ترون چیست؟ ارز دیجیتال ترونیکس

ترون/ ارز دیجیتال ترون چیست؟/ قیمت لحظه ای ترون

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 27 آذر 1401

مقدمه

هزاران رمز ارز و توکن در دنیای پر سود و هیجان ارز دیجیتال وجود دارد؛ بعضی از این رمز ارز‌ها با سودهای کلان و بعضی نیز با ضرر‌های ناخوشایند. بسیاری از این ارز‌ها توانسته اند نظر سرمایه گذار‌ها را جذب کنند و در این دنیای پر رقیب، جان سالم به در ببرند و بسیاری دیگر نیز از بازی این بازار مالی خارج شدند. ارز دیجیتال ترون، از آن دسته کریپتوکارنسی هایی است؛ که رقابت بین هزاران ارز دیگر را پشت سر گذاشته و توانسته است محبوبیت خوبی در بین سرمایه گذاران پیدا کنند. ما هم در این مقاله از ارز هشت قصدداریم؛ شما را با این ارز محبوب آشنا کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

تاریخچه ترون

ترون چیست؟

ترون یک بلاکچین غیر متمرکز، Open Source یا همان منبع باز است. به این معنا که همه می‌توانند به ساختار و کدهای این ارز دیجیتال دسترسی داشته باشد و به همین دلیل این پلتفرم از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است.
شبکه ترون دارای قابلیت اجرای قرارداد هوشمند، مانند قراردادهای هوشمند اتریوم را دارد. همچنین تراکنش در این شبکه به صورت (p2p) یا همتا به همتا صورت می‌گیرد. یعنی معامله و تراکنش بین اشخاص، و بدون هیچ واسطی و نظارت هیچ نهادی انجام می‌شود.
قابل توجه است که شبکه ترون قادر به انجام 2000 تراکنش در ثانیه است در صورتی که بیت کوین قادر به 6 تراکنش و اتریوم 25 تراکنش در ثانیه هستند.
تمرکز این پلتفرم بر روی اشتراک گذاری محتوا و سرگرمی می‌باشد و توانسته کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی مختلف و شرکت کنندگان مختلف در بازی را جذب کنند.

توکن ترون چیست؟

توکن مورد استفاده در این پلتفرم ترونیکس که با نماد (TRX) و استیبل کوین (USDD) شناخته شده است.
این ارز دیجیتال با حداکثر 101.596.476.340 در بازار عرضه شده است. و در حال حاضر، 92 میلیارد سکه در حال گردش وسیزدهمین رتبه در بین ارزهای دیجیتال را دارد. لازم به ذکر است که ارز دیجتال ترون قابلیت استخراج را ندارد.

تاریخچه این ارز دیجیتال چیست؟

شبکه اصلی ترون در سال 2017 توسط کارآفرین فناوری، جاستین سان در سنگاپور تاسیس شد. در مارس 2018 شبکه آزمایشی ترون با جذب حدود 70 ملیون دلار سرمایه اولیه راه اندازی شد. و درماه می سال 2018 شبکه انحصاری TRON معرفی شد. ژوئن 2018 به روز استقلال بلاکچین ترون نام گذاری شده است زیرا تمام توکن های ترون از بلاکچین اتریوم به بلاکچین اصلی ترون انتقال داده شد.
در اکتبر 2018 (TVM) یا ماشین مجازی ترون راه اندازی و در دسامبر 2018 این شبکه غیر متمرکز (DAPP) موفق به 100 میلیون تراکنش شد.

ازجمله حامیان این پلتفرم می‌توان، بنیان‌گذاران ترون و صرافی پولونیکس و اشخاص حقیق چینی اشاره کرد.

نوسانات قیمت ترون

قیمت TRX در طول سال‌ها شاهد نوسانات شدید قیمت بوده است، از رشد اولیه خود در دسامبر 2017 تا ژانویه 2018، زمانی که TRX بر حسب دلار به بالاترین حد خود در حدود 0.23 دلار رسید. با این حال، قیمت TRX همراه با بازار گسترده تر سقوط کرد و تا مارس 2018 به زیر 0.035 دلار کاهش یافت.

قیمت سکه TRX در ماه می 2018 شاهد بهبود کوتاه دیگری بود، زمانی که قیمت آن به حدود 0.09 دلار رسید، اما تا نوامبر همان سال به حدود 0.01 دلار کاهش یافت. پس از آن، توکن TRX همچنان بین 0.01 دلار و 0.04 دلار تا اوایل فوریه 2021 معامله می‌شد. که میتوان در نمودار پایین این نوسانات را مشاهده کرد.با این حال، بین فوریه و آوریل 2021، قیمت TRX بیش از 400٪ از حدود 0.03 دلار به حدود 0.16 دلار رشد کرد، زیرا ارز دیجیتال کل بازار کریپتو افزایش یافت. پس از آن، قیمت TRX تا جولای 2021 به حدود 0.05 دلار کاهش یافت. با این حال، توکن در نیمه دوم سال 2021 دوباره بهبود یافت و در این سال به بالای 0.07 دلار رسیده است.


هدف پلتفرم ترون چیست؟

ایجاد اینترنت غیر متمرکز و چندین منظوره هدف اصلی این پلتفرم است. یکی دیگر از هدف های این پروژه همانطور که گفته شد اشتراک گذاری رایگان محتوا بر روی این پلتفرم و کسب در آمد از آن مانند یوتوب و سایر پلتفرم های مشابه می‌باشد.
می‌توان از چالش های پیش روی ارز دیجیتال ترون به وجود رقبای همچون : کاردانو Cardano و سولانا Solana، اتریوم و .. اشاره کرد.

رقبای اصلی شبکه ترون

اتریوم: با ارتقای Eth2.0 آینده، اتریوم از مدل اثبات کار به مدل اثبات سهام دور می شود. همچنین، از آنجایی که این پروژه بالغ‌تر از شبکه TRON است، یکی از بزرگترین رقبای آن است.

Solana: تقریباً تمام قابلیت‌های اتریوم را به روشی بسیار مقرون‌ به‌ صرفه‌تر ارائه می‌دهد. در حال حاضر یکی از سریع ترین بلاک چین های موجود با 65000 تراکنش در ثانیه است.

Bitgert: در حال حاضر سریع‌ترین بلاک چین است. این بلاک چین توانایی پردازش 100000 تراکنش در ثانیه را دارد. همچنین از استقرار قراردادهای هوشمند با کارمزد تراکنش تقریباً صفر پشتیبانی می کند.

Cardano: نقطه فروش اصلی Cardano تحقیق و توسعه با بررسی همتایان از طریق روش های مبتنی بر شواهد است.در نتیجه این باعث می شود بلاک چین از امنیت بالایی برخوردار باشد. در حال حاضر قدرت پردازشی در حدود 250 تراکنش در ثانیه دارد.

معماری و ساختار ترون

ساختار و معماری ترون

پلتفرم ترون از ساختاری سه لایه تشکیل شده است. لایه اصلی، لایه دخیره سازی و لایه برنامه یا اپلیکیشن

لایه هسته: عملیات بنیادی که زیر بنای بلاک چین را تشکیل می دهد توسط لایه هسته انجام می شود. هدایت الگوریتم اجماع ترون ها برای اضافه کردن بلوک های جدید به زنجیره، یکی از مسئولیت های اصلی این لایه است.
الگوی اصلی این سیستم الگوریتم اجماع مبتنی بر اثبات سهام مدرن (DPoS) می‌باشد. همچنین این لایه مسئولیت قراردادهای هوشمند و مدیریت حساب سیستم را بر عهده دارد.

لایه ذخیره‌سازی: لایه ذخیره‌سازی ترون به گونه‌ای طراحی شده است که نیازهای پیچیده‌تر ذخیره‌سازی داده را با تغییر چشم‌انداز معماری بلاک چین ترون  برآورده کند. علاوه بر این به عنوان یک سیستم ذخیره سازی داده های توزیع شده قوی است که سطح بالایی از ثبات و امنیت را ارائه می دهد.

لایه اپلیکیشن:  لایه اپلیکیشن به گونه ای ساخته شده است که توسعه دهندگان نرم افزار بتوانند با اکوسیستم ترون ارتباط برقرار کنند.
بلاک چین ترون، پتانسیل زیادی برای پشتیبانی از برنامه های جدید ایجاد شده در پلتفرم را دارد؛ زیرا دارای مکانیسم قرارداد هوشمند یکپارچه خود می باشد.
حتی در حال حاضر، تعداد قابل توجهی کیف پول و dApp در شبکه ترون پشتیبانی می شود.

 TRC10 و TRC20 چیست؟ و تفاوت آن ها

در شبکه ترون هر شخصی می‌تواند توکن مربوط به خودش را داشته باشد و برای ایجاد توکن باید پارامتر هایی مانند نام توکن ، کل سرمایه، نرخ تبدیل به ترونیکس، مدت زمان گردش و.. مشخص کند و طبق استانداردهای پلتفرم ترون پیش برود. رو استانداردی که در این پلتفرم برای ایجاد توکن  باید پیروی کنید؛ TRC20 , TRC10 می‌باشد.
TRC20 استانداردی است که مبتنی بر قراردادهای هوشمند برای پیاده سازی توکن ها، توسط ماشین مجازی ترون پشتیبانی شده است.
TRC10 استانداردی است که بدون نیاز به ماشین مجازی به واسطه بلاکچین آن مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. از نظر هزینه نیز TRC10 دارای کارمزد تراکنش 1000 بار پایین تر از TRC20 است.

ارز دیجیتال ترون چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفته شد در پلتفرم ترون، الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS)به کار گرفته می شود.
در این مکانیسم دارندگان بیشترین توکن می‌توانند به اعتبار سنج شبکه تبدیل شوند که وظیفه تایید تراکنش ها و مرتب کردن آن‌ها در بلوک‌ها را به عهده دارند. اما با این حال این پلتفرم از الگوریتم (DPOS) اثبات سهام نمایندگی شده نیز استفاده می‌کند. در این الگو هم مثل اثبات سهام، اعتبارسنج‌ها بر اساس دارایی انتخاب می‌شوند؛ با این تفاوت که همه دارندگان توکن نیز می‌توانند در این پلتفرم اعتبار سنج شوند. به این صورت که سرمایه گذاران توکن‌های (حق رأی)‌ خود را به اعتبارسنج واگذار می‌کنند و در قبال آن اعتبارسنج نیز پاداش را بین واگذارکنندگان تقسیم می‌کند.
استفاده از الگوریتم اثبات سهام نمایندگی به شبکه ترون این امکان را می‌دهد تا تراکنش های بیشتری را پردازش کند. و در یک دوره کوتاه تر در مقایسه با اتریوم که 25 تراکنش و بیت‌کوین، 5 تراکنش در ثانیه را دارد با این الگوریتم بتواند به 2000 تراکنش در ثانیه برسد.

مزیت ها ارز دیجیتال ترون

تراکنش‌های سریع: ترون یکی از بلاک‌چین‌های سریع‌ در بازار مالی موجود است، اگرچه سریع‌ترین نیست اما نسبت به بلاک چین هایی مانند اتریوم یا بیت کوین کاربرپسندتر است زیرا در کمتر از سه ثانیه با سرعت تراکنش تا 2000 TPS به پایان تراکنش دست می یابد.

هزینه‌های تراکنش در Tron فوق‌العاده کم است: از آنجایی که هر زمان که تراکنش با Tron انجام می‌دهید فقط باید 0.000005 دلار بپردازید، کارمزد تراکنش عملاً وجود ندارد. موفقیت ترون در راه اندازی بلاکچین مخصوص خود و پذیرش توکن آن توسط معامله گران و طرفداران، باعث تعیین کردن هزینه پایین تراکنش در مدت کوتاهی شده است.

نقشه راه توسعه فوق العاده: Tron یک تیم فوق العاده در پشت خود دارد که احتمالاً یکی از بزرگترین مزایای آن است. در واقع، این پروژه در حال حاضر توسط برخی از باهوش ترین و امیدوارکننده ترین افراد در چین با هدف حیاتی بهبود مستمر آن در حال کار است.

حاکمیت: کاربران Tron این امکان را دارند که به اعتبارسنج یا (Super Representatives) و سازمان هایی که با آنها برای پیشرفت اکوسیستم به طور کلی کار می کنند رای دهند. قرار دادن سکه های TRX یک مرحله ضروری برای به دست آوردن حق رای است.

مزیت ارز دیجیتال ترون

توکن سوزی ترون

توکن سوزی ارز های دیجیتال همانطور که از نامش پیداست سوزاندن دائمی ارزهای دیجیتال در گردش یک شبکه است. و علت این کار توسط سازندگان، این است تا ارزش توکن هایی را که در گردش باقی می ماند افزایش یابد.
درپلتفرم ترون نیز تا به حال دو بار توکن سوزی اتفاق افتاده است. بار اول در سال 2018 به دلیل استقلال بلاکچین ترون، حدود 50میلیون از این توکن سوخته شد و دومین بار در سال 2020 برای شفافیت و حفط عدالت حدود 33میلیارد توکن ترون به صورت دائمی نیز سوخته شد.

آینده ترون

با توجه به بازار پر نوسان ارز دیجیتال، پیش بینی آینده ارز‌ها بدون تحلیل و آنالیز کار پر ریسک و بیهوده است؛ زیرا احتمال از دست رفتن سرمایه به طور کامل وجود دارد. اما با توجه به اینکه حامیان شبکه ترون افراد با سابقه ای هستند و همچنین شبکه بسیار قوی و تیمی قدرتمند و فوق العاده پشت آن وجود دارد.  می‌توان موفقیت ترون را در سال های آینده دید. و با این حال حتما قبل از خریداری ارز دیجتال ترون به تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال بازار توجه کنید.

سوالات متداول

ارز دیجیتال ترون چیست؟

ترون پلتفرمی غیر متمرکز و فوق العاده قوی است که ارز دیجیتال فعال در این شبکه ترونیکس با نماد TRX می‌باشد و در آن تراکنش ها به صورت همتا به همتا صورت می‌گیرد.

ازکجا می توانم ترون بخرم ؟

به علت اینکه معاملات این ارز به صورت غیر متمرکز انجام می‌شود خرید از صرافی ها بهترین گزینه است. همچنین شما می‌توانید از صرافی ارز هشت برای خرید این ارز اقدام کنید.

ترون چه مزیتی نسبت به سایر رمزارز ها دارد؟

از مزیت های این رمز ارز می‌توان به پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، سرعت و امنیت بسیار بالا این شبکه اشاره مستقیم کرد.

آیا می توانید TRX را استخراج کرد؟

از آنجایی که ترون از الگوریتم اجماع ( DPoS) استفاده می کند، امکان استخراج TRX وجود ندارد. با این حال، می‌توانید TRX را برای رای دادن به اعتبارسنج ها استفاده کنید و پاداش‌های ایمن‌سازی شبکه را به اشتراک بگذارید.

برخی از بهترین کیف پول های TRX کدامند؟

شما می توانید سکه های TRX خود را در طیف وسیعی از کیف پول های سخت افزار، وب و موبایل، از جمله Ledger، Trezor، Tronscan، MetaMask، Trust Wallet و موارد دیگر ذخیره کنید.

با TRX چه کاری می توانید انجام دهید؟

شما می توانید از TRX بسته به شرایط بازار در مبادلات برای سود معامله کنید. همچنین می‌توانید TRX را برای رای دادن به SRها یااعتبار سنج ها شریک کنید و در تامین امنیت شبکه نقش داشته باشید. یا از سکه‌های TRX خود برای رای دادن به پیشنهادات حکومتی استفاده کنید.

آیا امکان ایجاد توکن در پلتفرم ترون وجود دارد؟

بله شما می‌توانید طبق استاندارد های ارائه شده(TRC10 و TRC20) در این پلتفرم توکن مخصوص به خود را بسازید.

تفاوتTRC10 و TRC20 درچیست؟

همانطور که گفته شد تفاوت TRC20 و TRC10در پشتیبانی ماشین مجازی ترون است که در TRC10 این پشتیبانی انجام نمی شود. از نظر هزینه نیز TRC10 دارای کارمزد تراکنش 1000 بار پایین تر از TRC20 است.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات