بازار خرسی و بازار گاوی چیست؟

مفهوم بازار خرسی وبازار گاوی در ارز دیجیتال چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 16 بهمن 1401

بازار گاوی و بازار خرسی دو اصطلاح پرکاربرد که معمولاً برای توصیف عملکرد بازارهای مالی استفاده می‌شود. زمانی که بازار در حال افزایش باشد؛ به آن بازار گاوی یا بازار صعودی گفته می‌شود،و زمانی که بازار رو به کاهش باشد، بازار نزولی یا خرسی نامیده می‌شود. مسئله مهم تشخیص به موقع این بازار هاست که قصد داریم در این مقاله از ارز هشت به توضیحی از تفاوت ها، ویژگی ها و راه های تشخیص این دو بازار بپردازیم.

بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی به بازاری گفته می‌شود که در یک دوره و زمان (بیش از دو ماه) تقاضا بر عرضه بیشتر است. قیمت دارایی ها در حال افزایش و اعتماد سرمایه گذاران به شرایط رو به رشد بازار، بالاست. پس اگر در بازار کریپتوکارنسی، قیمت‌ها را به سرعت در حال افزایش دیدید، این می‌تواند نشانه‌ای باشد که اکثر سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش بیشتر قیمت دارایی خوش‌بین هستند و بازار در حال صعود یا به اصطلاح بازار گاوی است. در نهایت با افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، تمایل به جذب سرمایه‌گذاری بیشتر شده و قیمت‌ها روند رو به افزایش خود ادامه می‌دهند.
اصطلاح بازار گاوی در ارز دیجیتال از سبک مبارزه گرفته شده است؛ زیرا گاو ها در هنگام مبارزه با شاخ ها رو به بالا به حریفان خود حمله می کند. بنابراین روند رو به بالا و صعودی در بازار ارز دیجیتال روند گاوی نامیده می‌شود.
استراتژی برخی سرمایه گذاران برای تشخیص بازار گاوی “احساس بازاراست؛ زیرا قیمت یک ارزدیجیتال، تحت تأثیر اعتماد عمومی به آن دارایی است. در بازار گاوی، افزایش 40 درصدی قیمت طی یک تا دو روز کاملاً معمولی است. این افزایش نیز به دلیل نوسانات بسیار زیاد بازار ارز دیجیتال نسبت مابقی بازار های مالی است.

چه چیزی باعث ایجاد بازار گاوی می شود؟

سرمایه گذاران بازار گاوی کسانی هستند که بازار صعودی را شروع می‌کنند. هنگامی که آنها احساس کنند که قیمت‌ها روبه افزایش است؛ شروع به خرید سهام با قیمت پایین می‌کنند.
افزایش خوش‌بینی در میان سرمایه‌گذاران نیز باعث می‌شود قیمت سهام همچنان در حال افزایش باشد. عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث ایجاد بازار صعودی می شود.مانند:

  • تولید ناخالص داخلی قوی
  •  نرخ پایین بیکاری

به طور کلی، شرایط مطلوب بازار باعث افزایش اعتماد سرمایه گذاران می شود.

نگرش ها و اقدامات معمولی که یک بازار صعودی را مشخص می کند عبارتند از:

  1. افزایش قیمت در یک دوره زمانی متداوم
  2. تقاضا بر عرضه زیاد
  3. افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بازار
  4. اخبار ارز دیجیتال در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ( ازجمله توییتر )
  5. بالا رفتن قیمت ها در صورت اخبار مثبت و بالعکس

بازار خرسی چیست؟

بازارخرسی چیست؟

بازار خرسی به بازاری گفته می‌شود که در آن تقاضا بر عرضه کمتر است. قیمت دارایی ها در بازه زمانی مشخص با افت 20 درصدی یا بیشتر ناشی از قیمت اوج قبلی کاهش می‌یابد. در روند خرسی سرمایه گذاران تحت تاثیر اصطلاح فاد (FUD) که مخفف سه کلمه ترس، عدم اطمینان و شک است قرار می‌گیرند.در نتیجه این افراد در چنین مواقعی سهام های خود را با سود پایین می‌فروشند و حتی در موقعی که خرید سهام در قیمت مناسبی قرار دارد به علت ترس و عدم اطمینان اقدام به خرید نمی‌کنند.  اعتقاد بر این است که اصطلاح “خرس” از سبک مبارزه خرس گرفته شده است به این صورت که در ابتد حمله از ارتفاع شروع و سپس با چنگال ها به سمت پایین ادامه دارد.

عوامل تاثیر گذار در بازار خرسی :

  •  سیاست‌های اقتصادی ضعیف
  • ترکیدن حباب‌های بازار
  • بلاهای طبیعی

به طور معمول، سرمایه گذاران کریپتوکارنسی قصد دارند دارایی ها را در طول یک بازار نزولی به خصوص در زمان پایین خریداری کنند. با این حال، دانستن اینکه دقیقاً چه زمانی یک بازار نزولی به پایان رسیده است کار دشواری است.

در بازار خرسی قمیت‌ها معمولاً در لحظه ای کاهش می یابد که می‌تواند مبتنی بر اخبار مربوط به شرایط نامطلوب در مورد یک ارز دیجیتال یا سهام خاص در بازار باشد. همین سبب به وجودآمدن یک مارپیچ نزولی در بازار شده و در نهایت افراد بیشتری از سرمایه‌گذاری خودداری می‌کنند، زیرا معتقدند به زودی اخبار بدتری منتشر شده و نیاز است خود را برای بدترین‌ها آماده کنند. برخی حتی دارایی های خود را به دلیل وحشت می فروشند و روند نزولی بیشتری ایجاد می کنند. اما در نهایت بازارهای نزولی آرام می شوند و سرمایه گذاران به آرامی اعتماد به نفس پیدا می کنند و دوباره یک چرخه صعودی جدید را آغاز می کنند.

چه چیزی باعث ایجاد بازارخرسی در ارز دیجیتال می شود؟

یک روند نزولی در قیمت‌ها معمولاً می‌تواند باعث شروع بازار نزولی شود. با ادامه کاهش قیمت ها، سرمایه گذاران به طور همزمان اعتماد خود را نسبت به بهبودی قیمت ها از دست می دهند و در نتیجه روند نزولی بیشتری ایجاد می شود.

به طور کلی، مواردی مانند جنگ‌ها، بحران‌های سیاسی، همه‌گیری‌ها و اقتصادهای کند ممکن است باعث شروع یک بازار نزولی شود. با این حال، در کریپتو، پیش‌بینی زمان شروع یک بازار نزولی بر اساس روندهای قبلی بسیار دشوارتر است.

ویژگی های بازارهای خرس کریپتو

نگرش ها و اقدامات معمولی که یک بازار نزولی را مشخص می کند عبارتند از:

  • کاهش قیمت ها در یک دوره زمانی مداوم
  • عرضه بیشتر از تقاضا
  • عدم اعتماد سرمایه گذاران به بازار
  • اخبار در مورد ارز دیجیتال در رسانه های اصلی و همچنین رسانه های اجتماعی
  • بی اعتمادی عمومی به ارزهای دیجیتال در میان اقتصاددانان، تحلیلگران

تفاوت بازار خرسی و گاوی چیست؟

تفاوت بازار خرسی و بازار گاوی

سوالی که بسیاری از مردم می پرسند این است که چگونه می‌توان بازار گاوی یا خرسی را تشخیص داد؟ اگرچه هر دو عمدتاً با جهت گیری قیمت ارزهای دیجیتال مشخص می شوند، اما تفاوت های کلیدی نیز وجود دارد که سرمایه گذاران می توانند به آنها توجه کنند.
تأثیری که روندهای بازار گاوی و خرسی روی ارزهای دیجیتال می‌گذارند، عموماً مانند سهام است. با این حال، در مورد ارز دیجیتال، روندها به دلیل حساسیت بازار ارز دیجیتال و داشتن نوسانات، متفاوت است. به این ترتیب، بازارهای کریپتو به محض اینکه روندهای بازار صعودی یا نزولی شکل گرفت، سریعتر حرکت می کنند.

برخی از تفاوت های قابل توجه بین بازارهای گاو نر و خرسی عبارتند از:

عرضه و تقاضا (Supply and Demand)

در بازار گاویی یاصعودی، تقاضا زیاد و عرضع کم است اما در بازار های نزولی یا خرسی تقاضا کم و عرضه زیاد است. در بازار گاوی بسیاری از سرمایه گذاران مایل به خرید رمزارز هستند، اما تعداد کمی از آنها مایل به جدایی و فروش دارایی خود هستند که این باعث افزایش بیشتر قیمت ها می شود زیرا سرمایه گذاران برای خرید آنچه در دسترس هستند رقابت می کنند.

با این حال، در بازار نزولی یا خرسی، برخلاف اصل سرمایه گذاری افراد بیشتری در حال فروش هستند تا خرید! در نتیجه همانطور که گفته شد تقاضا کمتر از عرضه است که باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها می شود.

سناریوی بازار (Market scenario)

افزایش تولید ناخالص داخلی منجر به یک بازار صعودی یا گاوی می شود، در حالی که کاهش تولید ناخالص داخلی نشان دهنده ظهور یک بازار نزولی یا خرسی است.

تاثیر بر اقتصاد (Impact on economy)

بازار نزولی با اقتصاد ضعیف مرتبط است. زمانی که کسب و کارها نتوانند به اهداف درآمدی دست یابند و مصرف کنندگان به اندازه کافی خرج نمی کنند، سود کاهش می یابد و بر اقتصاد تأثیر منفی می گذارد. همین نگرش در کریپتو و سهام منعکس شده است، جایی که مردم به دلیل شرایط موجود در تجارت یا سرمایه گذاری تردید دارند.
از سوی دیگر، یک بازار صعودی به یک اقتصاد قوی مرتبط است، که طی آن هزینه های مصرف کننده بیشتر و سود قابل توجه تر است. معاملات سهام و کریپتو نیز در طول دوره های صعودی افزایش می یابد.

چشم انداز سرمایه گذاران Outlook of investors)

روانشناسی سرمایه گذار و عملکرد بازار کریپتو ارتباط نزدیکی با هم دارند. هنگامی که در یک بازار صعودی، افزایش قیمت ارزهای دیجیتال بیشتر باعث افزایش اعتماد سرمایه گذاران می شود. در نتیجه، سرمایه‌گذاران بیشتری تشویق می‌شوند تا سرمایه‌گذاری‌های خود را با امید به دست آوردن سود خوب در بازار قرار دهند. در یک بازار نزولی، تمایل سرمایه گذاران به ارزهای دیجیتال به طور کلی منفی است. به این ترتیب، برخی دارایی های خود را به دلیل وحشت به فروش می رسانند، که باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها می شود و سرمایه گذاران بیشتری را به سمت رفتار مشابه سوق می دهد.

قیمت سهام (Stock price)

نگاهی به قیمت‌های فعلی ارزهای دیجیتال یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای تعیین اینکه آیا فرد در بازار گاوی یا خرسی است. علاوه بر این، افزایش قیمت دارایی ها نشان دهنده اعتماد بازار و رشد صعودی است. در مقابل، کاهش قیمت دارایی ها نشان دهنده اعتماد پایین و بازار نزولی است.

نقدینگی(Liquidity)

یک بازار صعودی نقدینگی بالاتری دارد، که در آن دارایی ها به دلیل اعتماد بالای سرمایه‌گذاران به بازده سریع و پایدار، می‌توانند با هزینه‌های مبادله کمتر معامله کنند. از سوی دیگر، بازار نزولی به دلیل عدم اطمینان به شرایط عمومی بازار، نقدینگی کمتری دارد.

بازار کار (Job market)

نرخ بیکاری نیز ارتباط نزدیکی با تغییرات در روند بازار دارد. در بازار صعودی، نرخ بیکاری در بحبوحه اقتصاد قوی تر و قدرت خرید بهتر در میان مصرف کنندگان در حال کاهش است. با این حال، در طول بازارهای نزولی، شرکت‌ها تمایل دارند تعداد کارکنان را کاهش دهند و نرخ بیکاری را افزایش دهند. این امر همچنین باعث طولانی شدن بازار نزولی می شود زیرا مردم درآمد کمتری دارند و شرکت ها نیز درآمد کمتری به دست می آورند.

خرید در بازار گاوی بهتر است یا خرسی؟

سرمایه گذاران ارز دیجیتال معمولاً در بازارهای نزولی به نفع کاهش قیمت ارزهای دیجیتال خرید می کنند تا در هنگام ظهور بازارهای گاوی شانس بیشتری برای کسب سود داشته باشند. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که خرید در بازار صعودی مزیتی دارد؟ بله خرید در بازار صعودی یا گاوی به روند صعوی کمک ‌می‌کند. بنابراین می تواند با تقویت بازار، سود شما را نیز افزایش دهد.
به طور کلی هر دو استراتژی مانند هر تاکتیک دیگر در بازار های مالی با خطراتی همراه هستند. بنابراین، نکته کلیدی این است که واقعا بتوانید با تحلیل روندهای صعودی و نزولی را درک کنید و با اخبار ارزهای دیجیتال به روز باشید. تا زمانی که در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می کنید، احتمالاً با چند گاو و خرس مواجه خواهید شد، بنابراین بهتر است در هر دو سرمایه گذاری کنید.
بازار گاوی چیست؟

چگونه در بازار گاوی سرمایه گذاری کنیم؟

هنگام سرمایه گذاری در یک بازار صعودی، همیشه بهتر است که روند را زود تشخیص دهید تا بتوانید زودتر خرید کنید. بعداً، درست زمانی که بازار به اوج خود می رسد، می توانید با قیمت های بالاتر بفروشید. بازارهای صعودی تمایل زیادی به دوام دارند، بنابراین هرگونه ضرر معمولاً حداقل و موقتی است.

چگونه در بازار نزولی سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری در بازار نزولی به طور طبیعی ریسک بیشتری را در بر دارد؛ زیرا قیمت ها پایین تر است و سرمایه گذاران اعتماد کم تا صفر به ارزهای دیجیتال دارند.با این حال، این ریسک با احتمال بازدهی بالاتر در آینده نیز همراه است.
به این ترتیب، می‌توانید ارزهای دیجیتال را زمانی که قیمت‌های پایین‌تری دارند، خریداری کنید و در اوج بازار صعودی بعدی، آنها را بفروشید. استراتژی دیگری که سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند این است که به محض تشخیص روند نزولی دارایی‌های موجود خود را بفروشند و بعداً با ادامه نزول بازار، این دارایی‌ها را با قیمت بسیار پایین‌تری بازخرید کنند.
هیچ راهی برای گفتن اینکه بازار نزولی چقدر دوام خواهد داشت، وجود ندارد، به خصوص اگر ناشی از رکود یا شرایط مشابه باشد. بنابراین، مسئله این است که نمی‌دانیم این افت دقیقاً چه زمانی ادامه خواهد داشت و قیمت‌ها چقدر می‌تواند کاهش یابد. در نتیجه، ممکن است یک خرید زود هنگام انجام دهید یا یک سرمایه گذاری خوب را از دست بدهید.

جمع بندی

بازارهای کریپتوهای گاو و خرس تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارند. همانطور که گفتیم، بازار ارزهای دیجیتال نوسانات بازار بیشتر از دیگر بازار های مالی است. بنابراین هنگام بررسی معاملات در بازارهای صعودی و نزولی فرقی نمی‌کند که در بازار صعودی سرمایه‌گذاری کنید یا در بازار نزولی، مهم این است که به یاد داشته باشید که همیشه ریسک‌هایی در ارتباط با هر استراتژی وجود دارد. در نتیجه یکی از ترفندهای مفید این است که الگوهای گذشته بازار از روندهای گاو نر و خرس را مشاهده کنید. این می تواند به شما کمک کند تا موارد آینده را پیش بینی کنید.
در انتها تمام تلاش ما در این مقاله بر این بود که شما را با بازار صعودی و نزولی و راه های تشخیص این دو بازارها آشنا کنیم. شما می‌تونید سوالات خودتون و نظراتتون در مورد بازار خرسی و بازار گاوی با ما در کامنت ها به اشتراک بگذارید.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات