معاملات مارجین در ارز دیجیتال

معاملات مارجین و راه های کسب سود از این روش ترید ارز دیجیتال

دسته بندی : اصطلاحات 20 بهمن 1402

مارجین، علی‌رغم اینکه روش جدیدی در بازارهای مالی نیست، با این حال ابزاری محبوب است که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از سرمایه فعلی خود، رمز ارز بیشتری برای معامله قرض بگیرند. این روش می‌تواند بسیار سودآور باشد، اما مواردی وجود دارد که معامله‌گران مارجین باید آن‌ها را در نظر بگیرند تا در این مسیر سرمایه خود را از دست ندهند. این مقاله از ارز هشت به توضیح مفهوم معاملات مارجین، نحوه عملکرد آن و ریسک‌ها و مزایای مرتبط با آن اختصاص داده شده است. بنابراین چنانچه شما هم نمی‌دانید مفهوم مارجین چیست و در بازارهای مالی همچون ارزهای دیجیتال چه کاربردی دارد، این مطلب را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

مارجین چیست؟

در بازارهای مالی، مارجین به عنوان وثیقه‌ای است که سرمایه گذار باید نزد کارگزار یا صرافی خود سپرده‌گذاری کند تا ریسک اعتباری ناشی از معاملاتش را پوشش دهد. این ریسک زمانی ایجاد می‌شود که سرمایه گذار برای خرید اوراق بهادار، فروش استقراضی آن‌ها یا ورود به قراردادهای مشتق، از کارگزار پول قرض بگیرد.

خرید با مارجین زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه گذار، بخشی از پول مورد نیاز برای خرید دارایی را به صورت قرض از کارگزار دریافت کند. مبلغ این قرض را «خرید با مارجین» می‌نامند و وثیقه آن نیز اوراق بهادار قابل وثیقه در حساب کارگزاری سرمایه گذار محسوب می‌شود.

مارجین چیست

معاملات مارجین چگونه انجام می‌شود؟

در معاملات مارجین، کاربران برای انجام معاملات بزرگتر، از صرافی پول قرض می‌گیرند. برای مثال هنگامی که یک معامله‌گر، قصد انجام معامله مارجین دارد، باید وثیقه‌ای به ارزش X درصد از کل ارزش سفارش را در کارگزاری یا صراقی قرار دهد. این وثیقه اغلب به عنوان مارجین شناخته می‌شود.

مابقی معامله کاربر با پول قرضی، یا همان اهرم، تامین می‌شود. حساب‌های معاملات مارجین و اهرم ارتباط نزدیکی با هم دارند، زیرا اهرم نسبت پول قرضی به مقدار وثیقه را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اگر معامله گر یک معامله بیت‌کوین به ارزش ۲۵۰۰۰ دلار با اهرم ۲۵:۱ باز کند، باید ۱۰۰۰ دلار از سرمایه خود را استفاده کند. معامله گر برای پول قرضی، نرخ بهره بسیار کمی پرداخت می‌کند که معمولا هنگام بسته شدن موقعیت پرداخت می‌شود.

بررسی مفهوم معاملات مارجین در ارز دیجیتال

معاملات مارجین در ارز دیجیتال به مفهوم استفاده از سرمایه اضافی یا اهرم مالی برای خرید یا فروش ارزهای دیجیتال اشاره دارد. در این نوع معاملات، معامله‌گران قادرند با استفاده از سرمایه کمتر، حجم بیشتری از ارزهای دیجیتال را معامله کنند و به سرعت از تغییرات قیمت‌ها بهره‌مند شوند. به این ترتیب، معامله‌گران می‌توانند در زمان کوتاه و با ریسک کمتر، فرصت‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال را بهره‌مند شوند و سودآوری خود را افزایش دهند.

اما با اینکه معاملات مارجین در ارز دیجیتال می‌تواند به معامله‌گران امکانات بیشتری برای کسب سود فراهم کند، اما همچنین با خود ریسک‌هایی همراه است. استفاده نادرست از اهرم مالی می‌تواند به افزایش ریسک معامله و افزایش احتمال زیان منجر شود. بنابراین، مهم است که معامله‌گران قبل از ورود به معاملات مارجین، مطالعه دقیقی در زمینه ریسک‌ها و مدیریت آن‌ها داشته باشند و استراتژی‌های مناسبی را برای انجام معاملات ارز دیجیتال با استفاده از مارجین در نظر بگیرند.

معاملات مارجین یک روش سود آور هستند یا خیر؟

معاملات مارجین، با امکان افزایش سود از طریق قرض گرفتن پول، وسوسه انگیز به نظر می‌رسد و واقعا هم همینطور است. با این حال، برای مبتدیان بهتر است تا زمانی که در معاملات بدون مارجین (حساب نقدی) به سودآوری ثابت دست نیافته‌اند، از معاملات مارجین دوری کنند. به طور کلی کسب سود از معاملات به این روش نیاز به داشتن دانش فنی کافی دارد. زیرا معاملات مارجین ریسک بیشتری به نسبت به معاملات معمولی دارند که اغلب معامله‌گران تازه‌کار از آن آگاه نیستند. در ادامه به این ریسک‌ها خواهیم پرداخت. معامله‌گران با کسب تجربه می‌توانند تصمیم آگاهانه‌ای بگیرند که آیا معاملات مارجین ابزار مناسبی برای آن‌ها است یا خیر.

همچنین در پاسخ به این سوال که آیا معاملات مارجین یک روش سود آور هستند یا خیر؟ باید بگوییم اگر دانش فنی کاملی از مارکت دارید و می‌توانید به راحتی به تحلیل بازار بپردازید قطعا استفاده از این روش می‌تواند برای شما سود آور باشد.

چرا معاملات مارجین بین کاربران محبوب است؟

به طور کلی چند دلیل برای محبوبیت معاملات مارجین وجود دارد و اصلی ترین آن هم قطعا دسترسی به سرمایه بیشتر برای سرمایه گذاری از سوی کاربران است. در ادامه دلایلی که باعث می‌شود تریدرها به معاملات مارجین روی بیاورند را بررسی می‌کنیم:

1-امکان باز کردن پوزیشن‌های بزرگتر: با استفاده از این روش، معامله گران برخلاف خرید مستقیم مثلا بیت کوین با سرمایه محدود، می‌توانند با همان سرمایه چندین برابر ارز دیجیتال خریداری کنند. این از نظر سرمایه بسیار به صرفه است، زیرا با سرمایه کمتر در معرض نوسانات بازار (اعم از مثبت و منفی) قرار می‌گیرید.

2-پتانسیل سود بالا: به دلیل امکان داشتن پوزیشن‌های بزرگتر، معامله گران در صورت موفقیت، بازدهی بسیار بالاتری (نسبت به سرمایه واقعی خود) کسب می‌کنند. به مثال جیسون و خرید بیت کوین برگردیم؛ اگر قیمت بیت کوین ۱۰ درصد افزایش یابد، سود جیسون ۲۵۰۰ دلار خواهد بود، در حالی که او تنها ۱۰۰۰ دلار از سرمایه خود را استفاده کرده است. این به معنای بازگشت سرمایه (ROI) ۲۵۰٪ است!

البته همانطور که قبلا توضیح داده شد، معاملات مارجین خطرات زیادی نیز برای سرمایه و حساب معاملاتی شما به همراه دارند و نباید بدون در نظر گرفتن این خطرات وارد این حوزه شد.

معاملات مارجین

مزایا و معایب معاملات مارجین چیست؟

معاملات مارجین دارای مزایا و معایبی است که دانستن آن ها برای هر معامله گری الزامی است، این موارد عبارت اند از:

مزایا مارجین تریدینگ:

  •  افزایش قدرت خرید: یکی از مزایای اصلی معاملات مارجین، افزایش قدرت خرید معامله‌گران است. با استفاده از اهرم مالی، معامله‌گران می‌توانند با استفاده از سرمایه کمتر، حجم بیشتری از دارایی‌ها را معامله کنند و از فرصت‌های بازار بهره‌مند شوند.
  • ایجاد فرصت‌های سودآور: معاملات مارجین امکان ایجاد فرصت‌های سودآور در بازار مالی را فراهم می‌کند. با استفاده از اهرم مالی، معامله‌گران می‌توانند به سرعت از تغییرات قیمت‌ها بهره‌مند شوند و سودآوری را افزایش دهند.

معایب مارجین تریدینگ:

 ریسک بالا: یکی از معایب اصلی معاملات مارجین، ریسک بالای آن است. استفاده از اهرم مالی باعث افزایش ریسک معامله می‌شود و در صورت عدم مدیریت درست، معامله‌گران ممکن است با زیان‌های قابل توجهی مواجه شوند.

 احتمال ضررهای بزرگ: به دلیل استفاده از اهرم مالی، احتمال ضررهای بزرگ نیز افزایش می‌یابد. در صورتی که بازار به‌طور ناگهانی در جهت معکوس حرکت کند، معامله‌گران ممکن است با زیان‌های قابل توجهی مواجه شوند که می‌تواند منجر به از دست دادن سرمایه شان شود.

در کل، معاملات مارجین دارای مزایا و معایبی است که نیازمند مدیریت دقیق ریسک و استفاده متعادل از اهرم مالی است.

خرید و فروش در معاملات margine

در معاملات margine، می‌توانید با ایجاد موقعیت‌های کوتاه یا بلند، در واقع روی حرکت قیمت در هر دو جهت پیش بینی داشته باشید. در این مسیر معاملا شورت به موقعیت های فروش سهام و موقعیت های لانگ به خرید سهام اشاره دارد.

موقعیت شورت (کاهش قیمت):  در چنین موقعیت ها و معاملاتی شما بر این باورید که قیمت یک دارایی قرار است کاهش داشته باشد.. برای انجام این کار، ارز دیجیتال موردنظر را با قیمت فعلی قرض می‌گیرید، سپس وقتی قیمت آن کاهش یافت، دوباره خریداری می‌کنید و از اختلاف قیمت سود می‌برید.

موقعیت لانگ (افزایش قیمت): بالعکس معاملات شورت در این موقعیت، شما بر این باورید که قیمت یک دارایی قرار است افزایش داشته باشد. برای انجام این کار، ارز دیجیتال موردنظر را با قیمت فعلی قرض می‌گیرید، سپس در زمان افزایش قیمت آن را می فروشید و از اختلاف قیمت سود می‌برید.

به خاطر داشته باشید که در هر دو حالت، شما همچنان باید ارز دیجیتالی که قرض گرفته‌اید را در نهایت به صراقی بازگردانید. این بدان معناست که ریسک‌هایی در معاملات مارجین وجود دارد و هر دو حالت می‌توانند منجر به سود یا ضرر شوند. برای مثال اگر شما وارد یک معامله لانگ شوید اما قیمت کاهش پیدا کند، بدون شک بخشی از سرمایه خود را از دست خواهید داد.

اهرم مارجین در ارز دیجیتال

کارمزد معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال

کارمزدهای معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال به پلتفرمی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. با این حال، اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال برای معاملات مارجین، کارمزدهای ثابتی را بر اساس رمز ارز معاملاتی، ارائه می‌دهند. این کارمزدها معمولا درصد کمی هستند (مثلا 0.01% یا 0.02%) و اغلب هنگام باز کردن موقعیت و همچنین به صورت روزانه به عنوان نرخ بهره برای وجوه قرض‌گرفته‌شده تا زمان بستن موقعیت پرداخت می‌شوند. بنابراین، مهم است که قبل از شروع معاملات مارجین، کارمزدهای پلتفرم مورد نظر خود را بررسی کنید تا بتوانید هزینه‌های مرتبط را به درستی محاسبه نمایید.

چگونه در معاملات ارز دیجیتال مارجین را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه مارجین در معاملات ارز دیجیتال، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

مارجین = (حجم معامله * قیمت ارز) / اهرم مالی

  • – حجم معامله: مقدار ارز دیجیتالی که قصد خرید یا فروش آن را دارید.
  • – قیمت ارز: قیمت فعلی ارز دیجیتال مورد نظر شما.
  • – اهرم مالی: نسبت بین سرمایه خود و مقدار قابل معامله که توسط صرافی  مشخص می‌شود.

اهرم مالی معمولا به صورت یک نسبت مانند 1:2، 1:5 یا 1:10 اعلام می‌شود، که به ترتیب به این معنی است که برای هر دلار از سرمایه خود، می‌توانید حجم معامله‌ای به مقدار 2، 5 یا 10 دلار از ارز دیجیتال معامله کنید.

با استفاده از این فرمول، می‌توانید مقدار مارجین لازم برای انجام معامله را محاسبه کنید تا مطمئن شوید که سرمایه کافی برای معامله در اختیار دارید.

نکات مهم در رابطه با معاملات مارجین و مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال

همانطور که گفته شد، معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال یک روش پر ریسک است. اما با همه این وجود معامله گران زیادی هستند که به کسب سود از این روش علاقه مند اند. لذا در این بخش از مطلب می‌خواهیم تا نکاتی که در این روش معاملاتی برای کاهش ریسک می‌تواند اهمیت داشته باشد را بررسی کنیم. این موارد به شرح ذیل اند:

فقط به اندازه‌ای که توانایی از دست دادن آن را دارید سرمایه‌گذاری کنید:

به یاد داشته باشید، ضررهای شما در این معاملات چند برابر می‌شود. بنابراین هنگام باز کردن یک موقعیت، محاسبات و بررسی‌های لازم را انجام دهید تا از میزان  ضرر و اینکه آیا توانایی تحمل آن را دارید، مطمئن شوید.

با مبالغ کم شروع کنید:

هنگامی که اهرم می‌تواند تا ۱۲۵ برابر افزایش یابد، وسوسه‌انگیز است که برای رسیدن به سودهای کلان تلاش کنید، اما این کار را نکنید و با سرمایه کم وارد معاملات شوید. با مبالغ کم، حداقل در ابتدا، شروع کنید و قبل از باز کردن موقعیت‌های بزرگتر، اطمینان حاصل کنید که ریسک های احتمالی را به طور کامل شناخته اید و در صورت ایجاد هر مشکلی توانایی تحمل آن را دارید و با ضرر حساب معاملاتی شما از بین نخواهد رفت.

سود خود را برداشت کنید:

زمانی که سودهای قابل توجهی به دست می‌آورید بخشی از سود خود را برداشت کنید. چرا که کسب سود زیاد امکان دارد، حس طمع را در شما القا کند و بخواهید همچنان به معاملات ادامه دهید. اما باید در معاملات به طور منظم سود خود را برداشت کنید، زیرا بازار می‌تواند به سرعت تغییر کند و باعث از دست رفتن سود و سرمایه شما شود.

از حدضرر (Stop Loss) استفاده کنید:

دستورات توقف ضرر، نوعی دستور هستند که به طور خودکار می‌توانند ضررها را محدود کرده یا سود را در یک موقعیت موجود تثبیت کنند. بنابراین، زمانی که ارزش ارز دیجیتالی که روی آن موقعیت دارید به قیمت مشخصی برسد، به طور خودکار موقعیت شما بسته می‌شود. این یک روش مؤثر برای اطمینان از به حداقل رساندن ضررها، به ویژه در صورتی که همیشه به طور فعال معامله نمی‌کنید، به شمار می‌رود.

یک حساب معاملاتی جداگانه داشته باشید:

بهتر است یک حساب اختصاصی برای معاملات مارجین داشته باشید تا مطمئن شوید از دارایی‌هایی که می‌خواستید به عنوان وثیقه نگه دارید، استفاده نمی‌کنید.

انواع معاملات مارجین

انواع معاملات مارجین در ارز دیجیتال عبارتند از:

  • خرید با مارجین (Long Position): در این نوع معامله، معامله‌گر با انتظار افزایش قیمت ارز دیجیتال، ارز دیجیتال را با استفاده از مارجین خریداری می‌کند. در صورتی که قیمت ارز افزایش یابد، معامله‌گر سود خواهد کرد.
  •  فروش با مارجین (Short Position): در این نوع معامله، معامله‌گر با انتظار کاهش قیمت ارز دیجیتال، ارز دیجیتال را با استفاده از مارجین فروش می‌کند. در صورتی که قیمت ارز کاهش یابد، معامله‌گر سود خواهد کرد.
  • کال مارجین (Margin Call): در صورتی که معامله‌گر ناتوان شود تا مقدار مورد نیاز برای حفظ موقعیت مارجینی خود را فراهم کند، ممکن است از سوی صرافی کال مارجین شود. کال مارجین یعنی از دست دادن درصد قابل ریسک سرمایه.
  • مارجین سواپ (Margin Swap): این نوع معامله شامل تعویض یک پوزیسیون با مارجین مشابه است. در این معامله، معامله‌گر موافقت می‌کند تا از یک موقعیت مارجینی که در حال حاضر در دست دارد، خارج شود و موقعیت جدیدی با مارجین مشابه را دریافت کند.

هر یک از این انواع معاملات مارجین، می‌توانند برای معامله‌گران فرصت‌های مختلفی را فراهم کنند، اما همچنین دارای ریسک‌های خاص خود هستند که باید مدیریت شوند.

اهرم در معاملات مارجین

لوریج یکی از مفاهیم مهم در معاملات مارجین است که به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از سرمایه کمتر، حجم بیشتری از معاملات را انجام دهند. لوریج معمولاً به صورت یک نسبت مانند 1:2، 1:5 یا 1:10 اعلام می‌شود، که به ترتیب به این معنی است که برای هر دلار از سرمایه خود، معامله‌گر می‌تواند حجم معامله‌ای به مقدار 2، 5 یا 10 دلار از ارز دیجیتال را معامله کند.

استفاده از لوریج در معاملات مارجین می‌تواند به معامله‌گران امکانات بیشتری برای کسب سود فراهم کند، اما همچنین با خود ریسک‌هایی همراه است. به دلیل استفاده از اهرم مالی، احتمال زیان بزرگ نیز افزایش می‌یابد، زیرا هر افزایش یا کاهش کوچک در قیمت ارز می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر روی سرمایه معامله‌گر داشته باشد. بنابراین، مهم است که معامله‌گران هنگام استفاده از اهرم، مراقبت و مدیریت دقیق ریسک را در نظر داشته باشند.

تفاوت بین معاملات مارجین و خرید مستقیم سهام و ارز دیجیتال

در معاملات مارجین، از کارگزاری یا صرافی برای خرید سهام یا ارز دیجیتال پول قرض می‌گیرید. این نوع معاملات قدرت خرید شما را افزایش می‌دهد، اما همچنین شما را ملزم می‌کند تا الزامات مارجین را برآورده کنید، در غیر این صورت با اخطار مارجین مواجه خواهید شد. از آنجایی که هزینه‌های وام مارجین می‌تواند افزایش یابد، معامله‌گران در این بازار اغلب نسبت به معامله‌گرانی که با پول خود خرید می‌کنند، در بازه زمانی کوتاه‌تری معامله می‌کنند.

اگر استراتژی سرمایه‌گذاری شما دارای بازه زمانی بلندمدت است، خرید مستقیم سهام یا ارز دیجیتال با پول نقد گزینه امن‌تری است. به این ترتیب، نه تنها پول بیش از مقداری که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، از دست نمی‌دهید، بلکه نیازی به پرداخت بهره نیز ندارید.

نکات کلیدی:

  • معاملات مارجین از اهرم مالی برای افزایش قدرت خرید شما استفاده می‌کند، اما ریسک بیشتری نیز به همراه دارد.
  • در صورت عدم رعایت الزامات مارجین، با اخطار مارجین مواجه می‌شوید که مجبور به فروش دارایی‌های خود می‌شود.
  • خرید مستقیم سهام یا ارز دیجیتال با پول نقد برای افق‌های زمانی بلندمدت مناسب‌تر است.
  • با خرید مستقیم، ریسک کمتری دارید و هیچ هزینه‌ای بابت بهره پرداخت نمی‌کنید.

کلام پایانی!

در این مطلب این مورد را گفتیم که معاملات مارجین در ارز دیجیتال یا هر بازار دیگری بسیار پر ریسک است و می‌تواند در چند ثانیه وضعیت معاملاتی شما را دگرگون کند. به صورت خلاصه معامله مارجین یعنی قرض گرفتن مقداری سرمایه از یک شخص ثالث (صرافی) و وارد شدن به یک معامله با حجم بالا تر. این افزایش سرمایه اغلب با استفاده از نسبتی خاص از یک اهرم محاسبه می‌شود و شما هم می‌توانید با گذراندن مراحل احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال، سرمایه دریافت و پول‌تان را چند برابر کنید.

توجه داشته باشید که باید به اندازه‌ای بازدهی داشته باشید که بتوانید اصل پول خود را حفظ کرده و سپس سرمایه‌ی خود را به همراه کارمزدها برگردانید و همچنین سود کسب کنید. امروزه صرافی‌هایی وجود دارند که می‌توانید با عضویت در آن‌ها و پشت سر گذاشتن مراحل احراز هویت، معاملات مارجین خود را آغاز کنید. این صرافی‌ها شامل بیتمکس، بایننس، Whaleclub، Kraken و Huobi هستند که بین آن‌ها بایننس سیاست‌های بهتری برای مشتریان خود دارد. معاملات مارجین در ترید ارزهای دیجیتال به دلیل عدم قطعیت روند بازار سرمایه همواره از پرخطرترین نوع معاملات هستند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که بدون داشتن دانش و مهارت کافی وارد این بخش از بازار نشوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات