مدیریت ریسک چیست؟

مدیریت ریسک و سرمایه در بازار ارز دیجیتال

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 14 فروردین 1402

معامله گران کریپتو معمولاً مشتاق هستند که بدون در نظر گرفتن اندازه حساب خود و نحوه مدیریت دارایی  وارد معامله های متعددی بشوند و شروع به کسب درآمد کنند. در نتیجه این کار باعث از بین رفتن سرمایه و ضرر برای آنها می‌شود. حتی اگر تحمل ریسک شما بالا باشد، باز هم باید به نوعی ریسک سرمایه گذاری خود را در مقابل بازده آن بسنجید. با این حال، مدیریت ریسک بیشتر، انتخاب معاملات یا سرمایه گذاری های کم ریسک است.
بنابراین به عنوان یک معامله گر در بازار کریپتو، مدیریت ریسک مهم ترین مهارتی است که باید آن را بیاموزید؛ زیرا بدون دانش لازم در مورد نحوه مدیریت ریسک، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که ضررهای قابل توجهی وجبران ناپذیری را تجربه کنید. در نهایت ما در این مقاله از ارز هشت به بررسی تکنیک های مدیریت ریسک و سرمایه که می‌توانید در استراتژی برای ایمن‌تر و سودمندتر کردن ترید خود استفاده کنید؛ پرداختیم.

مدیریت ریسک ارز دیجیتال چیست؟

95 درصد از مبتدیان کریپتو در ابتدا دارایی خود را از دست می‌دهند. دلیل اصلی این امر، مهارت های ضعیف کنترل ریسک است که ممکن است منجر به تصمیم گیری های احساسی شود. به همین دلیل است که مدیریت ریسک یکی از مهمترین جنبه های معاملات ارزهای دیجیتال بوده و نحوه استفاده درست از آن برای جلوگیری از دست دادن دارایی در همان روز اول ضروری است.

استراتژی های مدیریت ریسک، برنامه ها و اقدامات راهبردی است که معامله گران و سرمایه گذاران پس از شناسایی ریسک های سرمایه گذاری انجام می‌دهند و از آنجایی که بازار ارز دیجیتال به سرعت در حال رشد است، بسیاری از مردم فراموش می‌کنند که ترید ارزهای دیجیتال تنها به سود نیست، بلکه خطرات و ضررهای نیز به دنبال دارد و اگر نمی‌خواهید دارایی خود را در همان روزهای اول از دست بدهید، باید قوانین مدیریت ریسک را در نظر داشته باشید. استراتژی مناسب به شما کمک می‌کند تا سود زیادی به دست آورید و خطر زیان های احتمالی را کنترل و کاهش دهید.

علاوه بر شیوه های مدیریت ریسک فعال، درک اصول برنامه ریزی مدیریت ریسک مهم است. بنابراین باید قبل از شروع یک استراتژی مدیریت ریسک ، برنامه‌ریزی را در نظر بگیرید، زیرا روشی که انتخاب می‌کنید استراتژی مورد نظر شما را مشخص می‌کند.

سه روش برنامه‌ریزی مدیریت ریسک

سه روش برنامه‌ریزی مدیریت ریسک

پذیرش: تصمیم به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در دارایی، اما خرج نکردن پول برای جلوگیری از آن، زیرا ضرر احتمالی آن مهم نیست.

اجتناب: عدم سرمایه گذاری در دارایی با ریسک بالقوه.

کاهش: کاهش پیامدهای مالی یک سرمایه گذاری پرخطر با تنوع بخشیدن به پرتفوی خود. این می‌تواند در همان طبقه دارایی یا حتی در بین صنایع و دارایی ها باشد.

چرا استراتژی مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال مهم است؟

در بازار ارزهای دیجیتال ثابت شده است که قیمت ها بی ثبات و مدام در حال نوسان هستند. بنابراین ممکن است پروژه ها یک شبه از کار بیافتند و یا اینکه فناوری پشت بلاک چین می‌تواند برای تازه واردان چالش برانگیز باشد. در نتیجه با رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال استفاده از روش هاو استراتژی‌های صحیح مدیریت ریسک برای کاهش خطر زیان های احتمالی ضروری است. این نیز یک گام اساسی برای تبدیل شدن به یک معامله گر موفق و مسئولیت پذیر است.

ده روش مدیریت ریسک و سرمایه ارزهای دیجیتال

در زیر چند روش مدیریت ریسک و سرمایه وجود دارد که باید در معاملات خود اعمال کنید.

1. یک برنامه معاملاتی محکم داشته باشید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می‌توانید به عنوان یک معامله گر مرتکب شوید این است که ترید را بر اساس احساس یا غریزه خود شروع کنید. شما نیاز به یک برنامه ریزی مناسب برای مدیریت ریسک و به دست آوردن نتایج ثابت از برنامه معاملاتی دارید.(رویکردی سازمان یافته و منظم برای معاملات)

برنامه معاملاتی سیستمی است که شما از طریق تجربه خود در بازار ایجاد کرده اید تا نتایج مورد نظر را به شما ارائه دهد. بنابراین می‌توان گفت برنامه معاملاتی باید شامل موارد زیر باشد:

  • زمان باز کردن معاملات
  • بسته شدن معاملات
  • میزان ریسکی که باید در هر معامله بپذیرید
  • نسبت ریسک به پاداش شما و موارد

در نهایت برنامه‌ یزی همه این موارد ترید را برای شما ساده کرده و به شما کمک می‌کند پول خود را به خوبی مدیریت کنید.

2.قانون 1% را در نظر بگیرید

قانون 1٪ یک استراتژی مدیریت ریسک ساده است. به معنی ریسک نکردن بیش از 1٪ از کل سرمایه شما در یک سرمایه گذاری یا ترید است. برای مثال اگر 6000 دلار برای سرمایه گذاری دارید و می‌خواهید به قانون 1% پایبند باشید، میتوانید 6000 دلار بیت کوین(BTC) بخرید و یک دستور توقف ضرر یا حد مجاز برای فروش 5900 دلار تعیین  کنید. در اینجا، زیان خود را به 1٪ از کل سرمایه سرمایه گذاری خود (100 دلار) کاهش می‌دهید.

قانون 1% به دلیل نوسانات بازار برای کاربران کریپتو بسیار مهم است. حریص شدن می‌تواند بسیار آسان باشد، اما اگر بیش از حد توان خود ریسک کنید، چنین نوساناتی می‌تواند سبب وحشت سرمایه گذار شود و آن را به سمت تصمیم گیری های غیرمنطقی سوق دهد.

3.از Stop Loss Order استفاده کنید

دستور توقف ضرر به تعیین یک نقطه خروج در بازار کمک می‌کند. زمانی که معامله بر خلاف پیش بینی شما باشد، ضرر شما را محدود می‌کند. شما در یک مقطع زمانی ضرر خواهید داشت و هیچ کاری نمی‌توانید در مورد آن انجام دهید. هر بار که معامله می کنید، می‌توانید با استفاده از دستور توقف ضرر، زیان را کنترل کنید. برخی از افراد معتقدند که نیازی به تعیین حد ضرر ندارند؛ زیرا زمان مناسب برای خروج از بازار را می‌دانند. با این حال، فراموش می‌کنند یا نمی‌دانند که بازار پر از آشگفتی است و به راحتی فراموش خواهد شد.

توقف ضرر به شما کمک می‌کند مطمئن شوید که خیلی زود از معاملات خارج نمی‌شوید و سود احتمالی را از دست نمی‌دهید. آنها همچنین از شما در برابر ترید احساسی و تبعیت از سوگیری های شناختی محافظت می‌کنند که می‌تواند منجر به تصمیم گیری ضعیف شود.

4. سود خود را با Take Profit تضمین کنید

برداشت سود دقیقا برعکس توقف ضرر عمل می‌کند، با تفاوت که برای تضمین سود استفاده می‌شود نه برای جلوگیری از ضرر. این ابزار به گونه ای طراحی شده است که زمانی که قیمت به نقطه مشخص شده ای از سود رسید بسته شود.

داشتن انتظار واضح برای سود تجاری به شما کمک می‌کند تا ریسک مناسبی را که باید بپذیرید از قبل تعیین کنید. علاوه بر این، به شما در حفظ نظم و انضباط در معاملات کمک می‌کند.

5. استفاده از اهرم (Leverage) را محدود کنید

اهرم به شما امکان می‌دهد با استفاده از سرمایه قرض گرفته شده معامله کنید. در نتیجه، سود شما می‌تواند بزرگ باشد، اما توجه داشته باشید که زیان و ضرر شما نیز می‌تواند زیاد باشد. علاوه بر این نیاز به درک نحوه عملکرد اهرم، تأثیر آن بر نتایج معاملاتی شما و بهترین نحوه مدیریت آن را افزایش می‌‌دهد. معامله گران فیوچرز اغلب وسوسه می‌شوند که از اهرم بسیار بالایی استفاده کنند تا بتوانند پول زیادی به دست آورند. اما متأسفانه فراموش می‌کنند که یک اشتباه کوچک نیز می‌تواند آنها را به ضررهای عمیق بکشاند.

نه استراتژی مدیریت ریسک وسرمایه

6. همیشه نسبت ریسک به پاداش خود را محاسبه کنید

نسبت ریسک به پاداش، به ریسک در مقابل سود بالقوه مورد انتظار از یک معامله اشاره دارد. قبل از اجرای یک معامله، باید نسبت ریسک به پاداش آن را اندازه گیری کنید. اگر بتوانید نتیجه بالقوه در برابر ریسک را تعیین کنید، به احتمال زیاد معاملاتی با درصد موفقیت بالا خواهید داشت.

در محاسبه نسبت ریسک به پاداش، معامله گران معمولاً نسبت به نسبت 1:1.5 تا 1:3 را انتخاب می‌کنند. نسبت 1:1.5 به این معنی است که هدف سود مبلغی را به دست خواهد آورد که 1:1.5 برابر بیشتر از ریسک است.اما هر معامله ای که در 1:1 به پایان می‌رسد به معنی این است که به صفر رسیده، زیرا هیچ سود یا زیان وجود ندارد. و هر معامله ای که نسبت ریسک به پاداش کمتر از 1:1 را نشان  دهد نباید اجرا شود زیرا در ضرر است.

7. انتظارات واقع بینانه داشته باشید

داشتن انتظارات واقع بینانه کلید مدیریت ریسک است. شما نمی‌توانید بدون به خطر انداختن سرمایه خود، 40 درصد سود ماهانه داشته باشید. داشتن چنین هدفی همیشه شما را وادار می‌کند که بیش از حد معامله کنید یا از اهرم بیش از حد استفاده کنید، که می‌تواند منجر به ضررهای بزرگ شود. تعیین اهداف واقعی تر به شما کمک می‌کند تا بر احساسات در هنگام ترید مانند طمع، ترس و امید کنترل داشته باشید.

8. تنوع سازی در سبد دارایی و پوشش دهی

تنوع بخشیدن به پرتفوی یکی از محبوب ترین و اساسی ترین ابزار برای کاهش ریسک کلی سرمایه گذاری شماست. یک پرتفوی متنوع روی هیچ دارایی یا طبقه دارایی خیلی زیاد سرمایه گذاری نخواهد کرد؛ زیرا خطر زیان سنگین از یک دارایی یا طبقه دارایی خاص را به حداقل می‌رساند.  پوشش ریسک یک استراتژی کمی پیشرفته تر برای محافظت از سود یا به حداقل رساندن زیان با خرید دارایی دیگر است. معمولاً این دارایی ها دارای همبستگی معکوس هستند. تنوع بخشی می‌تواند نوعی پوشش ریسک باشد، اما شاید شناخته شده ترین نمونه، قراردادهای آتی باشد.

یک قرارداد آتی به شما امکان می‌دهد قیمت یک دارایی را در تاریخ آینده قفل کنید. به عنوان مثال، تصور کنید که قیمت اتریوم کاهش می‌یابد، بنابراین تصمیم می‌گیرید در برابر این ریسک محافظت کنید و یک قرارداد آتی برای فروش اتریوم به قیمت 10000 دلار در سه ماه ببندید. اگر قیمت بیت کوین واقعاً سه ماه بعد به 5000 دلار کاهش یابد، از موقعیت آتی خود سود خواهید برد.

9.خودتان تحقیق کنید (DYOR)

DYOR یک استراتژی کاهش ریسک برای هر سرمایه‌گذاری است به معنای خودت تحقیق کن. در عصر اینترنت، انجام تحقیقات شخصی آسانتر از همیشه است. قبل از سرمایه گذاری در یک توکن، سکه، پروژه یا دارایی دیگر، باید دقت لازم را داشته باشید. مهم این است که اطلاعات ضروری در مورد یک پروژه را بررسی کنید، مانند وایت پیپر، توکنومتریک، مشارکت، نقشه راه و….

در نتیجه تاکید ما بر این است که خودتان تحقیق را انجام دهید زیرا اطلاعات نادرست به سرعت پخش می‌شود و هر کسی می‌تواند نظرات خود را به صورت آنلاین به عنوان واقعیت ارائه کند. هنگام انجام تحقیق، در نظر بگیرید که اطلاعات خود را از کجا به دست می‌آورید و در چه زمینه ای ارائه شده است.

جمع بندی

مدیریت ریسک برای انجام یک معامله خوب بسیار مهم و ضروری است و معامله گران مبتدی و در حال مبارزه باید آن را جدی بگیرند. به همان اندازه که ممکن است ساده به نظر برسد، اما عدم انجام دادن آن  به صورت درست می‌تواند شما را دچار مشکل کنند. پس می‌توان گفت تفاوت بین معامله گران موفق و مبارز همیشه در مورد استراتژی های معاملاتی استفاده شده نیست، بلکه در سادگی آنهاست. معامله گران موفق معمولاً به اندازه کافی به برنامه های معاملاتی خود پایبند هستند و رویه های مدیریت ریسک را تعیین کرده و به طور مداوم از آنها پیروی می‌کنند.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات