فن توکن چیست

فن توکن(fan token) چیست؟ 

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 24 آبان 1401

توکن هواداری، یکی از نسل جدید ارزهای دیجیتال، به دارندگان و علاقه‌مندان فرصتی فراهم می‌کند که به دور از مرزهای معمول ارزهای رمزنگاری، به عنوان یک هوادار و عضو ویژه در جهان برندها و تیم‌های محبوب شوند. توکن هواداری، کلیدی است که درب‌های مجازی برندها و باشگاه‌ها را به دنیای امتیازات ویژه می‌گشاید.

به‌عنوان یک دارنده توکن هواداری، نه تنها با شاهد بودن از رویدادها و دیدن بازی‌ها خودرا محدود نمی‌کنید، بلکه به امکاناتی چون عضویت در باشگاه طرفداران ویژه، شرکت در رای‌دهی بر تصمیمات اساسی تیم یا برند، دریافت جوایز جذاب، بهره‌مندی از طرح‌های ویژه و تجربیات منحصر به‌فرد دست پیدا خواهید کرد.

در دنیای ورزش، به‌ویژه فوتبال، چندین تیم برتر جهان از جمله بارسلونا، اتلتیکو مادرید، منچستر سیتی، پاری‌سن‌ژرمن، اینترمیلان و… اقدام به معرفی توکن هواداری خود از طریق سایت Socios.com کرده‌اند. این اقدام نه تنها ارتباط نزدیک‌تر هواداران با تیم محبوب خود را فراهم کرده، بلکه علاقمندان را در فضای جذاب و پویای توکن‌های هواداری گرد هم آورده است.

اما در حالت کلی، چه جنبه‌هایی از دنیای توکن‌های هواداری برجسته است؟ چرا باید به این ارزهای دیجیتال نگاهی نزنیم و چگونه ارتباط خرید چیلیز (CHZ) با این توکن‌ها شکل می‌گیرد؟ در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال ارز هشت، قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و به بررسی دقیق‌تر دنیای توکن‌های هواداری و نقش آنها در جذب هواداران بپردازیم.


توکن چیست؟

شاید برای درک بهتر فن توکن‌ها، ابتدا لازم باشد مفهوم توکن را بدانیم. در واقع توکن‌ها رمز ارز‌هایی هستند که بلاک‌چین مخصوص خود را ندارند و روی بلاک چین ارز‌های دیجیتال دیگر، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

  • فن توکن (توکن طرفداری) چیست؟

توکن طرفداری، نوعی رمز ارز است که در بلاک چین چیلیز(Chiliz) به فروش می‌رسد. جالب است بدانید که این توکن تنها مربوط به باشگاه‌های ورزشی با طرفداران میلیونی نیست بلکه ممکن است به یک گروه موسیقی خاص یا حتی خیریه‌ها تعلق داشته باشد.

با داشتن این توکن‌ها شما می‌توانید با استفاده از قدرت فناوری بلاکچین، مستقیما در تصمیمات تیم مورد علاقه خود، دخالت کنید. حق رأی در تصمیمات باشگاه، گرفتن پاداش و طراحی لباس باشگاه، برخی مزایایی است که فن توکن در اختیار هوادارن خود قرار می‌دهد.

  • تاریخچه فن توکن‌ها:

این اصطلاح بار اول توسط چیلیز Chiliz در وایت پیپر خود برای معرفی پلتفرم Socios ابداع شد. توکن‌های هواداری، اولین دفعه توسط تیم بارسلونا در زمان همه گیری کوید-19 استفاده شدند. در آن زمان که تقریبا بخش زیادی از درآمد باشگاه‌های فوتبال از بین رفته بود این تیم ورزشی با متخصصین حوزه بلاک‌چین برای راه‌اندازی فن توکن‌ها شریک شد. در عرض 2 ساعت همه توکن‌های بارسلونا فروش رفت و درآمد 1.3 میلیاردی را برای آنها رقم زد.

فن توکن


ویژگی‌های منحصر به فرد Fan Token


اگر  توکن های هواداری یک باشگاه را به تعداد مشخصی داشته باشید، شما به‌عنوان دارنده فن توکن می‌توانید از مزایای خاص باشگاه استفاده کنید. برای مثال:

1- رأی دادن در نظرسنجی‌های باشگاه – یعنی انتخاب آهنگ‌های خوش‌آمد گویی، پیام‌ها یا رنگ‌های روی پیراهن‌ها.

2- دسترسی انحصاری به رویدادهای ملاقات و احوالپرسی با بازیکنان باشگاه.

3- تخفیف در اجناس باشگاه و امضای خودنویس بازیکنان.

4- دسترسی مستقیم به جلسات آموزشی در زمین

5- دسترسی رایگان به ورزشگاه در زمان بازی

6- امکان پرداخت بلیت‌های مسابقه با توکن یا دریافت تخفیف در بلیت‌های مسابقه.

7- دسترسی بالقوه به NFT هایی که باشگاه ممکن است برای دارندگان فن توکن ها منتشر کند.

این مزایا برای همه باشگاه‌ها یکسان نیست و ممکن است بین سازمان‌های مختلف تغییر کند.

توکن‌های طرفداری


انواع توکن هواداری:


فن توکن‌ها در ده‌ها حوزه مختلف در حال گسترش هستند اما مشخصا محبوبترین آنها در زمینه‌های ورزشی معامله می‌شوند.

فوتبال:

معروف‌ترین باشگاه‌های فوتبال دارای توکن عبارتند از: میلان، منچستر سیتی، اف سی بارسلونا، یانگ بویز. تاکنون ۱۹ باشگاه در Socios برای پیاده‌سازی توکن‌های هواداری ثبت نام کرده‌اند.

هر باشگاه توکن فن مخصوص به خود را دارد که می‌توان آن را با استفاده از CHZ در پلتفرم Socios خریداری کرد.

بازی:

برخی از تیم‌های ورزشی الکترونیکی نیز از توکن هواداری با هدف افزایش مشارکت جامعه و رأی‌گیری آزاد در مورد فعالیت‌های درون بازی استفاده می‌کنند. Socios در گذشته با OG ،Team Heretics ،Natus Vincere و Team Alliance شراکت کرده است.

مبارزه:

سازمان‌های حرفه‌ای MMA مانند UFC و PFL توکن‌های خود را راه‌اندازی کرده‌اند. هدف از این کار ایجاد راه جدیدی برای دسترسی طرفداران به جوایز بازی، انجمن‌های چت و نظرسنجی‌های طرفداران بوده‌است.

فیلم:

شرکت‌هایی مانند mogul (پلتفرم جهانی NFT و Defi برای فیلم و سرگرمی) اعلام کردند که خواستار حضور در فضای فن توکن‌ها هستند. آنها هدف خود از این اقدام را ایجاد یک اکوسیستم خلاقانه که در آن بازیگران، کارگردانان، فیلم‌نامه نویسان و تماشاگران سینما «همه می‌توانند در ساخت بلاک باستر بزرگ بعدی سهیم باشند درحالی‌که در این روند پاداش دریافت می‌کنند.» اعلام کردند.


تامین ارزش فن توکن‌ها از چه طریقی است؟


از آنجاییکه ارزش توکن های هواداری کاملاً وابسته به محبوبیت آن باشگاه یا گروه برای طرفدارانشان است، بنابراین لزوماً طبق دارایی خاصی ایجاد نمی‌شوند یعنی نمی‌توان ارزش ریاضی خاصی برای توکن طرفداری قائل شد. هر چه طرفداراران یک باشگاه برای آن باشگاه ارزش بیشتری قائل باشند، ارزش توکن هواداری ان باشگاه نیز بیشتر خواهد بود.

پلتفرم چیلیز (CHZ)

CHZ، توکن Chiliz است و در شبکه اتریوم قرار دارد که با استاندارد ERC-20 نوشته شده. برای تولید اکثر فن توکن‌های جدید از این شبکه استفاده می‌شود. پلتفرم سوسیوس (Socios) نیز میزبان برگزاری رویدادهای عرضه فن توکن یا Fan Token Offering (FTO) است. عرضه فن توکن رویدادی است که در آن رمز ارزهای هواداری پس از تعیین قیمت و پیش از عرضه به بازار، برای مدت مشخصی به طرفداران به فروش می‌رسند.

برترین توکن هواداری بر اساس میزان سرمایه بازار

بهترین فن توکن‌ها با توجه به سهم بازار در 2 ژوییه 2022 در لیست زیر آمده اند:

1- فن توکن LAZIO

LAZIO (فن توکن باشگاه SS Fan Lazio) بیشترین ارزش بازار را در بین سایر فن توکن‌ها دارد. اس اس لاتزیو یک باشگاه ورزشی حرفه‌ای ایتالیایی است که 2 عنوان قهرمانی سری A، 7 عنوان کاپ ایتالیا، 3 عنوان سوپرکاپ ایتالیا و 1 جام برندگان جام یوفا و سوپر جام یوفا را به دست آورده است.

2- فن توکن SANTOS

توکن طرفداری سانتوس اف سی (SANTOS) مقام دوم بهترین توکن هواداری از نظر ارزش بازار را در اختیار دارد. توکن هواداری SANTOS یکی از نمادهای هوادار باشگاه سانتوس در بایننس لانچپول است.

از مزایای santos می‌توان به فرصت‌هایی برای مشارکت در تمام فعالیت‌های تیمی و حق ابراز عقیده یا رأی دادن در مورد موضوعات مرتبط با تیم اشاره کرد.

3- فن توکن PORTO

توکن PORTO  در ۶ نوامبر ۲۰۲۱ در شبکه بایننس راه اندازی شد. در سال 1983، باشگاه پورتو (PORTO) به‌عنوان یک باشگاه فوتبال در لیگ برتر پرتغال تأسیس شد. این تیم به عنوان دومین تیم ثروتمند فوتبال پرتغال با هواداران سرسخت شناخته می‌شود.

4- فن توکن پاری سن ژرمن (PSG)

توکنPSG یک توکن هواداری باشگاه فوتبال مشهور جهان، پاری سن ژرمن است. از مزایای این توکن میتوان به استفاده از نظر طرفداران برای تصمیم‌گیری درباره اهداف و مهارت‌های تیم در طول فصل و همچنین تجربیات VIP و دریافت کالاهای رسمی، اشاره کرد. دارندگان $PSG همچنین می‌توانند به طرح جلد نسخه محدود FIFA-22 PSG و طرح جدید ورزشگاه پارک دو پرنس رأی دهند.

دریافت تماس‌های ویدیویی از بازیکنان تیم اصلی یکی دیگر از ویژگی‌های این فن توکن است.

5- فن توکن بارسلونا (BAR)

رمزارز هواداری باشگاه بارسلونا (FC Barcelona Fan Token) که با نماد $BAR شناخته می‌شود.توکن هواداری BAR در ژوئن 2020 منتشر شد و هدف آن متحد کردن هواداران باشگاه از سراسر جهان از طریق نمادسازی تعامل آن‌ها با بازیکنان باشگاه است.

با توکن طرفداری BAR، طرفداران می‌توانند در نظرسنجی‌های مربوط به فعالیت‌های باشگاه بارسلونا شرکت کنند و همچنین از جوایز منحصربه‌فردی مانند بلیت‌های مسابقه، یا حضور در جلسات تیم بهره‌مند شوند.

6- فن توکن منچستر سیتی (CITY)

توکن طرفداری تیم منچستر سیتی که با نماد (CITY) شناخته می‌شود. نشانه هوادار تیم فوتبال محبوب منچستر سیتی است که در مارس 2021 راه اندازی شد. منچسترسیتی با چهار قهرمانی در لیگ برتر و ده مقام برتر در ده سال گذشته به‌عنوان یک تیم ستاره جهان شناخته می‌شود. این تیم توسط پپ گواردیولا، پردرآمدترین مربی فوتبال جهان در سال 2022 مدیریت می‌شود.

قیمت توکن CITY زمانی که شایعه شد کریستیانو رونالدو به تیم ملحق خواهد شد، جهش کرد اما پس از پایان قرارداد سقوط کرد.با داشتن این فن توکن می‌توانید از تخفیف‌های کالاهای تیم بهره‌مند شده و در نظرسنجی‌های اختصاصی که در طول فصل برگزار می‌شود، مشارکت کنید.

 

آینده سرمایه‌گذاری در فن توکن‌ها، چگونه است؟


سازمان‌های ورزشی همیشه، به دنبال درآمدهای جدید هستند و از طرف دیگر اکثر علاقه‌مندان به ورزش در تصمیماتی که توسط تیم های محبوبشان گرفته می‌شود دخالت ندارند. ظهور این توکن‌ها هر دو طرف را به اهداف خود می‌رساند. از آنجایی که قیمت توکن‌ها با احساسات و هیجانات طرفداران تغییر می‌کند هواداران فوتبال، فن توکن‌ها را به‌جای سرمایه‌گذاری بلندمدت، معیاری برای نشان دادن وفاداری به تیم خود می‌دانند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات