همبستگی بیت کوین

همبستگی بیت کوین چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 21 تیر 1402

در هر بازار مالی اصطلاحات مختلفی وجود دارد که آشنایی و شناخت آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانیم ترید بهتری داشته باشیم. یکی از این اصطلاحات که در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس کاربرد بسیاری دارد، مفهوم همسبتگی است. همبستگی در توضیح کوتاه به معنی تاثیر تغییرات قیمت یک ارز بر روی ارز دیگر است. برای مثال در بازار ارزهای دیجتال عوامل بسیاری هستند که بر روی قیمت‌ها اثر می‌گذارن. اما این نیز بر هیچکس پوشیده نیست که اغلب قیمت‌ها وابسته به تغییرات بیت کوین هستند. بنابراین می‌توانیم بگوییم ارزها در همبستگی بیت کوین هستند.

این همبستگی تنها مختص به ارزهای دیجیتال نبوده و در سال‌های اخیر رفتارهای قیمت BTC بر روی شاخص‌های مهمی همچون نزدک هم اثر گذار بوده است. پرسش مهمی که در این جا ذهن مخاطبان کریپتو را به خود درگیر کرده ، مفهوم همبستگی بیت کوین و نحوه اثرگذاری آن است. به همین دلیل با توجه به نیاز کاربران و ضرورت آگاهی داشتن نسبت به این موضوع، ما این مقاله از صرافی ارز هشت را به توضیح دقیق آن اختصاص می‌دهیم. لذا برای کسب اطلاعات در این باره ما را تا پایان این نوشته همراهی کنید…

همبستگی بیت کوین (Correlation) یعنی چی؟

به طور کل اگر بخواهیم مفهوم همبستگی را توضیح دهیم، باید بگوییم به رابطه مستقیم میان قیمت BTC با قیمت سهام و ارزهای مختلف همبستگی می‌گوییم. یکی از مسئله‌های مهمی که سبب ایجاد این همبستگی شد در واقع ایجاد تنش‌ها در میان روسیه و کشورهای غربی به جهت جنگ با اوکراین بود.

در واقع در ابتدا، با انتشار خبر جنگ، تنش‌ها در بازار زیاد شد و به طور چشمگیری شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار بودیم. در آن زمان با انتشار هر خبر درباره کاهش اتفاقات، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کرد و دقیقا در همان دوره شاخص S&P و دو شاخص بزرگ دیگر آمریکا هم با کاهش رو به رو بود. همه این عوامل به نوعی سبب شدند تا بازار منفی شود. این دقیقا نشان از همبستگی بیت کوین دارد.

وجودCorrelation میان ارزها و سهام‌های بازار در واق نشان دهنده این مسئلهاست که وضعیت بازار در کنار نوسانات همیشگی قیمت رمز ارزها به عوامل دیگری هم وابسته است که حتما باید به آن‌ها توجه داشته باشیم. حالا پرسش دیگری که ممکن است برای سرمایه گذاران پیش آید، این هست که از کجا می‌توان همبستگی بیت کوین با سایر رمزارزها را ثابت کرد؟ آیا امکان اثبات این مسئله وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که به دلیل‌عدم ثبات در قیمت ارزهای دیجیتال و وجود نوسانات شدید قیمت در آن‌ها نمی‌توان همچین ادعایی را به صورت دقیق پذیرفت. اما جریان همبستگی بیت کوین به دلیل جایگاه BTC کمی متفاوت است و این همبستگی هم به دلیل زیاد بخاطر تفاوت‌های بیت کوین با سایر ارزها است. بنابراین به جرات می‌توان گفت تغییر قیمت در بیت کوین بدون شک بر روی قیمت سایر ارزهای دیجتال نیز تاثیر می‌گذارد. برای مثال، اگر به زمستان سال ۲۰۱۸ بازگردیم، متوجه این مسئله خواهیم شد…

بیشتر  بخوانید: تفاوت بیت کوین و اتریوم

نحوه استفاده از مفهوم همبستگی بیت کوین در تریدها

به طور کلی برای نشان دادن میزان همبستگی بین دارایی‌های مختلف در بازارهای اقتصادی از ٪ استفاده می‌شود. ولی در سال‌های اخیر این نسبت با عدد ارزیابی می‌شود (بازه بین ۱ تا منفی ۱). به عنوان نمونه: وقتی دو ارز دیجیتال بر اساس تحلیل‌ها با هم مقایسه می‌شوند، همبستگی آن‌ها را چیزی در حدود شش دهم اعلام می‌کنند. شش دهم همانطور که می‌دانید عدد مثبت است و به همین دلیل اگر رمز ارز اول روند صعودی داشته باشد، به احتمال زیاد ارز دوم هم افزایش قیمت را تجربه می‌کند. در بازار فارکس این همبستگی بین ارزهای کشورهای مختلف وجود دارد و از آن ها با نام “جفت ارز معاملاتی” یاد می‌کنیم.

همبستگی ارزهای دیجیتال

چگونه ضریب همبستگی ارزهای دیجیتال را محاسبه کنیم؟

همانطور که تا به اینجای مطلب متوجه شدیم، همبستگی یک مفهوم مهم در ارزهای دیجتال است. برای تشخیص همبستگی و رابطه بیت کوین با سایر شاخص‌ها لازم است که در زمینه مالی اطلاعات کافی داشته باشید. هر چه اطلاعاتتان بالاتر باشد، به همان میزان نیز قادر هستید تا با معاملات صحیح، سودهای بیشتری را کسب کنید.

نحوه چگونگی به دست آوردن ضریب همبستگی ارزهای دیجیتال یکی از سوال‌هایی است که سرمایه گذاران دارند. در این رابطه باید بدانید، همبستگی امروزه تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. اما این ضریب همچنان وجود دارد و سفر نشده است. در حال حاضر ضریب همبستگی بیت کوین با سایر ارزهای دیجیتال نزدیک به ۱ هست. به همین دلیل نیز توصیه داریم، در تحلیل تکنیکال یک ارز دیجیتال حتما چارت بیت کوین را نیز بررسی کنید.

کلام آخر:

همبستگی در بین رمز ارزهای مختلف در بازار کریپتو در پورتفولیو تعیین می‌شود. در این بررسی مشخص می‌شود که ارزهای دیجیتال تا چه اندازه با یکدیگر مرتبط‌اند و بر روی هم اثرگذار اند. تجزیه و تحلیل همبستگی به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید روند را تشخیص دهید و سود بیشتری کسب کنید. به همین دلیل ما در این مطلب از ارز هشت اطلاعات کاملی را در این رابطه در اختیارتان قرار دادیم. امید است نکات این مطلب برایتان مفید واقع شود؛ پر سود و موفق باشید…

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات