تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست

تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست؟

دسته بندی : اصطلاحات 22 آبان 1401

بیت کوین(BTC) و اتریوم(ETH) دو ارز دیجیتالی که بیشترین سهم را در بازار رمز ارز‌ها دارند. همواره کاربران زیادی خواستار استفاده از این دو هستند. شناخت تفاوت‌های این دو ارز باعث می‌شود که شما مسیر بهتری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. سوال اینجاست که بیت کوین آینده بهتری دارد یا اتریوم؟ در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ارز هشت با هم پاسخ را بررسی خواهیم کرد.


بیت کوین چیست؟


بیت‌کوین در ژانویه ۲۰۰۹ معرفی شد. این ایده نوآورانه ابتدا تحت قالب وایت پیپر بیت کوین توسط فرد مرموزی به نام ساتوشی ناکاموتو مطرح شد. ساتوشی  بیت‌کوین را به عنوان یک ارز آنلاین بدون هیچ گونه مرجع مرکزی معرفی کرد، برخلاف ارزهای دولتی در این سیستم، پول فیزیکی وجود ندارد. بلکه موجودی‌ها به یک دفتر کل عمومی امن به صورت رمزنگاری شده وابسته هستند.

گرچه بیت‌کوین اولین تلاش برای ایجاد یک ارز آنلاین از این نوع نبود، اما اولین رمز ارز موفق بود. به همین دلیل نسبت به سایر ارزها شناخته شده و با ارزش تر است. در طول سال‌ها، مفهوم ارز مجازی و غیرمتمرکز  بین نظام‌های نظارتی و ارگان‌های دولتی مقبولیت پیدا کرده است. با وجود اینکه ارزهای دیجیتال تنها در چند کشور به‌صورت رسمی به عنوان وسیلهٔ پرداخت یا ذخیره ارز شناخته شده اند، بیت‌کوین توانسته است جای خود را در بین سرمایه گذاران پیدا کند و در سیستم مالی بین المللی تغییر ایجاد کند. البته که این ارز دیجتال دارای نوسان های زیادی است و اخبار روی آن اثر گذار اند.


نحوه کار بیت کوین:

ده‌ها هزار کامپیوتر(تحت عنوان نود یا گره) در سراسر دنیا دست به دست هم داده اند و شبکه بیت کوین را ساخته‌اند. قوانین این نتورک توسط ساتوشی ناکاموتو تعریف شده، همچنین بانک مرکزی(هر نهاد یا سازمان دیگری) نمی‌تواند بدون تایید همه کاربران، تغییری را در شبکه ایجاد کند. با توجه به سود سرشار و محدود بودن بیت کوین، آن را طلای دنیای ارز دیجیتال می‌دانند.

مطالب مرتبط: بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟+قیمت لحظه ای


اتریوم چست؟


تکنولوژی بلاکچین برای ایجاد برنامه‌هایی استفاده می‌شود که فقط به امکان فراهم کردن ارز دیجیتال محدود نمی‌شود. اتریوم در ژوئیه ۲۰۱۵ معرفی شد، در حال حاضر این ارز دیجیتال بزرگترین و پرسابقه‌ترین پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز است.

اتریوم اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) بدون هیچ گونه وقفه، تقلب، کنترل یا مداخله‌ای از طرف طرف سوم ایجاد و پیاده‌سازی شوند. برای انجام این کار، اتریوم با یک زبان برنامه‌نویسی خود که در زنجیره‌بلوک اجرا می‌شود، عرضه شده است.

کاربردهای بلاکچین اتریوم بسیار زیاد هستند و از توکن رمزنگاری داخلی‌اش، یعنی اتر (مخفف معمولی ETH)، استفاده می‌کنند. اتریوم در کل کاربرد دارد: 1-به عنوان یک ارز دیجیتال در صرافی‌ها معامله می‌شود/2-به عنوان یک سرمایه با ارزش نگهداری می‌شود/3-برای خرید کالاها و خدمات استفاده می‌شود/4-برای پرداخت هزینه‌های تراکنش در شبکهٔ اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.


نحوه کار اتریوم:

رمز ارز اتریوم، نوعی زیرساخت مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین بوده و قابلیت اجرای برنامه‌های رایانه‌ای غیرمتمرکز را دارد. غیرمتمرکز بودن اتریوم یعنی به فرد یا افراد خاصی تعلق ندارد. پس از نصب یک برنامه بر روی شبکه اتریوم هیچکس قابلیت ایجاد تغییر در آن را ندارد، حتی خود تولید‌کننده!

این پلتفرم در سال ۲۰۱۴ به طور رسمی با ارز دیجیتال بومی خود به نام اتر(Eth) شروع به کار کرد هدف اتریوم از بین بردن تمامی واسطه‌ها در مبادلات مالی و اداری است که از زمان ابداعش جایگاه ویژه‌ای را بین کاربران پیدا کرده است و همزمان سعی در از بین بردن نقایص موجود در بیت کوین دارد.


تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم:


تفاوت های بین بیت کوین و اتریوم

1) تفاوت در نوع ارز:

در ارز‌های دیجیتال دو شبکه، تفاوت‌هایی وجود دارد به این صورت که ارز BTC (بیتکوین) معادل دیجیتالی طلا و به منظور ذخیره ارزش به کار می‌رود ولی ETH(اتر) برای اپلیکیشن‌های شبکه اتریوم که اکثرا در حوزه دریافت و ارایه وام هستند، کاربرد دارد.

2) ماهیت تراکنش ها:

به دلیل قابلیت ایجاد کد‌های قابل اجرا در قالب قراردادهایی هوشمند در اتریوم، میتوان روی بلاک چین اتریوم اپلیکیشن ساخت اما به علت پولی بودن ماهیت تراکنش‌های بیت‌کوین در این بلاکچین امکان انجام اینکار وجود ندارد.

3) سرعت انجام تراکنش‌ها:

در بیت کوین(BTC) سرعت ایجاد بلاک جدید در بلاک‌چین و انجام تراکش 10 دقیقه است در صورتیکه در اتریوم(ETH) همین عمل، 15 ثانیه طول می‌کشد. به طور متوسط در هر ثانیه 7 تراکنش در بین کوین و 30 تراکنش در اتریوم انجام می‌شود.

4) تفاوت در عرضه:

در نهایت تنها 21 میلیون واحد از بیت کوین میتواند وجود داشته باشد این در حالیست که محدودیتی برای تعداد نهایی اتریوم وجود ندارد.

5) آدرس استاندارد ارز:

ساختار آدرس کیف پول‌های دو شبکه با هم متفاوت است، به این صورت که آدرس‌های استاندارد بیت‌کوین با “BC1” و اتریوم با “OX” شروع می‌شود.

6)اثرات محیط زیستی:

Ethereum و Bitcoin در گذشته هر دو از مکانیزم اثبات کار(POW) استفاده می‌کردند که تاثیرات زیست محیطی مخربی از خود به جا می‌گذاشت اما اخیرا اتریوم به الگوریتم اثبات سهام( POS) مهاجرت کرده است که تاثیرات منفی بر محیط زیست را تا 99.99 درصد کاهش می‌دهد.

7) تفاوت در استخراج:

ارز اتریوم و بیت کوین تا اواخر شهریور 1401 برای استخراج به ماینر‌های پر قدرت احتیاج داشتند که این‌کار با کامپیوتر‌های خانگی امکان‌پذیر نبود، تا جاییکه Ethereum راه خود را از Bitcoin جدا کرد. در حال حاضر ارز ETH را میتوان بدون ماینر وبا نگهداری مقداری از اتر در یک کیف پول استیک کنید.

استیک ارز دیجیتال به زبان ساده یعنی قفل کردن مقداری از ارز در داخل یک آدرس مشخص.

تفاوت های کلیدی بیت کوین و اتریوم را در جدول ذیل مشاهده می‌کنید:

اتریوم (ETH) بیت کوین(BITCOIN)
زمان معرفی 2013 2008
مکانیزم/الگوریتم اجماع اثبات سهام اثبات کار
هزینه هر تراکنش 1.6 دلار تا 196 دلار (متغییر وابسته به میزان تراکنش) 74 سنت تا 3.5 دلار
میانگین زمان انجام تراکنش 5دقیقه برای هر تراکنش 40 دقیقه برای هر تراکنش
ویژگی های متمایز کننده بلاکچین با عرضه محدود رمز ارز کمیاب

 


شباهت‌های بیت کوین و اتریوم چیست:


در ادامه مهم ترین شباهت هایی که بین دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم وجود دارد را بررسی می‌کنیم:

ساختار آنها:

هر دو از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند و ارز‌های بومی آنها هر دو نوعی پول غیر متمرکز هستند. به همین دلیل هیچ فرد یا سازمانی توانایی دخل و تصرف در آنها را ندارد و آنها از سانسور یا تحریم و دست‌کاری در امان می‌باشند.

مقیاس پذیری:

مقیاس پذیری ضعیف یکی دیگر از شباهت‌های این دو رمز ارز است اگرچه که قرار است به زودی این مشکل بر طرف شود ولی درحال حاضر با مشکل عدم توانایی ساماندهی تعداد زیاد تراکنش‌ها در زمان کم و بالا رفتن کارمزد در نتیجه آن، روبه رو هستند.

نقایص بیت کوین و اتریوم:

شبکه بیت کوین و اتریوم در بهترین حالت خود بین 7 تا 30 تراکنش در هر ثانیه را می‌توانند انجام دهند. جالب است بدانید که ویزا یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های پرداخت متمرکز در جهان در هرثانیه 1700 تراکنش انجام می‌دهد و همینطور اذعان دارد که در آینده مقیاس پذیری خود را تا 24000 تراکنش در ثانیه هم می‌تواند برساند.

علاوه بر این با افزایش زمان تراکش، ترافیک داخل شبکه به شدت بالا می‌رود و همین موضوع باعث افزایش کارمزد در شبکه‌های این دو رمز ارز شده. به طوریکه در بیت کوین تا‌کنون کارمزد 1 میلیون تومن و در اتریوم 3 میلیون را شاهد بودیم.


آینده بیت کوین و اتریوم:


بیت کوین در ابتدا به عنوان ابزاری برای مبادله پول ساخته شد، اما اکنون از هدف خود فراتر رفته و دارایی برای ذخیره ارزش محسوب می‌شود؛ زیرا  از تاثیر تورم مصون باقی می‌ماند. اتریوم نیز علاوه بر داشتن بستری برای جابه‌جایی پول دیجیتال، زمینه ساخت اپلیکیشن را فراهم میکند. هر دو این رمز ارزهای دیجیتال با اختلاف در صدر بهترین‌های پروژه‌های کریپتو هستند و آینده درخشانی در انتظار آنهاست.


سوالات متداول:


  • چه تفاوت اصلی در کاربرد بین بیت‌کوین و اتریوم وجود دارد؟

بیت‌کوین اصولاً برای جایگزینی ارزهای سنتی و در نتیجه به عنوان یک وسیلهٔ مبادله و ذخیره ارز طراحی شده است. از طرف دیگر، اتریوم یک زنجیره‌بلوک قابل برنامه‌ریزی است که در مختلف زمینه‌ها از جمله دیفای (DeFi)، قراردادهای هوشمند و توکن‌های غیرقابل قابل معامله (NFTs) کاربرد دارد.

  • در حال حاضر چه تعداد از بیت‌کوین و اتر در گردش هستند؟

تا به امروز در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳، ۱۹.۵۲ میلیون بیت‌کوین و ۱۲۰.۲۶ میلیون اتر در گردش هستند.

  • چه شباهتی بین بیت‌کوین و اتر وجود دارد؟

اتر و بیت‌کوین در بسیاری از جوانب شبیه به یکدیگر هستند. هر دو ارز دیجیتال در صرافی‌های آنلاین معامله می‌شوند و در کیف‌پول‌های رمزنگاری نگهداری می‌شوند. هر دوی آنها غیرمتمرکز هستند، به این معنی که توسط یک بانک مرکزی یا مرجع دیگر صادر یا نظارت نمی‌شوند و هر دو از تکنولوژی زنجیره‌بلوک(بلاکچین) استفاده می‌کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.8]

نظرات