استخراج یا ماینینگ (Mining) ارزدیجیتال

استخراج یا ماینینگ (Mining) ارزدیجیتال چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 24 اردیبهشت 1402

فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال بطور متناوب مورد توجه افراد قرار میگیرند. استخراج ارز دیجیتال نیز یکی از روش‌هایی است که افراد برای بدست آوردن ارز دیجیتال و کسب سود از آن استفاده می‌کنند. هرچند که استخراج ارز دیجیتال در دنیای مالی با ارزهای سنتی برابری نمی‌کند، اما به دلیل سرعت پیشرفت و فناوری‌های جدید که برای این حرفه به کار می‌روند، استخراج ارز به یک فعالیت محبوب تبدیل شده است. در این مقاله به بررسی چگونگی استخراج یا ماینینگ (Mining) ارزدیجیتال، معرفی بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج و مزایا و معایب ماینینگ رمزارزها می‌پردازیم.

چرا ارزهای دیجیتال باید استخراج شوند؟

ارزهای دیجیتال، برخلاف ارزهای سنتی، نیاز به مرکزی برای تأیید تراکنش‌ها و افزایش امنیت شبکه ندارند. به جای این، استخراج یا ماینینگ (Mining) ارزدیجیتال از طریق یک فرایند توزیع شده در شبکه بلاکچین انجام می‌شود. این فرایند باعث می‌شود اعتماد به شبکه بالا رود، چون تأئید تراکنش‌ها توسط چندین دستگاه در شبکه انجام می‌گیرد، تخریب یک بلاکچین بسیار دشوار است.

همچنین، استخراج ارزهای دیجیتال باعث تنظیم تأمین ارز در بازار می‌شود. هر چقدر تقاضای بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد، سطح سختی استخراج نیز افزایش می‌یابد. این موجب می‌شود تأمین ارز در بازار به صورت پایدار برقرار بماند و از افزایش فزاینده قیمت روزانه و کاهش قیمت پایانی جلوگیری کند.

به طور خلاصه، استخراج ارزهای دیجیتال بهینه سازی شکل تأمین ارز در بازار، بهبود امنیت و تأمین اعتماد به شبکه بلاکچین، و بهبود کارکرد شبکه برای تأیید تراکنش‌های بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر به کار می‌رود.

تجهیزات لازم برای استخراج

نحوه استخراج ارز دیجیتال

فرایند استخراج یا ماینینگ (Mining) ارزدیجیتال، به صورت زیر انجام می‌شود:

۱. دریافت تراکنش‌ها: این فرایند با ارسال تراکنش‌هایی از یک کیف پول دیجیتال شروع می‌شود. این کاربر با ارسال تراکنش، به چندین دستگاه دیگر در شبکه بلاکچین اعلام می‌کند که مقداری بیت‌کوین (یا هر ارز دیجیتال دیگری) از میان ارز‌هایی که در اختیار دارد، به کیف پولی دیگری انتقال یافته است.

۲. تایید تراکنش: سپس تبادل انجام شده بین کیف‌پول دو نفر، توسط «ماینرها» در بلاکچین ثبت گردیده و نسبت به چک کردن صحت آن اقدام می‌کنند. آن‌ها برای این کار از کامپیوترهای بسیار قوی استفاده می‌کنند.

۳. حل معما: سپس ماینرها به همراه کامپیوترهایی که دارای گرافیک بالا هستند، دستگاه خود را به نقشه رسم شده از شبکه دایرکت می‌کنند. با اعمال الگویی که در معمای خودبه عنوان راه حل معما اثبات کرده‌اند، از شبکه‌های دیگربه روز می‌شوند. برای این کار، تعداد بیشماری عملیات محاسباتی باید صورت پذیرد.

۴. واکاوی رمز: پس از این که ماینرها معمای شان را حل کرده و تراکنش‌های جدید به بلاکچین اضافه می‌شوند، باید واکاوی (decryption) انجام شود. به عبارت دیگر، رمز‌گشایی ساختار بلاکچین است که برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز در نظر گرفته شده است.

۵. پاداش: هر ماینری که بتواند این مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارد، اجازه دریافت پاداش را از سمت بلاکچین خواهد داشت. این پاداش معمولاً بیت‌کوین است که به عنوان پاداش برای حل کردن معمای یک بلاکچین، اختصاص داده می‌شود.

این فرایند شامل تلاش بیشماری از کامپیوترهای قوی، تعداد بسیار زیادی از حساب‌های ریاضی، هیجان برای حل کردن معمایی جدید و در نهایت جایزه‌ای در قالب یک بیت‌کوین یا ارز دیجیتال دیگر، برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال است.

آیا استخراج ارزهای دیجیتال سودآور است؟

برای افرادی که قادر به کنترل و مدیریت هزینه‌های انرژی، سخت‌افزار و نرم‌افزار هستند، استخراج یا ماینینگ (Mining) ارزدیجیتال می‌تواند سودآور باشد. با این حال، هزینه استخراج بسته به ارز دیجیتال متفاوت و ممکن است به گونه‌ای باشد که تحت هیچ شرایطی به سود منجر نشود. اگر فرد تمایل دارد به صورت شخصی استخراج ارز دیجیتال انجام دهد، باید به تجهیزات و نرم‌افزارهای مورد نیاز، هزینه‌های انرژی و هزینه‌های نگهداری شبکه توجه کند.

همچنین باید توجه داشت که قیمت ارزهای دیجیتال به شدت نوسان پذیر است و ممکن است این ارزها در طول زمان دچار کاهش قیمت شوند که منجربه زیان‌های احتمالی برای ماینرها خواهد شد. به علاوه، پیچیدگی سیستم استخراج این ارزها و سرعت افت کارایی تجهیزات با افزایش حجم شبکه استخراج، ممکن است باعث افزایش ریسک برای کار استخراج توسط ماینرها شود.

بنابراین، استخراج ارزهای دیجیتال ممکن است در بعضی از شرایط سودآور باشد اما باید ریسک‌هایی مانند نوسان قیمت و پیچیدگی سیستم را در نظر گرفت.

تجهیزات استخراج

تجهیزات و شرایط مناسب برای استخراج ارزهای دیجیتال

تجهیزات و شرایط مناسب برای استخراج یا ماینینگ (Mining) ارزدیجیتال عبارتند از:

  • معرفی کارت گرافیک:

ماینرها(استخراج کننده‌ها) نیاز به کارت‌های گرافیک با حافظه‌های بیشتر و قدرت پردازش بالاتری دارند. با توجه به این موضوع، تجهیزاتی مانند کارت‌های گرافیک NVIDIA و AMD در استخراج ارزهای دیجیتال پرکاربرد است.

  • سخت‌افزار:

برای استخراج ارزهای دیجیتال، قطعاتی مانند پردازنده (CPU) و حافظه‌های مختلف (RAM) نیز لازم است. با این حال، بیشتر استخراج ارزهای دیجیتال به کمک کارت‌های گرافیک انجام می‌شود.

  • نرم‌افزار استخراج:

با استفاده از نرم‌افزار ماینینگ، استخراج کنندگان می‌توانند برای استخراج ارزهای دیجیتال از توان پردازشی تجهیزات خود بهره ببرند.

  • نقطه اتصالات:

اتصال برق و اتصال به اینترنت ویژگی‌های دیگری هستند که باید در نظر گرفته شود. ماینرها  نیاز به توان گرمایی کافی دارند تا بتوانند سیستم‌های خودرا حفظ کنند و سرمایه خود را از نقص احتمالی و خرابی محافظت کنند.

  • هزینه‌ها:

استخراج ارز دیجیتال هزینه‌های بیشماری دارد که باید به آن‌ها توجه شود. هزینه‌های هدر رفته به منظور تهیه تجهیزات، نگهداری و آپگرید آن‌ها، صرف برق و اینترنت و همچنین هزینه‌های نرم‌افزاری، همگی باید در نظر گرفته شوند.

برای استخراج ارزهای دیجیتال از روش معمولی، یعنی از طریق رایانه‌های شخصی (PC)، معمولا از کارت گرافیک پردازنده گرافیکی (GPU) و پردازنده (CPU) استفاده می‌شود. البته می‌توان از ترکیب برخی از سخت‌افزارهای معمولی برای بهبود سرعت استخراج استفاده کرد. به طور مثال در برخی سیستم‌های استخراج ارز، از ترکیب کارت‌های گرافیکی و پردازنده‌های قدرتمند CPU در کنار هم استفاده می‌شود.

اما در استخراج از روش ابری، معمولا از سرورهای ابری با امکانات پردازشی بالا استفاده می‌شود. این سرورهای برای استخراج ارز دیجیتال، با کارت‌های گرافیکی خاص چند هسته‌ای به همراه پردازش‌های CPU نیز تجهیز شده‌اند. همچنین، اوراکل‌های فضای ابری که امکانات پردازشی بسیار بالایی دارند، نیز برای استخراج ارزهای دیجیتال قابل استفاده هستند.

در نهایت، به طور خلاصه برای استخراج ارزهای دیجیتال باید دارای تجهیزات قوی و کارآمد، پورت‌های اتصال و تأمین برق و اینترنت مناسب و توان مالی برای مدیریت ضررهای احتمالی باشید.

استخراج مبتنی بر اثبات کار چیست؟

استخراج ارز دیجیتال مبتنی بر اثبات کار برای کنترل شبکه با حداکثر قابلیت تشخیص در بلاک چین به کار می‌رود. با این حال، استخراج از طریق اثبات کار هزینه‌بر و هزینه‌های انرژی بسیار بالایی نیز دربردارد، زیرا برای حل مسئله ریاضی پیچیده قدرت پردازشی بسیار بالایی لازم است. به همین دلیل، روش‌های دیگری مانند استخراج مبتنی بر اثبات سهام (Proof-of-Stake) هم اکنون بیشتر استفاده میشوند.

استخر استخراج یا ماینینگ (Mining) ارزدیجیتال چیست؟

سوال بسیاری از افراد علاقه مند به استخراج این است که استخر استخراج ارزهای دیجیتال چیست؟ در واقع یک پلتفرم در اینترنت است که برای استخراج و تولید ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و غیره استفاده می شود. در این پلتفرم، کاربران می توانند با اتصال به شبکه اینترنت، توان محاسباتی خود را با استفاده از کامپیوترها یا تجهیزات خاص به صورت اشتراکی با سایر کاربران به اشتراک گذاشته و به سرعت ارزهای دیجیتال را استخراج کنند. استخر استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از روش های مهم و پرکاربرد برای تولید ارزهای دیجیتال، در دنیای ارزهای دیجیتال رواج دارد.

مزرعه استخراج

مزرعه استخراج چیست؟

شبکه‌ای از کامپیوترها و تجهیزات مختلف که برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم استفاده می شود، مزرعه استخراجنام دارد. ایده مزرعه استخراج تولید ارزهای دیجیتال به دلیل هزینه تمام شده بالا برای انجام فعالیت استخراج، به وجود آمده است. با استفاده از سرمایه گذاری برای خرید تجهیزات مورد نیاز برای استخراج، برقراری ارتباط با اینترنت و پیدا کردن مکانی که دمای بهینه را دارد، می توان به صورت مشترک تلاش کرد تا با کمک یکدیگر به طور سریعتر ارز دیجیتال استخراج شود. مزرعه ها معمولاً در مکان هایی با دمای پایین‌تر، مثل مناطق سردسیری ایجاد می شوند تا برای بهینه شدن کارایی دستگاه ها، نیاز به خنک کننده نباشد.

استخراج انفرادی بهتر است یا با استخر؟

ذو نوع روش استخراج وجود دارد:  استخراج انفرادی یا استخراج تنهایی (solo mining) و استخراج گروهی (pool mining). در استخراج انفرادی، شخص تنها برای استخراج ارز، از کامپیوتر شخصی خودش استفاده می‌کند. در این روش، شخص مستقیماً با شبکه ارز برای استخراج ارتباط برقرار می کند و اگر قابلیت محاسباتی کافی داشته باشد، می تواند به صورت مستقل ارز را استخراج کند. با وجود اینکه شانس برنده شدن با این روش بالاتر است، اما ارز کمتری میتوان استخراج کرد و احتمال از دست دادن پاداش نیز بیشتر است.

در استخراج گروهی، کاربر به جای استفاده از توان محاسباتی خود در یک شبکه با تعدادی دیگر از کاربران به صورت مشترک استخراج ارز را انجام می دهد. این روش به شرط استفاده از استراتژی های درست، باعث افزایش قابل توجه در تولید ارز می‌شود.

به طور کلی، استفاده از استخر استخراج به دلیل قابلیت تولید ارز بالاتر، به ویژه برای کاربرانی که قابلیت محاسبات کمتری دارند، توصیه می شود، اما کاربرانی که به صورت انفرادی و برای استخراج ارز به کمک قدرت محاسباتی بالایی دسترسی دارند، می‌توانند روش استخراج انفرادی را انتخاب کنند.

استخراج ابری ارز دیجیتال

استخراج ابری (Cloud Mining) چیست؟

روشی برای استخراج یا ماینینگ (Mining) ارزدیجیتال است که در آن به جای داشتن تجهیزات لازم برای استخراج ارز، از قدرت پردازش و تجهیزات پیشرفته یک مرکز داده استفاده می‌شود. در این روش، کاربران به جای خرید و نگهداری تجهیزاتی که برای استخراج به آن‌ها نیاز است، می‌توانند مقداری ارز دیجیتال برای اجاره قدرت پردازش سرورهای مرکز داده بپردازند. با افزایش تعداد استخراج‌کنندگان، قدرت پردازش و توان محاسباتی برای استخراج ارزها افزایش می یابد و باعث تولید ارزهای بیشتر می‌شود.

در این روش، سرویس دهنده‌های مرکز داده، مسئولیت نگهداری و تعمیر تجهیزات و نرم‌افزارهای مورد نیاز را بر عهده دارند، و کاربران برای استفاده از قدرت پردازش این سرورها، مبلغی را به عنوان هزینه اجاره پرداخت می‌کنند. این روش به دلیل کاهش زمان و هزینه‌های نگهداری تجهیزات و بهبود عملکرد به نسبت استخراج انفرادی، مزایایی دارد. روش استخراج ابری برای کاربرانی که به نظر آن‌ها کم صبری و توانایی مدیریت حجم بالای داده‌های مورد نیاز برای استخراج ارز را ندارند، توصیه می‌شود.

آیا استخراج ارز دیجیتال از روش ابری سودآور است؟

استخراج ارز دیجیتال از روش ابری از جمله روش‌های سودآور برای صاحبان فضای ابری است، اما سودآوری در این روش‌ به شرایطی مانند هزینه‌های برق، هزینه‌های تجهیزات و میزان سود قابل توجه کاهش می‌یابد. همچنین، در هر لحظه ممکن است سیستم برای استخراج ارز دچار اختلال و خرابی شود که موجب از دست رفتن سودهای پیشین شود و صاحبان باید همیشه از استانداردها و امنیت خود آگاه باشند. در کل، استخراج ارز دیجیتال از روش ابری با توجه به شرایط و پارامتر‌های مورد نیاز، می‌تواند یک گزینه مناسب باشد.

امکان کلاهبرداری در استخراج ابری وجود دارد؟

بله، ممکن است در استخراج ارز دیجیتال از روش ابری، کلاهبرداری رخ دهد. یکی از رایج‌ترین نوع کلاهبرداری در استخراج ابری ارزهای دیجیتال، استفاده از سرویس‌های ابری نامعتبر است. با توجه به اینکه سرویس‌های ابری بسیار پرخطر هستند و امنیتی پایین‌تری نسبت به سرویس‌های معمولی دارند، ممکن است که کاربران با استفاده از این سرویس‌ها به راحتی از نظر امنیتی آسیب ببینند و به سادگی هک شوند.

علاوه بر این، وجود نوعی از کد (malware) در سیستم کامپیوتری کاربران نیز می‌تواند باعث کلاهبرداری در استخراج ارز دیجیتال از روش ابری شود. برای پیشگیری از این نوع کلاهبرداری‌ها، بهتر است که از سرویس‌های ابری مورداعتماد و از نرم‌افزارهای امنیتی قدرتمند استفاده شود.

عوامل تاثیر گذار بر انتخاب رمزارز برای استخراج چیست؟

انتخاب رمزارز برای استخراج یا ماینینگ (Mining) ارزدیجیتال به بسیاری از عوامل بستگی دارد که بعضی از مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

  • سطح دشواری استخراج: سطح دشواری استخراج هر رمزارز مختلف است. برخی رمزارزها سطح دشواری پایین‌تری دارند و برای استخراج آنها نیاز به سخت‌افزار کمتری دارید، در حالی که در برخی دیگر ارزهای دیجیتال، سطح دشواری بسیار بالا است و نیاز به سخت‌افزارهای پیشرفته‌تری دارید.
  • قیمت رمزارز: قیمت رمزارز می‌تواند نقش مهمی در تصمیم برای استخراج آن را ایفا کند. برخی ارزهای دیجیتال، تنها چند سنت به ازای هر واحد آن پرداخت می‌کنند، در حالی که قیمت برخی دیگر از آنها به قدری بالاست که ممکن است برای استخراج آن‌ها با خطرات و هزینه‌های بسیار بالا روبرو شوید.
  • الگوریتم استخراج: هر رمزارز، الگوریتم استخراج منحصر به فردی دارد. برخی از الگوریتم‌ها مثل SHA-256 و Scrypt در بیت کوین و لایت کوین رونمایی شده‌اند. برخی دیگر از الگوریتم‌ها مثل Ethash در اتریوم و Equihash در Zcash به کار گرفته شده‌اند. هر الگوریتم، پارامتر‌های خود را دارد که می‌تواند به تصمیم‌گیری برای استخراج رمزارز کمک کند.
  • هزینه‌های تجهیزات: توجه به هزینه‌های تجهیزات مورد نیاز برای استخراج رمزارز هم بسیار مهم است. به عنوان مثال، برخی از سخت‌افزارهای استخراج با هزینه‌های بسیار بالایی همراه هستند و نیاز به به‌روزرسانی‌های مداوم دارند.
  • مصرف انرژی: رمزارزها با پردازش‌های شدید، موجب مصرف بسیار زیادی از انرژی شده‌اند. برخی رمزارزها نیاز به سخت‌افزارهای با مصرف انرژی کمتر دارند در صورتی که برخی دیگر با مصرف بالایی همراه هستند. به هزینه‌های انرژی مصرفی باید دقت کرد و میزان آن را هم در نظر گرفت.

بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج در سال 2023

بهترین‌ها برای استخراج یا ماینینگ (Mining) ارزدیجیتال در سال 2023 عبارتند از: بیتکوین(Bitcoin)، لایتکوین(Litecoin)، مونرو(Monero)، زدکش(Zcash)، بیم(Beam)، دش(Dash)، هورزین(Horzen)، راون کوین(Ravencoin)

بهترین-ارزهای-دیجتال-برای-استخراج

مزایا و معایب استخراج یا ماینینگ (Mining) ارزدیجیتال

مزایا استخراج ارزهای دیجیتال شامل موارد زیر می‌شوند:

  • درآمد بلند مدت: با استخراج ارز دیجیتال، می‌توان به درآمد طولانی مدت دست یافت. اگر که شرایط مناسب و به روز باشد، می‌توان با استخراج بسیاری از ارزها به سود قابل توجهی رسید.
  • ارزش ارزهای دیجیتال: در برخی مواقع فروش ارزهای دیجیتال با قیمت بالاتر صورت می‌گیرد. درواقع، ارزهای دیجیتال همچنین قابلیت معامله‌گری دارند و این به معنای نقدشوندگی آنهاست.
  • امنیت بیشتر: از آنجایی که ارزهای دیجیتال شبکه‌هایی مبتنی بر بلاک‌چین هستند، اطلاعات تراکنش‌های نقدی دیجیتال به خوبی رمزگذاری می‌شود و برای دسترسی به آنها، نیاز به اعتبارسنجی کاربر دارد.
  • پرداخت به روش آنلاین: از آنجایی که ارزهای دیجیتال قابل تبدیل به پول نقد و دیگر ارزهای دیجیتال هستند، می‌تواند به منظور خرید کالا و خدمات، جایگزین پرداخت نقدی شود.
  • سود زیاد: استخراج ارز دیجیتال می‌تواند به سود بسیار زیادی منتهی شود، به خصوص در صورتی که ارز دیجیتال مورد نظر بازار بالایی داشته باشد.
  • کسب علم و دانش: استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان یک فرایند پیچیده به نوعی به شما اجازه می‌دهد تا با تکنولوژی بلاک‌چین به صورت شیرینی وارد شوید و بتوانید از جزئیات پنهان شده آن استفاده کنید.
  • حفظ حریم خصوصی: استخراج ارز دیجیتال به شما امکان می‌دهد تا خود را بصورت ناشناس در برابر دیگران حفظ کنید، بدون اینکه اسمت و شماره تلفنت در آن ارزصرفاً برای عمق معاملاتی که صورت می‌گیرد.

معایب ماینینگ:

به علت استفاده بسیار زیاد از نرم افزارهای پیشرفته و سخت افزارهای پرقدرت، معایب استخراج با مسایلی همراه است. برخی از معایب استخراج به شرح زیر است:

  • زیان‌های مالی: هزینه‌های پیشرفته و پرقدرت سازماندهی استخراج ارزهای دیجیتال، ممکن است به صاحبان ماینینگ پسماندهای درامدی شود، به خصوص در صورتی که رشد قیمت ارز دیجیتال با یک نرخ بهتر از میانگین حال حاضر رخ ندهد.
  • تأخیر در تحویل: برخی از شرکت‌های ماینینگ، تأخیر در تحویل تجهیزات ممکن است باعث شود که پرداخت‌های با تأخیر انجام گیرد.
  • محدودیت‌های دولتی: در برخی کشورها، دولت‌ها قدرت می‌توانند این روند را محدود کنند و ممکن است محدودیت‌هایی در تولید ارز دیجیتال باشد.

نتیجه گیری و جمع بندی

در نهایت، استخراج یا ماینینگ (Mining) ارزدیجیتال به‌عنوان یک حرفه جذاب و پرسود مطرح می‌شود. با این حال، انجام این فرآیند دارای مزایا و معایب متعددی است و لازم است که به‌شکل کامل آگاهی پیدا کرده و تحلیل دقیق انجام دهید. با رعایت اصول و مبانی صحیح‌، می‌توانید در این حرفه رو به موفقیت باشید و از فرصت‌های بسیاری که در این زمینه وجود دارد، بهره‌مند شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 2]

نظرات