اثبات سهام کار چیست

اثبات کار (PoW) در بلاک چین چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 4 تیر 1402

الگوریتم اجماع یکی از مهم‌ترین مفاهیم در بلاکچین است که اثبات کار بخش اساسی از امنیت را در آن ایفا می‌کند. اثبات کار یا pow تکنیکی است که به وسیله آن ارزهای دیجیتال به جهت تثبیت صحت هر تراکنش جدید که به بلاکچین اضافه می‌شود، استفاده دارد. شبکه‌های غیر متمرکزی که از طریق ارزهای دیجیتال و defi استفاده می‌کنند، فاقد قدرت غیر حکومتی‌اند و در واقع توسط هیچ قانونی بررسی نمی‌شوند به همین دلیل هم برای یکپارچگی و بررسی صحت نیاز به pow دارند. لذا با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد ما در این مطلب از صرافی ارز هشت به بررسی این مطلب می‌پردازیم و در ادامه خواهیم گفت که اثبات کار چیست، چرا باید وجود داشته باشد و چه تفاوتی با اثبات سهام دارد. پس با ما همراه بمانید. .

الگوریتم اثبات کار (PoW)چیست؟

اثبات کار (PoW) مکانیسم اجماع را توصیف می‌کند که نیاز به مقدار قابل توجهی فعالیت محاسباتی توسط اعتبارسنج‌ها برای ایجاد بلاک جدید دارد. این مفهوم توکن‌های دیجیتال توسط هال فینی در سال ۲۰۰۴ از طریق ایده «اثبات قابل استفاده مجدد در  کار» با استفاده از الگوریتم هش امن ۱۶۰ بیتی تطبیق داده شد. PoW به نوده ای یک شبکه نیاز دارد تا شواهدی مبنی بر صرف توان محاسباتی (یعنی کار)برای دستیابی به اجماع به شیوه ای غیر متمرکز و جلوگیری از سبقت گرفتن بازیگران بد از شبکه ارائه دهند.
بیت کوین پس از معرفی در سال ۲۰۰۹، به اولین کاربرد گسترده ایده PoW فینی تبدیل شد (فینی دریافت کننده اولین تراکنش بیت کوین نیز بود).
اثبات کار اساس بسیاری از ارزه‌ای رمزنگاری شده دیگر را تشکیل می‌دهد و امکان اجماع امن را نیز فراهم می‌کند.

در ادامه برخی از مفاهیم را که در این رابطه کمک می‌کند، درک بهتری از این الگوریتم را داشته باشیم، توضیح می‌دهیم.

درک اثبات کار

این توضیح روی اثبات کار در شبکه بیت کوین متمرکز خواهد بود. بیت کوین که عموما ارز دیجیتال شناخته می‌شود، از نظر فنی یک توکن است که نشان دهنده مالکیت ارزش در بلاک چین بیت کوین است. مالکیت توکن را می‌توان با چیزی با ارزش برابر مبادله کرد. درست مانند این که شما یک دلار را در ازای کل به یک قنادی بدهید – آن‌ها اکنون دلار  و شما قنادی را دارید!

الگوریتم اثبات کار در بلاکچین

بلاک چین‌ها در واقع دفترکل توزیع شده‌ای هست که تمام تراکنش‌های بیت کوین را ثبت می‌کند.   مشابه با نحوه ورود شما به تراکنش‌ها در یک صفحه گسترده؛ هر بلوک مشابه یک سلول است. در این دفتر کل اطلاعاتی مانند مبلغ تراکنش، آدرس کیف پول، زمان و تاریخ در هدر ثبت و رمزنگاری می‌شوند. (یک عدد هگزادسیمال که از طریق تابع هش بلاک چین ایجاد می‌شود)

هش در بلاکی استفاده می‌شود که پس از ایجاد هش، آن را دنبال می‌کند. این کار یک دفترکل از بلوک‌های زنجیره‌ای ایجاد می‌کند که نمی‌توان آن را تغییر داد زیرا اطلاعات هر بلوک در جدیدترین هش بلاک گنجانده شده است. حالا در این بین الگوریتم pow امکان ایجاد اجماع امن را در بلاکچین فراهم می‌کند.

هش ریت

هنگامی که یک بلوک بسته می‌شود، هش باید قبل از باز شدن یک بلوک جدید تایید شود. اینجاست که اثبات کار وارد عمل می‌شود. هش یک عدد هگزادسیمال رمزنگاری شده ۶۴ رقمی است. با فن آوری مدرن، یک هش می‌تواند در میلی ثانیه برای مقدار زیادی داده تولید شود. با این حال، ماینرها سعی می‌کنند این هش را حدس بزنند که از نظر محاسباتی زمان بسیار زیادی می‌برد. در واقع استخراج فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها با حل هش و دریافت پاداش است. اگر هش کم‌تر از هدف فعلی شبکه باشد، ماینر با موفقیت هش را حل کرده است. هدف شبکه یک نتیجه ریاضی از یک فرمول تبدیل شده به یک عدد هگزادسیمال است که سختی استخراج را مشخص می‌کند.

اگر هش بیشتر از هدف باشد، برنامه استخراج مقدار ۱ را به هش اضافه می‌کند و دوباره هش تولید می‌کند. کل شبکه ماینرها تلاش می‌کنند هش را به این روش حل کنند. در بلاک چین بیت کوین، به ماینری که هش را حل کند، پاداش فعلی برای فعالیتش پاداش داده می‌شود.

تفاوت الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام چیست؟

دو مکانیزم اجماع محبوب، اثبات کار و اثبات سهام هستند. رقیب اصلی بیت کوین یعنی Ethereum تا سپتامبر ۲۰۲۲ از اثبات کار روی بلاک چین خود استفاده می‌کرد. در اینجا به برخی از تفاوت‌های کلیدی بین این دو الگوریتم می‌پردازیم.

الگوریتم اثبات کار
اعتبارسنجی توسط شبکه ای از ماینرها انجام می شود
بیت کوین به عنوان پاداش و کارمزد تراکنش پرداخت می شود

طبیعت رقابتی از انرژی و قدرت محاسباتی زیادی استفاده می‌کند.
الگوریتم اثبات سهام اعتبارسنجی توسط شرکت کنندگانی انجام می‌شود که اتر را به عنوان وثیقه ارائه می‌دهند. اتر فقط برای کارمزد تراکنش پرداخت می‌شود توان محاسباتی و انرژی مصرفی کم تر

چند نکته مهم در رابطه با الگوریتم اثبات کار

استخراج یک فرآیند رقابتی است، بنابراین به مسابقه‌ای بین کسانی با بیش‌ترین قدرت محاسباتی تبدیل شده است. بنابراین، ماینرها به استخرها می‌پیوندند تا شانس خود را برای دریافت پاداش افزایش دهند؛ زیرا رقابتی بودن کار محاسباتی زیادی نیاز دارد.

در تاریخ ۹ فوریه ۲۰۲۳، استخر ماینینگ پی پل نزدیک به ۳۲ درصد از هش ریت سه روزه شبکه بیت کوین را به خود اختصاص داد – تعداد هش‌هایی که یک شبکه می‌تواند در هر ثانیه انجام دهد. این استخر نزدیک به ۹۰ کوینتیلیون (۹۰ * ۱۰۱۸) هش در ثانیه تولید کرد.
اثبات کار نیز به خاطر مصرف انرژی آن شناخته می‌شود. دانشگاه کمبریج تقاضای انرژی شبکه بیت کوین را ردیابی می‌کند و از «بهترین تخمین حدس» برای تعیین کاربرد آن استفاده می‌کند. این شبکه به اندازه برخی کشورهای کوچک انرژی مصرف می‌کند؛ اما لازم به ذکر است که شبکه‌های داده صنعتی و مراکز داده، انرژی بسیار بیشتری نسبت به شبکه بیت کوین مصرف می‌کنند. اثبات کار نیز روش اعتبارسنجی بسیار کندتری نسبت به مکانیزم‌های دیگر است. به عنوان مثال، تراکنش‌های بیشتری نسبت به شبکه بیت کوین انجام می‌شود. تراکنش‌ها در یک مرسوله در انتظار اعتبارسنجی ذخیره می‌شوند و میانگین زمان تایید بین ۱ ژانویه تا ۹ فوریه ۲۰۲۳، بین ۷ تا ۹۱ دقیقه است (تایید زمانی است که تراکنش شما تایید می‌شود).

بیت کوین زمان بلوک خود را به طور متوسط ۱۰ دقیقه نگه می‌دارد – مقایسه این زمان با زمان بلوک در شبکه Ethereum PoS که از سپتامبر ۲۰۲۲ به طور متوسط ۱۲ ثانیه بوده است.

مثالی از اثبات کار

اثبات کار نیازمند این است که یک کامپیوتر به طور تصادفی درگیر توابع درهم‌سازی شود تا زمانی که به خروجی با حداقل مقدار صحیح صفرهای پیشرو برسد. به عنوان مثال، هش بلوک #۷۷۵.۷۷۱، استخراج شده در ۹ فوریه ۲۰۲۳، به صورت زیر است:

00000000000000000003aa2696b1b7248db53a5a7f72d1fd98916c761e954354

پاداش بلاک برای آن هش موفق ۶.۲۵ BTC و ۰.۱۳۶۰ BTC در کارمزد بود.

بلوک بیت کوین ۷۷۵.۷۷۱. ”

در این بلوک تعداد ۲.۸۸۱، ۳۴۷.۹۳۴ معامله، تعداد ۱.۵۱۹ معامله و ارزش کل بلوک ۱.۶۶۵. ۹۶۴۵ BTC بود. به یاد داشته باشید که یک هش تولید می‌شود و هش از صفر شروع می‌شود، این بلاک توسط یک ماینر ۲.۸ میلیارد بار قبل از رسیدن به عددی کم‌تر از هدف هش شده است.

چرا رمزارزها به اثبات کار نیاز دارند؟

از آنجا که بلاک چین‌ ها به صورت غیرمتمرکز و همتا به همتا طراحی می‌شوند، بلاک چین‌هایی مانند شبکه‌های ارزهای دیجیتال نیازمند راهی برای دستیابی به اجماع و امنیت هستند. اثبات کار یکی از روش‌هایی است که رسیدن به شبکه را بیش از حد نیازمند منابع می‌کند. مکانیزم‌های اثبات دیگری نیز وجود دارند که منابع کمتری دارند. بدون مکانیزم اثبات، شبکه و داده‌های ذخیره شده در آن در برابر حمله یا سرقت آسیب‌پذیر خواهند بود.

آیا بیت کوین از اثبات کار استفاده می‌کند؟

بله. این سیستم از الگوریتم PoW مبتنی بر تابع هش SHA – ۲۵۶ برای اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها و صدور بیت کوین‌های جدید استفاده می‌کند.

کلام پایانی:

اثبات کار یک مکانیزم اجماعی است که توسط بسیاری از ارزهای دیجیتال برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین‌ها و اعطای توکن برای مشارکت در شبکه استفاده می‌شود. اثبات کار یک فرآیند رقابتی است که از اطلاعات تراکنش در دسترس عموم برای تلاش برای تولید یک عدد هگزادسیمال کم‌تر از هدف شبکه برای آن دوره استخراج استفاده می‌کند. طبق اجماع PoW، هزاران برنامه معدن کاوی روی یک بلوک کار می‌کنند تا زمانی که هش حل شود، سپس به بلوک بعدی می‌روند.

سرمایه‌گذاری در رمز ارزها و در عرضه‌ اولیه کوین ها «ICOs» بسیار پرریسک است و باید با تحقیق انجام شود. در حوزه کریپتو از آنجا که موقعیت هر فرد منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری‌های مالی با یک متخصص در این حوزه مشورت کرد. پس توصیه می‌کنیم  بدون آگاهی وارد هیچ زمینه‌ای از بازارهای مالی به خصوص کریپتو نشوید. در آخر امیدواریم که نکات این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات