در نبود اینترنت چه اتفاقی برای ارزهای دیجیتال می‌ افتد؟

بیت کوین بدون اینترنت؛ در نبود اینترنت چه اتفاقی برای ارزهای دیجیتال می‌ افتد؟

دسته بندی : اخبار 18 آذر 1402

بیت کوین بدون اینترنت؛ در نبود اینترنت چه اتفاقی برای ارزهای دیجیتال می‌ افتد؟ شاید شما هم به این فکر کرده باشید که بیت کوین، کریپتو و اینترنت چقدر به هم وابسته‌اند و اگر روزی اینترنت برای مدت بسیار طولانی قطع شود (که این اتفاق در ایران بیشتر از سایر کشورها برای مردم به یک مسئله تبدیل شده است) چه اتفاقی می‌افتد؟

درست است که امکان رخ دادن همچین اتفاقی بسیار کم است، اما با این حال حتی اگر چنین مسئله‌ای را غیر ممکن در نظر بگیریم؛ خالی از لطف نیست که درباره این سناریو فرضی، اطلاعاتی داشته باشیم و بررسی کنیم که در چنین شرایطی چه اتفاقی برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌افتد. چرا که اینترنت بستر اصلی بلاکچین است و همه چیز در این فضا به شبکه‌های اینترنتی وابسته است.

به همین دلیل ما در این مطلب از صرافی ارز هشت می‌خواهیم بررسی کنیم اگر این سناریو احتمالی اتفاق افتد، منجر به چه چیزی می‌شود و چه پیامدهایی را برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به دنبال دارد؟


بدون اینترنت چه اتفاقی برای بیت کوین و سایر رمزارزها می‌افتد؟


کریپتو به عنوان بخشی از اینترنت تصور می‌شود، همان زیرساختی که بلاکچین بر پایه آن بنا شده است. چشم‌انداز اولیه رمزارزها به عنوان دارایی‌های دیجیتال که می‌توانند بدون وابستگی به نهادهای متمرکز مانند بانک‌ها در سراسر جهان منتقل شوند، بدون اینترنت قابل تحقق نیست.

تمام فن آوری بلاک چین (پایگاه داده تغییرناپذیر) در اینترنت ثبت شده است. در واقع این نرم‌افزار بین میلیون‌ها نود کامپیوتری توزیع شده و براساس اصول شفافیت عمل می‌کند و امکان انجام تراکنش‌های مستقیم و امن را بدون وابستگی به واسطه‌ها فراهم می‌کند.  تا زمانی که این نودها توسط یک شبکه واحد، یعنی اینترنت، به هم متصل نشوند و از یکپارچگی پایگاه داده اطمینان حاصل نشود، تراکنش‌های رمزارزی امکان‌پذیر نخواهد بود.

بنابراین اگر اینترنت وجود نداشت چه اتفاقی برای رمزنگاری می‌افتاد؟

به سختی می‌توان دنیایی را تصور کرد که در آن اینترنت به طور کامل از بین برود. در حالی که دولت‌ها می‌توانند اینترنت را به صورت کامل قطع کنند اما با توجه به اینکه این اتفاق با پیامدهای مالی بدی برای اقتصاد هر جامعه همراه است، تقریبا غیرممکن است اینترنت به طور کامل قطع شود.

اما اگر این اتفاق عملی شود، صنعت کریپتو فلج خواهد شد. چرا که رمزارزها برای تایید تراکنش‌های جدید و اضافه کردن آن‌ها به بلاک چین توزیع شده در میان گره ها، به اینترنت وابسته هستند. حذف این سیستم به این معنی است که گره‌های منفرد نمی‌توانند در سطح جهانی برای استخراج بلوک‌های جدید هماهنگ شوند.

البته برخی از ارزهای دیجیتال ممکن است با استفاده از فن آوری‌های دیگر، قابلیت کارکرد برای مدت کوتاهی بدون استفاده از اینترنت را داشته باشند.

به عنوان مثال، در بیت کوین، تا زمانی که داده‌های تراکنشی بتوانند به بلاک چین برسند، بدون توجه به ابزارها، به فعالیت خود ادامه خواهند داد. با این حال، این بدان معنی است که فناوری‌های جایگزین باید به اندازه کافی قوی باشند تا اتصال و انسجام جهانی را روی یک بلاک چین ممکن کنند. با این وجود هیچ فناوری نمی‌تواند در صنعت کریپتو به طور کامل جایگزین اینترنت شود و در صورت نبود این تکنولوژی قطعا آینده خوبی در انتظار اقتصاد نخواهد بود.


چه ابزاری هایی جایگزین اینترنت برای تراکنش ارزهای دیجیتال است؟


حال در ادامه بررسی این سناریو، می‌خواهیم بدانیم در صورت نبود اینترنت چه اتفاقی برای ارزهای دیجیتال می‌افتد؟   -همانطور که  گفتیم قطع کامل اینترنت می‌تواند صنعت ارزهای دیجیتال را فلج کند، اما با این حال برخی ارزهای دیجیتال می‌توانند در صورت نبود اینترنت از سیستم‌های جایگزینی که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت نیز استفاده کند.

تراکنش ارزهای دیجیتال با پیام کوتاه:

سرویس‌های پیام کوتاه می‌توانند به کاربران امکان مبادله ارزهای دیجیتال را بدهند. اساسا، کاربران می‌توانند یک تراکنش را با استفاده از یک پیام متنی استاندارد آغاز کنند. این تراکنش‌ها می‌تواند با استفاده از یک سرویس متصل روی بلاک چین تایید و ثبت شود. Machankura یکی از این راه حل‌ها است که آفریقایی‌هایی که ارتباط اینترنتی خوبی ندارند را قادر می‌سازد تا با استفاده از SMS به مبادله بیت کوین بپردازند.

حال اگر در هر کجای دنیا قرار به قطع اینترنت باشد، این یکی از راه حل‌های جایگزین است.

استفاده از ارتباطات ماهواره ای:

تراکنش‌های ارزهای دیجیتال همچنین می‌توانند با استفاده از سیگنال‌های ماهواره‌ای نیز منتقل شوند. تنها چیزی که نیاز است یک گیرنده ماهواره‌ای برای پردازش تراکنش‌ها و ثبت آن‌ها در بلاک چین است. این فن آوری در حال حاضر توسط بلاک استریم مورد استفاده قرار می‌گیرد که تراکنش‌های بیت کوین را در مکان‌های دوردست در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

خرید ارز دیجیتال و تراکنش آن‌ها به کمک اتصالات رادیویی:

علاوه بر این، از فن آوری رادیویی نیز می‌توان برای قدرت بخشیدن به تراکنش‌های ارزهای دیجیتال استفاده کرد. براساس گزارش کوین دسک، در سال ۲۰۱۹، دو توسعه دهنده بیت کوین از امواج رادیویی برای انجام پرداخت بیت کوین استفاده کردند. این ایده به عنوان راه حلی برای سانسور شدن بیت کوین تصور می‌شد. اگر از آن برای ایجاد یک شبکه رادیویی مش استفاده شود، به طور موثری تراکنش‌های کریپتو را قدرت می‌بخشد.

در پایان لازم است بگوییم تمام این موارد به عنوان جایگزین اینترنت هستند، اگر هر یک از این فناوری‌ها به طور گسترده‌ای در زمان وجود اینترنت توسعه یابند و به عنوان یک روش جایگزین برای استخراج آفلاین بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال معرفی شوند، نبود اینترنت صنعت کریپتوکارنسی را نابود نخواهد کرد.


چه چالش هایی در نبود اینترنت چه اتفاقی برای ارزهای دیجیتال می‌افتد؟


اگرچه این راه حل‌ها در نبود اینترنت موثر به نظر می‌رسند، اما هر کدام از این راه حل‌ها برای ثبت تراکنش‌ها و اضافه کردن بلوک‌های جدید به بلاک چین به اینترنت وابسته هستند، فرایندی که به استخراج رمزارز معروف است. از آنجایی که این اتفاق هرگز رخ نداده است، نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آن‌ها بدون قطعی کامل اینترنت کار خواهند کرد یا خیر؟

آیا بیت کوین بدون اینترنت از بین خواهد رفت؟

تأثیر بی‌پایان اینترنت بر بیت کوین قابل انکار نیست. اینترنت امکان جریان داده‌های تراکنش و تعاملات بین کاربران را به طور یکسان فراهم می‌کند و در حقیقت، اینترنت عامل اصلی است که بیت کوین را به یک ارز دیجیتال تبدیل کرده و افراد را قادر به استفاده از آن برای معامله و خرید کالا و خدمات می‌سازد.

اگرچه عدم دسترسی به اینترنت ممکن است ارسال و دریافت بیت کوین را محدود کند، اما تراکنش‌ها همچنان از طریق راهکارهای آفلاین انجام می‌شوند. به عنوان مثال، شرکت‌هایی نظیر 37coins از استفاده از کیف پول‌های پیامکی برای صرافی‌های بیت کوین پشتیبانی می‌کنند که این سرویس‌ها از انتقال داده‌های تراکنش از طریق پیام‌های متنی به دستگاه مجهز به اینترنت حمایت می‌کنند.

علاوه بر این، برخی از کارشناسان معتقدند که ماهواره‌های Blockstream می‌توانند از بیت کوین بدون نیاز به اینترنت هم استفاده کنند. البته، این گزینه به تجهیزات خاصی برای دریافت سیگنال نیاز دارد و همگام‌سازی اولیه باید از طریق اینترنت انجام شود. همچنین، انتشار مجدد امواج وای‌فای می‌تواند به عنوان جایگزینی برای پردازش تراکنش‌های بیت کوین بدون دسترسی به اینترنت مطرح شود. این فرایند تأیید آفلاین بلاک چین و پخش داده‌های بیت کوین را تنها در یک منطقه یا جامعه محدود فراهم می‌کند.


کلام آخر در رابطه با آینده ارزهای دیجیتال در نبود اینترنت


در آخر می‌خواهیم به یک سوال پر تکرار کاربران پاسخ دهیم و آن این است آیا بیتکوین بدون وجود اینترنت متوقف می‌شود؟
باید توجه داشت که عدم دسترسی به اینترنت، بر عملکرد شبکه بیتکوین به شدت تأثیرگذار است، اما تراکنش‌ها همچنان امکان‌پذیرند و می‌توانند از راهکارهای آفلاین به انجام برسند. در حال حاضر، برخی شرکت‌ها خدمات آفلاین را ارائه می‌دهند، این وسیله انتقال داده‌های تراکنش را از طریق پیام‌های متنی به یک دستگاه مجهز به اینترنت فراهم می‌کند. این مسئله برای بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر نیز صدق می‌کند.

همچنین، پروژه Cryptoradio در فنلاند به تحقیق در راه‌های انتقال و ثبت داده‌های بلاکچین در سراسر DVB-T بدون نیاز به اینترنت مشغول است. متخصصان نیز امیدوارند که از ماهواره‌های Blockstream بدون نیاز به اینترنت، بیتکوین قابل استفاده باشد. البته این وسیله نیازمند تجهیزات خاصی برای دریافت سیگنال است و همچنین همگام‌سازی اولیه نیاز به اینترنت دارد.

جایگزین‌هایی نیز در حال توسعه هستند که با استفاده از وای‌فای، بدون نیاز به اینترنت، پردازش تراکنش‌های بیتکوین را فراهم می‌کنند. این مدل از تأیید بلاکچین و پردازش آفلاین تراکنش‌ها در یک منطقه خاص و با استفاده از Sat Node امکان‌پذیر است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات