سایه در ارز دیجیتال

اصطلاح شدو در ارز دیجیتال به چه معنا است؟

دسته بندی : اصطلاحات 1 شهریور 1402

شدو در ارز دیجیتال چه مفهومی دارد و آیا می‌توان به کمک آن برای ورود و یا خروج از معامله سیگنال گرفت؟ به طور کلی در دنیای مالی رفتار قیمتی هر سهم و دارایی به کمک کندل‌ها نمایش داده می‌شود. هر کندل شامل بخش‌های مختلفی از جمله بدنه و سایه است. سایه یا شدو در کندل استیک همان خط‌هایی هستند که در پایین و بالای بدنه اصلی تشکیل می‌شوند و اطلاعات مفیدی را از وضعیت بازار به ما می‌دهند.

در واقع شما می‌توانید با بررسی این بخش از چارت، اطلاعات مفیدی از رفتار معامله گران به دست آورید که در نتیجه آن دریافت تاییدیه برای ورود و خروج از معامله هست. بنابراین با توجه به مهم و کاربردی بودن این اصطلاح در ارزهای دیجیتال ما در این نوشتار از ارز هشت، توضیح می‌دهیم که شدو در ارز دیجیتال چه مفهومی دارد و چطور می‌توان به کمک آن به سودهای قابل توجهی رسید.

شدو و یا سایه در کندل استیک چیست؟

در دنیای مالی سایه خطی است که فتیله یک کندل استیک را تشکیل می‌دهد. در واقع شدو بخشی از الگوی شمعی است و نشان دهنده رفتار قیمتقبل و بعد از زمان بسته شدن کندل‌ها است.

در چارت، هر کندل استیک از بدنه که شامل قیمت باز و بسته شدن دارایی هست و دو سایه در پایین و بالای بدنه تشکیل شده است. بخش تو پر را بدنه و خط‌ها را شدو می‌نامیم.سایه ها در چارت صرفا خطوط عمودی هستند که رفتار قیمت را نشان می‌دهند. اما همین خطوط می‌توانند به معامله گران کمک کنند تا بالاترین و پایین‌ترین قیمت را بررسی و در نهایت تصمیم بهتری در رابطه با یک دارایی بگیرند. اما این را بدانید خود سایه‌ها به تنهایی برای ورود و یا خروج از معامله کافی نیستند، اما آن‌ها می‌توانند به معامله گران کمک کنند تا بهتر میزان احساسات در بازار را مورد سنجش قرار دهند.

انواع الگوی کندل استیک به همراه سایه در نمودار

سایه‌ها همیشه در نمودار ظاهر نمی‌شوند و شکل ظاهری آن‌ها همیشه یکسان نیست. بلکه شدو انواع مختلفی دارد و برخی از پرکاربرد‌ترین این موارد عبارت‌اند از:

۱-الگو دوجی سنگ قبر Gravestone Doji: این الگو یکی از پرکاربرد‌ترین الگوهای دوجی است که بدنه کوچک و سایه بالایی بلندی دارد. در بیشتر مواقع زمانی که این الگو در چارت ظاهر می‌شود این سیگنال را دارد که برگشت روند در راه است. (اغلب قیمت نزولی می‌شود.)

۲-الگوی دوجی سنجاقک Dragonfly doji: این الگو بر عکس دوجی سنگ قبر، سایه پایینی بسیار بلندی دارد. کندل استیک با بدنه کوچک و سایه پایینی بلند نشان دهنده قدرت خریداران علی رغم تلاش فروشندگان برای کاهش قیمت دارایی است. (در صورت بروز این الگو اغلب قیمت افزایش پیدا می‌کند.)

۳-الگو دوجی پایه بلندLong-legged doji: در صورت تشکیل چنین کندل استیکی شاهد یک بدنه بسیار کوچک با سایه پایینی و بالایی بلند هستیم که در صورت بروز آن شاهد نوسانات زیادی در بازار خواهیم بود.

این سه مورد از پر تکرار‌ترین الگوها با شدو هستند که در چارت ارزهای دیجیتال نیز بسیار اتفاق می‌افتند. اگر بتوانید این الگو‌ها را به خاطر بسپارید، سیگنال خرید و فروش ارز دیجیتال را در دست دارید. فقط باید توجه کنید شدو و سایه کندل استیک‌ها به تنهایی برای ورود و یا خروج از معامله کافی نیستند و حتما باید سایر تائیدیه‌ها را نیز مشاهده کنید.

سایه کندل استیک

کندل استیک با شدو بلند و کوتاه

در حالت ایده آل، هنگامی که یک کندل شمعی سایه بلند بالایی و پایینی دارد، معمولا نشانه‌ی نوسانی زیاد در قیمت‌ها است. سایه بلند پایینی و بالایی یعنی سهام با یک قیمت بسیار بالایی باز شده و سپس به شدت سقوط کرده است.

همانطور که مشاهده می‌کنید، در کندل زیر قیمت به ۴۴.۲۸۸ دلار افزایش پیدا کرده و سپس به ۴۳.۱۷۲ دلار رسیده است. با توجه به که تایم فریم این چارت ۳۰ دقیقه‌ای هست یعنی بیت کوین در این فاصله زمانی ۱۱۶ دلار کاهش را تجربه کرده است.

شدو در ارز دیجیتال

به طور کلی زمانی که سایه‌ها در نمودار بلند هستند(فرقی نمی‌کند در بالای بدنه یا پایین باشند) نشان دهنده نوسانات زیاد‌ اند. اما شدو‌های کوتاه تفاوت کم بین قیمت باز و بسته شدن سهام را نشان می‌دهند. اغلب سایه‌های بلند در زمان‌هایی که مارکت هیجان بیشتری دارد مانند تایم خبر ایجاد می‌شوند.

چگونه با سایه کندل ها در کریپتو معامله کنیم؟

همانطور که تا به اینجا بررسی کردیم، سایه در کندل استیک‌ها قطعا می‌توانند اطلاعات مهمی را در اختیار ما قرار دهند. برای مثال یک شدو می‌توانند به خوبی نشان دهنده تغییر روند و مسیر قیمت باشد. (البته باید به این نکته مهم که سایه الگوها در کدام از بخش از نمودار تشکیل می‌شوند نیز توجه داشته باشید. چرا که سایه‌ها تنها زمانی معتبر‌اند که در نواحی مهمی همچون prz تشکیل وند.)

در الگوهای دوجی و یا پین بار سایه‌ها بسیار مهم‌اند و می‌توان آن‌ها را به عنوان یک سیگنال دانشت. برای نمونه اگر در یک الگوی پین بار کندل بعدی بالاتر از کندل قبلی (از سایه کندل قبلی) بسته شود، یعنی قیمت در حال تغییر است و می‌توان از آن به عنوان سیگنال خرید استفاده کرد. اگر هم در الگوی پین بار بالعکس این قضیه اتفاق افتد، می‌توان از آن به عنوان سیگنال فروش ارز دیجیتال استفاده کرد. اما به یاد داشته باشید حتما از تاییدیه‌های معتبر دیگر نیز استفاده کنید و استاپ لاس معقولانه‌ای را برای معامله در نظر بگیرید.


در رابطه با شدو در ارز دیجیتال:

سایه کندل استیک شاید از نظر خیلی‌ها مهم نباشد، اما این بخش در تحلیل تکنیکال بسیار مهم است و می‌تواند اطلاعات کاربردی را به تحلیل‌گر در رابطه با تغییر روند و یا شکست بدهد. اینکه بتوانید در رابطه با این اصطلاح ارز دیجیتال اطلاعات داشته باشید و بتوانید در نمودار آن‌ها را تحلیل کنید بسیار حائز اهمیت است. اما با همه اینها این را باید به یاد داشته باشید که تنها نباید به کندل‌ها اکتفا کنید. چرا که آن‌ها را نمی‌توان سیگنال قطعی دانست و خرید فروش تنها بر اساس آن‌ها یک اشتباه بزرگ است. اماگر بتوانید در کنار مندل استیک‌ها از تاییدیه‌های دیگر مانند حجم معامله نیز کمک بگیرید قطعا به نتایج خوبی خواهید رسید.

در واقع ترکیب حجم معاملات و سیگنال شدو در ارز ارز دیجیتال عالی عمل می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید. به طور کلی این مورد می‌تواند در عین سادگی که دارد تاییدیه‌های قابل قبولی را به شما در تحلیل‌ها بدهد، پس آن‌ها را دست کم نگیرید و حتما نحوه تحلیل سایه در کندل استیک‌ها را بیاموزید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.8]

نظرات