دهندگان اتریوم اسمارت کانترکت‌ها(قرارداد هوشمند) را با استفاده از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی می‌نویسند؛ سالیدیتی توسط کامپیوترها قابل خواندن نیست، بنابراین باید به دستورالعمل‌های سطح پایین‌تر ماشینی (به نام OpCodes) تبدیل شود، تا کامپیوترها بتوانند آنها را بخوانند. این تبدیل را EVM انجام می‌دهد. هر نود اتریوم، EVM خود را دارد.

زمانی که یک شخص تراکنشی را به یک قرارداد هوشمند ارسال می‌کند، تمام نودها این اسمارت کانترکت و تراکنش را با استفاده از EVM خود اجرا می‌کنند. نودها می‌توانند نتیجه معتبر بودن یا نبودن تراکنش‌ها را مشاهده کنند؛ هر تراکنشی (فارغ از معتبر یا نامعتبر بودن آن) حالت (State) بلاکچین اتریوم را تغییر می‌دهد. اگر گره‌ها به نتیجه یکسانی برسند، حالت شبکه آپدیت می‌شود و تراکنش در بلاکچین ثبت می‌شود.

تفاوت و شباهت بیت کوین و اتریوم


شباهت و تفاوت اتریوم با بیت کوین


اکثر افراد تصور می‌کنند اتریوم هم مانند بیت کوین یک ارز دیجیتال است. این دو شباهت‌هایی با هم دارند اما هدف و کاربرد‌شان متفاوت است.

تفاوت‌‌ها:

  • بلاکچین اتریوم فقط یک سیستم ردیابی مالکیت رمزارز بیت کوین و یک سیستم پرداخت بی‌واسطه‌ی جهانی است..
  • رمزارزی که برای تراکنش‌ها در بستر Ethereum استفاده می‌شود؛ اتر نام دارد.
  • ایجاد بلاک در اتریوم هر ۱۴ ثانیه یک‌بار است؛ این فرایند در بلاکچین بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک‌بار صورت می‌گیرد.
  • در شبکه‌ی بیت‌کوین هر ثانیه ۷ تراکنش انجام می‌شود؛ این در حالی است که در بستر Ethereum در هر ثانیه ۱۶ تراکنش ثبت می‌شود.
  • به دلیل ابتدایی بودن اسکریپت‌ها، امکان انجام قرارداد هوشمند در شبکه‌ی بیت‌ کوین وجود ندارد (این امکان در اتریوم وجود دارد).
  • بیت‌ کوین با تعداد مشخص ۲۱ میلیون عرضه می‌شود؛ در حالی که رمزارز اتر محدودیت عرضه ندارد.

شباهت‌ها:

  • هر دوی این سیستم‌ها بر پایه‌ی فناوری بلاکچین و به‌صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کنند.
  • رمز‌ارزها در هر دو پلتفرم بر اساس فرایند ماینینگ یا استخراج به دست می‌‌آیند.
  • هر دو از سیستم پرداخت همتا به همتا (P2P8) برای انتقال ارز و داده استفاده می‌کنند.
  • هر دو کوین یک شبکه‌ی عمومی هستند که کاربران بدون نیاز به اخذ مجوز می‌توانند در بستر آن‌‌ها فعالیت داشته باشند.
  • تراکنش‌ها در هر دو شبکه بدون توقف و برگشت ناپذیرند.

بیشتر بخوانید:  اتریوم یا بیت‌کوین ؟ کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

استخراج اتریوم


استخراج اتریوم


انجام استخراج در ارمز ارزها کاری بسیار پرسود و پراهمیت است چون طی فرآیند استخراج محاسبات لازم برای هر بلاک انجام میشود. فرآیند استخراج اتریوم و دیگر رمز ارزهای مبتنی بر الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) ، با هشینگ گره خورده است.
در فرایند استخراج اتریوم، ماینرها به کمک سخت‌افزارهای قدرتمند، معادلات پیچیده ریاضی را حل می‌کنند و ماینری که جواب معادله را سریع‌تر از سایرین پیدا کند به عنوان پاداش از شبکه اتر (Ether)دریافت می‌کند.
در حال حاضر رایج‌ترین سخت‌افزار مورد استفاده برای استخراج ، کارت گرافیک (GPU) است. هر چند سخت افزارهای مخصوص استخراج ارزهای دیجیتال به نام ای‌سیک (ASIC) نیز جهت استخراج وارد بازار شده‌اند؛ اما رایج‌ترین روش استخراج استفاده از کارت گرافیک است

به طور کلی برای استخراج اتریوم باید فرایند زیر را طی کنید:

۱. تهیه سیستم سخت‌افزاری قدرتمند (ریگ استخراج)
۲. ایجاد کیف پول اتریوم به‌منظور دریافت اترهای استخراج‌شده
۳. شروع کار با اجرای نرم‌افزار ماینینگ و پیوستن به استخر استخراج

اتریوم کلاسیک


اتریوم کلاسیک چیست؟


در شبکه Ethereum دو نوع ارز وجود دارد. توکن شبکه اتریوم اتر (Ether) نام دارد که با نام اختصاری ETH شناخته می‌شود و برای داد و ستد و پرداخت کارمزدها و خدمات محاسباتی در شبکه Ethereum مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اتریوم کلاسیک، که به اختصار به آن ETC گفته می‌شود، بلاک چین جدا شده‌ای است که در نتیجه هاردفورک DAO (سازمان توسعه مستقل) ایجاد شد و قصد داشت تا یک ابزار بر پایه شبکه اتریوم طراحی کند که توسط آن، پروژه‌ای دیگر در این اکوسیستم بتوانند با توافق جمعی سرمایه جذب کنند.


اتریوم 2 چیست؟


اتریوم 2، به‌روزرسانی شبکه Ethereum است، که وعده بهبودهای قابل توجهی در عملکرد و تجربه شبکه را داده است. برخی از مهمترین این آپدیت‌ها شامل استفاده از سیستم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake)، زنجیره‌های شارد (Shard Chains) و یک بلاک چین در قلب این شبکه به نام بیکن چین (Beacon Chain) هستند.


چگونه اتریوم رایگان بدست آوریم؟

چگونه می توانید به صورت رایگان اتریوم استخراج کنید؟ اولین نکته ای که باید توجه کنید این است که این مقدار از استخراج بسیار ناچیز می باشد.

نرم افزار و وب سایت ”فاست” Faucet

در این نرم افزار و یا وب سایت می توانید با انجام کارهایی همانند: حل نمودن کپچا و یا بازی کردن اتریوم رایگان به دست آورید.
شایان ذکر است که شما در این نرم افزار با کارهایی که قرار است انجام دهید به صورت کامل اتریوم به دست نمی آورید بلکه یک واحد کوچک تر از بیت کوین با نام ” GWEI ” دریافت می کنید. تقریبا می توان گفت که هر ” 10.000.000 GWEI ” یک اتریوم کامل می باشد.

سایت ” Earn Cryptocurrency”

در این سایت شما می توانید، با مشاهده ویدیو ها، تکمیل نمودن کپچا و دیگر اقدامات، اتریوم رایگان کسب کنید. اینکه چه مقدار می توانید در هر سایت اتریوم کسب کنید به خودتان و اینکه چه کاری قرار است انجام بدهید بستگی دارد.

تذکر: اگر علاقه به استخراج ارز های دیجیتال و یا اتریوم دارید و سرمایه زیادی برای این کار ندارید، ممکن است نام استخراج رایگان را زیاد شنیده باشید. همانطور که گفتیم این کار از طریق سایت و نرم افزارهایی که معرفی کرده ایم امکان پذیر است اما ما به شما انجام این کار را پیشنهاد نمی کنیم. بهتر است اگر علاقه به دریافت اتریوم دارید، آن را از طریق خرید و فروش و یا ترید به دست آورید. ترید را می توان به عنوان امن ترین و مطمئن ترین راه برای کسب اتریوم عنوان کرد. اگر همچنان علاقه دارید تا به سراغ سایت های رایگان استخراج ارز دیجیتال اتریوم بروید، قطعا باید مراقب هکران و سواستفاده کنندگان باشید.

پیش بینی و آینده اتریوم


پیش بینی وآینده اتریوم


بسیاری از تحلیل‌گران آینده پیش روی را روشن می‌دانند و آن را یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت می‌دانند. اما باید توجه داشته باشید که هرگونه سرمایه‌گذاری روی رمزارزها باید با تحقیق و بررسی کامل انجام شود. متاسفانه افراد زیادی بدون داشتن دانش کافی و تحت تاثیر دیگران وارد این حوزه می‌شوند که در نهایت متحمل ضررهای سنگین می‌شوند. ما به شما توصیه می‌کنیم از ابزارهای تحلیل برای پیش‌بینی وضعیت بازار و آینده ارز اتریوم کمک بگیرید.


سوالات متداول درباره اتریوم:


۱. اتریوم چیست و چگونه کار می‌کند؟

اتریوم یک پلتفرم بلاکچین است که برای اجرای قراردادهای هوشمند و تراکنش‌های دیجیتال ساخته شده است. این پروژه به وسیله ویتالی بوترین تأسیس شده و از توکن اختصاصی خود به نام “اتر” (ETH) برخوردار است.

۲. چه تفاوت‌هایی بین اتریوم و بیت‌کوین وجود دارد؟

برخی از تفاوت‌های اصلی شامل این است که اتریوم امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند، در حالی که بیت‌کوین تنها برای انتقال ارز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، فرآیند تأیید تراکنش‌ها در اتریوم سریعتر است.

۳. چه کاربردهایی برای اتریوم وجود دارد؟

اتریوم به عنوان یک پلتفرم چندمنظوره شناخته می‌شود و کاربردهای زیادی از جمله ایجاد قراردادهای هوشمند (در دامنه‌های متنوعی از تأمین امنیت گرفته تا بازارهای مالی)، ایجاد توکن‌های قابل تبادل (ERC-20)، و توسعه دپلویمنت‌های بلاکچین دارد.

۴. چگونه می‌توانم اترها را خریداری کنم؟

برای خرید اترها، می‌توانید به یک صرافی دیجیتال مراجعه کنید و با استفاده از واسطه ارتباطی مانند کارت اعتباری یا ارزهای دیگر، اترهای خود را تهیه کنید. همچنین، ماینینگ یا شرکت در ICOs (پیشنهادات اولیه سکه) نیز راه‌های دیگری برای کسب اتر می‌باشند.

۵. چگونه اترهایم را ذخیره و مدیریت کنم؟

برای ذخیره اترها، شما نیاز به یک کیف پول اتریوم دیجیتال دارید. این کیف پولها ممکن است به صورت آنلاین (در صورتی که به اینترنت متصل هستید) یا آفلاین (کیف پول‌های سرد) باشند. هر دو نوع کیف پول امکان ارسال، دریافت و مدیریت اترها را فراهم می‌کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات