اصطلاحات کیف پول ارز دیجیتال

اصطلاحات جامع ارز دیجیتال/ اصطلاحات تخصصی کیف پول

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 1 بهمن 1401

مقدمه

در سومین قسمت از مقاله جامع ارز دیجیتال به اصطلاحات تخصصی کیف پول ارز دیجیتال می‌پردازیم. اگر شما نیز دو بخش قبلی از این مقاله را مطالعه نکردید به شما پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا برای اطلاع و آگاهی خود نیز این دو مقاله را مطالعه کنید.
پیش نیاز : اصطلاحات پایه ارز دیجیتال
پیش نیاز: اصطلاحات تخصصی ترید و سرمایه گذاری

اصطلاحات مربوط به کیف پول

برای مدیریت، معاملات و ذخیره و نگه داری ارزهای دیجیتال، شما فقط به کیف پولی ایمن و قابل اعتماد نیاز دارید. در ادامه با انواع کیف پول ها و اصطلاحات مربوط به آن آشنا خواهید شد.

کیف پول (wallet)

کیف پول کریپتو (کیف پول رمزنگاری شده) نرم افزار یا سخت افزاری است؛ که کاربران را قادر می سازد تا ارزهای دیجیتال خود را پس از خریداری در آن ذخیره کنند.

آدرس کیف پول (adders)

آدرس کیف پول، شامل رشته ای از اعداد و حروف انگلیسی است که به صورت تصادفی به یک کیف پول بلاکچین متصل می شود.از آدرس کیف پول برای دریافت تراکنش‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شود.
ادرس های کیف پول ارز های دیجیتال را میتوانید به صورت عمومی استفاده کنید یعنی برای خرید فروش ارز های دیجیتال و یا دریافت آنها فقط کافی است که آدرس کیف پول خود را در اختیار دیگران قرار دهید.

کلید خصوصی (Private key )

تشکیل شده از کد هایی که امکان دسترسی به ارزهای دیجیتال در شبکه بلاکچین را فراهم می‌کند. بنابراین حکم ورود به حساب ارز دیجیتال شما کلید خصوصی می‌باشد. همچنین ضروری است در نگه داری کلید خصوصی وسواس بیشتری به خرج بدهید؛ تا دیگران به حساب کاربری شما به راحتی دسترسی نداشته باشند.

کلید عمومی (Public key)

کلید عمومی نیز از رشته کد هایی به صورت عدد و حروف انگلیسی تشکیل شده است که به کمک آن ها می‌توان تراکنش به شبکه بلاکچین ارسال کرد و از درست بودن تراکنش اطمینان حاصل کرد. همچنین مانند کلید خصوصی در حفظ امنیت اطلاعات کاربر نقش دارد.

امضا (Signature)

هنگامی که یک معامله در شبکه بلاک چین انجام می‌شود؛ برای اثبات مالکیت ، کاربر باید با استفاده از کلید خصوصی صلاحیت خود را  برای معامله امضا کند. بنابراین اثبات مالکیت برای انجام معامله توسط کلید خصوصی را امضا می‌گویند.

کیف پول گرم

کیف پول گرم (hot wallet)

معمولا به کیف پول هایی گفته میشود که انلاین و به اینترنت متصل هستند.کیف پول های گرم سرعت بسیار بالایی داشته که این نقاط قوت این کیف پول محسوب می‌شود.

کیف پول سرد (cold wallet)

این کیف پول ها، معمولاً بدون اتصال به اینترنت به نگهداری و حفظ سرمایه‌های شما می پردازد و در مواقع مورد نیاز به اینترنت متصل خواهد شد.همچنین به علت آفلاین بودن، این کیف پول ها از امنیت بالاتری نسبت به کیف پول های گرم برخورد دارند.

کیف پول امانی (custodial wallet)

کیف پول های حضانتی یا امانی همانطور که از اسمش پیداست؛ کیف پولی است که شما دارایی های خود را به امانت در آن قرار می‌دهید. به طور تخصصی تر کیف پولی است که کلید خصوصی در اختیار شما نیست و دارایی شما توسط شخص دیگری نگه داری و مدیریت می‌شود. این شخص می‌توانند صرافی های ارز دیجیتال باشند. در واقع هنگامی که شما تصمیم می‌گیرید که دارایی خود را در کیف پول حضانتی یا امانی قرار دهید. هیچ مسئولیتی در قبال نگه‌داری و ایمنی آن ندارید بلکه آن موسسه یا شخص مسئول نگه داری داریی می‌باشد.

کیف پول غیر امانی (Non custodial wallet)

کیف پول غیر امانی یا غیر حضانتی، کیفی است که کلید تخصصی در اختیار شماست و هر زمان که بخواهید، می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. نکته قابل اهمیت در این نوع کیف پول این است که کلید خصوصی در دستان شماست، پس باید برای بالا بردن امنیت در نگه داری آن بسیار کوشا باشید.

کیف پول های سخت افزاری (Hardwere wallet)

این کیف پول ها طوری طراحی شده است که به صورت آفلاین به نگه داری دارایی شما بپردازد. معمولا برای سرمایه گذاری سنگین و بلند مدت از این کیف پول استفاده می‌کنند.  کیف پول مبتنی بر سخت افزار، دارایی شما را در یک رسانه فیزیکی که معمولاً یک درایو USB است؛ ذخیره می‌کند. در نتیجه کیف پول سخت افزاری یک دستگاه ایمن است؛ زیرا همیشه به اینترنت متصل نیست.

کیف پول نرم افزاری

کیف پول نرم افزاری (Software Wallet)

به کیف پولی نرم‌افزاری می‌گویند که زیر مجموعه کیف پول های گرم باشد و در آن کلید خصوصی بر روی دسکتاپ یا موبایل ذخیره شود.

کیف پول کاغذی (Paper Wallet)

کیف پولی است که اطلاعات کلید عمومی و خصوصی را روی یک تکه کاغذ چاپ شده است. این کیف پول کاربرد کمتری نسبت به سایر کیف پول ها دارد، از امینت کمتری برخوردار است و تقریبا منسوخ شده است.

کیف پول ذخیره سازی سرد (Cold Storage)

کیفی پولی است که در آن ذخیر سازی ارز های دیجیتال به صورت کیف پول کاغذی یا کیف پول سخت افزاری  ذخیره می‌شود.

شکاف هوا (Air gapping )

شکاف هوا، عملی امنیتی است؛ برای جدا نگه داشتن اطلاعات دیجیتال  و برقرار نکردن ارتباط خارجی با دیگر دستگاه های غیر مجاز این کار جهت افزایش امنیت انجام می‌شود.

برای اطلاعات کامل تر در مورد کیف پول ها نحو کارکرد و بهترین کیف پول های 2022، مقاله به شما توصیه می‌شود.

جمع بندی

ما در این مقاله از ارز هشت قصد داشتیم تا شما را با انواع اصطلاحات مربوط به کیف پول آشنا کنیم. اگر شما نیز با اصطلاحی در این مورد آشنا هستید در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات