بازیابی کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال

بازیابی کلید خصوصی گمشده برای دسترسی مجدد به کیف پول ارز دیجیتال

دسته بندی : کیف پول ارز دیجیتال 12 بهمن 1402

آیا امکان بازیابی کلید خصوصی گمشده برای دسترسی مجدد به کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد؟ | نگهداری از ارزهای دیجیتال امری بسیار مهم است، چرا که ما بخشی از سرمایه خود را به این شیوه سرمایه‌گذاری اختصاص داده ایم. لذا ایمن نگه داشتن آن‌ها برای همه سرمایه گذاران مهم است. از طرفی با توجه به رشد این صنعت پیچیدگی‌هایی به وجود آمده که ما را ملزم می‌کند موارد ایمنی را بیشتر از قبل رعایت کنیم. زیرا این صنعت کاملا وابسته به فضای اینترنت است و هر لحظه امکان دارد در خطر حمله هکرها قرار بگیرد. بنابراین مهم‌ترین بخش حفاظت از کیف پول ارز دیجیتال است.

در این راستا همانطور که می‌دانید هر کیف پول یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی دارد. محافظت از کلید خصوصی کیف پول از مهم‌ترین اقداماتی است که همه ما باید آن را رعایت کنیم. زیرا هر شخصی به این کلید دسترسی داشته باشد، توانایی استفاده از تمام اطلاعات و دارایی‌های ما در یک کیف پول را دارد.

علاوه بر این لازم است که اقدام به پشیبان گیری از کلید خصوصی را نیز مد نظر داشته باشیم، تا در صورت گم شدن و از دست دادن کیف پول امکان بازگردانی آن وجود داشته باشد. اما سوالی که امکان دارد برای برخی از کاربران به وجود آید این است که آیا امکان بازیابی کلید خصوصی کیف پول وجود دارد؟ یا اینکه در صورت گم شدن کلید خصوصی کیف پول امکان بازیابی دارایی‌ها وجود دارد یا خیر؟!

در این مطلب از وبلاگ ارز هشت، می‌خواهیم تا همه نکات مهم در رابطه با نحوه بازیابی کیف پول دیجیتال را بررسی کنیم و به سوالات شما در این زمینه پاسخ کاملی دهیم. با ما در این بررسی همراه بمانید.

کلید خصوصی چیست؟

کلیدهای خصوصی کیف پول، رشته‌های اطلاعاتی هستند که به عنوان اثبات مالکیت برای کیف پول‌های ارز دیجیتال مانند بیت‌کوین استفاده می‌شوند. این کلیدها به صورت یک رشته عددی یا حروفی طولانی نمایش داده می‌شوند و به تنهایی توانایی دسترسی و کنترل بر تراکنش‌های مرتبط با آدرس مربوطه را دارند.به عبارت دیگر، اگر کسی دسترسی به کلیدهای خصوصی یک کیف پول را داشته باشد، می‌تواند تراکنش‌هایی را از آن کیف پول انجام دهد و کنترل کامل بر موجودی مرتبط با آن را نیز داشته باشد. بنابراین، حفظ امنیت کلیدهای خصوصی امری حیاتی در استفاده از ولت های ارز دیجیتال است.

کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال

چرا باید کلید خصوصی کیف پول خود را ایمن نگه داریم؟

حفظ امنیت کلیدهای خصوصی کیف پول یک نکته بسیار حیاتی و اساسی در جهان رمزارزهاست. این کلیدها به عنوان واحد اصلی اثبات مالکیت برای ارزهای دیجیتال نظیر بیت‌کوین عمل می‌کنند. در واقع، کلیدهای خصوصی به شکل یک رشته اطلاعاتی طولانی از اعداد و حروف تشکیل شده‌اند که به تنهایی توانایی دسترسی و کنترل بر تراکنش‌ها و موجودی مرتبط با کیف پول را فراهم می‌کنند.

اگر کسی به کلیدهای خصوصی یک فرد دسترسی پیدا کند، او قادر به انجام تراکنش‌ها و کنترل کامل بر دارایی های متعلق به آن کیف پول می‌شود. به همین دلیل این امر مشکلات جدی امنیتی ایجاد می‌کند و می‌تواند منجر به از دست دادن تمام دارایی شود.

برخی از خطرات از دست دادن کلید خصوصی کیف پول دارد عبارت است از: کنترل کامل فرد ثالث بر ارزها و تراکنش‌های شما، دسترسی غیرمجاز به کیف پول،سوء استفاده از اطلاعات شخصی و مالی. به همین دلیل حفاظت از کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال امری بسیار مهم است که هر سرمایه گذاری باید نسبت به آن آگاه باشد.

بازیابی کیف پول

اگر کلید خصوصی کیف پول مان را گم کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

در دنیای دیجیتال، از دست دادن کلید خصوصی می‌تواند ریسک‌های زیادی را به همراه داشته باشد و مهمترین ریسک ممکن این است که باعث ضرر مالی جبران‌ناپذیر شود. هکرها می‌توانند با جعل هویت کاربر به صورت غیرقانونی به دارایی دسترسی پیدا کرده و کلاهبرداری انجام دهند. استفاده از روش‌های پشتیبان‌گیری ایمن اهمیت زیادی دارد تا نیازی به بازیابی کلید کیف پول ارز دیجیتال در آینده نباشد.

در سال ۲۰۱۳ هاولز، یک متخصص فناوری اطلاعات بریتانیایی، هارد دیسکی که بیت‌کوین‌های او در آن بود را ناخواسته دور انداخت. اکنون بیت‌کوین‌های او میلیون‌ها دلار ارزش دارد، اما آنها قابل دسترسی نیستند. مشابه این اتفاق، برای استفان توماس افتاد که دارای تعداد زیادی بیت کوین است، اما وجوه آن قفل شده زیرا رمزعبور خود را فراموش کرده است.

شرکت بازیابی رمزنگاری Unciphered در نامه‌ای سرگشاده، پیشنهاد باز کردن هارد دیسکی که حاوی ۷۰۰۲ بیت‌کوین است را به استفان توماس داد، اما او به این پیشنهاد پاسخ نداده است. بنابراین باید بدانید از دست دادن و یا گم کردن کلید خصوصی در واقع برابر است با از دست دادن دارایی ها.

بازیابی کلید خصوصی کیف پول

چگونه کلید خصوصی کیف پول را پیدا کنیم؟

برای یافتن کلید خصوصی خود، باید به کیف پول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری که از آن استفاده می‌کنید، دسترسی داشته باشید. در اکثر موارد، می‌توانید کلید خصوصی را از تنظیمات کیف پول یا با کلیک بر روی گزینه “Export private key” (صدور کلید خصوصی) به دست آورید. با این حال، برخی از کیف پول‌های غیرحضانتی مانند متامسک و لجر به دلیل مسائل امنیتی، امکان خروجی گرفتن از کلیدهای خصوصی را برای کاربران فراهم نمی‌کنند.

در صورت استفاده از کیف پول‌هایی مثل بایننس یا کوین بیس، ممکن است دسترسی به کلید خصوصی شما وجود داشته باشد، اما به دلایل امنیتی، این اطلاعات معمولا با شما به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

ساخت کیف پول ارز دیجیتال

نحوه بازیابی کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال

بازیابی کلید خصوصی گمشده امری حساس و پیچیده است به ویژه اگر در کیف پول‌، رمزارزی مثل بیتکوین یا اتریوم اتفاق باشد. در ادامه مهم ترین مراحل را برای بازیابی کیف پول عنوان می‌کنیم:

جستجو و پشتیبان گیری:

ابتدا برای بازیابی کلید خصوصی گمشده، در تمامی مکان‌های ممکن جستجو کنید تا اطمینان پیدا کنید که کلید خصوصی واقعا گم شده است. اگر از قبلاز کلید خصوصی یک نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید، می‌توانید از این پشتیبان برای بازیابی کلید استفاده کنید.

استفاده از Seed Phrase:

بعضی از کیف پول‌ها از Seed Phrase (عبارت امنیتی) برای بازیابی استفاده می‌کنند. اگر این عبارت را دارید، می‌توانید بازیابی کلید خصوصی خود را انجام دهید.

تماس با پشتیبانی:

در صورتی که مراحل قبلی به نتیجه نرسید، بهتر است با تیم پشتیبانی کیف پول یا سرویس مرتبط تماس بگیرید. این تیم ممکن است شما را راهنمایی کند تا بتوانید اقدام به بازیابی کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال خود کنید.

استفاده از اطلاعات احراز هویت:

برخی از سرویس‌ها از اطلاعات احراز هویت برای تایید هویت شما استفاده می‌کنند. اگر از کیف پولی استفاده می‌کنید که این ویژگی را دارد، می‌توانید به راحتی با انجام یک احراز هویت که با تیم پشتیبانی ولت انجام می‌شود، کلید خصوصی را بازیابی کنید.

روش بازیابی کلید خصوصی ولت

برای پشتیبان گیری از کلید خصوصی چه روش هایی وجود دارد؟

پشتیبان‌گیری از کلید خصوصی یک مرحله اساسی در ایمن نگه داشتن دارایی‌های دیجیتالی است. در ادامه، روش‌های مختلف برای پشتیبان‌گیری از کلید خصوصی آورده شده است:

نوشتن کلید خصوصی:

یکی از روش‌های ساده برای پشتیبان‌گیری از کلید خصوصی، نوشتن آن روی کاغذ است. باید کلید خصوصی را به دقت یادداشت کنید و در یک محل امن نگه دارید. این روش ممکن است برای افرادی که مایل به استفاده از فناوری‌های پیشرفته نیستند مناسب باشد.

استفاده از عبارات بازیابی:

بسیاری از کیف پول‌ها از عبارات بازیابی یا عبارت امنیتی برای ایجاد کلیدها استفاده می‌کنند. این Seed Phrase ۱۲ یا ۲۴ کلمه است که باید با دقت نگهداری شود. اگر این عبارت را داشته باشید، می‌توانید کلید خصوصی خود را بازیابی کنید.

استفاده از فایل پشتیبان:

بسیاری از کیف پول‌های رمزارزی به کاربران این امکان را می‌دهند که یک فایل پشتیبان از کلیدهای خصوصی خود ایجاد کنند. این فایل معمولا با یک رمز عبور امانت گرفته می‌شود و باید در مکانی امن نگهداری شود.

اهمیت انتخاب یک روش امانت‌دار پشتیبان‌گیری و دقت در نگهداری اطلاعات امری حیاتی برای حفاظت از دارایی‌های دیجیتالی است.

چگونه با Seed Phrase، بازیابی کلید خصوصی را انجام دهیم؟

بازگرداندن کیف پول با استفاده از عبارت بازیابی یک فرآیند مهم و پیچیده است. در ادامه چند مرحله مهم برای بازیابی کیف پول با استفاده از عبارت بازیابی ذکر شده است:

یادآوری عبارت بازیابی: ابتدا باید عبارت بازیابی (Seed Phrase) که هنگام ایجاد کیف پول به شما داده شده است را یادآوری کنید. این عبارت معمولا ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای است و به صورت دقیق نگهداری می‌شود.

نصب یا بازگرداندن نرم‌افزار کیف پول: نرم‌افزار کیف پول مورد استفاده خود را نصب کنید یا در صورتی که قبلا نصب کرده‌اید، به آن وارد شوید. سپس گزینه «بازگردانی کیف پول» یا مشابه آن را انتخاب کنید.

وارد کردن عبارت بازیابی: در مرحله بازگرداندن، عبارت بازیابی را به دقت وارد کنید. این کلمات باید به ترتیب صحیح و بدون هیچ اشتباهی وارد شوند.

تنظیم پین یا رمز عبور جدید: پس از وارد کردن عبارت بازیابی، ممکن است بخواهید یک پین یا رمز عبور جدید برای کیف پول خود تعیین کنید. این اقدام به افزایش امنیت حساب شما کمک می‌کند.

تایید اطلاعات: اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات وارد شده صحیح است و در مرحله ایجاد کیف پول اصلی تان استفاده شده است.

 دسترسی مجدد به کیف پول: پس از انجام مراحل فوق، شما به کیف پول خود دسترسی خواهید داشت و می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را مدیریت کرده و تراکنش‌ها را انجام دهید.

توجه داشته باشید که اگر عبارت بازیابی خود را از دست داده باشید و هیچ نسخه پشتیبانی نداشته باشید، بازیابی حساب کاربری ممکن نخواهد بود و ممکن است ارزهای شما به صورت دائمی از دست بروند.

روش بازگرداندن کیف پول با کلید خصوصی

انتخاب گزینه «بازگرداندن کیف پول» یا مشابه آن: در نرم‌افزار یا پلتفرم انتخاب شده، وارد گزینه «بازگرداندن»، «بازیابی» یا مشابه آن شوید. این گزینه معمولا در بخشی از نرم‌افزار قرار دارد که به مدیریت کلیدها یا امنیت مربوط به حساب کاربری می‌پردازد.

وارد کردن کلید خصوصی: در مرحله بازگرداندن، شما باید کلید خصوصی خود را وارد کنید. این کلید معمولا یک رشته طولانی از حروف و اعداد است که به عنوان اثبات مالکیت حساب شما عمل می‌کند.

تأیید و احراز هویت: بعضی از نرم‌افزارها ممکن است از شما بخواهند احراز هویت انجام دهید. این احراز هویت ممکن است شامل وارد کردن رمز عبور یا اطلاعات دیگر باشد تا اطمینان حاصل شود که شما صاحب حساب هستید.

دریافت دسترسی به کیف پول: پس از انجام مراحل فوق، شما به کیف پول خود دسترسی خواهید داشت. در این مرحله، ممکن است بتوانید تراکنش‌ها را انجام دهید و موجودی خود را مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که اطلاعات مرتبط با کلید خصوصی حساس و مهم هستند و باید با دقت وارد شوند. همچنین، مراقب باشید که از نرم‌افزارها و پلتفرم‌های معتبر و امن برای بازگرداندن کیف پول استفاده کنید تا از امنیت حساب خود اطمینان حاصل کنید. همچنین به یاد داشته باشید که بازیابی کیف پول به کمک کلید خصوصی و ولت نیازمند این است که شما به یک سری از اطلاعات دسترسی داشته باشید و در غیر این صورت بازیابی امکان پذیر نخواهد بود.

نحوه بازیابی کلید خصوصی

آیا با بازیابی کیف پول، تغییری در کلید خصوصی ایجاد می‌شود؟

بله، معمولا زمانی که کیف پول با استفاده از عبارت بازیابی یا کلید خصوصی بازیابی می‌شود، تغییراتی در کلید خصوصی ایجاد می‌شود. این تغییرات به عنوان یک اقدام امنیتی مهم اجرا می‌شود تا اطمینان حاصل شود که کلید خصوصی جدید و بیشتر امن به کاربر اختصاص یابد.

در واقع، هنگامی که یک کیف پول بازیابی می‌شود، الگوریتم‌های امنیتی مرتبط با ایجاد کلیدها ممکن است مجددا فراخوانی شده و یک کلید خصوصی جدید تولید شود. این کلید جدید به جای کلید قبلی استفاده می‌شود و هر تراکنش جدید با این کلید امضا می‌شود.

این اقدام مهم است چرا که در صورتی که کلید خصوصی هرگز تغییر نکند، در صورت دسترسی غیرمجاز به کلید، تمام تراکنش‌ها و اموال کاربر در معرض خطر قرار می‌گیرند. با ایجاد کلید جدید، امنیت حساب کاربری افزایش می‌یابد و احتمال تاثیرات ناخواسته یا حملات کاهش می‌یابد.

آیا امکان حدس کلید خصوصی وجود دارد؟

امکان حدس کلید خصوصی بسیار کم است، به شرطی که کلید خصوصی به درستی تولید و محافظت شده باشد. کلید خصوصی‌ها از الگوریتم‌های رمزنگاری پیچیده بهره می‌برند که امکان حدس زدن توسط حملات برخط (online attacks) یا حتی حملات غیربرخط (offline attacks) را کاهش دهند.

به طور کلی از الگوریتم‌های رمزنگاری متداولی مانند ECC (Elliptic Curve Cryptography) یا RSA (Rivest-Shamir-Adleman) برای تولید کلیدهای خصوصی استفاده می‌شود. این الگوریتم‌ها باعث ایجاد کلیدهای بسیار پیچیده و بلند می‌شوند که امکان تلاش برای حدس زدن آنها در مدت زمان معقول را کاهش می‌دهد.

به همین دلیل استفاده از عبارت بازیابی (Seed Phrase) نیز متداول است. عبارت بازیابی که یک دنباله کلمات است، کلیدهای خصوصی را از یک کلمه ساده به یک دنباله پیچیده تبدیل می‌کند. با این روش، حتی اگر یکی از کلمات عبارت بازیابی توسط حملات نیرومندی متوجه شود، بسیار دشوار است که کلید خصوصی را بازیابی کند.

هرچند که این الگوریتم‌ها و روش‌ها معمولا بسیار امن هستند، اما توجه به امنیت فیزیکی دستگاه شما، عدم به اشتراک گذاری کلیدهای خصوصی و استفاده از کیف پول‌ها و پلتفرم‌های امن می‌تواند به افزایش امنیت کمک کند.

حدس کلید خصوصی

آموزش یافتن کلیدهای خصوصی (private key) از روی عبارات بازیابی (seed phrase)

امکان یافتن کلیدهای خصوصی از روی عبارات بازیابی وجود ندارد. عبارات بازیابی یا Seed Phrase، به عنوان یک روش استاندارد برای بازیابی و ایجاد کلیدهای خصوصی در کیف‌پول‌های ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. این عبارات معمولاً شامل ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ی انگلیسی است که به ترتیب خاصی قرار گرفته‌اند.

عبارات بازیابی به صورت متنی طولانی و پیچیده از الگوریتم‌های رمزنگاری قوی بهره می‌برند. این عبارات تنها به کمک یک کیف پول امکان بازیابی کلیدهای خصوصی متناظر با آن کیف پول را فراهم می‌کنند.

اشتباهات رایجی که به هنگام بازیابی کلیدخصوصی کیف پول باید از آن دوری کنید

هنگام بازیابی کیف پول رمزارزی، از اشتباهات رایج زیر باید پرهیز کرد تا امنیت حساب شما حفظ شود:

عدم ذخیره عبارت بازیابی:

اگر عبارت بازیابی را به دقت ذخیره نکنید یا به نسخه پشتیبانی از آن نداشته باشید، احتمالا در صورت از دست رفتن آن ها دسترسی به حساب خود را از دست خواهید داد. به همین دلیل بعد از ایجاد کیف پول و یا بازیابی مجدد عبارت های بازیابی آن ها را در یک مکان ایمن نگهداری کنید.

اشتباه در وارد کردن عبارت بازیابی:

وقتی که عبارت بازیابی را وارد می‌کنید، دقت کنید تا از اشتباه در نوشتن یا ترتیب کلمات جلوگیری کنید. هر گونه اشتباه ممکن است منجر به عدم دسترسی به کیف پول شما شود. لذا لازم است که تمام عبارت ها را به ترتیب و با املای صحیح یادداشت کنید.

استفاده از منابع ناامن:

از نرم‌افزارها و سایت‌های امین برای بازیابی استفاده کنید. استفاده از منابع ناامن ممکن است منجر به اتفاقات ناخوش آیندی شود و با انجام این کار امکان هک و در معرض خطر قرار گرفتن دارایی های شما وجود دارد.

عدم استفاده از گزینه‌های امنیتی:

برخی از کیف پول‌ها امکانات امنیتی مانند تایید دو مرحله‌ای (2FA) را فراهم می‌کنند. عدم فعال‌سازی این گزینه‌ها می‌تواند امنیت حساب شما را کاهش دهد. بنابراین از تمام امکانات امنیتی که ارائه می‌شود استفاده کنید.

افشای کلیدهای خصوصی:

هیچ وقت کلیدهای خصوصی خود را به دیگران نشان ندهید و یا آن ها را در جاهای ناامن ذخیره نکنید. این کلیدها مسئولیت امنیت حساب شما را دارند و اگر به دست دیگران برسند، ارزهای شما در خطر خواهند بود.

عدم تهیه ی نسخه پشتیبان:

همواره نسخه پشتیبان از اطلاعات خود تهیه کنید. در صورت وقوع مشکلات، این نسخه پشتیبان به بازیابی اطلاعات کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مطلب به صورت کامل به بررسی نحوه بازیابی کیف پول ارز دیجیتال پرداختیم. همانطور که با کمک این راهنما دریافتید، امکان بازیابی کیف پول و کلید خصوصی ها دردسر ساز است و به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل توصیخه ما به شما این است تا امنیت را همیشه در نظر داشته باشید و اقدامات لازم را برای از دست ندادن دارایی انجام دهید. در حال حاضر یک راه حل بسیار ساده برای بازیابی کلید خصوصی وجود ندارد. بنابراین بهتر است تا تدابیر لازم را انجام دهید تا دارایی ها و اطلاعات شما همواره در امان باشند. بهتر است که همیشه چند نسخه و بکاپ از اطلاعات کیف پول خود تهیه کنید تا در صورت گم شدن بتوانید به کیف پول تان دسترسی مجدد داشته باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات