هش ریت چیست

هش ریت چیست و چه کاربردی دارد؟ راهنمای کامل مفهوم Hash Rate

دسته بندی : اصطلاحات 21 دی 1402

هش ریت چیست؟ یکی از اصطلاحات در حوزه ارزهای دیجیتال که کسب اطلاعات درباره آن برای کسانی که در زمینه ماین رمز ارزها فعالیت دارند هش ریت است.

هش ریت ارتباط مستقیمی با استخراج ارزهای دیجیتال دارد. در واقع زمانی که سختی استخراج افزایش می‌یابد این نرخ نیز نیز بیشتر می‌شود و این اتفاق فرآیند ماینینگ سخت‌تر  خواهد شد. بنابراین هش را می‌توان جزء اصطلاحات بسیار پر کاربرد دانست.

همچنین لازم به ذکر است بدانید هر زمان که نرخ هش افزایش و یا کاهش داشته باشد، این اتفاق روی قیمت ارزهای دیجیتال نیز اثر می‌گذارد.

در این مقاله از وبلاگ ارز هشت می‌خواهیم تا بررسی کنیم، نرخ هش چیست و چه کاربردی دارد؟ بنابراین اگر علاقه‌مند به حوزه استخراج ارزهای دیجیتال هستید، تا پایان این نوشتار همراه ما بمانید.


هش ریت چیست؟


شبکه بلاکچین مانند بیشتر شبکه‌های دیگر به بخش‌هایی مختلفی تقسیم می‌شود که هر بخش وظایف و مسئولیت‌های خود را دارد. یکی از بخش‌های اصلی این سیستم، بخش ماینینگ (Mining) است که به بررسی و تایید تراکنش‌های جدید و ایجاد بلوک‌های جدید در شبکه بلاکچین مشغول می‌شود. در این بخش، شبکه بلاکچین نیاز به تعدادی کاربر با قدرت پردازش بالا دارد که پردازش‌هایی را برای اجرای الگوریتم‌های پیچیده محاسباتی انجام دهند.

این بخش از شبکه با استفاده از مفهوم «هش ریت» محاسبه می‌شود. که به معنای تعداد هش‌هایی است که در یک واحد زمان توسط شبکه بلاکچین ایجاد می‌شود و نشان دهنده قدرت پردازش و توانایی شبکه برای ایجاد بلوک‌های جدید است.

هش ریت (Hash rate) به میزان قدرت پردازش مورد استفاده توسط شبکه بلاکچین اشاره دارد. به عنوان مثال، Hash Rate بالای شبکه بیت کوین به ماینرها اجازه می‌دهد که بیشترین تلاش را برای حل بلاک‌ها انجام دهند و در نتیجه بیشترین پاداش را دریافت کنند. همچنین نرخ هش به عنوان ابزاری برای تأیید تراکنش‌های صحیح و ایمنی شبکه نیز استفاده می‌شود. Hash Rate بیانگر تعداد هش‌هایی است که در یک بازه زمانی خاص توسط یک ماینر یا یک گروه از ماینرها انجام می‌شود. هر چه هش ریت بالاتر باشد، شبکه بلاکچین سریعتر و ایمن‌تر خواهد بود و ماینرها همچنین بیشترین سود را خواهند برد.

نرخ هش (Hash Rate) اندازه‌گیری قدرت محاسباتی یک شبکه، گروه یا فرد در یک رمزارز از نوع اثبات کار (PoW) است. نرخ هش برای تعیین پیچیدگی استخراج بلاکچین استفاده می‌شود و می‌تواند به عنوان یک شاخص از امنیت شبکه محافظت کند.

هش یک کد ترکیبی الفبایی و عددی است که به صورت تصادفی ایجاد می‌شود.هشینگ نیز فرآیند حدس زدن آن کد (یا به حداقل رساندن فاصله با آن) است. هر حدسی که توسط کامپیوترها در شبکه ارسال می‌شود، اندازه‌گیری می‌شود و نرخ هش نشان‌دهنده تعداد حدس‌ها در هر ثانیه توسط یک استخراج‌کننده ، ماینر، استخر یا کل شبکه است.

نرخ هش


رابطه بین هش ریت و استخراج (ماینینگ) چیست؟


استخراج بلاک در شبکه بلاکچین با استفاده از فرآیند پردازش هش انجام می‌شود. نرخ هش نشان دهنده تعداد عملیات هش (محاسبه ارزش هش) در یک دوره زمانی خاص است. با افزایش Hash Rate، تعداد عملیات هش انجام شده در یک زمان واحد نیز افزایش می‌یابد و احتمال استخراج بلاک هم افزایش می‌یابد.

به عبارت دیگر، با افزایش نرخ هش، توان استخراج بلاک بیشتر می‌شود. برای استخراج بلاک بازدهی بالا، پارامترهایی مانند سختی استخراج، پاداش استخراج و Hash Rate به صورت صحیح تنظیم می‌شوند. بنابراین، همواره تلاش برای افزایش هش ریت در فرآیند استخراج بلاک اهمیت دارد.

  • سختی استخراج چیست؟

«پیچیدگی استخراج» نشان‌دهنده این است که چقدر برای استخراج‌کنندگان ساختن یک هشی که مقدار عددی آن کمتر از هش هدف باشد، دشوار است. این کار با کاهش مقدار عددی هش شاخه بلاک انجام می‌شود.

به عنوان مثال، پیچیدگی استخراج بیت‌کوین با استفاده از یک امتیاز داخلی اندازه‌گیری می‌شود که از ۱ (آسان‌ترین سطح) شروع می‌شود و به صورت هندسی بزرگ یا کوچک می‌شود. این تغییرات به تناسب از تعداد استخراج‌کنندگانی که در شبکه به رقابت می‌پردازند ایجاد می‌شود.  امتیاز هر ۲۰۱۶ بلاک تقریبا هر دو هفته یکبار  به صورت خودکار تنظیم می‌شود. در حال حاضر، این عدد حدود ۱۳٬۹۱۲٬۵۲۴٬۰۴۸٬۹۴۶ است.

هدف این است که بلاک‌ها در میانگین زمانی 10 دقیقه‌ای پیدا شوند. بنابراین، اگر استخراج‌کنندگان بلاک‌ها را بیشتر از هر ده دقیقه حل کنند، پیچیدگی افزایش پیدا می‌کند. اگر استخراج‌کنندگان به طور میانگین کمتر از هر ده دقیقه به بیت‌کوین‌ها برسند، پیچیدگی کاهش می‌یابد.

هر چه تعداد بیشتری از استخراج‌کنندگان آنلاین باشند، نرخ هش بیشتری تولید می‌شود. به این معنا که تعداد بیشتری «معاما» تولید می‌شود. هر چه تعداد حدس‌ها بیشتر باشد، احتمالا هش صحیح به سرعت کشف خواهد شد. از آنجا که بلاکچین‌ها به طور کلی برای افزودن بلاک‌ها با نرخ ثابت و قابل پیش‌بینی طراحی شده‌اند، پیچیدگی به صورت خودکار تنظیم می‌شود تا پس از  افزوده شدن تعداد مشخصی از بلاک‌ها، نرخ افزایشی را ثابت نگه دارد.


تابع هش چیست؟


این تابع یک تابع رمزگذاری است که برای تولید یک مجموعه ارزش هش داده‌های ورودی به کار می‌رود. تابع هش برای کاربردهای مختلفی مانند تایید اصالت و کاربرد در بلاکچین، سیستم‌های امنیتی، رمزنگاری و امنیت فایل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های مهم تابع هش، این است که برای یک مقدار ورودی خاص، همیشه یک ارزش هش ثابت و یکتا تولید می‌کند. با افزایش مقدار ورودی، ارزش هش نیز به صورت یکتایی تغییر می‌کند. برخی از توابع هش معروف شامل SHA-256، SHA-3، MD5 و SHA-1 هستند. این توابع جزء الگوریتم‌های پردازشی هستند که برای کنترل تغییرات داده‌ها در طول آن‌ها، به صورت مکرر به کار برده می‌شوند.

نحوه محاسبه هش ریت


چگونه هش ریت اندازه گیری می‌شود؟


برای سنجش و اندازه گیری هش ریت در ارزهای دیجیتال، از الگوریتم‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از روش‌های معمول برای سنجش هش ریت ارزهای دیجیتال، استفاده از الگوریتم SHA-256 است. این الگوریتم در ارزهای مانند بیت کوین و اتریوم استفاده می‌شود و به عنوان یکی از الگوریتم‌هایی که امنیت بالایی دارد، شناخته می‌شود.

هش ریت معمولا به عنوان تعداد هش‌هایی که در یک دوره زمانی مشخص محاسبه می‌شود، اندازه گیری می‌شود. به عبارت دیگر، نرخ هش تعداد هش‌هایی است که توسط شبکه بلاکچین در یک ثانیه یا دقیقه محاسبه می‌شود. Hash Rate به عنوان عاملی کلیدی در تعیین سختی شبکه بلاکچین و پاداش برای استخراج بلوک‌های جدید، بسیار مهم است. هش ریت معمولا توسط تجهیزات و مراکز استخراج معدن بلاکچین اندازه گیری می‌شود و برای تحلیلات بازار و پیش بینی‌های آتی همیشه به عنوان یک متغیر مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • جدول محاسبه هش ریت:

نرخ هش با تعداد هش‌ها (یا حدس‌ها) در هر ثانیه در یک شبکه بلاکچین اندازه‌گیری می‌شود. هر چه اندازه شبکه بزرگتر باشد، نرخ هش نیز بیشتر خواهد بود.

در ادامه اندازه‌های معمول نرخ هش، معانی آن‌ها و برخی از شبکه‌ها یا دستگاه‌هایی که این اندازه‌ها را تولید می‌کنند آورده شده‌اند:

کیلوهش در ثانیه (KH/s): ۱٬۰۰۰ هش در ثانیه، بسیار کند
مگاهش در ثانیه (MH/s): ۱ میلیون هش در ثانیه، معمولا یک GPU یا CPU تکی.
گیگاهش در ثانیه (GH/s): ۱ میلیارد هش در ثانیه، معمولا یک استخر کوچک استخراج یا خوشه از GPUها.
تراهش در ثانیه (TH/s): ۱ تریلیون هش در ثانیه، معمولا یک ASIC یا استخراج‌کننده بزرگ.
پتاهش در ثانیه (PH/s):  ۱ کوادریلیون هش در ثانیه، معمولا یک استخر استخراج‌کننده بزرگ.
اگزاهش در ثانیه (EH/s):  ۱ کوینتیلیون هش در ثانیه، معمولا یک استخر یا کل شبکه بزرگ.
زتاهش در ثانیه (ZH/s): ۱ سکستیلیون هش در ثانیه، هنوز به دست نیامده است.

چرا Hash Rate مهم است؟


هش ریت اهمیت بسیار بالایی در بلاکچین دارد، چرا که:

  • تأمین امنیت: نرخ هش کم پایین، یعنی تعداد کمی از بلوک‌های جدید که در واقع به زنجیره اصلی اضافه می‌شوند، به هکرها امکان ایجاد تقلب در بلاکچین را می‌دهد. Hash Rate بالا برای تأمین امنیت و پایداری بلاکچین حیاتی است.
  • سرعت تراکنش: هش ریت بالا برای سرعت پردازش تراکنش‌ها نیز حائز اهمیت است. هش ریت بالاتر به زمان کمتری برای استخراج بلوک‌های جدید و تایید تراکنش‌ها منجر می‌شود.
  • استفاده مؤثر از منابع: با افزایش نرخ هش، بهتر استفاده از منابع مصرفی در شبکه بلاکچین می‌شود. یعنی با افزایش Hash Rate، تعداد بیشتری از تجهیزات و مراکز استخراج معدن قادر به فعالیت در شبکه می‌شوند.

در کل، هش ریت به چندین نحوه از جمله امنیت، سرعت و بهینه‌سازی مصرف منابع در شبکه بلاکچین مؤثر است و به فعالین و کسب و کارها در زمینه بلاکچین کمک می‌کند تا موفقیت بیشتری داشته باشند.

هش ریت در ارز دیجیتال


چگونه هش ریت بر ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد؟


هش ریت در ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از معیارهای امنیتی بسیار مهم استفاده می‌شود. این معیار به این صورت تاثیر می‌گذارد که برای تأیید وجود یک تراکنش یا بلوک در شبکه بلاکچین، ابتدا باید هش آن را محاسبه کرد و سپس با مقدار هش محاسبه‌شده در بلوک قبلی مقایسه کرد. اگر هش محاسبه‌شده با مقدار هش بلوک قبلی مطابقت داشت، به عنوان تأیید شناخته می‌شود که این بلوک به صورت معتبر و با توجه به تمامی تراکنش‌های درون آن، اضافه شده است.

همچنین، برای ایجاد یک تراکنش جدید نیز، ابتدا باید هش محاسبه شده از تراکنش در بلوک‌های قبلی قرار گرفته و بررسی شود که آیا در صف تراکنش‌ها قبلاً یک تراکنش با همین نرخ هش ایجاد شده است یا نه. در صورتی که تراکنش از نظر Hash Rate مطابقت داشته باشد، به عنوان یک تراکنش معتبر در نظر گرفته می‌شود و به شبکه اضافه می‌شود.

با توجه به اینکه هش ریت برای هر تراکنش و بلوک محاسبه می‌شود، اگر یکی از تراکنش‌ها تغییر کند یا با تراکنش جعلی جایگزین شود، باید هش آن دوباره محاسبه شده و با هش‌های قبلی مقایسه شود. اگر در هر مرحله اختلافی مشاهده شود، تراکنش مربوطه رد می‌شود و شبکه اطلاع‌رسانی می‌شود که این تراکنش نامعتبر است و باید به طور متوسط این تراکنش در شبکه پهنای باند بیشتری استفاده شده و منابع بیشتری را در اختیار بگیرد.

به عبارت دیگر، هش ریت در ارزهای دیجیتال باعث می‌شود تا تمامی تراکنش‌ها و بلوک‌های ارسالی و دریافتی در شبکه، به صورت معتبر و قابل تأیید باشند و تراکنش‌های جعلی و نامعتبر در شبکه پیش‌گیری شوند. این امر به شکل قابل توجهی امنیت شبکه را ارتقا می‌دهد و اعتماد عمومی به این ارزهای دیجیتال را بهبود می‌بخشد.


وقتی که نرخ هش افزایش یا کاهش پیدا می‌کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟


وقتی که نرخ هش افزایش یا کاهش می‌یابد، این اثرات ممکن است رخ دهد:

اگر نرخ هش افزایش پیدا کند:

  • – منابع محاسباتی بیشتری برای استخراج بلاکها استفاده می‌شود.
  • – مصرف برق بیشتر می‌شود.
  • – امنیت شبکه افزایش می‌یابد، زیرا شبکه به اندازه‌ای بزرگ می‌شود که توسط شخصی نتواند در شبکه تقلب کند.
  • – استخراج بسیار دشوارتر می‌شود و بیشتر الگوریتم‌های شبکه‌های بلاکچین، با افزایش نرخ هش، پیچیدگی استخراج بلاک را افزایش می‌دهند.

اگر نرخ هش کاهش پیدا کند:

هنگامی که نرخ هش یک شبکه بلاکچین PoW (اثبات کار) کاهش می‌یابد.

  • – تعداد کمتری از استخراج‌کنندگان در رقابت برای افزودن بلاکها و کسب پاداش بلاک شرکت می‌کنند.
  • – امنیت شبکه کاهش می‌یابد و به حمله ۵۱٪ (۵۱ درصد) حساس‌تر می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک گروه از استخراج‌کنندگان که بیشتر از ۵۰٪ از نرخ هش استخراج شبکه را کنترل می‌کنند، زنجیره بلاک را تغییر می‌دهند.
  • – مصرف برق توسط کامپیوترهای استخراج‌کننده کاهش می‌یابد.
  • – پیچیدگی استخراج کاهش یافته و استخراج بلاکها آسان‌تر می‌شود.

هش ریت کدام ارز دیجیتال از بقیه بیشتر است؟


در حال حاضر، نرخ هش شبکه بیت کوین (Bitcoin) بالاترین میزان Hash Rate بین تمام ارزهای دیجیتال دارد.


از کجا نرخ هش ریت را بفهمیم؟

نرخ هش ریت (Hash Rate) برای هر ارز دیجیتال، در وب‌سایت‌های مختلف قابل دسترسی است. در این وب‌سایت‌ها، می‌توانید آخرین نرخ هش ریت را برای هر ارز دیجیتال مشاهده کنید. برای مثال، وب‌سایت Blockchain.com نرخ هش را در اختیار شما قرار می دهد. نرخ هش ریت شبکه‌ها در واحد هش در ثانیه (H/s)، کیلوهش در ثانیه (KH/s)، مگاهش در ثانیه (MH/s)، گیگاهش در ثانیه (GH/s) و تراهش در ثانیه (TH/s) نمایش داده می‌شود.


هش ریت چگونه کار می‌کند؟


شبکه‌های بلاکچین به طور معمول از یک تابع ریاضی خاص به نام الگوریتم هش برای  تولید کردن تصادفی یک مقدار هش استفاده می‌کنند. استخراج‌کنندگان در شبکه به رقابت برای تولید هش صحیح می‌پردازند. استخراج‌کننده برنده سپس مجاز به تایید معاملات می‌شود و برای حل معمای ریاضی پاداش می‌گیرد.

با این حال، تولید یک هش معتبر ممکن است به میلیون‌ها حدس زدن نیاز داشته باشد. تعداد حدس‌ها در هر ثانیه به عنوان نرخ هش محاسبه می‌شود. نرخ هش بالا به معنای این است که در شبکه بسیاری از استخراج‌کنندگان به رقابت می‌پردازند که به طور کلی نشان‌دهنده این است که یک شبکه امن و کارآمد است.


آیا نبود نرخ هش در شبکه امکان پذیر است؟


در این مطلب آموختیم که نرخ هش چیست، با توجه به کارایی این نرخ، می‌توان آن را یک جزء جدایی ناپذیر از شبکه دانست. برای کسانی که در حوزه ماینینگ ارزهای دیجیتال فعالیت دارند کسب اطلاعات کامل درباره هش ریت هر شبکه بسیار ضروری است.

البته نکته جالبی که درباره هشینگ باید بدانید این است که هشینگ تنها مختص به فضای ارزهای دیجیتال نیست و همه ما به صورت روزمره با این مفهوم در ارتباط هستیم. می‌توانید یک مثال در این زمینه بیاورید؟


مصرف انرژی و هش ریت


نادیده گرفتن تاثیر مصرف انرژی در شبکه‌های بلاکچینی امکان‌پذیر نیست. با افزایش هش‌ریت یک شبکه، قدرت و امنیت آن نیز افزایش می‌یابد، اما این امر همراه با افزایش مصرف انرژی و تأثیرات زیست‌محیطی منفی است. به عنوان مثال، شبکه بیت‌کوین با هش‌ریت بالا، مقدار زیادی انرژی مصرف می‌کند، معادل مصرف یک کشور چون سوئیس در یک سال.

اگرچه شبکه‌های بلاکچیننرژی‌های دریافتی را کاملا استفاده می‌کنند و آن را ضایع نمی‌کنند اما با هر وات مصرفی، به تولید پول بیشتری می‌پردازند. مصرف انرژی توسط ماینرها همچنان یک چالش محسوب می‌شود که نیازمند آگاهی از اصطلاحات همچون هش‌ریت است.


پاسخ به سوالات متداول کاربران درباره هش ریت


هش‌ریت ارز دیجیتال چیست؟

هش‌ریت به میزان پردازش که در شبکه ارز دیجیتال انجام می‌شود اشاره دارد و به عنوان یک اندازه‌گیری برای قدرت شبکه محسوب می‌شود.

چگونه هش‌ریت محاسبه می‌شود؟

هش‌ریت بر اساس تعداد هش‌هایی که در یک بازه زمانی مشخص محاسبه می‌شود. هر هش نشان‌دهنده یک محاسبه الگوریتمی است.

چرا هش‌ریت اهمیت دارد؟

هش‌ریت نشان‌دهنده قدرت امنیتی و استحکام شبکه است. هش‌ریت بالا نشان‌دهنده سختی برای حملات و تغییرات غیرمجاز است.

چگونه می‌توان هش‌ریت را افزایش داد؟

افزایش توان محاسباتی شبکه و استفاده از تجهیزات پرقدرت برای محاسبات هش می‌تواند هش‌ریت را افزایش دهد.

تاثیر هش‌ریت بر سرعت تراکنش‌ها چیست؟

هش‌ریت بالا ممکن است سرعت تایید تراکنش‌ها را افزایش دهد، زیرا شبکه با توان بیشتری به اجرای تراکنش‌ها می‌پردازد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات