اصطلاحات جامع از دیجیتال/ اصطلاحات مخصوص ترید و سرمایه گذاری

اصطلاحات جامع ارز دیجیتال/ اصطلاحات ترید و سرمایه گذاری

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 28 دی 1401

مقدمه

در قسمت دوم از مقاله اصطلاحات جامع ارز دیجیتال، به طور ویژه و تخصصی به اصطلاحات مربوط به ترید و سرمایه گذاری می‌پردازیم که برای هر تریدر و سرمایه گذاری دانستن این اصطلاحات ضروری و به شدت لازم است. قبل از مطالعه این مقاله اگر با اصطلاحات پایه رمز ارز ها آشنا نیستید؛ حتما به قسمت اول از اصطلاحات جامع ارز دیجیتال سر بزنید.

مقاله پیش نیاز: اصطلاحات پایه ارز دیجیتال

اصطلاحات مربوط به ترید و سرمایه گذاری

پامپ و دامپ (Pump and dump)

پامپ به رشد سریع یک سهام و دامپ به ریزش سریع یک سهام گفته می‌شود. زمانی که گروهی از سرمایه گذاران تصمیم می‌گیرند که به صورت مصنوعی، قیمت سهامی را افزایش یا کاهش دهند این پدیده اتفاق می‌افتد.

اوج قیمت بی سابقه ( ATH)

یکی از امیدوار کننده ترین اصطلاحات در بازار کریتوکارنسی است؛ زیرا زمانی که ارز دیجیتالی به بالا ترین قیمت خود برسد، گفته می شود. اوج بی سابقه یا ATH مخفف شده  All Time High به این معناست که در تمام زمان ها، بالاترین ارزشی که یک دارایی یا ارز دیجیتال در هر مقطعی از تاریخ آن به دست آورده است.

کمترین قیمت بی سابقه (ATL)

این اصطلاح عکس اوج قیمت بی سابقه است؛ زیرا زمانی اتفاق می‌افتد که ارز دیجیتال به پایین ترین قیمت خود در طول تاریخ رسیده باشد. این اصطلاح  مخفف شده all time low به معنی اینکه در تمام زمان ها پایین ترین ارز دیجیتال و یا دارایی را در طول تاریخ تجربه کنند.

ترس از دست دادن(FOMO)

ترس از دست دادن (fear of missing out) نام اختصاری است که برای توصیف پدیده‌ای ابداع شد که در آن سرمایه‌گذاران، یک دارایی را بر اساس اقدامات دیگران می‌خرند یا می‌فروشند. در نتیجه این کار، باعث می‌شود فرصت‌های سودآورتری را از دست بدهند. برای مثال با بالا رفتن سهمی با هیجان و بدون در نظر گرفتن شرایط اقدام به خرید آن سهم می‌کنند تا از دیگر سرمایه گذاران عقب نیفتند.

 بازار خرسی و بازار گاوی

خرس ها (Bear)

این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که شرایط بازار نزولی است و سرمایه گذاران به آن اعتماد ندارند. در واقع  به سرمایه گذارانی که به افزایش قیمت یک سهام بدبین هستند و همیشه بازار را پایین پیش بینی می‌کنند خرس گفته می‌شود. در همین راستا کلمه Bearish که از Bear گرفته شده، که به معنی حس بی اعتمادی است. وقتی سرمایه گذاران یا معامله گران روند نزولی را مشاهده می کنند، انتظار کاهش قیمت دارند و فروش سکه/توکن را توصیه می کنند.

بازار خرسی (Bear market)

بازاری که در آن قیمت ها روند نزولی دارند را بازار خرسی می‌گویند. دلیل نام گذاری آن، این است که خرس هنگام مبارزه دستانش را رو به پایین می‌گیرد. پس به همین علت این بازار را نزولی می‌نامند.
این بازار می‌تواند منجر به کاهش تقاضا نیز شود؛ زیرا کاربران اطمینان کافی به این بازار ندارند.

تله خرسی (Bear Trap)

تله خرسی یک الگوی فنی است و زمانی اتفاق می‌افتد که عملکرد قیمت یک سهام، به اشتباه سیگنال برگشت از یک روند صعودی به یک روند نزولی را نشان دهد. به عبارت دیگر، قیمت‌ها ممکن است در شیب گسترده‌تر حرکت کنند و تنها با مقاومت یا تغییر اساسی مواجه شوند.  که سرمایه گذاران ناآگاه فریب این تله را می‌خورند. همچنین تله‌های خرس می‌توانند به شکل یک اصلاح بازار نزولی در میان یک حرکت صعودی کلی به خود بگیرند. تشخیص اینکه آیا اصلاح رو به پایین ادامه خواهد داشت یا به تله خرس تبدیل می شود، اگر غیرممکن نباشد، دشوار است. بنابراین از دید معاملاتی، معامله‌گران باید محتاط باشند.

گاو ها (bulls)

اصطلاح گاو ها به کاربرانی گفته می‌شود که نسبت به بازار و افزایش دارایی و سهام خوشبین هستند؛ در نتیجه به بالا رفتن ارزش سهام خود امید و اعتماد دارند. که با افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، یک حلقه بازخورد مثبت ظاهر می‌شود که تمایل به جذب سرمایه‌گذاری بیشتر دارد و باعث می‌شود قیمت‌ها به افزایش خود ادامه دهند.

برای اطلاع بیشتر در مورد بازار گاوی و بازار خرسی مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

بازار گاوی (bull market)

به بازاری گفته می‌شود که روند صعودی خود را آغاز کرده و سهام ها در بازار روند افزایشی پیدا کرده است. علت نام گذاری این اصطلاح شاخ های رو به بالای گاو هنگام مبارزه است.

تله گاوی  (Trap bull )

تله گاو یک سیگنال نادرست است که به روند نزولی در سهام، در بازار اشاره دارد . این روند پس از یک رالی متقاعد کننده معکوس می شود و سطح حمایت قبلی را می شکند. این حرکت معامله‌گران یا سرمایه‌گذارانی را که بر روی سیگنال خرید عمل کرده‌اند، به دام می‌اندازد و باعث ضرر در موقعیت‌های خرید می‌شود.

آربیتراژ ( Arbitrage)

به خرید ارز دیجیتال در یک بازار یا صرافی و فروش آن در بازار دیگر یا صرافی دیگر آربیتراژ گفته می‌شود. در اینجا تنها کاری که باید یک معامله گر انجام دهد این است که تفاوت قیمت یک دارایی ارز دیجیتال را در دو یا چند صرافی تشخیص دهد و یک سری از تراکنش را برای استفاده از  تفاوت قیمت انجام دهد.
برای مثال فرض کنید قیمت بیت کوین 45000 دلار در صرافی ارز دیجیتال کوین بیس و 45200 دلار در کراکن است.  در اینجا، آربیتراژورها کریپتو ممکن است این اختلاف را ببینند و بیت کوین را در Coinbase بخرند و آن را در Kraken بفروشند تا اختلاف قیمت 200 دلاری را به جیب بزنند.

هودل  (HODL)

هودل یا به اصطلاح درست تر HOLD  که به معنای نگه داشتن بلند مدت ارز دیجیتال است.  این اصطلاح زمانی به وجود آمد که یکی از کاربران سایت بیت کوین تاک، پیام «من در حال هودل کردن هستم» را منتشر کرد.

در حقیقت، این کاربر به اشتباه به جای کلمه HOLD، کلمه HODL را نوشته و یک اشتباه تایپی بود.

بگ هولدر(Bag holder)

اصطلاحی در دنیای ارز دیجیتال که برای توصیف آن دسته از سرمایه‌گذارانی است که دارایی و ارز دیجیتال بی ارزش را در طولانی مدت و به طور غیر منطقی در کیف پول خود نگه داشته است.

نمودار عمق بازار (Market Depth index)

نمودار عمق بازار یکی از نمونه‌هایی است که به شما اجازه دانستن ذخایر عرضه و تقاضا را می‌دهد. این نمودار تصویری از تقاضا و یا میزان موجودی یک سهام خاص و یا یک کالای سودمند و حتی یک ارز دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تحلیل تکنیکال ( technical analysis)

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های متداول برای تحلیل بازارهایی است؛ که بر پایه عرضه و تقاضا هستند. این شیوه از تحلیل، تمرکز بر داده‌ها و نمودار بازارها دارد و با استفاده از آن‌ها الگوها و روند‌ها را شناسایی کرده تا به پیش‌بینی قابل اطمینانی از آینده بازار دست پیدا کند. هدف از تحلیل ارز دیجیتال به صورت تکنیکال، پیش بینی قیمت آتی یک کریپتوکارنسی با بررسی حجم معاملات و قیمت ارز دیجیتال در یک بازه زمانی مشخص است.

تحلیل آنچین (on-chain analysis)

تکنولوژی است که اطلاعات معاملات را به صورت زنجیره ای در بلاکچن ذخیره می‌کند. که می‌توان با تجزیه و تحلیل اطلاعات زنجیره ای، فعالیت تراکنش های بلاک چین را بررسی کرد تا چگونگی روند واکنش سرمایه گذاران به بازار و همچنین روند احساسات سرمایه گذار را تعیین کرد. از این تحلیل برای شناسایی فرصت های بالقوه بازار استفاده می‌شود.

تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis)

تحلیل فاندامنتال و یا بنیادی نام یکی از روش های تحلیل بازار های مالی می باشد. این تحلیل علم ارزیابی متغیر‌های اقتصادی و همچنین مالی می باشد. هدف نهایی از تحلیل فاندامنتال، این است که متوجه شوید آیا دارایی موردنظر، بیش ‌از حد ارزش‌گذاری شده یا ارزش آن بیش از قیمت فعلی است. پس از آن، می‌توانید نتیجه‌‌ای را که به دست آورده‌اید در معاملات خود به کار بگیرید.

 برای اطلاعات بیشتر از تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

ترید اسپات

ترید اسپات (Spot Trading)

معامله اسپات ، معاملاتی هستند که به عنوان تراکنش لحظه ای نیز شناخته می شود. یعنی خریدار و فروشنده در لحظه، معامله خود را با پرداخت مبلغ و یا تحویل کالا انجام می‌دهند.
معاملات اسپات شامل خرید یا فروش ارزدیجیتال، ابزار مالی یا کالا می شود.

ترید فیوچرز (Futures Trading)

برخلاف ترید اسپات، ترید و معاملات فیوچرز در حال و لحظه به اتمام نمی‌رسد؛ بلکه در این ترید، معاملات بین خریدار و فروشنده طبق یک توافق در آینده انجام می‌شود. معمولا از ترید فیوچرز برای پیش بینی حرکت های آینده بازار مثل قیمت دارایی ها و احساسات بازار استفاده می‌شود.

تریدمارجین (Margin Trading)

معاملات مارجین به معاملاتی گفته می‌شود که در آن معامله‌گر یا تریدر علاوه بر سرمایه خود مبلغی دیگر را وام می‌گیرد و با آن سهام بیشتری می‌خرد و حجم معاملاتی بیشتری را برای خود باز می‌کند. وام ها معمولا همراه با بهره بوده و در تاریخ  مشخصی پرداخت می‌شود.

لیکوئید (Liquidation)

لیکوئید شدن یا مارجین کال  به معنی اخطار کسری حساب موجودی ترید شما می‌باشد. همین طور که اشاره کردیم در معاملات مارجین شما مقداری از دارایی خودتان را به صورت وام دریافت می‌کنید، حال وقتی اخطار مارجین کال رو دریافت می‌کنید به این معناست که زیان معاملات ترید از 30 % مقدار وجه تضمین شده بالاتر رفته و این اخطار به شما برای افزایش موجودی حسابتان  داده شدهاست.  در صورتی که حسابتان را شارژ نکنید؛ صرافی مورد نظر حسابتان را بسته و حسابتان لیکوئید می‌شود.

سوئینگ ترید (Swing Trading)

سوئینگ ترید یا نوسان گیری،  یک استراتژی معاملاتی است که در یک بازه زمانی کوتاه مثلا یک هفته یا چندین روز با نوسانات قیمت بازار سود کسب می‌کنید. که تریدر ها  برای پیدا کردن فرصت های سرمایه گذاری در این استراتژی از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند.

شاخص ترس و طمع (Fear and greed index)

یک شاخصی است که احساسات سرمایه‌گذاران را تجزیه و تحلیل کرده و داده‌های بدست آمده را در مقیاسی ساده بین اعداد صفر تا صد قرار‌ می‌دهد.

فاد (FUD)

Fear, Uncertainty, Doubt ) FUD)  از مخفف سه کلمه ترس، عدم اطمینان و شک تشکیل شده است. زمان نزول بازار اتفاق می‌افتد. که این افراد در چنین مواقعی سهام های خود را با سود پایین می‌فروشند و حتی در موقعی که خرید سهام در قیمت مناسبی قرار دارد به علت ترس و عدم اطمینان اقدام به خرید نمی‌کنند.

دامیننس (Dominance)

دامیننس در لغت به معنای تسلط است و در بازار کریپتوکارنسی به معنی ارزش یک سهام یا یک ارز دیجیتال به ارزش کل بازار است. معمولا با بالا رفتن شاخص دامنتیس یک ارز دیجیتال ، قیمت آن ارز افزایش یافته و بالعکس.

معامله آپشن یا اختیار (Option Trade)

این معامله مثل معاملات آتی یا فیوچرز است با این تفاوت که در معاملات فیوچرز معامله ها باید در تایم مشخص حتما نهایی شود اما در معاملات آپشن یا اختیاری  کاربران اختیار خرید فروش با قیمت مشخص شده در آینده  را دارند.

استخر نقدینگی

استخر نقدینگی (Liquidity Pool)

استخر نقدینگی یکی از روش های انجام معاملات در صرافی های غیر متمرکز است که سرمایه گزاران در آن (استخر) سرمایه ها و دارایی های خود قرار داده تا افراد بتوانند معاملات خود را دراین استخر انجام داده و از سود حاصل از کارمزد تراکنش برای سرمایه گذارنی که در استخر، سرمایه های خود را قرار داده اند؛ تقسیم شود و کسب در آمد کنند.

بازار ساز خودکار(AMM)

بازار ساز خودکار الگوریتم ریاضی یا کد نویسی شده ای است که برای معاملات دیفای یا معاملات بدون واسطه شرایطی فراهم می‌کند تا یک معامله انجام شود. یعنی نقدینگی معامله را فراهم  و بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا قیمت ارز دیجیتال را مشخص می‌کند.

لانچ پد (LaunchPad)

یه نوع استخر تبلیغاتی است که امکان تبلیغ پروژه جدید از ارز دیجیتال و بلاکچین نوپا جهت بدست آوردن سرمایه اولیه پروژه دارد. در حال حاضر یک روش ایمن برای جذب سرمایه گذار و هوادار برای یک پروژه بلاکچین جدید می‌باشد.

فلیپینگ (flipping)

یک استراتژی معامله و سرمایه گذاری است به این صورت که سرمایه دار یا تریدر در عرضه اولیه یک ارز دیجیتال (ICO)  قبل از لیست شدن آن ارز در فهرست ارز های صرافی ها  سهام را خریداری و بعد از لیست شدن در صرافی آن را با سود بالا می‌فروشند.

فلیپنینگ (flippening)

به معنای رشد و افزایش قیمت آلت کوین ها نسبت به بیت کوین در بازار کریپتوکارنسی می‌باشد.

خرج مضاعف (Double-Spending)

دابل اسپندینگ به معنی دوبار یا بیشتر خرج کردن یک ارز دیجیتال است. دوبار خرج کردن زمانی اتفاق می‌افتد؛ که شخص یک شبکه بلاکچین را تغییر می‌دهد یا برنامه خاصی را وارد می‌کند که به آنها امکان می‌دهد دوباره یک ارز دیجیتال را به دست آورند. درنهایت با بلاکچین بیت کوین و استفاده از الگوریتم اثبات کار، استفاده دوباره از توکن از بین رفت.

ارزش کل قفل شده (TVL)

ارزش کل قفل شده (Total value locked) به مجموعه دارایی های یک شخص برای سرمایه گذاری در دنیا امورمالی غیر متمرکز یا دیفای می‌باشد که شامل سهام داری، استخر نقدینگی، اعطای وام می‌باشد.

پرایس اکشن

پرایس اکشن به معنی حرکت و عملکرد قیمت است. در واقع یک استراتژی معاملاتی است که برای تحلیل رفتار بازار و شناسایی فرصت‌های ایده‌آل ورود و خروج استفاده می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد پرایس اکشن خواندن این مقاله را به شما یشنهاد می‌کنیم.

مارتینگل ( Martingal)

روش معاملاتی برای بدست آوردن کسب سود با زیان کم و رسیدن زودتر به سودداست. که بر تئوری احتمال و فرضیه بازگشت به میانگین استوار است.

اسکالیپینگ (Scalping)

استراتژی معاملاتی است که درآن معامله سریع، ورود سریع و خروج سریع توسط تریدر اتفاق می‌افتد. یعنی سرمایه گذاری از سود کم  از کوچکترین تغییرات بازار استفاده می‌کند.

شاردینگ (Sharding)

کلید اصلی مقیاس پذیری شبکه های بلاکچین شاردینگ است. استراتژی شاردینگ باعث افزایش سرعت و افزایش ظرفیت بلاکچین شده است. همچنین عملکرد آن را که تقسیم پردازش بزرگتر به پردازش های کوچیک‌تر است یعنی بار محاسباتی و پردازش داده ها را به قسمت های کوچکتر تقسیم کرده است.

فیشینیگ روشی جدید در کلاهبرداری ارز دیجیتال

فیشینگ (phishing)

فیشینگ، یک روش حرفه ای از کلاهبرداری است. در این روش کلاهبرداران از طریق مختلف مثل طراحی وب های درگاه‌های پرداخت بانکی و یا از طریق ایمیل و پیام، اطلاعات بانکی شما،  نظیر رمز عبور، شماره  کارت 16 رقمی عابر بانک ، رمز دوم و 2 CVV را به سرقت و دارایی شما را به تاراج می‌برند.
برای آگاهی از  روش جدید کلاهبرداری در بازار های ارز دیجیتال از طریق فیشینگ مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

طرح پانزی (Ponzi scheme)

طرح پانزی یه نوع کلاه برداری است که درآن افراد کلاهبردار از عدم آگاهی سرمایه گذار استفاده می‌کنند.همچنین با وعده سود نجومی و بسیار بالا آنها را متقاعد به سرمایه گذاری می‌کنند. در واقع با استفاده از سرمایه ورودی توسط سرمایه گذار جدید سود سرمایه گذار قبلی را می دهند و اگر ورودی در این طرح نباشد، کلا این طرح نابود می‌شود.

واچ لیست (Watch list)

هر تریدر باید لیستی از رمز ارز هایی که احتمال حرکات و تغییرات در آن وجود دارد؛ را داشته باشد. چه کاهش قیمت و چه افزایش قیمت و به تحلیل آنها بپردازد.

 جمع بندی

اصطلاحاتی که در این مقاله مطالعه کردید؛ مجموعه کامل از اصطلاحات مربوط به ترید و سرمایه گذاری بود که هرتریدری برای شناخت و آگاهی بیشتر و به دست آوردن  اطلاعات باید آن را بشناسد. امیدوارم دومین قسمت از مقاله اصطلاحات جامع ارز دیجیتال برایتان مفید بوده باشد. در ادامه با اصطلاحات تخصصی کیف پول و همچنین اصطلاحات تخصصی تراکنش و استخراج همراه ما باشید.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات