ردیابی ماینر توسط اداره برق

ردیابی ماینر توسط اداره برق چگونه انجام می‌شود؟

دسته بندی : اخبار 30 اردیبهشت 1403

خرید و فروش ارز دیجیتال

رشد روز افزون صنعت ارزهای دیجیتال و استخراج ارز دیجیتال، باعث شده است تا کاربران زیادی به سمت کسب درآمد از این روش جذب شوند. اما همانطور که می‌دانید ماینینگ رمز ارزها قوانین مخصوص به خود را دارد و این قوانین در کشور ایران به دلیل تحریم‌ها به مراتب سخت گیرانه‌تر است. لذا بسیاری از افراد به سمت ماین کردن ارز دیجیتال به صورت غیر قانونی جذب می‌شوند. اما باید بدانید که این روش به سرعت توسط اداره برق ردیابی می‌شود و قطعا باید پاسخگوی این امر باشید. اداره توانیر، برای ردیابی ماینر توسط اداره برق از روش‌هایی مختلفی استفاده می‌شود که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. پس اگر سوال شما هم این است که اداره برق چطور دستگاه ماینر را ردیابی می‌کند با ما همراه باشید.

روش های ردیابی دستگاه ماینر توسط اداره برق

در حال حاضر روش های متفاوتی هستند که توانیر از آن ها برای ردیابی ماینرها استفاده می کند. در حالت کلی این روش ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

۱-ردیابی ماینر بر اساس الگوی مصرف برق:

همانطور که می‌دانید یکی از نیازهای دستگاه ماینر، برق زیاد است. بنابراین با استفاده از دستگاه ماینر، الگوی مصرف شما صعودی خواهد شد. لذا یکی از روش‌های اداره برق برای شناسایی ماینرها، تجزیه و بررسی میزان مصرف برق مشترکیم است. قطعا افزایش برق ناگهانی در یک ساختمان نشان از وجود ماینر در آن ساختمان است. در چنین موردی، اداره برق باید مشترک را به مراجع قانونی معرفی کند. در صورتی بررسی شود و وجود ماینر در آن محل به اثبات برسد، باید منتظر پیامدهای قانونی ماینینگ غیرقانونی باشید.

2-ردیابی بر اساس اینترنت:

بله دومین مورد که اداره برق می‌تواند از طریق آن دستگاه ماینر را ردیابی کند، مصرف اینترنت است. چرا که دیگر نیاز دستگاه ماینر، اینترنت است. پس هر دستگاه که به اینترنت اتصال پیدا می‌کند IP به خصوصی دارد و به کمک همان نشانی منحصر به فرد می‌توان به راحتی ماینر را ردیابی کرد. با شناسایی IP می‌توان محل تقریبی دستگاه ماینینگ را مشخص کرد. اما این روش زیاد کارآمد نیست. زیرا به راحتی می‌توان IP را تغییر داد.

3-ردیابی ماینر به کمک استفاده از نرم افزار ردیابی:

یکی دیگر از روش ها، استاده از ابزار برای ردیابی ماینر‌ها است. نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که به کمک آن می‌توان ماینرها را ردیابی کرد. این نرم‌افزار با تجزیه و بررسی ترافیک شبکه، دستگاه‌های مشکوک را ردیابی و شناسایی می‌کند. با این وجود این نرم افزارها نیز بی‌نقص نیستند و امکان اشتباه وجود دارد. علاوه بر این اغلب ماینرهای پیشرفته به ابزارهای ضد ردیابی مجهز هستند.

ردیابی ماینر غیرقانونی

4-استفاده از هوش مصنوعی برای ردیابی ماینر:

هوش مصنوعی به این صنعت هم راه پیدا کرده است و می‌توان به کمک آن ماینر‌های غیرقانونی را به راحتی ردیابی کرد. کاری که AI انجام می‌دهد بررسی الگوی مصرف برق مشترکین و شناسایی موارد مشکوک است. تا به امروز هوش مصنوعی توانسته به طور کاملا دقیق ماینرهایی که فعالیت بدون مجوز داشته‌اند را بررسی و به اداره برق گزارش دهد.

5-استفاده از حس گر تشخیص دما:

دیگر روش ردیابی ماینر توسط اداره برق، استفاده از حسگر تشخیص دما است که برخی از کشورها از آن استفاده می‌کنند. گرمای تولیدی که ماینرها دارند از چشمان حسگرهای دما پنهان نمی‌ماند. افزایش ناگهانی دما در یک منطقه اغلب حاکی از فعالیت غیر مجاز ماینر‌ها است.

مجازات تخلف استفاده از ماینر غیرقانونی چیست؟

به طور کلی در ایران مجازات استفاده غیرمجاز از ماینر، به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و مهم‌ترین این موارد به شرح ذیل است.

۱-میزان خسارت به شبکه برق:

هرچه دستگاه ماینر پیشرفته‌تر باشد و برق بیشتری مصرف کند، قطعا به همان میزان هم به شبکه برق خسارت بیشتری وارد می‌کند. بنابراین به همین میزان هم مشمول جریمه خواهد بود. علاوه بر این با افزایش تعداد دستگاه‌های ماینر غیر مجاز، میزان خسارتی که به شبکه وارد می‌شود بیشتر است و در نهایت مالک دستگاه‌ها باید خسارت بیشتری پرداخت کند.

۲-استفاده از دستگاه‌هایی که به صورت غیر قانونی وارد شدند:

اگر یک دستگاه ماینر ضبط شود و به اثبات برسد که شخص استفاده کننده، ماینر را به طور غیرقانونی به کشور وارد کرده است. باید علاوه بر پرداخت هزینه استفاده غیر مجاز، مجازات ورود کالای قاچاق را نیز پرداخت کند.

در صورت استفاده از ماینر قاچاق، صاحب ماینر باید ۳ تا ۷ برابر بیشتر از ارزش دستگاه جریمه پرداخت کند.

ماینر مجوز دار هم ردیابی و شامل جریمه می‌شود؟

به طور کلی باید توجه داشته باشید که استفاده از دستگاه ماینر در کشور ایران نیاز به دریافت مجوز دارد. لذا استخراج باید صرفا با داشتن مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود. پس اگر فردی دستگاهی را به صورت قانونی وارد کند، اما برای استفاده از نهادهای ذی صلاح مجوز دریافت نکند باید جریمه پرداخت کند. اما اگر هر دو مجوز لازم را دریافت کنید، هیچ تخلفی شامل شما نمی‌شود و حتی اگر اداره برق هم دستگاه ماینر را ردیابی کند، عمل شما جرم محسوب نمی‌شود.

کلام پایانی

با اینکه فعالیت ماینینگ یک روش کسب درآمدی نسبتا ساده محسوب می‌شود، افراد زیادی به این سمت سوق پیدا کرده اند. به همین دلیل چالش‌های اداره برق برای ردیابی ماینر‌ها نیز بیشتر شده است. در ایران بیشترین روشی که از آن برای ردیابی ماینر استفاده می‌شود، تجزیه و تحلیل الگوی مصرف برق است. در کشورهای پیشرفته‌تر معمولا از هوش مصنوعی و سنسور برای این منظور استفاده می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات