اصطلاحات تخصصی استخراج

اصطلاحات جامع ارز دیجیتال/اصطلاحات تخصصی استخراج

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 2 بهمن 1401

مقدمه

در چهارمین قسمت از مقاله اصطلاحات جامع ارز دیجیتال به اصطلاحات تخصصی استخراج می‌پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه این مقاله به سراغ سه قسمت قبلی  اصطلاحات جامع ارزهای دیجیتال بروید؛ تا با این دنیای پر اصطلاح و هیجان بیشتر آشنا شوید.

اولین قسمت: اصطلاحات پایه ارز دیجیتال

دومین قسمت: اصطلاحات مخصوص ترید و سرمایه گذاری

سومین قسمت: اصطلاحات مربوط به کیف پول

اصطلاحات استخراج به طور تخصصی

در اقیانوس ارزدیجیتال، برای بدست آوردن سود حتما نیاز به خرید و فروش یا به اصطلاح ترید کردن ندارید؛ بلکه می‌توانید با استخراج ارز دیجیتال سود بسیار خوبی از این بازار کسب کنید. در ادامه با اصطلاحات تخصصی مربوط به استخراج بیشتر آشنا خواهید شد.

الگوریتم اجماع در ارز دیجیتال

مکانیسم اجماع، الگوریتمی است که برای به دست آوردن قابلیت اطمینان در شبکه ، از گره‌ها یا چندین کاربر تشکیل شده است. این گره‌ها و یا کاربرها در یک شبکه تعیین می‌کنند که کدام تراکنش‌های بلاکچین معتبر هستند و کدام‌ معتبر نیستند. بنابراین، الگوریتم‌های اجماع به بلاکچین اجازه می‌دهند تا ضمن تضمین امنیت در محیط شبکه، به قابلیت اطمینان و اعتماد در میان گره‌ها دست یابند.

الگوریتم اثبات کار (Proof of work)

اثبات سهام الگوریتمی است که گره ها ، معماهای پیچیده ریاضی را حل کنند و حدس های زیادی را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهند. اولین کسی که عدد 64 رقمی هگزادسیمال (هش) را ارائه کرد، حق تشکیل بلوک جدید و تایید تراکنش ها را به دست می آورد. ماینر موفق همچنین با مقدار از پیش تعیین شده رمزارز، که به عنوان “پاداش بلوک” شناخته می شود، پاداش می گیرد.

اثبات سهام (Proof of stake)

همانطور که از نام آن پیداست، این روش محبوب الگوریتم اجماع، حول فرآیندی است که به نام سهامداری شناخته می شود. در یک سیستم اثبات سهام (PoS) ماینرها ملزم به خرید«سهم» ارز دیجیتال هستند؛ تا شانس انتخاب تصادفی به‌عنوان اعتبارسنجی را داشته باشند. این روند بی شباهت به قرعه کشی نیست که در آن هر چه توکن یا سکه‌های بیشتری را شرط بندی کنید، شانس نیز افزایش می‌یابد.

 برای اطلاعات بیشتر مقاله انواع الگوریتم های اجماع بلاکچین را مطالعه کنید.

استخر استخراج (Mining Pool)

یکی از مهم ترین اصطلاحات استخراج”استخر استخراج” است. فضایی مجازیی که درآن یک مجموعه یا گروهی از ماینر ها با هم کار می‌کنند؛ تا قدرت پردازش دستگاه های خود را با یکدیگر ادغام کنند و شانس پیدا کردن بلوک جدید و اضافه کردن آن به بلاکچین را نسبت به استخراج فردی افزایش دهند.

جایزه بلاک (Block Reward)

نوعی انگیزه برای استخراج کنندگان است. که به صورت توکن یا سکه در ازای استخراج یک بلوک جدید توسط بلاکچین، پاداش داده می‌شود.

نصف شدن پاداش استخراج (Halving)

در معنای لغت هاوینگ یعنی نصف شدن یا نصف کردن؛ که در دنیای ارز دیجیتال به فرایندی گفته می‌شود که میزان تولید کوین‌ها یا سکه های جدید را کاهش و به نیمی از آنچه که قبلا بوده می‌ رساند.

نود یا گره های ارز دیجیتال

نود یا فول نود (Node)

هر دستگاهی که به شبکه بلاکچین ارز دیجیتالی متصل است؛ نود یا گره نامیده می‌شود. نود ها در شبکه های بلاکچین پیام ها و اطلاعات را دریافت و اطلاعات تراکنش ها و بلاک‌ها را انتقال می‌دهد.

اعتبار سنج (Validator)

به فرآیندی گفته می‌شود که تعیین می‌کند که تایید تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین طبق قوانین وضع شده  هست یا نه. در صورت اینکه مطابق بود با قوانین معتبر  شناخته شده و به دفتر کل توزیع شده اضافه شده می‌شود. فرایند اعتبارسنجی را نودهایی انجام می‌دهند که نسخه‌های کاملی از تاریخچه بلاکچین را در سیستم خود ذخیره می‌کنند.

استخراج (Mining)

استخراج به عمل تایید تراکنش ها در شبکه بلاکچین گفته می‌شود که با تولید توکن یا سکه های جدید همراه است. این فرایند با ‌کارت گرافیک، آی سیک یا  Cpu انجام می‌شود.

ماینر (Miner)

ماینر به فرد یا گروهی از افراد گفته می‌شود که از قدرت محاسباتی خود برای تایید تراکنش ها در شبکه بلاکچین استفاده می کنند و در ازای این سرویس، پاداش دریافت می کنند.

تابع هش (Hash function)

الگوریتم خاصی که داده ها را با هر اندازه ای به یک خروجی با اندازه ثابت می‌نویسد. در واقع  هش کردن یک رشته/فایل/سند ورودی را می گیرد و هر بار همان چیزی را خروجی می دهد تا زمانی که محتوای اصلی آن حتی با یک حرف یا کاراکتر فاصله تغییر نکرده باشد. این فرآیند برگشت ناپذیر است، و  و چک کردن کاراکتر های گذشته برای کشف آنچه بعد از آن مورد استفاده قرارمی‌گیرد. تقریبا غیرممکن می‌کند، مگر اینکه شخصی به کلید خصوصی مرتبط با هر تراکنش در شبکه‌های بلاک چین که حاوی این هش‌ها نوشته شده در بلاک‌های خود، دسترسی داشته باشد.
الگوریتم هش هر ارز دیجیتال قبل از تایید وجو، باید الزامات خاصی را برآورده کند.

مزرعه استخراج

مزرعه استخراج ( Mining farm)

یکی از پر سود ترین اصطلاحات استخراج ارز‌های دیجیتال “مزرعه استخراج” است. یک راه بلند مدت برای سرمایه گذارنی که نیاز به سرمایه اولیه زیادی دارد. مزرعه استخراج همانطور که از نام اش پیداست، فضایی مخصوص برای استخراج ارز های دیجیتال که قابلیت استخراج را دارند؛ می‌باشد. مثل ارز دیجیتال بیت کوین ..
در مزرعه استخراج از صد تا هزار دستگاه و تجهیزات لازم مثل کارت گرافیک، cpu، برای استخراج استفاده می‌شود.

ریگ استخراج (Mining Rig)

Mining Rig یا ریگ استخراج یک سخت افزاری است که جز تجهیزات اختصاصی برای استخراج ارز دیجیتال است. همچنین ریگ ماینینگ، از ادغام چند کارت گرافیک در کنار یکدیگر ساخته شده و همین سبب شده که قدرت محاسبات رمز ارزها چندین برابر شود.

استخراج ابری (Cloud Mining)

کلود ماینینگ از محاسبات ابری برای ماین ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین استفاده می‌کند. این فرایند از دو سرویس رایانش ابری و Mining استفاده می‌کند که در زیر شرح داده‌ایم.

رایانش ابری:

سرویس محاسباتی است که می‌توانید با استفاده از آن قدرت محاسباتی، ظرفیت سرور، خدمات مربوط به دیتابیس، نرم‌افزار و ذخیره‌سازی فایل را، از طریق سیستم ابری اجاره کنید. شرکت‌هایی که خدمات ابری را ارائه می‌دهند بر اساس میزان مصرف شما از این خدمات، هزینه دریافت می‌کنند.

ماینینگ (Mining)

فرآیندی است که بیت کوین و چندین ارز دیجیتال دیگر برای عرضه کوین جدید و تأیید تراکنش‌های جدید شبکه استفاده می‌کنند. در واقع در این فرایند شبکه‌های گسترده و غیرمتمرکزی از رایانه‌ها در سراسر جهان وظیفه حفظ امنیت بلاک چین و تایید تراکنش‌ها را برعهده دارند. ماینینگ از مهم‌ترین اصول وایت‌پیپیر برخی رمز ارزها محسوب می‌شود.

اصطلاح ممپول( Mempool)

کلمه ممپول از واژه انگلیسی (Memory Pool) ساخته شده که به معنای استخر حافظه است. پس در نتیجه ممپول فضایی است که داده ها برای پردازش درون آن ذخیره می‌شوند. در واقع مانند اتاق انتظاری است که داده ها قبل از اینکه  بلاک شوند در آنجا ذخیره می‌شوند.

درخت مرکل

درخت مرکل (Merkle Tree)

درخت مرکل را می‌توان گفت بخش اساسی از فناوری بلاکچین می‌باشد که باعث نظم سیستم بلاکچین شده است. در واقع درخت مرکل ساختار داده ریاضی است که اطلاعات و تراکنش ها را در بلاک نظام بندی می‌کند. همچنین این اصطلاح  به درخت هش (Hash Tree) نیز شناخته می‌شود.

آی سیک ( ASIC)

آی سیک ها بر گرفته شده از مخفف واژه (Application-specific integrated circuit) که شامل مدارهای مجتمع با کاربرد اختصاصی هستند. یعنی تنها برای یک هدف و کاربرد خاص طراحی شده اند. از ای سیک ها به طور اختصاصی به خاطر قدرت پردازش قوی برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

هش ریت (Hash Rate)

به قدرت پردازش ماینر ها در ثانیه نرخ هش یا هش ریت گفته می‌شود. هرچه سختی استخراج ارز دیجیتالی بیشتر هش ریت‌، آن نیز بیشتر می‌باشد.

نانس (Nonce)

نانس مخفف شده عبارت number only used once به معنی عدد یکبار مصرف است. و در استخراج ارز دیجتال امری بسیار مهم است.
می‌توان گفت Nonce یک شماره تصادفی یا نیمه‌تصادفی است که برای یک مصرف خاص به وجود می‌آید. عدد نانس عموماً در ارتباطات رمزنگاری‌شده و فناوری اطلاعات به کار می‌رود. در واقع نانس مقداری است که بر اساس زمان تغییر می‌کند، آن هم به این خاطر که تأیید کند، مقادیر خاص بیش از یک‌بار استفاده نشده‌اند. Nonce را می‌توان یک برچسب‌زمان (timestamp)، یا شمارنده بازدیدکنندگان یک وبسایت درنظر گرفت؛ به بیان دیگر، چیزی است که زمان جزئی از وجود او است.

استییکینگ (Staking)

استکینگ به فرآیند قفل کردن ارزهای دیجیتال در شبکه به منظور تامین امنیت آن و دریافت پاداش در قبال آن گفته می‌شود. کاربران در صورتی که به دنبال فعالیت به عنوان اعتبارسنج در شبکه‌های با الگوریتم اثبات سهام هستند علاوه بر قفل کردن توکن‌ها باید نرم‌افزار مخصوص شبکه را نیز اجرا کنند که البته انرژی مصرفی و توان محاسباتی مورد نیاز آن بسیار پایین است. سایر کاربران می‌توانند به اعتبارسنج‌های موجود اعتماد کنند و با قفل کردن توکن‌‌های خود در استخر دارایی مربوط به آن‌ها فرآیند تایید و ثبت تراکنش‌ها را به آن‌ها تفویض کنند و بخش از سود حاصل را به دست آورند.

جمع بندی

بازار ارزهای دیجیتال، بازاری با پتانسیل بالا و سود بسیار است. اما به شرط اطلاعات و آموزش درست و شناخت آن. در نتیجه تمام تلاش ما در این است که اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در این مقاله، سعی کردیم تمام اصطلاحات مربوط به استخراج  را به صورت جامع در اختیار شما بگذاریم؛ امیدوارم برای شما مفید بوده باشد.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات