چانگ پنگ ژائو ؛ بنیانگذار صرافی ارز دیجیتال بایننس

دسته بندی : افراد مشهور 30 بهمن 1402

خرید و فروش ارز دیجیتال ارز هشت

چانگ پنگ ژائو، که با نام مستعار «CZ» شناخته می‌شود، بنیانگذار و مدیرعامل بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات است. پلتفرم بایننس به کاربران امکان خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را می‌دهد. به دلیل موفقیت بایننس، CZ اکنون در میان ثروتمندترین شخصیت‌های حوزه کریپتو قرار دارد و ثروت خود را به میلیاردها دلار تبدیل کرده است. این مقاله از ارز هشت به کاوش در مورد چگونگی شروع فعالیت CZ، تصمیماتی که برای پیشرفت بایننس گرفت و همچنین جنجال‌هایی که شهرت یک شبه CZ و بایننس به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال را احاطه کرده است، می‌پردازدیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با بنیانگذار این صرافی بزرگ بیشتر آشنا شوید.

بیوگرافی چانگ پنگ ژائو

CZ در پنجم فوریه ۱۹۷۷ در استان جیانگسو چین به دنیا آمد. هر دو والدین او متخصصان آموزشی بودند. پدرش یک استاد دانشگاه بود که به دلیل اتهامات متعدد ضد دولتی توسط دولت چین به مناطق روستایی تبعید شد. این اتفاق بعدا منجر به مهاجرت خانواده به کانادا شد، زمانی که چانگ پنگ ژائو ۱۲ سال داشت.

در کانادا، چانگ پنگ ژائو بیشتر دوران نوجوانی خود را به انجام کارهای خدمات یدی از جمله کار در مک‌دونالد محلی و جایگاه سوخت گذراند تا از خانواده مهاجر خود که با مشکلاتی مواجه بودند، حمایت کند. در اواخر نوجوانی، پدرش شغل ثابتی پیدا کرد و توانست برای او یک کامپیوتر ۲۸۶ داس خریداری کند.

این تصمیم بعدا چانگ پنگ ژائو را برای ثبت نام در کلاس‌های برنامه‌نویسی کامپیوتر ترغیب کرد که در نهایت به او کمک کرد تا در برنامه کارشناسی علوم کامپیوتر دانشگاه مک‌گیل، یکی از معتبرترین موسسات کانادا، پذیرفته شود.

cz پیش از ورود به دنیای رمز ارزها

پس از فارغ التحصیلی، چانگ پنگ ژائو به عنوان پیمانکار مستقل برای بورس اوراق بهادار توکیو کار می‌کرد و امکان معامله آنلاین سهام ژاپنی را برای کارگزاران فراهم می‌ساخت. پس از آن، او از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ به عنوان توسعه دهنده معاملات آتی در شرکت بزرگ بلومبرگ مشغول به کار شد.

سپس با تعدادی از دوستان برنامه‌نویس خود شریک شد و Fusion Systems، یک شرکت مشاوره فناوری اطلاعات مستقر در شانگهای را تاسیس کرد. در همین زمان، ژائو همچنین Bijie Tech، یک ارائه دهنده خدمات مبتنی بر ابر برای صرافی ها، را تاسیس کرد. هر دو شرکت، سیستم‌های معاملات پرفرکانس خودکار را برای کارگزاران سهام ارائه می‌دادند.

هر دو شرکت او به موفقیت بزرگی دست یافتند و به همین دلیل مردم شروع به پرسیدن درباره هویت چانگ پنگ ژائو کردند، زیرا در آن زمان کسی نام او را نشنیده بود، به ویژه به این دلیل که او از دید عموم پنهان مانده بود.

تاسیس و راه‌اندازی صرافی بایننس

چانگ پنگ ژائو با هدف ایجاد یک صرافی ارز دیجیتال کاربرپسند، تصمیم به راه‌اندازی بایننس گرفت. او از نحوه عملکرد صرافی‌های مرکزی و معاملات لحظه‌ای اطلاعات داشت. بنابراین، با همکاری چند توسعه‌دهنده در مارس ۲۰۱۷، بایننس را به طور رسمی راه‌اندازی کرد.

تا جولای ۲۰۱۷، بایننس توانست ۱۵ میلیون دلار از طریق تامین مالی اولیه و عرضه اولیه سکه (ICO) جذب کند. در کمتر از هشت ماه، محبوبیت بایننس به شدت افزایش یافت و به همین دلیل ثروت خالص چانگ پنگ ژائو به سطوح جدیدی رسید. تا فوریه ۲۰۱۸، فوربس او را در فهرست ثروتمندترین افراد حوزه کریپتو قرار داد و دارایی خالص او را حدود ۱.۲ میلیارد دلار تخمین زد.

با این حال، مشکلات دوباره گریبانگیر چانگ پنگ ژائو شد و به دلیل اقدامات سختگیرانه دولت چین علیه ارزهای دیجیتال، مجبور به ترک چین شد. اما این موضوع جلوی رشد بایننس را نگرفت و به دلیل کاربرپسند بودن، کارمزد پایین، توجه به مشتریان و لیست کردن جفت‌های معاملاتی متعدد، به رشد خود ادامه داد.

در سال ۲۰۱۹، چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس، با جبران کامل خسارت کاربران در حمله سایبری که منجر به از دست رفتن بیت کوین آن‌ها شده بود، نشان داد که به معنای واقعی به مشتریان اهمیت می‌دهد، علی‌رغم این که بایننس مجبور به پرداخت ۴۰ میلیون دلار شد.

صرافی ارز دیجیتال بایننس
رهبری چانگ پنگ ژائو و رشد بایننس

به عنوان سهامدار اصلی بایننس، ثروت خالص چانگ پنگ ژائو همچنان در حال افزایش است، زیرا حتی در سال ۲۰۲۳، بایننس از نظر حجم معاملات بزرگترین صرافی ارز دیجیتال است. چانگ پنگ ژائو برای حفظ این موقعیت، به طور مداوم عملیات بایننس را در سطح جهانی گسترش می‌دهد.

او همچنین مطمئن می‌شود که بایننس جدیدترین محصولات موجود در دنیای کریپتو را ارائه می‌دهد. به همین دلیل، بایننس بازار NFT خود را راه‌اندازی کرد که به کاربران دسترسی مستقیم برای معامله و ضرب NFT می‌دهد.

بایننس همچنین امکان یادگیری و کسب درآمد، یک پلتفرم راه‌اندازی توکن، یک کیف پول غیرمتمرکز، یک ماشین‌حساب کارمزد مالیات و معاملات OTC را ارائه می‌دهد.

چانگ پنگ ژائو کیست

چشم‌انداز چانگ پنگ ژائو برای آینده بایننس

چشم‌انداز نهایی چانگ پنگ ژائو این است که بایننس را به شناخته‌شده‌ترین و پذیرفته‌شده‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان تبدیل کند. او معتقد است این بهترین راه برای دستیابی به شمول مالی در سطح جهانی است و به هر فردی امکان داشتن حساب بانکی و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را می‌دهد.

دیدگاه در مورد مقررات و پذیرش ارزهای دیجیتال:

چانگ پنگ ژائو شاید بزرگترین حامی پذیرش و تنظیم ارزهای دیجیتال توسط رهبران جهان باشد. او بر این عقیده است که با وجود قوانین، مسیر مناسبی پیش رو خواهد بود که نه تنها پذیرش ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد، بلکه از استفاده غیرقانونی و مجرمانه آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، چانگ پنگ ژائو همچنین معتقد است که آینده امور مالی با ارزهای دیجیتال رقم خواهد خورد، زیرا آن‌ها کل سیستم مالی جهانی را فراگیرتر می‌کنند.

چالش‌ها و انتقاداتی که به عنوان مدیرعامل بایننس با آن‌ها مواجه شد:

حرفه موفق چانگ پنگ ژائو بدون چالش و انتقاد نبوده است. با این حال، او با پذیرفتن اشتباهات خود و توسعه یک استراتژی روشن برای غلبه بر آن‌ها، مقاومت کرد. بایننس متهم شده است که یک صرافی غیرقانونی را اداره می‌کند که به فرار مالیاتی و پولشویی کمک می‌کند.

در نتیجه، چانگ پنگ ژائو تصمیم گرفت یک قدم به عقب بردارد و با دولت‌ها همکاری کند که بعدا به بایننس کمک کرد تا وضعیت قانونی برای فعالیت در چندین کشور از جمله فرانسه و ایتالیا به دست آورد.

بایننس و فروپاشی صرافی FTX

بازار ارزهای دیجیتال در سراسر جهان با افول و فروپاشی صرافی FTX روبرو شده است و این امر سرمایه‌گذاران را نگران کرده است. در واقع، نقش بایننس در بازار جهانی مبادلات ارزهای دیجیتال و همچنین فروپاشی FTX نقش مهمی در این نگرانی‌ها داشته است. چانگ پنگ ژائو، که در مدیریت FTX فعالیت داشت، نقش اساسی در افول و فروپاشی امپراتوری ساموئل بنکمن-فرید (مدیرعامل FTX) داشت. در اوایل نوامبر ۲۰۲۲، ژائو اعلام کرد که به دلیل افشاگری‌های اخیر، قصد دارد سهام خود در FTT، توکن بومی FTX، را بفروشد.

ژائو سه سال پیش در FTX سرمایه‌گذاری کرده بود و در نهایت، بخشی از سرمایه‌اش را که به توکن FTT تعلق داشت، برای مبلغی نقد کرد. این اقدام باعث بروز نگرانی‌های گسترده در بازار ارزهای دیجیتال شد و افشا کرد که توکن FTT، اکوسیستمی ورشکسته را پشتیبانی می‌کند. مشتریان سعی کردند از صرافی FTX پول خود را بیرون بکشند، اما در آن زمان، منابع مالی به Alameda ارسال شده بود و پول نقدی در صرافی موجود نبود.

پس از این اتفاق، ژائو اعلام کرد که بایننس قصد دارد به هدف توسعه FTX را خریداری کند؛ اما پس از بررسی‌های انجام شده، این معامله به سرعت لغو شد. در توییتی به ژائو، بنکمن-فرید نوشت:

آفرین بر تو برنده شدی!

اما حقیقت این است که این فروپاشی تنها واگرایی از اقدامات بدرفتارانه بنکمن-فرید بود. این وقایع باعث شکل‌گیری یک نقطه عطف برای صنعت ارزهای دیجیتال شد و در حال حاضر، چانگ پنگ ژائو به عنوان یک تنها‌خان در این بازار شناخته می‌شود.

CZ در شبکه های اجتماعی

چانگ پنگ ژائو در حال حاضر در شهر ونکوور، استان بریتیش کلمبیا، کانادا ساکن است. او از طریق لینکدین و ایکس (قبلا توییتر) با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کند، اما فعالیت او در پلتفرم ایکس بیشتر است.

ثروت چانگ پنگ ژائو چقدر است؟

ثروت CZ در حال حاضر 15 میلیارد دلار تخمین زده می شود. این رقم در سال 2023 به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، زیرا در سال 2022 ثروت او حدود 65 میلیارد دلار بود.

دلایل کاهش ثروت او:

  • بازار نزولی اخیر در ارزهای دیجیتال

گفتار پایانی!

چانگ پنگ ژائو، معروف به CZ، هنوز هم یکی از شخصیت‌های برجسته در بازار ارزهای دیجیتال است . او از سال ۲۰۱۳ با بیت‌کوین آشنا شده و تا سال ۲۰۱۵ در حوزه‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته است. پس از سکونتی نسبی، در سال ۲۰۱۷ با راه‌اندازی صرافی بایننس دوباره به عرصه ارزهای دیجیتال بازگشت. این صرافی با سرمایه اولیه ۱۵ میلیون دلار کار خود را آغاز کرد و در کمتر از ۸ ماه توانست به صرافی برتر جهان تبدیل شود. اما در پایان سال ۲۰۲۳، CZ به دلیل اتهاماتی که از سوی وزارت دادگستری آمریکا به او مطرح شده بود، مجبور به کناره‌گیری از مدیرعاملی بایننس شد و آیندهٔ او در انتظار بررسی است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.2]

نظرات