دلایل افزایش قیمت بیت کوین

بررسی دلایل افزایش قیمت بیت کوین در روزهای اخیر!

دسته بندی : اخبار 8 بهمن 1402

بررسی دلایل افزایش قیمت بیت کوین در روزهای اخیر! آیا روند نزولی پایان یافت؟ سرانجام بعد از چند روز ریزش بالاخره بیت کوین از فاز ریزشی خارج شد و به بالای ۴۰ هزار دلار بازگشت. در هفته گذشته قیمت بیت کوین به دلیل فروش با قیمت‌های بالا وانقضای ۴ و نیم میلیارد دلار از قراردادهای آتی به کم‌تر از ۴۰ هزار دلار رسید. اما در روز گذشته (۷ بهمن) شاهد بازگشت BTC به قیمت ۴۲ هزار دلار رسیدیم. اما نکته مهمی که حتما باید بررسی شود این است که دلیل افزایش قیمت بیت کوین در این روزهای اخیر چه بوده است؟ آیا دوباره به مسیر صعودی بازگشتیم و یا اینکه روند نزولی ادامه دار خواهد بود؟

به طور کلی این که روند قیمت بیت کوین به موارد مختلفی مثل پایین آمدن میزان فشار فروش ETF، گری اسکیل در کنار بهتر شدن شرایط تورمی اقتصاد آمریکا بستگی دارد. همراه ما در این مقاله باشید تا مواردی که موجب بیشتر شدن قیمت بیت کوین شده است را بررسی کنیم.

آیا فشار فروش گری اسکیل به پایان رسیده است؟


با توجه به گزارش‌های داده شده در ۲۲ ژانویه درباره میزان قیمت ارز دیجیتال بیت کوین، این رمزارز برای اولین بار در ۳ دسامبر ۲۰۲۳ به قیمت کمتر از ۴۰.۰۰۰ دلار کاهش یافت. در نتیجه صندوق GBTC روی شرکت‌گری اسکیل فشار بیشتری ایجاد کرد.

در حال حاضر طوری به نظر می‌آیدکه این روند به پایان خود نزدیک شده است. طبق گزارشی که از بانک جی پی مورگان ارائه شد، موضوع خارج شدن سرمایه از ETF اسپات بیت کوین‌گری اسکیل که به بیشترین مقدار خود رسیده بود از میان رفته و کاهش قیمت بیت کوین به پایان رسیده است.

طبق گفته‌های تحلیل‌گر ارشد بلومبرگ، جیمز سیفرت (James Seyffart)، در تاریخ ۲۵ ژانویه سرمایه‌های خروجی خالص ETF‌های بیت کوین به کمتر از ۸۰ میلیون رسیده است.

به طور کلی، بر اساس اطلاعات در میابیم که طی ۱۰ روز گذشته حدود ۷۴۴ میلیون دلار به صورت پول وارد ETFهای‌های اسپات ارز دیجیتال بیت کوین شده است. درنتیجه، در صورتی که فرض کنید سرمایه از ETF های‌گری اسکیل به صورت متداوم خارج می‌شوند، به احتمال زیادی دیگر رقیبان مثل آرک توئنتی وان شرز، بلک راک و بیت وایز شرایط خود را به تعادل می‌رسانند.

همینطور کارمزد تراکنش‌ها داخل شبکه بیت کوین بعد از این دوره ۱۰ روزه پایین آمد و به تعادل رسید. از این جهت می‌توانیم این رویداد را به خاطر کاهش میزان فروش دانست. در طی ۴ روز بعضی از افراد سرمایه گذار که قصد داشتند تراکنش‌ها را بدون ذره‌ای تاخیر انجام دهند باید مبلغی حدود ۲.۵۰ دلار کارمزد را می‌پرداختند.

etf گری اسکیل


بهبود وضعیت تورم اقتصاد آمریکا و دلایل افزایش قیمت بیت کوین


یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود قیمت ارز دیجیتال بیت کوین افزایش یابد، بهتر شدن شرایط تورمی در کشور آمریکا است. در شاخص مربوط به هزینه‌هایی که هر  فرد مصرف می‌کند خارج از در نظر گرفتن هزینه‌های غذا همراه انرژی طی یک بازده ۱ساله ۲.۹٪ به ثبت رسید. یکی از شاخص‌هایی که در محدوده جذاب فدرال رزرو در ارتباط با نرخ بهره قرار دارد، PCE است. با توجه به شاخص تولیدات ناخالصی در داخل کشور آمریکا (PCE) همراه داده‌های این مدت این خبر را می‌دهد که در ۳ ماه چهارم در سال ۲۰۲۳، به احتمال زیادی فدرال رزرو این قدرت را دارد که جلوی تورم اقتصادی را بگیرد.

اقتصاددان در شرکت کاپیتال اکنامیکس (Capital Economics) به نام اندور هانتر (Andrew Hunter)، در ارتباط با این جریان گفته است که:

به هر حال زمان برنده شدن سازمان فدرال رزرو رسیده و باید به سرعت سیاست‌هایی که باعث محدود کردن این جریان می‌شود را کاهش یابد.

به طور کلی، به صورت تنها مقدار بدهی خالص بهره دولت آمریکا این قدرت را دارد تا باعث بیشتر شدن قیمت رمزارز بیت کوین شود. بر طبق گفته‌ای جی آنتونی که اقتصاددان بنیادی به نام هریتیج (Heritage Foundation)، با وجود پایین آمدن میزان تورم، مقدار سود استقراض بدهی کشور ایالات آمریکا از ۱.۷ تیریلیون تا سال ۲۰۲۷ افزایش می‌یابد. در کل او این گونه اقتصاد آمریکا را توصیف می‌کند که شرایط بدهی کشور آمریکا در حال حاضر ناپایدار و دیوانه کننده است. او اعتقاد دارد با گذشت زمان، میزان ارزش دلار آمریکا کاهش می‌یابد. در این شرایط دولت برای اینکه بدهی‌هایش را بپردازد نقدینگی وارد می‌کند و موجب کاهش مقدار نرخ بهره تا نسبت بالایی می‌شود. سرانجام فشار تورمی به وجود می‌آید. این جریان می‌تواند موجب افزایش قیمت سهام و بیت کوین شود.

نرخ تورم امریکا


شاخص‌های آنچین درباره دلایل افزایش قیمت بیت کوین چه می‌گویند؟


هنگامی که قیمت بیت کوین سقوط کرد و به ۳۸.۰۰۰دلار رسید، سیگنال کف قیمت توسط یکی از شاخص‌های کلاسیک آنچین صادر شد.

بر اساس سنجش شاخص NVT در طی ۹۰ روز، نسبت مقدار ارزش شبکه به تراکنش‌های ارز دیجیتال بیت کوین، مقدار بیشترین یا کمترین ارزش واقعی را تعیین می‌کند. در یک نسخه‌ی پیشرفته‌تر همین شاخص، یکسری باند‌هایی که باعث انحراف معیار می‌شوند را افزوده است که به مشخص کردن زمانی که رمزارز بیت کوین هنگامی که در فاز خرید یا اشباع قرار گرفته کمک می‌کند.

در پی سقوط مقدار قیمت بیت کوین که به ۳۸.۵۰۰ دلار رسید، همین شاخص به نزدیکی خط پایانی باند خود رسید. جریانی که بر اساس زمان به طور معمول همراه با کف قیمت بیت کوین در یک زمان اتفاق می‌افتاده است.

به گفته بنیان گذار وب سایت لوک اینتو بیت کوین (LookIntoBitcoin)، فیلیپ سوییفت (Philip Swift)، در مقابل به این جریان داخل توییتر خود یادداشت کرد که از زمان بازار نزولی ۲۰۲۲ این اولین افت برای شاخص NVT به باند پایینی است.

از طرفی تحلیل دیگر شاخص‌ها همراه با شاخصNVT نشان می‌داد که فاصله کمی بین هولدر‌های بیت کوین و آستانه تسلیم شدن است.

طبق اطلاعات آنچین، در کنار هولدر های کوتاه مدت، هولدار های طولانی مدت یعنی آن گروه از افراد سرمایه گذاری که در کمترین حالت 155 روز را برای ذخیره بیت کوین اختصاص می دهند، کوین هایشان را به همراه ضرر به سوی صرافی ها ارسال کردند.

طبق گفته تحلیل گر شرکت کریپتو اسلیت(CryptoSlate) جیمز فن استرتن(James Van Straten)، خیلی از افراد هولدر در حالی هستند که نه سود کنند نه ضرر. در آخر به اجبار مجبور شوند بیت کوین خود را بفروشند.

در گزارشی بر این مبنا این شخص اظهار کرد که :

شرایط حاکم در حال حاضر مانند دوره ای است که هنوز افراد سرمایه گذار روی لونا در می 2022 تسلیم نشده بودند. در همان موقع، مقدار نسبتا برابری به صرافی ها فرستاده شد. بعد از آن، طی فقط 1 هفته پیش از سقوط ارز دیجیتال بیت کوین به کمتر از 20 هزار دلار، هولدر ها بالای 600 میلیون دلار ضرر دریافت کردند. این تداوم در ریزش ارز دیحیتال بیت کوین احتمال دارد باعث شود، کاپیتولاسیون افراد هولدر بلند مدت بیت کوین را افزایش دهد.


تاثیر فروش بیت کوین‌های دولت آمریکا بر بازار چگونه خواهد بود؟


دولت ایالت آمریکا سرانجام اعلام کرد که 2،934 واحد رمزارز بیت کوین را توقیف شده از بازار سیلک رود را می خواهد در حالت فروش قرار دهد. همین امر خیلی از افراد را ترساند که قیمت بیت کوین با ریزش و به رو شود. با این وجود، خیلی از تحلیلگران دیگر اعتقاد دارند این مقدار از فروش، در روندی که در حال حاضر بیت کوین دارد تاثیری ندارد.

بر اساس گفته استیون لوبکا(Steven Lubka)، که مدیر عامل صرافی سان بیت کوین (Swan Bitcoin) است داخل توییت خود مقدار حجم فروش ایالات آمریکا را به مقدار حجمی که شرکت گری اسکیل می خواهد بفروشد را مقایسه کرد. او گفته این مقدار بسیار اندک است. این فرد در ادامه پیش بینی کرده که در بازار شرایط به خصوصی رخ نمی دهد. از زمانی که صندوق ETF اسپات گری اسکیل فعالیتش را شروع کرده، یعنی 11 ژانویه حدود ۱۰۶٬۵۷۵ واحد ارز دیجیتال بیت کوین همراه با ارزشی ۴.۲ میلیارد دلاری به فروش رسیده است.

طبق اطلاعات شرکت 21.Co، دولت آمریکا تنها هدفی که در این دوره دارد این است که ۱۹۴٬۱۸۸ واحد ارز دیجیتال بیت کوین خود را بفروشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات