۵ ترند برتر در بازار ارزهای دیجیتال 2024

دسته بندی : اخبار 17 بهمن 1402

۵ ترند برتر در بازار ارزهای دیجیتال 2024 | افزایش اخیر بیت کوین (BTC) به بالای 40,000 دلار باعث ایجاد برخی خوش بینی ها شده است، اما باید به خاطر داشته باشید که پیش بینی آینده بازار ارزهای دیجیتال، به ویژه در بازه زمانی طولانی تر مانند یک سال، نسبتا دشوار است. اینکه آیا ما در سال 2024 شاهد یک روند صعودی خواهیم بود و یا یک زمستان کریپتویی دیگر در پیش است، هنوز مشخص نیست.

با این حال، آگاهی از روند و خدمات نوظهور در این صنعت قطعا می تواند به شما کمک کند تا با درک بیشتری در بازار فعالیت کنید. این مقاله با بررسی پنج روایت کلیدی که به احتمال زیاد چشم انداز رمزنگاری را در سال 2024 شکل خواهند داد؛ سعی بر این داریم تا دیدگاه جدید را برای شما کاربران ارز هشت ایجاد کنیم. پس با ما همراه باشید تا با تحولات بازار در سال 2024 آشنا شوید.

با درک این روندها و آگاهی از تحولات در فضای کریپتوکارنسی، می‌توانید بدون توجه به جهت بازار در سال ۲۰۲۴، برای تصمیم گیری‌های آگاهانه‌تر آماده باشید.

پنج ترند مهم بازار ارزهای دیجیتال که باید در سال 2024 به آنها توجه کنید


5. لایه‌های دسترسی به داده (Data Availability Layers)

آینده بلاک‌چین به احتمال زیاد ماژولار خواهد بود. به این معنی که به جای یک سیستم بلاک‌چین واحد که همه چیز را از تسویه، اجرا و اجماع مدیریت می‌کند، یک بلاک‌چین منفرد تنها مسئول یک عملیات خاص خواهد بود. بنابراین ماژولار بودن به شبکه‌های بلاک‌چین اجازه می‌دهد تا مقیاس‌پذیر شوند و در یک عملکرد خاص تخصص پیدا کنند.

شبکه‌های دسترسی به داده، راه‌حلی خارج از زنجیره برای بلاک‌چین‌ها به جهت ذخیره و تایید داده‌های تراکنش آنها ارائه می‌کنند. ذخیره داده‌ها روی زنجیره می‌تواند باعث تراکم در بلاک‌چین شود و نیاز به ارتقاء سخت‌افزار گره‌ها برای مقابله با افزایش مداوم حجم بلاک‌چین خواهد داشت.

لایه‌های دسترسی به داده به بلاک‌چین‌ها اجازه می‌دهند نیازهای ذخیره‌سازی داده‌های خود را برون‌سپاری کنند و تضمین نمایند که داده‌های تاریخی تراکنش در صورت نیاز در دسترس باشد و هر کسی بتواند تراکنش‌ها را تایید کند.

لایه های بلاکچینی

بنابراین، لایه‌های دسترسی به اطلاعات نه تنها به مقیاس‌پذیری کمک می‌کنند، بلکه به حفظ امنیت بلاک‌چین‌های همتا (peer) نیز کمک می‌کنند. اهمیت بازار و دسترسی به داده در سال 2023 عمدتا به دلیل جایگاه آن در نقشه راه مقیاس‌بندی مبتنی بر rollup اتریوم افزایش یافته است. با ظهور رول‌آپ‌های تخصصی‌تر، تقاضا برای راه‌حل‌های دسترسی به اطلاعات به طور متناسب افزایش می‌یابد.

در اکتبر 2023، Celestia (شبکه سلستیا) به اولین بلاک‌چین ماژولار دسترسی به داده تبدیل شد که شبکه اصلی خود را راه‌اندازی کرد. سایر بلاک‌چین‌های دسترسی به داده شامل NEAR (لایه دسترسی به داده NEAR)، Avail و EigenDA هستند.

بلاکچین چیست-بیشتر بخوانید

4. بازگذاری (Restaking)

Restaking در ارز دیجیتال به معنای مجدد قرار دادن یا وارد کردن مقداری از ارز دیجیتالی که قبلا استخراج شده است به سیستم شبکه برای شرکت در فرآیند استخراج بلوک‌های جدید و در نتیجه دریافت پاداش جدید است. به طور ساده، restaking به معنای تجدید ارائه ارز دیجیتال به شبکه و شرکت در فرآیند تایید تراکنش‌ها و امنیت شبکه است که در ازای آن افراد پاداش دریافت می‌کنند.

از آن جایی که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال عاشق سود هستند. پروتکل‌های بازگذاری در تلاش برای این هستند که این علاقه را افزایش دهند. به زبان ساده، بازگذاری فرآیند قفل کردن توکن‌های سهام LST برای کسب سود بیشتر است. به عنوان مثال، زمانی که اتریوم (ETH) خود را در پروتکل‌های سهام‌گذاری مانند Lido و Rocket Pool قفل می‌کنید، به ترتیب توکن‌های سهام stETH و rETH را دریافت می‌کنید. با استفاده از پروتکل‌های بازگذاری، می‌توانید با قفل کردن stETH و rETH خود، سود بیشتری کسب کنید.

از نظر مالی، بازگذاری شبیه ییلد فارمینگ (Yield Farming) است. در حالی که مزرعه استخراج نیازمند این است که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، رمز ارزها، توکن‌های سهام  و سایر توکن‌های رسید را در چند مرحله و در پروتکل‌های مختلف مالی غیرمتمرکز (DeFi) قفل کنند تا سود بیشتری به دست آورند.

بنابراین یکی از ۵ ترند برتر در بازار ارزهای دیجیتال 2024 ،Restaking است که می‌تواند در سال جاری صنعت کریپتوکارنسی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

Restaking

از نظر فنی، بازگذاری به برنامه‌های Rollup به همان شکلی امنیت می‌دهد که سهام‌گذاری به بلاک‌چین‌های لایه اول مانند اتریوم امنیت می‌دهد. برای درک بهتر بازگذاری، اجازه دهید به EigenLayer نگاهی بیندازیم – پروتکلی که پیشگام بازگذاری در اتریوم بود.

توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از پروتکل EigenLayer، زنجیره‌های Rollup را برای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) جداگانه بسازند. دارندگان توکن‌های سهام مایع (LST) می‌توانند با بازگذاری توکن‌های LST خود و تبدیل شدن به اعتبارسنج‌های DAppهایی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند، پاداش کسب کنند. اگر نمی‌خواهید یک گره اعتبارسنج را راه‌اندازی کنید، می‌توانید به سادگی LST خود را برای بازگذاری به یک اپراتور واگذار کنید.

بازگذاری یک رویکرد جدید و جالب برای امنیت اقتصادی ارزهای دیجیتال است. پروتکل‌های LST که پس از انتقال اتریوم از اجماع اثبات کار (PoW) به اجماع اثبات سهام (PoS) در سال 2022 به شدت محبوب شدند، اکنون با بازگذاری قابلیت استفاده بیشتری پیدا کرده‌اند.

3. DePIN (شبکه‌های غیرمتمرکز زیرساخت فیزیکی)

شبکه‌های غیرمتمرکز زیرساخت فیزیکی (DePIN) در سال 2023 توجه زیادی را از افراد در جامعه ارزهای دیجیتال را به خود جلب کردند. انتظار می‌رود به دلیل سازگاری این بخش با صنعت هوش مصنوعی (AI)، DePINها در سال 2024 توجه گسترده‌تری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند.

اما سوال اساسی این است، DePINها چه هستند؟

DePINها پروتکل‌های بلاک‌چینی هستند که زیرساخت‌های فیزیکی را به روشی باز و غیرمتمرکز می‌سازند، نگهداری و مدیریت می‌کنند. زیرساخت‌های فیزیکی می‌توانند سخت‌افزارهایی مانند روترهای نقطه اتصال برای اتصال بی‌سیم، تراشه‌های GPU برای محاسبات یا مراکز داده برای ذخیره‌سازی فایل باشند.

بر اساس داده‌های دسامبر ۲۰۲۳، فایل کوین بزرگترین شبکه DePIN بر اساس ارزش بازار است. Filecoin یک شبکه ذخیره‌سازی همتا به همتا با انگیزه رمزارز است که به هر کسی امکان ذخیره و بازیابی داده‌ها را می‌دهد. تامین‌کنندگان خدمات ذخیره‌سازی قابل اعتماد، با توکن‌های FIL پاداش دریافت می‌کنند.

شبکه‌های DePIN دیگر شامل ارائه‌دهندگان منابع محاسباتی مانند Render، Theta Network و Akash هستند که کاربران را برای تأمین قدرت محاسباتی پردازنده‌های گرافیکی (GPU) تشویق می‌کنند. در عین حال، Helium یک شبکه غیرمتمرکز است که کاربران را برای ارائه پوشش شبکه بی‌سیم با استفاده از نقاط اتصال (hotspot) تشویق می‌کند.

شگفت آوری شبکه‌های DePIN این است که آن‌ها یک بازار زیرساخت باز و بدون مجوز برای هر صنعتی، چه رسانه، بازی، هوش مصنوعی، خدمات اطلاعاتی یا علوم زیستی را فراهم می‌کنند. بنابراین به عنوان یکی از ۵ ترند برتر در بازار ارزهای دیجیتال 2024 این مورد بسیار مهم است.

۵ ترند برتر در بازار ارزهای دیجیتال 2024

۲. توکنیزاسیون دارایی‌های دنیای واقعی (RWA)

توکنیزاسیون دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) به معنای تبدیل دارایی‌های فیزیکی مانند املاک، هنرهای ارزشمند، اعتبارات و فلزات گرانبها به توکن‌های دیجیتال روی یک بلاک‌چین است.

هر ساله، تعداد بیشتری از شرکت‌های مالی سنتی به دلیل مزایای تجارت ایمن و غیرمتمرکز، شفافیت مالکیت و تقسیم‌پذیری، به دنبال استفاده از قدرت توکنیزاسیون هستند.

برای دارایی‌های غیرقابل فروش (nft) دنیای واقعی مانند املاک و هنرهای ارزشمند، توکنیزاسیون امکان تقسیم مالکیت یک ساختمان تجاری یا یک نقاشی گران‌قیمت به هزاران توکن دیجیتال را فراهم می‌کند که این امر باعث کاهش موانع ورود برای سرمایه‌گذاران خرد و امکان تجارت سریع و بدون درز حقوق مالکیت در بلاک‌چین می‌شود.

شفافیت بلاک‌چین همچنین به خریداران اجازه می‌دهد تا تاریخچه تراکنش املاک، آثار هنری و خودروهای کلاسیک را بررسی و تایید کنند.

دارایی‌های غیر فیزیکی مانند حق نسخه‌برداری، علائم تجاری و اختراعات که معمولا به صورت کاغذی یا دیجیتالی نگهداری می‌شوند، به‌طور قابل توجهی از توکنیزاسیون بهره می‌برند. حقوق مالکیت ، علائم تجاری یا اختراعات به طور غیرقابل تغییری در بلاک‌چین ذخیره می‌شود. پس از توکنیزاسیون، حق نسخه‌برداری، علائم تجاری یا اختراعات در برابر دستکاری ایمن می‌شود و در زمان واقعی قابل ردیابی و تایید هستند.

در سال‌های اخیر، شاهد توکنیزاسیون بازارهای اعتباری نیز بوده‌ایم. سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال می‌توانند به‌صورت آنلاین اوراق خزانه‌داری ایالات متحده، اوراق قرضه و توکن‌های معادل وجه نقد(ارزهای فیات) را خریداری کنند.

۵ ترند برتر در بازار ارزهای دیجیتال 2024

1. هوش مصنوعی (AI)

چه بازار سهام و چه بازار ارزهای دیجیتال، هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که بازار هوش مصنوعی (AI) در  سال ۲۰۲۴ در این صنعت‌ها قدرتمندتر خواهد شد. زیرا ماهیت تحول آفرین هوش مصنوعی، آن را به نیرویی غیرقابل اجتناب تبدیل کرده است.

سرمایه گذاران ارز دیجیتال با شناسایی دو نوع پروژه کریپتو به دنبال کسب سود از هوش مصنوعی هستند:

  • پروژه‌هایی که از عملیات هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند.
  • پروژه‌هایی که راه حل‌های هوش مصنوعی ایجاد می‌کنند و خدمات هوش مصنوعی ارائه می‌دهند.

دسته‌ی اول شامل DePINهای متمرکز بر هوش مصنوعی است. این DePINها شامل پروژه‌های رمزنگاری هستند که زیرساخت‌های اولیه برای عملکرد برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی را فراهم می‌کنند.

ذخیره‌سازی اطلاعات و منابع محاسباتی دو حوزه اصلی هستند که DePINهای متمرکز بر هوش مصنوعی روی آن‌ها کار می‌کنند. به عنوان مثال، Akash و Render دو پروژه رمزنگاری با یک بازار غیرمتمرکز هستند که در آن کاربران می‌توانند قدرت پردازش گرافیکی (GPU) مورد نیاز برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی برای پردازش اطلاعات را خرید و فروش کنند.

هوش مصنوعی در ارز دیجیتال

Fetch. ai نمونه خوبی از دسته دوم پروژه‌های رمزنگاری مرتبط با هوش مصنوعی است. Fetch. ai پلتفرمی است که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد نرم‌افزار و خدمات هوش مصنوعی خودکار ایجاد و بفروشند. این نرم افزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به طور مستقل کار کنند و به خریداران امکان خودکارسازی طیف گسترده‌ای از عملکردهای تجاری را می‌دهند.

به طور مشابه، Bittensor یک پروژه رمزنگاری است که بر ایجاد یک صنعت هوش مصنوعی غیرمتمرکز تمرکز دارد. چشم‌انداز Bittensor شامل هر دو تولید چارچوب‌های جدید هوش مصنوعی و ایجاد بازارهای غیرمتمرکز برای منابع محاسباتی، ذخیره‌سازی، پردازش اطلاعات و اوراکل ها، همه تحت یک اکوسیستم است.

ترید با هوش مصنوعی

گفتار پایانی در رابطه با ۵ ترند برتر در بازار ارزهای دیجیتال 2024:

در پایان سال ۲۰۲۳ فضای ارزهای دیجیتال رشد قابل توجهی داشت. اما در سال جدید میلادی مواردی که در این مطلب ذکر کردیم می‌تواند در ایجاد مسیر بازار اثر گذار باشد. در پایان هم باید به این نکته مهم اشاره کنیم که بازارهای ارزهای دیجیتال غیرقابل پیش بینی است و همه پیش بینی‌ها ممکن است اشتباه باشند.

بنابراین لازم است قبل از هر گونه سرمایه گذاری تحقیقات خود را انجام دهید. بنابراین، این مقاله  نباید به عنوان مشاوره سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود و صرفا هدف از آن اطلاع رسانی است.

در این مطلب ۵ ترند برتر در بازار ارزهای دیجیتال 2024 ارز دیجیتال را معرفی کردیم در کنار این موارد سایر روندهای امیدوارکننده بازار ارزهای دیجیتال مانند پروژه های لایه دوم، بازی‌های بلاک چینی و شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز را نیز می‌توانید مورد توجه قرار دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات