تتر چیست؟

تتر با نماد (USDT) نوعی ارز دیجیتال است که به طور فعال برای پایدار و ثابت نگه داشتن ارزش خود از طریق مکانیسم های بازار کار می کند. هدف تتر ارائه یک ارز با ارزش ثابت دلاری ایالات متحده آمریکا است. در واقع USDT در برابر دلار آمریکا با نسبت 1:1 پیوند خورده است. “هر تتر معادل یک دلار”
این ارز یک استیبل کوین یا ارز دیجیتال پایدار است. استیبل کوین‌ها برای کاهش نوسانات بازار کریپتوکارنسی به وجود آمدند و ارزش آنها با یکی دارایی ثابت مثل طلا و جواهرات یا دلار و یورو برابر است. در نتیجه USDT توسط یک ارز فیات مانند USD، CAD، AUD یا حتی ین (JPY) پشتیبانی می شود. می‌توان گفت هدف اصلی ایجاد تتر پر کردن شکاف بین ارزهای فیات و دارایی‌های بلاک چین است و در عین حال شفافیت، ثبات و کارمزدهای پایین را برای کاربران خود فراهم کند.
کاربرد تتر را میتوان در سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در برابر نوسانات این بازار سرمایه‌گذاری‌های ارزهای دیجیتال خود محافظت کنند و در عین حال ارزش خود را در بازار کریپتو حفظ کنند و آماده استفاده بدون دردسر هستند، نامید.
توکن‌های USDT بر روی چندین بلاک چین از جمله Ethereum، Tron، EOS، Bitcoin Cash، Algorand، Omni، Liquid Network و Solana قرار دارد.

توکنومتری

  • تتر با نماد USDT
  • در حال حاضر سومین رتبه در بازار ارز های دیجیتال را دارد.
  • ارزش بازار: 68,104,852,493 دلار (USD)
  • عرضه در گردش: 68,064,632,221.56 تتر(USDT)

این عرضه ممکن است با توجه به تقاضا و نقدینگی فعلی بازار افزایش یا کاهش یابد.

تاریخچه

در ابتدا تتر در 6 اکتبر 2014 با نام (Realcoin) توسط براک پیرس، ریو کالینز و کریگ سلرز (عضو بنیاد Omni) بر روی پروتکل Omni راه اندازی شد.این راه اندازی روی این پلتفرم کاربران را قادر می‌سازد تا دارایی‌ها و ارزهای مبتنی بر قراردادهای هوشمند را در بلاک چین بیت کوین ایجاد و تجارت کنند. در 20 نوامبر 2014، ریو کالینز، مدیرعامل Tether اعلام کرد که نام توکن آنها از Realcoin، به تتر (USDT) تغییر خواهد کرد.

تاریخچه جنجالی این ارز با عرضه آن به بازار آغاز می شود. در ژانویه 2015، Bitfinex اجازه داد USDT را برای اولین بار در پلتفرم مبادلات خود معامله کند. حجم تتر به سرعت در شبکه بلاک چین افزایش یافت و تراکنش‌های دلار آمریکا از طریق بانک‌های تایوانی انجام می‌شد و این امر تا سال 2017 ادامه یافت.

در 18 آوریل 2017، نقل و انتقالات بین المللی تتر توسط بانک های ایالات متحده به علت عدم شفافیت مسدود شد. بسیاری از کاربران کنجکاو بودند که آیا ذخایر ارز تتر واقعا وجود دارد یا اینکه کل استیبل کوین از بین می رود؟ این گمانه زنی ها در سال 2017 زمانی که برداشت ها به طور موقت به حالت تعلیق درآمدند شدت بیشتری گرفت. در نتیجه همین اخبار باعث نوسانات شدید برای دارندگان USDT شد.

چه چیزی تتر را منحصر به فرد می‌کند؟

  • استیبل کوین بودن تتر

استیبل کوین‌های زیادی در بازار ارز دیجیتال وجود دارند اما تعداد کمی از آنها به دلار آمریکا متصل هستند. و در حال حاضر ارز تتر بزرگترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار است.  ارز دیجیتال Tether ارزش بازار بیشتری نسبت به هر استیبل کوین دیگری دارد. مهمتر از آن، حجم معاملات روزانه بسیار بالاتری دارد. در واقع، تتر به طور معمول بالاترین حجم معاملات 24 ساعته را در بین تمام ارزهای دیجیتال دارد، بنابراین نقش بزرگی در اکوسیستم توکن دیجیتال ایفا می کند. مزیتی که استیبل کوین ها نسبت به دیگر انواع ارزهای دیجیتال دارند این است که در شرایط عادی، محدوده قیمت قابل پیش بینی را حفظ می کنند. آنها بی ثبات نیستند، بنابراین متفاوت‌تر از ارزهای دیجیتالی مثل اتریوم و بیت کوین که مردم به عنوان سرمایه گذاری میخرند، استفاده می شوند.

  • ارسال پول دیجیتالی به اشخاص در هر نقطه از جهان
  • انتقال آسان پول به صرافی ها و کیف پول ها به صورت دلاری
  • وام دادن به توکن های خود برای به دست آوردن نرخ های بهره بالا (برخی از پلتفرم های وام دهی بیش از 10 درصد پرداخت می کنند)

محبوبیت Tetherو حجم معاملات بالا، استفاده از آن را نسبت به سایر استیبل کوین ها آسان تر می کند. برای مثال، اگر می‌خواهید Tether را بخرید، بفروشید یا معامله کنید، در اکثر برنامه‌های رمزنگاری برتر موجود است.

انواع تتر

همانطور که گفته شد ارز تتر برای اولین بار در بلاکچین بیت کوین مورد پشتیبانی قرار گرفت.اما شبکه های دیگری از جمله امنی ، اتریوم، ایاس، سولانا، ترون، بایننس اسمارت چین، پالیگان، فانتوم، هارمونی، تتا وجود دارند که از این ارزدیجیتال نیز پشتیبانی می‌کنند. ما در این مقاله به مهم ترین شبکه‌های پشتیبانی از این ارز دیجیتال می‌پردازیم.

تتر اُمنی (Omni USDT)

نسخه اول ارائه شده تتر که بر روی بلاکچین بیت کوین است. از ویژگی های این شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارمزد بالا (35 دلار)
  • شلوغ بودن شبکه
  • کند بودن تراکنش‌ها (چندین ساعت)
  • آدرس کیف پول تتر اُمنی با عبارت bc1 یا اعداد 1 تا 3 شروع می‌شود.

تتر اتریوم (USDT ERC20)

به علت مشکلات زیادی که در شبکه تتر اُمنی وجود داشت توسعه دهندگان به فکر استفاده از بلاکچین معروف اتریوم افتادند. به توکن هایی که بر روی شبکه اتریوم یا ERC20 ساخته می‌شوند تتر اتریوم گفته می‌شود. از ویژگی های این شبکه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت تراکنش بالا
  • کارمزد پایین تر از شبکه اُمنی
  • آدرس کیف پول تتر اتریوم با عبارت OX آغاز می‌شود.

تتر ترون (USDT TRC20)

توسعه دهندگان به علت شلوغی و کارمزد بالا شبکه اتریوم، به سراغ بلاکچین ترون رفتند. به خاطر همین تتر های موجود در بلاکچین ترون را تتر ترون یا USDT TRC20 می‌نامند. از ویژگی‌های این شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کارمزد کمتر از ارتیوم
  • سرعت بیشتر از اتریوم
  • آدرس کیف پول تتر ترون با حرف T شروع می‌شود.

تتر سولانا

از ویژگی های این بلاکچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت تراکنش بسیار بالا
  • کارمزد بسیار پایین
کارمزد سرعت تراکنش بلاکچین انواع تتر
کارمزد بالا ( 35 دلار) کند (بین چند ساعت)

بیت کوین

OMNi
متوسط (30 دلار) بین چند ساعت تا چند دقیقه اتریوم ERC20
پایین (2 دلار) بین چند دقیقه چند ثانیه ترون TRC20
خیلی پایین ( 1 دلار) کسری از ثانیه سولانا SPL

تتر چگونه کار می‌کند؟

همانطور که قبلاگفته شد، توکن‌های Tether بر روی چندین بلاکچین ایجاد می‌شوند که پروتکل‌ها لایه های بومی مربوطه به خود را دارند که صدور و بازخرید سکه‌های USDT را آسان می‌کنند. Tether ادعا می کند که هر USDT صد درصد توسط ذخایر آنها پشتیبانی می شود، که شامل ارز معمولی فیات (دلار آمریکا)، معادل های نقدی آن، سایر دارایی ها و مطالبات از وام های تتر به اشخاص ثالث است.

از آنجایی که سکه‌های USDT در شبکه‌های مختلف تقسیم می‌شوند، کاربران باید قبل از پردازش هر گونه انتقال USDT، آدرس مقصد را به دقت بررسی کنند و مطمئن شوند که با بلاک چین صحیح تعامل دارند. به عنوان مثال، USDT تقسیم شده در اتریوم بر اساس استاندارد توکن ERC-20 است، در حالی که آنهایی که در Tron با استاندارد توکن TRC-20 ایجاد می شوند. می‌توان گفت تتر از الگوریتم اثبات ذخیره یا Proof Of Reserves استفاده می‌کند.الگوریتم اثبات ذخیره یک حسابرسی یا روش اعتماد سازی است که شخص ثالث در هر زمانی که بخواهد می‌تواند موجودی دارایی های که از تتر پشتیبانی می‌کند تایید و مشاهده کند.

سکه های USDT نیز اغلب سوزانده می شوند تا تعداد توکن های موجود در یک بلاک چین خاص کاهش یابد. چنین سکه‌های USDT برجسته زمانی به وجود می‌آیند که مشتریان توکن‌های خود را برای فیات دلار بازخرید کنند. آنها حتی می توانند به طور موقت توسط خزانه داری تتر نگهداری شوند، از عرضه در گردش حذف شوند و بعداً در پاسخ به تقاضای جدید بازار دوباره منتشر شوند.

علت تفاوت قیمت دلار و تتر

  • ماهیت دلار و ارز تتر

همانطور که می‌دانید ماهیت دلار ارزفیات است که پشتوانه مالی ندارد. اما  ارز تتر یک استیبل کوین است که با پشتوانه یک یا چند ارز و کالا عرضه شده است.

  • دلار کاغذی ارزش بیشتری نسبت به ارز تتر دارد. اما گاهی تتر نیز برآن پیشی میگیرد. اما به طور کل تتر حول محور یک دلار نوسان دارد و این به معنی این است که پشتوانه تتر به علت تراکنش و کارمزد از ارزش یک دلار کمتر است.
  • راحتی معامله (می‌توان تفاوت قیمت دلار و ارز تتر را سهولت و دسترسی آسانتر به ارزهای دیجیتال اشاره کرد.)
  • از دیگر تفاوت ها در قیمت دلار و تتر در ایران را نیز به نوسانات ارزش ریال و کارمزد تتر در صرافی های مختلف می‌توان اشاره کرد.

آیا Tether سرمایه گذاری خوبی است؟

Tether دقیقاً یک سرمایه گذاری نیست؛ زیرا برای حفظ قیمت 1 دلار طراحی شده است. ارزش تتر مانند سایر ارزهای دیجیتال و سهام ارزهای دیجیتال افزایش نخواهد یافت. همانطور که قبلا ذکر شد، می توانید از Tether برای ایجاد درآمد غیرفعال استفاده کنید. پلتفرم‌های وام دهی زیادی وجود دارد که نرخ بهره رقابتی را برای Tether به شما می‌پردازند. این یکی از راه‌های کسب سود بیشتر از یک حساب پس‌انداز معمولی است.

نحوه خرید ارز دیجیتال USDT

برای خرید Tether، در یک صرافی ارز دیجیتال که آن را ارائه می‌کند، ثبت نام و احراز هویت کنید. پس از ثبت نام، پول را به حساب خود واریز کنید. در اکثر صرافی‌ها، ارزان‌ترین راه برای واریز پول و خرید ارز دیجیتال از طریق انتقال حساب بانکی است. از آنجا می توانید خرید خود را انجام دهید. وقتی مردم به استیبل کوین فکر می کنند، تتر یکی از اولین نام هایی است که به ذهن می رسد. علیرغم مشکلاتی که دارد، انتخاب بسیار محبوبی است که برای وام دادن و تجارت کریپتو استفاده می شود.

برای اطلاعات بیشتر از آسان ترین روش های احراز هویت در صرافی‌های ایرانی مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

تتر چگونه ایمن است؟

در حال حاضر، توکن USDT را می توان در چندین شبکه ارز دیجیتال صادر کرد:

  • بیت کوین
  • اتریوم
  • سولانا
  • ترون

از آنجایی که قراردادها و توکن‌های هوشمند در این شبکه‌های بلاک چین میزبانی می‌شوند، امنیت پایه نیز توسط گره‌ها و استخراج‌کنندگانی که این شبکه‌ها را با استفاده از Proof-of-Work یا Proof-of-Stake امن نگه می‌دارند، کنترل می‌شود. این پلتفرم‌ها بررسی های منظم را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کنند که کد به‌روز، ایمن و مطابق با چارچوب فعلی است و تتر همچنین تضمین می‌کند که USDT با هر شبکه مطابقت دارد.

بهترین کیف پول های تتر

کیف پول سخت افزاری یا کیف پول سرد امن ترین گزینه را با ذخیره سازی و پشتیبان گیری آفلاین فراهم می کند. هر دو کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger) و کیف پول ترزور (Trezor) راه حل های ذخیره سازی USDT را ارائه می دهند. همچنین می‌توانید از کیف پول‌های بلاکچین هایی که از USDT نیز پشتیبانی می‌کنند مانند اتریوم، ترون، سولانا…….

جمع بندی

تتر یکی از محبوب ترین استیبل کوین های موجود در بازار است. علیرغم هر گونه بحث و جدل، USDT به عنوان پناهگاهی امن برای کاربران در بازاری بسیار پرنوسانی مثل ارزدیجیتال عمل می کند و همچنان توسط میلیون ها کاربر که خواهان تامین مالی خود هستند مورد استفاده قرار میگیرند.

سوالات متداول

آیا USDT رقیب بیت کوین است؟

خیر، برای کمک به کاربران در نقدینگی خود در شبکه بیت کوین طراحی شده است و به عنوان یک پوشش سوداگرانه عمل می کند.

نحوه خریدUSDT

خرید USDT از تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال امکان پذیر است.

ادمین ارزهشت

Recent Posts

دیفای چیست؟ آشنایی کامل با Defi و امور مالی غیرمتمرکز

دیفای یا defi برگرفته از واژه Decentralized Finance است این واژه مفهوم امور مالی غیرمتمرکز…

8 ساعت قبل

استیک نات کوین چیست؟ آموزش استیکینگ نات کوین (Stake NOT)

بعد از مدت‌ها انتظار کاربران نات کوین، امکان اتصال نات کوین به کیف پول تلگرام…

1 روز قبل

ارز دیجیتال بدجر دائو (BadgerDAO) چیست؟

بدجر دائو (BadgerDAO) یک سازمان مستقل (خودگردان) است که کمک می‌کند تا ارز دیجیتال بیت…

2 روز قبل

کیف پول کلور (Klever Wallet) چیست؟ آموزش صفر تا 100 استفاده از آن

کیف پول کلور (Klever wallet) محلی برای ذخیره‌سازی امن و نگهداری از ارزهای دیجیتال است.…

3 روز قبل

کیف پول تلگرام چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

کیف پول تلگرام کیف پولی مبتنی بر سرویس بلاکچین تون است و به کاربران این…

5 روز قبل

لیست شدن نات کوین در بایننس به زودی انجام می‌شود

خبر لیست شدن نات کوین در بایننس توسط این صرافی منتشر شد. طبق گزارش صرافی…

6 روز قبل