معرفی رمز ارزها

بیت کوین چیست؟ بررسی تاریخچه پادشاه ارزهای دیجیتال

بیت کوین چیست؟ ارز دیجیتال BTC که همه ما با آشنایی داریم، اولین پول دیجیتالی بر بستر بلاکچین است و در اواخر سال ۲۰۰۸ توسط شخص یا گروهی به نام ساتوشی ناکوماتو معرفی و توسعه داده شد. این ارز دیجیتال در ابتدا ارزش اندکی داشت، اما به مرور زمان شاهد رشد آن بودیم و افراد زیادی روی آن سرمایه‌گذاری کردند.

خالق بیت کوین ساتوشی ناکوماتو در سال ۲۰۱۱ پروژه را از طریق شبکه اجتماعی توییتر خود به افراد علاقه‌مند به این حوزه سپرد و این گونه شد که بیت کوین در حال حاضر وابسته به شخص و یا هیچ موسسه‌ای نیست. به همین دلیل در حال حاضر این رمز ارز با ارزش را می‌توان بدون مالک دانست و به آن عنوان پول دیجیتالی آن را اطلاق کرد که حتی بدون وابستگی به شخص ثالث هم می‌تواند رشد کند.

تاریخچه بیت کوین و اتفاق‌هایی که در دنیای آن افتاده است بسیار بحث برانگیزاند. با این حال درست است که تقریبا همه افراد درباره این رمز ارز اطلاعات دارند، اما به دلیل پیچیدگی و سیاست‌های به خصوص درباره آن کنجکاواند. به همین دلیل این مطلب از ارز هشت به طور کامل به بررسی ارز دیجیتال BTC  و همه اطلاعات پیرامون آن اختصاص داده شده است.

بنابراین اگر شما هم به دنبال پاسخ پرسش‌های خود در رابطه با ارز دیجیتال بیت کوین هستید، این مطلب ارز هشت را تا انتها دنبال کنید. ما در این مقاله به همه سوالات شما درباره بیتکوین پاسخ خواهیم داد…


بیت کوین چیست؟


بیت کوین (BTC) اولین ارز دیجیتال صنعت کریپتو کارنسی است که در سال ۲۰۰۹ توسط یک توسعه دهنده ناشناس یا گروهی از توسعه دهندگان با استفاده از نام ساتوشی ناکاموتو به عموم معرفی شد. این ارز دیجیتال در اواخر سال ۲۰۰۸ بر بستر بلاکچین ایجاد شد و صنعت پول‌های دیجیتالی را به وجود آورد.

از آن زمان تاکنون این ارز به شناخته شده‌ترین رمز ارز در جهان تبدیل شده است. به محبوبیت رسیدن این ارز دیجیتال بعد از چند سال باعث شد که این صنعت رونق بگیرد و ارزهای دیگری نیز وارد عرصه کریپتو شوند. تا به امروز بیت کوین همچنان ارز اول بازار است و مارکت کپ بالایی دارد. در ادامه می‌خواهیم تا درباره تاریخچه بیت کوین بیشتر توضیح دهیم…

نماد BTC
توسعه دهنده ساتوشی
تاریخ انتشار 2009
وب سایت رسمی بیت کوین Bitcoin.org

تاریخچه بیت کوین


بیت کوین از زمان عرضه تا به امروز داستان‌های عجیبی را پشت سر گذاشته است. اولین مسئله بحث برانگیز آن موسس BTC است که هیچکس نمی‌داند دقیقا با چه شخص یا اشخاصی در ارتباط است. چرا که خالق بیت کوین از همان ابتدا هویتی ناشناخته داشت و خود را با اسم مستعار ساتوشی ناکوماتو به جهانیان معرفی کرد. در سال‌های اول که بیت کوین عرضه شد، هیچکس به آن اطمنیان نداشت و حاضر نبود که روی آن سرمایه‌گذاری کند. اما کسانی که توانستند به حوزه اطمینان کنند و ریسک‌پذیری بالایی داشتند، حالا جزء ثروتمندان جهان اند. چرا که BTC از همان سال‌های اول روند صعودی داشت و توانست تا سقف ۷۰ هزار دلار برسد.


بیت کوین چگونه کار می‌کند؟


وقتی کاربران بیت کوین ارسال یا دریافت می‌کنند، تراکنش آن‌ها به شبکه‌ای از  نودها ارسال می‌شود. هر گره از شبکه ارز را دریافت و تایید می‌کند که تراکنش قانونی است. پس از تایید تراکنش با گذشت لحضاتی  اطلاعات به سایر گره‌های شبکه منتقل می‌شود. (نکته: گره یا نود بخشی از بلاکچین هستند که اطلاعات را دریافت و تایید می‌کنند.)

سپس ماینرها این تراکنش‌ها را با هم گروه‌بندی کرده و یک بلوک از تراکنش‌ها را ایجاد می‌کنند که معمولا ابتدا آن تراکنش‌ها را با بالاترین کارمزد انتخاب می‌کنند. هر بلوک با یک فرآیند بلوکی، شمارنده تراکنش‌ها هر یک از آن ها را کدگذاری می‌کنند که حاوی اطلاعات پشتیبان در مورد نقل و انتقالات و هش‌ها است.

سپس ماینرها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا اولین نفری باشند که بلاک بعدی را به بلاک چین اضافه می‌کنند. ماینر یا استخر استخراج با بیش‌ترین توان محاسباتی بهترین شانس را برای انجام این کار دارد، با این حال این قطعی نیست. تراکنش‌ها تایید می‌شوند و بلاک‌های جدید به لطف الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) اضافه می‌شوند که ماینرها را ملزم می‌کند یک هش معتبر زیر یک هدف تعیین شده توسط شبکه پیدا کنند. ماینر موفق با بیت کوین جدید به عنوان پاداشی برای تامین امنیت شبکه پاداش می‌گیرد؛ این پاداش به عنوان پاداش بلاک شناخته می‌شود و باعث ایجاد بیت کوین جدید می‌شود.

هر بلوک به بلوک قبلی متصل می‌شود در نتیجه زنجیره‌ای از بلوک‌ها ایجاد می‌شود که به صورت رمزنگاری شده یک رکورد عمومی از تراکنش‌های معتبر ایجاد می‌کند. اطلاعات این بلوک ها را نمی‌توان تغییر داد (تغییرناپذیراند).

شایان ذکر است که این پروتکل قوانین را تعریف می‌کند و PoW چگونگی پیروی از این قوانین را تعیین می‌کند و به عنوان یکی از امن‌ترین راه حل‌ها برای ایجاد بیت کوین شناخته می‌شود. در اصطلاح بیت کوین بدون نیاز به هیچ شخص ثالثی ایجاد می‌شود.

کاربران نیازی به دانستن نحوه دقیق کار بیت کوین ندارند. با این حال، درک اصول اولیه مفید است؛ زیرا به ما در درک چرایی اهمیت بیت کوین کمک خواهد کرد.


چرا بیت کوین در صنعت مالی انقلاب کرد؟


فن آوری بیت کوین یک سیستم اقتصادی غیرقابل اعتماد را تسهیل می‌کند که در آن تراکنش‌های مالی بدون مرز می‌توانند بدون واسطه نهایی شوند. در حالی که سیستم‌های بانکداری و پرداخت سنتی به شدت به تاییدیه متکی هستند، بیت کوین راهی برای خروج از این سیستم بدون هیچ شخص ثالثی برای حل مشکل هزینه‌های مضاعف و حفظ ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر سانسور، تغییرناپذیری و تمرکززدایی ارائه می‌دهد.

چنین چارچوبی اجازه ایجاد و اجرای سیستمی را می‌داد که به طور موثر از کنترل دولت جدا شده بود و برای اولین بار در تاریخ جدایی انقلابی پول و دولت را به همراه داشت. بیت کوین تمام مدل‌هایی مالی و قوانینی که به آن‌ها عادت داریم را از بین می‌برد و دلیل اصلی آن را کاهش قدرت و کنترل دولت‌ها وابسته به آن‌ها می‌دانیم.

بیت کوین کمیابی دیجیتالی واقعی را ارائه می‌دهد که آن را به یک دارایی بسیار ارزشمند تبدیل می‌کند. مقاومت در برابر سانسور به عنوان تضمینی که همه می‌توانند در هر زمان و همه جا، بدون هیچ تبعیضی از آن استفاده کنند؛ تسویه آنی از ویژگی های منحصر به فرد این ارز دیجیتال است که می‌توان آن ها را به عنوان یک انقلاب بزرگ در صنعت مالی دانست.


کاربرد بیت کوین چیست؟


بیت کوین کاربردهای زیادی دارد، اما دو کاربر اساسی و اصلی آن ایجاد یک سیستم برای انتقال پول در سراسر جهان و ایجاد پول دیجیتالی است.

انتقال جهانی بیت کوین برای برخی از کشور‌ها مانند ایران که درگیر تحریم هستند، بسیار کاربردی است. چرا که شما از این طریق می‌توانید به راحتی با هر فرد یا شرکتی در هر کجای دنیا معامله کنید. بنابراین مهم ترین کاربرد بیت کوین را می‌توان انتقال امن از طریق آن دانست.


چگونه از بیت کوین درآمد کسب کنیم؟


روش های زیادی برای کسب درآمد از بیت کوین وجود دارد. برخی از این روش ها رایگان هستند و شما می توانید بدون سرمایه از بیت کوین کسب درآمد کنید. ( روش های کسب درآمد رایگان از بیت کوین عبارت اند از: فاستینگ، بازی های کریپتویی که بیت کوین جایزه می دهند، گردونه شانس بیت کوین، سایت هایی که به ازای فعالیت در آن ها ساتوشی می دهند و ..) اما برخی دیگر از روش ها به صورت غیر رایگان اند، همانند ترید که شما باید از طریق تحلیل بازار به کسب سود از BTC بپردازید.

روش قطعی دیگر برای کسب درآمد از بیت کوین ماینینگ است. برای ماینینگ بیت کوین نیاز به دستگاه ماینر، برق و اینترنت پر سرعت دارید اما به ازای فعالیتی که دارید بیت کوین دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:روش های دریافت بیت کوین رایگان


آیا بیت کوین ارزش پول فیزیکی را دارد؟


پول به عنوان ابزاری در نظر گرفته شده است که تبادل ارزش بین طرفین در یک فعالیت اقتصادی را تسهیل می‌کند.

با گذشت زمان تعریف پول تغییر کرده است و شامل چند ویژگی اصلی مانند ثبات، قابل حمل بودن، قابل تقسیم بودن و پایداری است. همگی این ویژگی ها به جز ثبات برای بیت کوین هم وجود دارد.

اگر کمیابی و ویژگی‌های دیگر مانند مقاومت در برابر سانسور، قابلیت برنامه ریزی و تمرکززدایی را به آن اضافه کنیم، بیت کوین به کامل‌ترین نوع پولی که تا به حال ایجاد شده، نزدیک است.

در حالی که ما به این باور رسیده‌ایم که تنها ارزهای فیات پول هستند. اما امروزه، پول ما به صورت دیجیتالی برداشت می‌شود و برای مثال، آنچه در حساب بانکی خود چک می‌کنیم، یک ورود ساده به دفترکل بانک است. ما حتی نمی‌دانیم که آیا واقعا پول واقعی در طرف دیگر دفترکل نگهداری می‌شود یا خیر؟!

بیت کوین خالص‌ترین شکل پول را بدون ویژگی فیزیکی نشان می‌دهد. در حالی که این یک ورودی در دفترکل است، اگر ما از یک کیف پول غیر محرمانه (که توسط شخص ثالثی به جز خودمان مدیریت نمی‌شود) استفاده کنیم، ما از طریق کلید خصوصی به آن دسترسی داریم و هیچ کس نمی‌تواند این پول را از ما بگیرد. به همین دلیل است که بیت کوین به پناهندگان کمک می‌کند تا از جنگ‌ها فرار کنند و دولت‌های اقتدارگرا زمانی که ارز فیات محلی توسط یک دولت ملی که می‌تواند دارایی‌ها را بدون مشکل مسدود کند، در دسترس نباشد.

بنابراین شاید نتوان بیت کوین را عملا پول ( به صورت فیزیکی) دانست. اما این دارایی برای حفظ حریم خصوصی بهترین گزینه است.


ویژگی های بیت کوین:


در تصویر زیر به صورت خلاصه ویژگی های بیت کوین را مشاهده می‌کنید:


آیا سرمایه‌گذاری روی بیت کوین گزینه خوبی است؟


با افزایش ارزش دارایی بیت کوین، چنین سوالی اجتناب ناپذیر است. تنها با نگاهی به رشد قیمت ها، واضح است که چندین مرحله حبابی شدید با افت شدید قیمت‌ها در پی آن رخ داده است. این کاهش قیمت ها نباید باعث شود که بیت کوین را برای سرمایه گذاری بی ارزش بدانیم..

ظهور توکن های جایگزین (آلت کوین ها) راه را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در فضای رمزارز باز کرده اند. چرا که بیت کوین در حال حاضر برای خرید قیمت بالایی دارد، بنابراین سرمایه گذاران جدید تمایل دارند سرمایه‌های خود را در آلت کوین‌ها قرار دهند که به عقیده آن ها، پتانسیل رشد بالاتری دارند.

این استراتژی بارها اشتباه از آب درآمده است و سرمایه گذاران جدید اغلب پول خود را از دست داده اند؛ زیرا به جای استحکام یک پروژه، براساس قیمت سرمایه‌گذاری کرده اند.

مراقب باشید فریب پروژه های جدید را در کریپتو نخورید. بسیاری از تازه واردان این دیدگاه غیرمنطقی را دارند که BTC بسیار گران است و از این رو به دنبال کوین های جایگزین «ارزان تر» هستند که بتوانند واحدهای بیشتری از آن را در اختیار داشته باشند.

سفته بازی‌های شدیدی که در بازار رمزارزها رخ می‌دهد، سرمایه گذاران کوچک را به سمت خرید ارزان‌ترین کوین ها سوق داده است؛ زیرا آن‌ها معتقدند صرف نظر از مورد استفاده واقعی و اصول آن، ارزش آن‌ها افزایش خواهد یافت. این امر آن‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تر و خرید و فروش آلت کوین‌های دیگر سوق می‌دهد.

آلت کوین‌ها طول عمر کوتاه‌تری نسبت به بیت کوین دارند و در نتیجه امنیت کمتری دارند. آن‌ها اغلب به عنوان سرمایه‌گذاری‌های با بازده بالاتر نسبت به بیت کوین در شرایط فیات تبلیغ می‌شوند. اما در مقابل بیت کوین شاید گزینه مناسبی نباشند. آن‌ها هیچ کدام از ویژگی‌هایی که بیت کوین را تا این حد ارزشمند می‌کند، ندارند.

آن‌ها تنها غیر متمرکز هستند اما به طور کلی توسط یک رهبر یا گروهی از توسعه دهندگان یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری ( که ریسم پذیر اند) کنترل می‌شوند و نوعی حاکمیت را فراهم می‌کنند که تایید این‌عدم تمرکز را دشوار می‌کند.

بیت کوین علاوه بر اینکه دارایی بهتری است، به قسمت های کوچک قابل تقسیم است و این یعنی می‌توان بخشی از یک کوین را به دست آورد. کوچک‌ترین بخش یک بیت کوین ساتوشی ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ BTC است و اگر ارزش بیت کوین همچنان حفظ شود، ساتوشی احتمالا ابزار استاندارد جدیدی برای تبادل خواهد بود و منطقی به نظر می‌رسد اگر کسی توان خرید یک یا چند بیت کوین را نداشته باشد، واحد های کوچکی از این ارز را خریداری می‌کند.


آیا امکان تبدیل بیت کوین به پول نقد وجود دارد؟


سرمایه گذاران باید آگاه باشند که تبدیل بیت کوین به پول نقد ممکن است نیاز به پرداخت مالیات داشته باشد.

استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال که کارگزاران شخص ثالث هستند، محبوب‌ترین راه برای خارج کردن بیت کوین از کیف پول و تبدیل آن به پول نقد است.

این عملیات نیازمند به تایید هویت و رعایت مقررات پولشویی است تا بتوانید یک حساب بانکی را برای انتقال ارز فیات مربوطه خریداری شده با فروش بیت کوین متصل کنید.
دستگاه های خودپرداز بیت کوین (ATM) که به آن‌ها راه دیگری برای نقد کردن بیت کوین شما هستند و تقریبا ۳۸۰۰۰ دستگاه در سراسر جهان وجود دارد. به راحتی می‌توانید با کیو آر کد کیف پول بیت کوین را روی دستگاه اسکن کنید تا بیت کوین خود را به صورت نقد بفروشید؛ اما کارمزد استفاده از ATMها بسیار بیشتر از روش‌های دیگر است.( در ایران استفاده از این روش امکان پذیر نیست)
اما بهترین راه در ایران استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی برای تبدیل بیت کوین به ریال است.


بهترین میزان برای سرمایه گذاری بیت کوین


با در نظر گرفتن این نکته که هرگز عاقلانه نیست که بیش از آنچه از دست می‌دهید، سرمایه‌گذاری کنید، میزان سرمایه‌گذاری در بیت کوین کاملا براساس بودجه و ترجیح فرد است. حتی امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها هم ریسک خاصی دارند و بیت کوین هم از این قاعده مستثنی نیست.

یادگیری در مورد سرمایه گذاری بر روی بیت کوین به ایجاد اعتماد در آن کمک می‌کند. در ابتدا شروع خریدهای خرد در رابطه با این ارز می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

بیت کوین یکی از دارایی‌های مورد علاقه سرمایه گذاران  است که یاد گرفته‌اند کم‌تر برای ارزهای بی‌هوده هزینه کنند و در عوض چنین پولی را برای خرید بیت کوین ذخیره کنند.


بهترین زمان برای خرید بیت کوین چه زمانی است؟


زمان‌بندی صحیح بازار همیشه چالش برانگیز است؛ به همین دلیل، بهترین زمان برای خرید بیت کوین زمانی است که پول کافی برای سرمایه‌گذاری داشته باشید.

تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال می‌توانند به ارزیابی این موضوع کمک کنند که آیا قیمت بیش از حد بالا است یا خیر؛ به عنوان مثال، وقتی بیت کوین خیلی سریع به ATH برسد، احتمالا دوباره معامله خواهد شد. عکس این موضوع نیز صادق است، بنابراین خرید بیت کوین زمانی که قیمت کاهش می‌یابد، همیشه ایده خوبی است اگر سرمایه‌گذاری برای یک دوره طولانی مدت باشد خرید در قیمت پایین و صبر برای رسیدن به نقاط تاریخی گزینه مناسبی استو

بهترین و محبوب‌ترین استراتژی خرید و فروش بیت کوین، اختصاص میانگین هزینه دلار (DCA) است. این استراتژی به این معنی است که شما روزانه، هفتگی یا ماهانه پول مناسبی را برای خرید بیت کوین تخصیص می‌دهید. به این ترتیب، نوسان قیمت اهمیتی نخواهد داشت و حتی نمی‌توان تفاوت آن را با خریده‌ای کوچک درک کرد. با این حال، این استراتژی به شما اجازه می‌دهد تا مقدار مناسبی بیت کوین را در طولانی مدت جمع آوری کنید، بدون اینکه نیاز به سرمایه زیادی در کوتاه مدت داشته باشید.


کلام آخر:


بیت کوین یک ارز دیجیتال بسیار ارزشمند است، اما نوسانات زیادی دارد. سرمایه‌گذاری روی بیت کوین آن هم برای بلند مدت می‌تواند برای هر شخصی سودمند باشد، اما برای افرادی که به این بازار آشنایی کافی ندارند، خرید و فروش بیت کوین را توصیه نمی‌کنیم چرا که یک اشتباه می‌تواند سبب لیکوئید شدن‌تان شود.

نکات سرمایه‌گذاری روی بیت کوین:

  • قبل از سرمایه‌گذاری روی بیت کوین حتما در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر سرمایه‌گذاری کنید
  • تحلیل درست انجام دهید و همه عوامل اثر گذار بر روی قیمت را بررسی کنید
  • از کیف پول سخت افزاری برای نگهداری بیت کوین استفاده کنید، چرا که ارزش این رمز ارز زیاد است و امنیت کیف پول‌های سرد نسبت به کیف پول‌های گرم بیشتر است.

از جمله بهترین کیف پول های امن  نرم افزاری بیت کوین به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

کیف پول لینک دانلود
متاماسک دانلود متاماسک
تراست ولت دانلود تراست ولت
بیت کوین ولت دانلود بیت کوین ولت
اکسودس دانلود اکسودس
الکتروم دانلود الکتروم

 

ادمین ارزهشت

Recent Posts

تعداد کاربران راکی رابیت به ۳۰ میلیون نفر رسید

راکی رابیت که یک بازی تلگرامی است و تیم توسعه‌ آن برای ساخت رباتش از…

24 دقیقه قبل

همستر کامبت به چه کسانی کارت تقلب داده است؟

کم کم به زمان ایردراپ توکن HMSTR نزدیک می‌شویم.  این توکن قرار است در تاریخ…

2 ساعت قبل

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

1 روز قبل

چگونه ارز دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم و از سودهای بازار جا نمانیم

رمز ارزها به دلیل فقدان معیارهای لازم برای ارزیابی و رواج کلاهبرداری برای سرمایه‌گذاری نیاز…

2 روز قبل

سه تسک ضروری ایردراپ راکی رابیت که باید انجام شود

کاربرانی که در بازی تلگرامی راکی رابیت در حال فعالیت هستند به زودی شاهد ایردراپ…

3 روز قبل

مقایسه تراست ولت و اکسودوس ولت ؛ کدام یک برای ذخیره ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اکسودوس و تراست ولت دو کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی با اعتبار بالا هستند…

4 روز قبل