ماینینگ بیت کوین در ایران

آیا استخراج بیت کوین در ایران قانونی است؟

دسته بندی : اخبار 11 دی 1402

آیا استخراج بیت کوین در ایران قانونی است؟ این سوالی است که هر کاربری که می‌خواهد فعالیت خود در حوزه ماینینگ بیت کوین را شروع کند از خود می‌پرسد. چرا که هزینه‌های تهیه ابزار ارزهای دیجیتال نسبتا زیاد است بنابراین دانستن پاسخ این سوال پیش از شروع فعالیت برای ماین کننده الزامی است.

به همین دلیل ما این مطلب را به بررسی جوانب این موضوع قرار داده‌ایم و در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد. بنابراین اگر می‌خواهید فعالیت خود در حوزه ماین ارزهای دیجیتال را شروع کنید، تا پایان ما در ارز هشت همراه بمانید.


آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟


در پاسخی کوتاه باید گفت بله، استخراج بیت کوین یک فعالیت قانونی محسوب می‌شود؛ اما قانونی بودن این امر در هر کشور و منطقه متفاوت است. زیرا هر منطقه برای این مسئله قوانین مختلفی را در نظر گرفته است و در بسیاری از نواحی محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای ماینینگ در نظر گرفته شده است.

در کشورهایی که خرید و فروش ارزهای دیجیتال کاملا قانونی است، استخراج رمز ارز هم بدون محدودیت است. اما در برخی از کشورها که این ارزهای دیجیتال به رسمیت شناخته نشده اند، محدودیت‌هایی وجود دارد و در برخی از موارد هم ماینینگ بیت کوین و یا هر ارز دیجیتال دیگر غیر قانونی است.


استخراج بیت کو‌ین در ایران


به طور کلی ماینینگ بیت کوین در ایران کاملا قانونی است. اما دولت قوانین را برای این کار مشخص کرده است که هر کاربر پیش از فعالیت باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد و اقدام به انجام قوانین نماید.

برای شروع به فعالیت، اولین کاری که باید انجام داد این است که هر دستگاه ماینر باید از سمت وزارت صنایع، معادن و تجارت یا همان وزارت صمت، مجوز دریافت کنند تا با مشکلات قضایی همراه نشوند.

به گفته مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت؛ متقاضیان برای دریافت مجوز می‌بایست در سامانه بهین‌یاب ثبت نام کنند و در نهایت اقدام به ارسال مدارک و دریافت مجوز نمایند. تجهیزات مقرر برای ماینینگ باید حداقل به میزان ۱۰۰ کیلو وات  انرژی مصرف کنند و حداقل باید ۵۰ ماینر باشد. دریافت مجوز برای این امر دارای دو مرحله است که این مراحل عبارت‌اند از: جواز تاسیس و دریافت پروانه بهره برداری، در ادامه این مسئله را به صورت کامل‌تری توضیح خواهیم داد.

  • چگونه مجوز استخراج بیت کوین در ایران را دریافت کنیم؟

برای دریافت مجوز به صورت خلاصه باید تمامی مراحل ذیل را طی کنید:

  • ثبت نام در سایت سامانه بهین یاب.
  • استعلام از شرکت شهرک های صنعتی ( برای شهر محل فعالیت).
  • پرداخت هزینه های مربوط به صورت جواز تاسیس برای ماینینگ.
  • فراهم آوردن امکانات لازم برای صدور پروانه بهره برداری بیت کوین.
  • در اختیار داشتن مزرعه استخراج (ییلد فارمینگ).
  • در اختیار داشتن محیطی مناسب برای استخراج با در نظر گرفتن محدودیت های مکانی مشخص.

برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید: چگونه مجوز استخراج بیت کوین بگیریم؟ از صدور مجوز تا کسب پروانه


محدودیت های استخراج بیت کوین در ایران چیست؟


همانطور که می دانید فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال در ایران قوانین واضح و شفافی ندارد. به همین دلیل فعالیت در این حوزه در ایران محدودیت های خاص به خود را دارد. علاوه بر دریافت مجوز برای استخراج بیت کوین در ایران محدودیت های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

1-تحریم ایران و محدودیت برای دسترسی به تجهیزات لازم:

همانطور که می‌دانید برای استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال یکی از ضروری ترین موارد دستگاه ماینر است. برای مثال یکی از ماینر های محبوب بازار ماینر ASIC است که به راحتی در بازار هم در دسترس نیست. چرا که اغلب این دستگاه ها وارداتی هستند و تحریم ها باعث شده اند که تهیه این دستگاه ها در ایران نسبت به سایر کشورهای دیگر سخت تر و با هزینه بیشتر همراه باشد.

2-شبکه های اینترنتی نه چندان قدرتمند:

یکی دیگر از امکانات لازم برای ماینینگ اینترنت بسیار قوی است. متاسفانه در ایران هم سرعت اینترنت بالا نیست و همین مسئله می‌تواند مشکلاتی را برای ماینر ها به وجود آورد. قطعی اینترنت می‌تواند تمام فعالیت شما را درگیر اختلال کند.

3-محدودیت های محیطی:

محدودیت های محیطی شامل دو مورد است. 1-اینکه صدای دستگاه های ماینر بسیار زیاد است و 2- اینکه در برخی از مناطق محدودیت دسترسی به برق وجود دارد. بنابراین فرد ماین کننده باید نسبت به هر دو این موارد آگاه باشد و محیطی را انتخاب کند که هر دو این شرایط را دارا باشد.


جمع بندی:


با توجه به اینکه قوانین فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال و ماینینگ متفاوت است، بهتر است که قوانین منطقه خود را بررسی کنید. در این مطلب برای جلوگیری از ضرر و برای دریافت سودهای قابل قبول به بررسی این پرداختیم که آیا استخراج بیت کوین در ایران قانونی است یا خیر؟

همانطور که دریافتید ماینینگ ارز دیجیتال در ایران قانونی است اما محدودیت های سختگیرانه خود را دارد. آیا تا به حال اقدام به ماین ارز دیجیتال کرده اید؟ تجربیات و سوالات خود در این باره را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات