سی دیفای چیست؟

سی‌دیفای (CeDeFi) چیست؟ / تفاوت دیفای و سی‌دیفای

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 10 اسفند 1401

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز، مبتنی بر فناوری بلاک چین است که محبوبیت بسیار زیادی در بین سرمایه گذاران این بازار پیدا کرده است. همچنین فرصت‌های باورنکردنی مثل قرض گرفتن، وام‌دهی بدون نیاز به وثیقه، راه‌اندازی حساب پس‌انداز ارز دیجیتال، استفاده از خدمات بیمه با خود به همراه داشته که باعث شده به یک بازار میلیارد دلاری تبدیل شود. اما با تمام کاربردهای که در این بازار وجود دارد، نبود مقررات در DeFi نگرانی های زیادی را در مورد استفاده مجرمان از پروتکل های آن برای پولشویی و تامین مالی فعالیت‌های غیرقانونی ایجاد کرده است که برای رفع این نگرانی اصطلاح سی‌دیفای (CeDeFi) در این بازار شکل گرفت. در ادامه به توضیحاتی از CeDeFi و عملکرد آن می‌پردازیم.

سیفای (CeFi) چیست؟

برای اولین بار مدیر عامل بایننس اصطلاح سی‌دیفای CeDeFi را در سپتامبر 2020 در جریان راه اندازی زنجیره هوشمند بایننس به بازار کریپتوکارنسی معرفی کرد.

CeFi یک موسسه مالی ساختاریافته است که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد از طریق یک صرافی کنترل‌شده، ارزهای دیجیتال را قرض بگیرند یا وام بدهند که عملکردی مشابه با صنعت بانکداری دارد.کاربران هنگام قرض گرفتن پول، از ارز دیجیتال خود به عنوان وثیقه استفاده می کنند یا هنگام وام دادن از آن سود دریافت می کنند.
پلتفرم CeFi به عنوان “نگهبان” دارایی های دیجیتال شما عمل می کند به این معنا که دیگر نیازی نیست شما نگران کنترل ارز دیجیتال خود باشید. نکته ای که امکان پذیر قابل توجه و مورد اهمیت این است که اگر پلتفرم هک شود ممکن است که دارایی شما نیز به خطر بیافتد.

در نهایت CeFi سهم بازار بیشتری نسبت به DeFi دارد زیرا پلتفرم های CeFi بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. کوین بیس(Coinbase)، بایننس(Binance) و از جمله پلتفرم های محبوب CeFi هستند. با این حال DeFi، به دلیل هزینه های گران قیمت و بالای تراکنش CeFi که توسط دخالت های شخص ثالث ایجاد می شود، عدم شفافیت و مالکیت کامل بر دارایی های دیجیتال محبوبیت بسیاری پیدا کرد.

دیفای(DeFi) چیست؟

DeFi به طیف وسیعی از محصولات و خدمات مالی بر اساس فناوری‌های بلاک چین است که به دنبال حذف کنترلی است که پلتفرم‌های CeFi بر روی کاربران رمزارز دارند. از این رو، دیفای به کاربران خود، آزادی عمل داده و امکان استفاده از محصولات مالی مانند وام، استقراض، تجارت، کشت سود، سهام نقدینگی و انتقال رمز از یک شبکه به شبکه دیگر از طریق پل‌ها بلاکچینی را فراهم کرده است. عدم احراز هویت در پلتفرم دیفای آن را به پلتفرمی محبوب و قابل دسترس تبدیل کرده است. بنابراین تنها کاری که کاربران در این پلتفرم باید انجام دهند؛ این است که یک کیف پول برای استفاده از پروتکل DeFi بدون ارائه اطلاعات قابل شناسایی شخصی بهاین پلتفرم متصل کنند.
فناوری دیفای از طریق برنامه های غیرمتمرکز (DApps) قابل دسترسی هستند که به صورت همتا به همتا عمل می کنند و نیاز به نهادهای متمرکز مانند بانک ها، شرکت های کارت اعتباری یا کارگزاران را از بین می برند. با DeFi، هر کسی می‌تواند به سیستم‌های مالی جایگزین مانند وام دادن و استقراض دسترسی پیدا کند.

 برای اطلاعات بیشتر از دیفای و اسمارت دیفای مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

سی دیفایی (CeDeFi) چیست؟

سی‌دیفای (CeDeFi) ترکیبی از سیستم های سیفای( CeFi)و دیفای (DeFi) است که بهترین ویژگی های این دو پلتفرم مالی را با هم ترکیب می کند. در واقع سی‌دیفای (CeDeFi) همان ویژگی‌های پروتکل‌های دیفای (DeFi) را ارائه می‌کند و در حالی که متمرکز هستند و به مردم اجازه می‌دهد به محصولات DeFi مانند صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، جمع‌آوری‌کننده نقدینگی، ابزارهای کشتِ سود ، پروتکل‌های وام‌دهی، سهام نقدینگی و مبادله توکن ها دسترسی داشته باشند اما همچنان از مزایای سیستم‌های سیفای( CeFi) استفاده می‌کنند.

بر خلاف DeFi، که بدون مجوز و برای استفاده هر کاربری در دسترس است، پروژه‌های سی دیفای (CeDeFi) بیشتر به سمت متمرکز شدن گرایش دارند. آنها اغلب توسط یک گروه واحد یا کوچک از نهادها اداره می شوند که به آنها امکان کنترل بیشتری می دهد (شبیه به CeFi).

به طور کلی، اکوسیستم CeDeFi، ترکیبی از مدل‌های متمرکز و غیرمتمرکز است، با هدف بهبود مدل ارزهای دیجیتال سنتی، امکان انجام تراکنش‌های سریع‌تر، بهبود امنیت، حجم تراکنش‌های بیشتر و کارمزدهای نسبتاً پایین‌تری را نسبت به سیستم‌های سنتی دارد.

پروتکل‌های CeDeFi از قراردادهای هوشمند مانند DeFi استفاده می‌کنند و از این طریق خدمات DeFi را به مشتریان ارائه می‌دهند. با این حال، اکثر پلتفرم‌های CeDeFi به هر طریقی کنترل منابع مالی کاربران را در دست دارند.

دیفای چیست؟

مقایسه سیفای، دیفای، سی دیفای
سی دیفای دیفای سیفای معیار ها
غیر امانی، به این معنی که کاربران کلیدهای خصوصی خود را نگه می دارند غیر امانی، به این معنی که کاربران کلیدهای خصوصی خود را نگه می دارند امانی، به این معنی که پلتفرم کلیدهای خصوصی را نگه می دارد امانی یا غیر امانی
متمرکز غیرمتمرکز چون هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد متمرکز متمرکز یا غیر متمرکز
تعامل واسطه ها با قراردادهای هوشمند قراردادهای هوشمند جایگزین واسطه ها می شوند  اشخاص ثالث درگیر هستند واسطه ها
بهره برداری از اشکالات قرارداد هوشمند امکان پذیر است اشکالات قرارداد هوشمند می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد پلتفرم ها در معرض نقض امنیت هستند امنیت

مزایای CeDeFi

انطباق با مقررات

پلتفرم‌های CeDeFi عموماً از مقررات پولشویی(AML)، احراز هویت(KYC) پیروی می‌کنند.

بدون واسطه

کاربران به جای واسطه با قراردادهای هوشمند تعامل دارند.

هزینه‌های کارمزد کمتر

هزینه‌های مشارکت واسطه‌ها حذف می‌شود و در نتیجه هزینه‌های کلی کاهش می‌یابد.

پذیرش کریپتو سازمانی

CeDeFi ممکن است پذیرش رمزنگاری سازمانی را به دلیل گنجاندن انطباق با مقررات ترویج کند.

کنترل دارایی‌های پیشرفته

برخی از مدل‌های CeDeFi به کاربران این امکان را می‌دهند که نسبت به کاربران CeFi کنترل بیشتری بر دارایی‌های دیجیتال خود داشته باشند زیرا کیف پول‌های آن‌ها غیر حضانتی است.

سرعت تراکنش های سریع تر

پلتفرم های CeDeFi به احتمال زیاد مقیاس پذیری را به غیرمتمرکز بودن ترجیح می دهند. این بدان معناست که آنها تراکنش های سریع تری در ثانیه ارائه می دهند.

امنیت

زیرا نفوذ به شبکه CeDeFi در مقایسه با سیستم های بانکی سنتی برای هکرها دشوارتر است.

دسترسی راحت

هر کسی که کیف پول اتریوم دارد می تواند از پروتکل های سی‌دیفای(CeDeFi) استفاده کند. این سیستم موانع ورود کاربران مبتدی را کاهش می دهد و آنها را قادر می سازد تا درباره DeFi بیشتر جستجو کنند و به گزینه های تجاری تأیید شده دسترسی داشته باشند.

معایب CeDeFi

  • نوپا و جدید بودن

پلتفرم‌های CeDeFi نسبتاً جدید و نوپاست و مبتدیان ممکن است استفاده از محصولات DeFi را دشوار بدانند: درک محصولات DeFi آسان نیست و ممکن است نیاز به تحقیقات اولیه از مبتدیان کریپتو داشته باشد.

  • افزایش خطر هک شدن

شبکه های بلاک چین غیرمتمرکز از بلاکچین های متمرکز ایمن تر هستندبنابراین احتمال هک شدن بلاکچین های متمرکزی مثل سیی دیفای و به خطر افتادن سرمایه شما نیز بیشتر است.

  • متکی بودن به اتریوم

با توجه به اینکه بیشتر پروتکل های CeDeFi هنوز بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده اند. اگر اتریوم شکست بخورد، CeDeFi نیز احتمالاً از کار خواهد افتاد. با این حال، این خطر با این واقعیت کاهش می یابد که بلاک چین های دیگر شروع به پذیرش پروتکل های CeDeFi کرده اند.

آیا سی‌دیفای( CeDeFi) آینده DeFi است؟

به احتمال زیاد نه. با ظهور بیشتر ارائه دهندگان خدمات CeDeFi، بخش DeFi از بین نمی رود؛ زیرا مزایایی را ارائه می دهد که نه از CeFi و نه CeDeFi قابل ارائه است. علاوه بر این، کاربران می توانند از طریق پروتکل های DeFi راحت تر به محصولات مالی دسترسی پیدا کنند، زیرا احراز هویت( KYC) مورد نیاز نیست.

نتیجه

در نهایت،سی‌دیفای(CeDeFi) از کلاهبرداری بی بهره نیست. بنابراین، ضروری است که مراقب باشید، فقط از پروتکل های معتبر CeDeFi استفاده کنید و CeDeFi را به عنوان یک راه حل ممکن برای ادغام محصولات و برنامه های DeFi در سیستم های مالی اصلی مشاهده کنید.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات