راگ پول چیست؟

راگ پول چیست؟کلاهبرداری ارزدیجیتالی که باید بشناسید!

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 22 تیر 1402

همانطور که می‌دانید، بازار ارزهای دیجیتال مملو از ریسک است و همیشه باید از خطرات احتمالی آگاه باشیم. یکی از راه‌هایی که امنیت اطلاعات و سرمایه‌تان را حفظ می‌کند؛ آشنایی با راه‌های سرقت و کلاهبرداری است. روشی که در این مطلب می‌خواهیم در رابطه با آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهید، راگ پول (RUG PULL) است. این روش یکی از راه‌هایی است که تا جولای ۲۰۲۱ توانست نزدیک به ۱۱۳ میلیون دلار از سرمایه‌های کاربران را به سرقت ببرد. این نوع کلاهبرداری به دلیل تبلیغات زیاد در حوزه امور مالی در حال گسترش است برای همین بهترین کار آشنایی با نکاتی هست که بتوان آن را تشخیص داد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که چطور، راگ پول را تشخیص دهیم و از حمله آن در امان بمانیم؟ در ادامه این مطلب از ارز هشت، به این سوال پاسخ خواهیم داد…

راگ پول چه مفهومی دارد؟

راگ پول نوعی دیگر از کلاهبرداری است که در آن کلاهبردارن ناگهانی پروژه را ترک می‌کنند و قبل از آن پول سرمایه گذاران را به سرقت می‌برند! در واقع این پروژه ها، از ابتدا بی‌ارزش‌اند و تنها از طریق تبلیغات زرد و در شبکه‌های مختلف، توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کنند. بعد از جذب تعداد قابل توجهی مخاطب، ناگهان پروژه را کنسل و تمام سرمایه را به سرقت می‌برند. توکن‌هایی که در این پروژه‌ها ارائه می‌شوند، فاقد ارزش‌اند و معمولا اهداف تقلبی دارند که اصطلاحا به این توکن‌ها اسکم هم گفته می‌شود.

سایت coinmarketcap این پروژه‌ها را اینگونه تعریف کرده است: «راگ پول نوعی کلاهبرداری است که در آن افراد توسعه دهنده، پروژه‌ای را ایجاد و پس از تبلیغات و جذب افراد آن را رها می‌کنند و پول سرمایه گذاران را نیز به سرقت می‌برند.»

حالا که مفهوم این واژه را می‌دانید در ادامه مطلب به توضیح کامل آن می‌پردازیم.

کلاهبرداری Rug Pull چه نشانه‌هایی دارد؟

  • اگر به نشانه‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم، احتمال اینکه دچار کلاهبرداری راگ پول شوید بسیار کم است! پس این موارد را جدی بگیرید. .
  • سود سپرده‌گذاری یا مزارع کشت سود (فارمینگ) بیش از حد زیاد است. .
  • توسعه دهنده‌گان پروژه ناشناس‌اند و بین آن‌ها با توسعه دهنده‌های معروف ارتباطی وجود ندارد
  • قیمت توکن با فاصله اندکی از زمان سرمایه‌گذاری رشد چشمگیر می‌کند.
    عدم قفل دارایی در استخرهای نقدینگی

به طور کلی راگ پول (rug pull) از دو واژه به معنی فرش و کشیدن ایجاد شده است که مفهوم آن اشاره به خالی کردن سرمایه اشاره دارد و به وضوح شما را از یک کلاهبرداری آگاه می‌کند. همچنین لازم به ذکر است بدانید، این شیوه، تحت عنوان کلاهبرداری خروج (exit scam) هم در بازارهای مالی شناخته می‌شود.

پس حتما پیش از ورود به یک معامله، موارد ذکر شده را در رابطه با آن پروژه بررسی کنید…

انواع مختلف راگ پول

به طور کلی این پروژه را می توان به 3 دسته کلی تقسیم کرد. 1-کلاهبرداری از طریق استخر نقدینگی 2-دامپ یا کاهش ارزش 3- محدودیت در فروش

1-کلاهبرداری از طریق استخر نقدینگی

این روش رایج‌ترین شیوه کلاهبرداران در راگ پول است. برای این منظور شما به یک توکن بی‌ارزش، صرافی غیرمتمرکز و یک ارز شناخته شده، احتیاج دارید. در صرافی‌های غیرمتمرکز به هر کاربری اجازه داده می‌شود تا بین دو ارز دلخواه، استخر نقدینگی ایجاد کند. از جهت دیگر، ایجاد توکن جدید، فرآیندی ساده و تقریبا بی‌درد سر است. حالا با این شرایط فرد کلاهبردار به راحتی می‌تواند پروژه کلاهبرداری خود را ایجاد کند.

پس از ساخت توکن، با توجه به اینکه این پروژه‌ها توسط کاربر ایجاد شده و به روایتی آن‌ها اولین ایجاد کننده‌های استخر نقدینگی هستند، می‌توانند قیمت اولیه برای لیست شدن را خود تعیین کنند. تمام این مراحل با سرمایه اندکی قابل انجام است!

حالا کافی است تا پروژه را بر سر زبان‌ها بیاندازید و از آن‌ها تبلیغ کنید… در این فرآیند دو توکن در کار است یک ارز با ارزش مانند اتریوم و یک توکن بی‌ارزش و زمانی که کاربر خریدار، اقدام به خرید می‌کند در واقع ارز با ارزش را وارد استخر نقدینگی می‌کند و در ازای آن توکن بی‌ارزش را دریافت می‌کند.

پس از این مرحله، کافیست تا توسعه دهنده سهم خود را از استخر نقدینگی خارج کند! پس استخر تقریبا خالی است و کاربران با تعداد کمی توکن که بی‌نام نشان هم هستند می‌مانند!

کلاهبرداری راگ پول

2-دامپ و کاهش ارزش توکن:

دیگر شیوه RUG PULL دامپ و کاهش ارزش ناگهانی یک پروژه است. در این شیوه، تیم توسعه دهنده که مالکیت بخش بزرگی از پروژه را بر عهده دارند، ناگهان تصمیم به فروش مقدار زیادی از آن را می‌گیرند. در نتیجه این فروش با حجم زیاد، قیمت توکن سقوط می‌کند. البته این تصمیم درست پس از تبلیغات زیاد و جذب سرمایه گذار اتخاذ می‌شود.

۳-محدودیت در فروش:

آخرین روش از کلاهبرداری راگ پول، محدودیت در فروش است. به این صورت که زمانی که شما توکن تبلیغ شده را خریداری می‌کنید، متوجه می‌شوید اکان فروش آن وجود ندارد. محدود کردن سفارشات، یکی از شیوه‌های محبوب برای کلاهبرداران است، البته می‌توان آن را مخرب‌ترین نیز دانست. برای این پروژه‌ها توسعه دهنده‌ها الگوریتم توکن را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که فقط خود آن‌ها امکان فروش را خواهند داشت.

جمع بندی

ما در این مطلب از صرافی ارز هشت یکی از شیوه های کلاهبرداری در ارز دیجیتال را بررسی کردیم. حتما نکات این مقاله را مد نظر داشته باشید و پیش از خرید توکن آن ها را بررسی کنید. چرا که افراد سودجو در کمین اند! امیدواریم حالا که می دانید روش کلاهبرداری RUG PULL چیست؟ در رابطه با ارزهای دیجیتالی که قصد خرید و فروش آن ها را دارید بیشتر تحقیق کنید..

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]

نظرات