پکس گلد چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال طلا PAX Gold

دسته بندی : اخبار 19 مهر 1403

روش‌های زیادی برای سرمایه گذاری روی طلا وجود دارند. اما این روش‌های سنتی اغلب مشکلاتی دارند. یکی از مشکلات مشترک روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری روی طلا این است که افراد نمی‌توانند با مبلغ کم سرمایه‌گذاری انجام دهند. مشکل دیگر این است که در روش‌های سنتی بازاری که هفت روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته باشد وجود ندارد. اما در روش‌های جدید سرمایه‌گذاری مانند ارزهای دیجیتال هر دوی این مشکلات برطرف شده‌اند. هم امکان خرید و فروش به صورت ۲۴ ساعته وجود دارد و هم می‌توانید با مبالغ بسیار کم سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید.
در فضای بازار ارز دیجیتال یک توکن که بر پایه طلا ایجاد شده و پشتوانه قابل اعتمادی هم دارد به نام توکن پکس گلد (PAX GOLD) وجود دارد. همان‌طور که می‌دانیم طلا یک ابزار برای ذخیره ارزش پول نقد است. پکس گلد هم که هم قیمت طلا است به عنوان یک استیبل کوین شناخته می‌شود. کاربران با استفاده از پکس گلد (PAX GOLD) می‌توانند همانند طلا ارزش سرمایه خود را حفظ کنند و از این طریق مزایایی هم نسبت به نگهداری فیزیکی طلا کسب کنند. ما در این مقاله از ارزهشت قصد داریم رمز ارز پکس گلد (PAX GOLD) را برای شما معرفی کنیم و روش خرید آن و همچنین مزایا و معایب آن را هم بررسی کنیم.

معرفی پکس گلد

پکس گلد (PAX GOLD) یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا است. این ارز دیجیتال در دسته کوین‌های استیبل یا باثبات قرار می‌گیرد. ارز دیجیتال تتر (USDT) یک ارز بر پایه دلار است و قیمت آن همیشه برابر با یک دلار محاسبه می‌شود. پکس گلد هم همیشه ارزشی برابر با یک اونس طلای تروا دارد . پشتوانه توکن پکس گلد به این صورت است که هر یک توکن پکس گلد معادل یک اونس طلای فیزیکی حساب می‌شود. شمش‌های طلای فیزیکی که پشتوانه ارز دیجیتال پکس گلد هستند هر کدام ۴۰۰ اونس لندن ارزش دارد. این شمش‌های طلا با نام London Good Delivery شناخته می‌شوند.
قیمت پکس گلد بسته به نرخ لحظه‌ای طلا در بازارهای جهانی تغییر می‌کند. زیرا پشتوانه این ارز دیجیتال شمش طلای واقعی است. افرادی که در این رمز ارز سرمایه گذاری می‌کنند در اصل روی طلای واقعی سرمایه گذاری می‌کنند. با این تفاوت که دردسرهای خرید شمش‌های فیزیکی را متحمل نمی‌شوند. بلکه از طریق بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند از مزیت‌های ارزهای دیجیتال هم استفاده کنند.


به نظر می‌رسد که کل تعداد توکن‌های پکس گلد که در بازار ارز دیجیتال در حال گردش است در حال حاضر حدود ۱۹۰۰۰۰ واحد باشد. همچنین ارزش کل توکن‌های پکس گلد که در بازار ارز دیجیتال وجود دارند حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. درحاضر رمز ارز پکس گلد روی سه شبکه بلاک‌چین اتریوم، بایننس اسمارت چین و سولانا عرضه می‌شود. عرضه این رمز ارز شامل محدودیت سقف عرضه نیست. یعنی نمی‌توان پیش بینی کرد که در آینده چه تعداد توکن پکس گلد به بازار ارز دیجیتال اضافه خواهد شد. تعداد رمز ارز پکس گلد در آینده به این بستگی دارد که فعالان بازار ارز دیجیتال چقدر متقاضی خرید رمز ارز دیجیتال طلا باشند. و همچنین عامل بعدی که روی تعداد رمز ارز پکس گلد در آینده تاثیرگذار است برنامه‌های شرکت عرضه کننده آن یعنی پکسوس (Paxos Trust Company) خواهد بود.

معرفی شرکت عرضه کننده رمز ارز پکس گلد

دفتر مرکزی شرکت عرضه کننده رمز ارز پکس گلد با نام پکسوس در شهر نیویورک آمریکا واقع شده. و دو دفتر دیگر هم در شهر لندن و کشور سنگاپور دارد. این شرکت از سال ۲۰۱۲ فعالیت خود در زمینه بلاک چین و دارایی‌های دیجیتال را شروع کرده است. علاوه بر عرضه پکس گلد با شرکت‌های بزرگ جهانی مانند پی پل (PayPal) همکاری‌های بزرگی در زمینه بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال دارد. این شرکت از لحاظ قانونی فعالیت‌های خود را از جمله عرضه استیبل کوین طلا و استیبل کوین دلاری (USDP) را به صورت شفاف انجام می‌دهد. شرکت پکسوس مجوزهایی که برای فعالیت‌هایش لازم دارد را از دپارتمان خدمات مالی نیویورک در ایالات متحده آمریکا دریافت کرده است. شرکت پکسوس حتی در گذشته هم برای عرضه استیبل کوین صرافی بایننس با نام BUSD با این صرافی بزرگ همکاری می‌کرد.

جالب است بدانید که چارلز کاسکاریلا (Charles Cascarilla) مدیرعامل و بنیانگذار شرکت پکسوس، وایت پیپر توکن پکس گلد را نوشته است.

آیا پکس گلد برای سرمایه‌گذاری مطمئن است؟

همانطور که قبلاً گفتیم هر یک توکن ارز دیجیتال  به واسطه یک اونس طلای واقعی در دنیای واقعی پشتیبانی می‌شود. شمش‌های طلای پشتیبان رمز ارز پکس گلد به وسیله انجمن بازار شمش لندن (London Bullion Market Association) به صورت حرفه‌ای نگهداری می‌شوند. در این شرکت موجودی شمش‌ها هر ماه توسط حسابرسان حرفه‌ای حسابرسی می‌شود و نتیجه این حسابرسی‌ها به صورت گزارش‌های عمومی منتشر می‌شود.   از آنجا که شرکت پکسوس با شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه امور مالی همکاری می‌کند اعتبار قابل قبولی در این زمینه دارد.

به طور کلی مجموعه پکسوس در جهت جلب اعتماد سرمایه‌گذاران برای خرید توکن پکس گلد (PAXG) انجام می‌دهد. مثلاً در وب‌سایت رسمی پکسوس کاربران می‌توانند شمش‌های طلای پشتوانه توکن‌های PAXG خود را بررسی کنند. برای این کار کاربران باید به وب‌سایت رسمی پکسوس مراجعه کنند و سپس در بخش مربوطه آدرس خود روی شبکه اتریوم را وارد کنند. بعد از وارد کردن آدرس خود باید اطلاعات و شماره سریال شمش طلای پشتوانه توکن‌های PAXG خود را وارد کنند تا بتوانند آن‌ها را بررسی کنند.

مزایای پکس گلد

سرمایه‌گذاری در طلا به صورت رمز ارز از مزایای زیادی برخوردار است. ما در این قسمت از مقاله قصد داریم مهم‌ترین مزایای پکس گلد را معرفی کنیم. از مهم‌ترین مزایای رمز ارز پکس گلد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  این رمز ارز امکان سرمایه‌گذاری روی طلا با مبالغ کم را فراهم کرده است
  • قیمت آن با قیمت طلای فیزیکی برابری می‌کند و از پشتوانه قابل اعتماد برخوردار است
  • یکی از بزرگترین و مطرح‌ترین شرکت‌های فعال در فضای ارزهای دیجیتال این رمز ارز را عرضه می‌کند
  • رمز ارز پکس گلد امکان معامله ۲۴ ساعته را فراهم کرده و هم‌چنین نقدینگی بالایی دارد
  •   سرمایه گذاری در رمز ارز پکس گلد نسبت به خرید و فروش طلای فیزیکی کارمزد کمتری دارد
  • سرمایه‌گذاران همیشه به دارایی خود دسترسی دارند و نیازی به مراقبت فیزیکی از سرمایه‌شان ندارند
  • سرمایه‌گذاران این رمز ارز می‌توانند  با ارائه توکن‌های PAXG شمش‌های طلا را بازخرید کنند. البته این ویژگی برای کاربران ایرانی در دسترس نیست.

معایب پکس گلد

هر ارز دیجیتالی در کنار مزایایی که دارد نقاط منفی هم دارد. رمز ارز پکس گلد هم از این قاعده مستثنی نیست. ما در این‌جا  تعدادی از نقاط ضعف رمز ارز پکس گلد را آورده‌ایم که شامل موارد زیر می‌باشد:

  •   تنها سه بلاکچین اتریوم، بایننس اسمارت چین و سولانا این رمز ارز را عرضه می‌کنند
  • امکان بازخرید شمش‌های طلا برای معامله‌گران ایرانی وجود ندارد
  • این رمز ارز در بزرگترین بازار ارز دیجیتال آمریکا یعنی صرافی کوین بیس لیست نشد

پکس گلد را از کجا می‌توانیم بخریم

کاربران ایرانی که علاقه دارند از طریق بازار ارز دیجیتال روی طلا سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند از طریق یک صرافی ایرانی معتبر اقدام به خرید رمز ارز پکس گلد کنند. بهترین انتخاب می‌تواند اقدام از طریق صرافی معتبر ارزهشت باشد.   معاملات توکن پکس گلد در حال حاضر در صرافی ارز هشت در دو بازار تتری و ریالی پشتیبانی می‌شود. کاربران ارزهشت می‌توانند با مبالغ بسیار پایین اقدام به خرید رمز ارز پکس گلد کنند و از مزایای سرمایه‌گذاری در طلا بهره‌مند شوید شوند.

مقایسه رمز ارز پکس گلد و طلای واقعی

سرمایه‌گذارانی که قصد دارند در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند از روش‌های متنوعی اقدام کنند. مثلاً از طریق خرید طلای زینتی، خرید سکه خرید شمش طلا و خرید سهام صندوق‌های بورسی طلا از روش‌های سرمایه‌گذاری روی طلا هستند. اما روش جدید سرمایه‌گذاری روی طلا می‌تواند خرید رمز ارز پکس گلد در بازار ارز دیجیتال باشد.

خرید پکس گلد نسبت به وش‌های سنتی که نام بردیم دارای مزیت هایی است. مزیت اصلی این روش این است که کاربران با مبالغ بسیار کمتر نسبت به روش‌های سنتی می‌توانند روی طلا سرمایه‌گذاری کنند. شما در این روش می‌توانید مبالغی از طلا را خریداری کنید که در روش‌های سنتی تقریباً غیرقابل ممکن است بتوانید با آن مبالغ سرمایه‌گذاری کنید. هرچند ممکن است بعضی از افراد به دلایل متعددی به روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری طلا بیش‌تر اعتماد داشته باشند. اما با این حال رمز ارز پکس گلد از روش‌های متعددی برای جلب اعتماد کاربران استفاده می‌کند. ما در این مطلب به برخی از این ساز و کارها اشاره کرده‌ایم همانند حسابرسی دوره‌ای ماهانه و امکان استعلام شماره سریال شمش وابسته به هر توکن پکس گلد.

بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری رمز ارز  پکس گلد

صرافی ایرانی ارزهشت برای هر کاربر یک کیف پول اختصاصی جهت نگهداری رمز ارز پکس گل اختصاص می‌دهد. بنابراین می‌تواند از بهترین گزینه‌ها برای کاربران ایرانی جهت نگهداری رمز ارز پکس گلد باشد. اما اگر به هر دلیلی تمایل به نگهداری دارایی خود در کیف پول‌های شخصی داشته باشید باید یک کیف پول که از شبکه‌های توکن PAXG پشتیبانی کند را انتخاب کنید. شبکه‌هایی که پکس گلد را عرضه می‌کنند شامل بلاک‌چین اتریوم، بایننس اسمارت چین و سولانا هستند. بیش‌تر صرافی‌ها و کاربران فعال در این زمینه از نسخه اتریومی رمز ارز پکس گلد استفاده می‌کنند.

برخی از کیف پول‌هایی که برای نگهداری نسخه اتریومی پکس گلد مناسب هستند عبارتند از:

  • تراست والت
  • متامسک
  • اتومیک ولت
  • لجر (سخت‌افزار)
  •   ترزور (سخت‌افزاری)
  • سیف پل (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری)

خلاصه مطلب

رمز ارز پکس گلد که با نماد PAXG شناخته می‌شود یکی از انواع استیبل کوین‌ها است که بر پایه طلا مبتنی است. این توکن همیشه قیمتی معادل یک اونس طلای تروا دارد. توکن‌های پکس گلد به وسیله شمش‌های طلای ۴۰۰ اونسی لندن پشتیبانی می‌شوند. این شمش‌های طلا توسط انجمن بازار شمش لندن نگهداری می‌شوند. یک شرکت معتبر به نام پکسوس که همکاری‌های بزرگ و قابل توجهی در فضای بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال با شرکت‌های بزرگ دیگر دارد، این رمز ارز را عرضه می‌کند. سه شبکه بلاکچین اتریوم، سولانا و باینانس اسمارت چین این رمز ارز را عرضه می‌کنند . کاربران ایرانی می‌توانند از طریق صرافی ارز هشت خرید یا فروش رمز ارز پکس گلد با مبالغ بسیار پایین انجام دهند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات