آموزش ارز دیجیتال

رد فلگ ارز دیجیتال چیست و چرا اهمیت دارد؟

رد فلگ ارز دیجیتال چیست؟ رد فلگ (Red Flag) که به معنای خط قرمز است در فضای ارزهای دیجیتال به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها گفته می‌شود که امکان دارد با فعالیت‌های مجرمانه نظیر فیشینگ و حملات سایبری در ارتباط باشند. لذا نهادهای متمرکز و قانون گذار در سطح بین المللی و کش. ری با مشخص کردن بخشی از این رد فلگ‌ها سعی در کاهش فعالیت‌های مجرمانه دارند. اگر از فعالان ارزهای دیجیتال هستید باید این خط قرمزها را بهتر بشناسید تا فعالیت‌های شما جزء ردفلگ‌ها محسوب نشود. در ادامه این مطلب از ارز هشت، با مفهوم رد فلگ ارزها دیجیتال و اهمیت آن در ایران و جهان آشنا می‌شویم.

رد فلگ ارز دیجیتال چیست؟

«رِد فلگ» که در لغت به معنای پرچم قرمز است، در زبان انگلیسی برای توصیف ناحیه و نشانه‌های خطر استفاده می‌شود. هر زمان که این پرچم‌های قرمز در مسیر ما قرار داشته باشند یعنی آن موضوع به توجه بیشتر نیاز دارد. این مورد در دنیای ارزهای دیجیتال هم استثنا نیست و شما باید رد فلگ‌ها را بشناسید. در ارز دیجیتال این نشانه یعنی، اشاره به هر اقدام و فعالیتی که امکان دارد از طرف پلتفرم و یا مجموعه‌ای که در آن فعالیت دارید، یک عمل نامتعارف و غیر قانونی است. اغلب پلتفرم‌ها این رد فلگ‌ها را در قوانین و مقررات خود ذکر می‌کنند، برخی از موارد بین المللی هستند و در همه پلتفرم‌ها یکسان و برخی مورد هم برای آن پلتفرم تعیین می‌شود.

ریسک‌ها و رد فلگ ارز دیجیتال

در این رابطه گروه ویژه اقدام مالی یا به اختصار FATF که نهادی بین‌المللی با هدف مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم  فعالیت دارد، برخی از موارد را مصادیق احتمالی رد فلگ ارز دیجیتال شناسایی کرده است. در ادامه این موارد را نام می‌بریم و در رابطه با هریک توضیح خواهیم داد:

1-تراکنش ها:

علی رغم اینکه ماهیت ارزهای دیجیتال با پول فیات سنتی بسیار متفاوت است، اما در این فضا نیز استراتژی‌های به کار گرفته شده توسط کاربران متقلب برای پولشویی اغلب شبیه به روش‌های سنتی است. FATF چندین نوع تراکنش رمزارز را مشخص کرده است که طبق بررسی‌های انجام شده، وجود این تراکنش‌ها می‌تواند نشان دهنده پولشویی باشد. این موارد عبارت‌اند از:
  • وجود تراکنش ها با مبالغ بالا که می تواند در طی یک تراکنش و یا در یک دوره کوتاه و یک طبق یک الگو ثابت باشد
  • واریز وجوه مشکوک به کیف پول و یا حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال
  • وجود تراکنش های به مقدار کم
  • انتقال دارایی های مجازی به حوزه های قضایی که مقررات AML / CFT ناموجود یا ضعیف دارند، یا حوزه قضایی که هیچ رابطه قابل قبولی با محل زندگی یا انجام کسب وکار مشتری ندارد.
  • برداشت از صندوق های مجازی بدون هیچ گونه معامله داخلی، به خصوص اگر برداشت متحمل هزینه شود، یا تبدیل دارایی ها به چندین دارایی مختلف که متحمل هزینه می شوند، به خصوص اگر هیچ توضیح تجاری منطقی وجود نداشته باشد.
به طور کلی طبق مقررات ارزهای دیجیتال، مقدار و تناوب تراکنش ها باید توجیه داشته باشند.

2-الگوهای معاملاتی:

پولشویی از طریق دارایی‌های مجازی اغلب می‌تواند از طریق الگوهای معاملاتی نامنظم یا غیرمعمول شناسایی شود. این فعالیت ها عبارت اند از:

  • افتتاح حساب‌های جدید با سپرده‌های اولیه بزرگ که کمی بعد معامله می‌شوند.
  • حساب‌های جدید با مبالغی تامین مالی می‌شوند که با پروفایل کاربر سازگار به نظر نمی‌رسند.
  • تراکنش‌هایی که شامل دارایی‌ها یا حساب‌های متعدد بدون توضیح منطقی کسب وکار است.
  • تعدادی از تراکنش‌های رمزارزی که منجر به از دست رفتن پول به دلیل کارمزدهای حساب می‌شوند.
  • تبدیل مکرر پول فیات به رمزارز بدون توضیح منطقی.
  • مبالغ اندکی از کیف پول‌های مجازی متعددی که به سرعت جابه جا یا حذف می‌شوند.

3-ناشناس بودن:

این شاخص‌های پرچم قرمز از آسیب‌پذیری‌های فن آوری زیربنایی پیرامون دارایی‌های مجازی، به ویژه مبادلات ناشناسی که بین مصرف کنندگان رمزارز رخ می‌دهد، بهره می‌برند. رفتار پولشویی که از ماهیت ناشناس ارزهای دیجیتال بهره می‌برد، ممکن است ویژگی‌های زیر را نشان دهد.

  • انتقال دارایی‌ها از یک بلاک چین عمومی و شفاف مانند بیت کوین به یک صرافی رمزارز متمرکز و سپس تبدیل به یک سکه خصوصی یا ناشناس.
  • تراکنش‌های مشتریانی که شامل چندین نوع رمزارز هستند. به ویژه آن‌هایی که شامل ارزهای بسیار ناشناس هستند که متحمل کارمزدهای و غیرقابل توجیه می‌شوند.
  • حجم قابل توجهی از تراکنش‌های نظیر به نظیر که شامل خدمات ترکیبی بدون توجیه است.
  • مشتریانی که به عنوان ارائه دهنده خدمات ثبت نشده یا بدون مجوز برای سایر کاربران در سایت‌های ارز دیجیتال همتا به همتا فعالیت می‌کنند، ممکن است هزینه‌های بالاتری نسبت به صرافی‌های سنتی و دارای مجوز برای مشتریان خود پرداخت کنند.
  • استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز برای انتقال دارایی‌ها در مرزها.
  • صندوق‌هایی که از آدرس‌های IP مرتبط با دارک نت یا نرم افزارهای مشابه وارد کیف پول‌های رمزارز می‌شوند، امکان ناشناس ماندن و رمزنگاری را فراهم می‌کنند.
  • کیف پول‌های مجازی متعدد و نامرتبط از یک آدرس IP کنترل می‌شوند.
  • ارسال وجوه به یا دریافت وجوه از ارائه دهندگان خدمات با حساب های احراز نشده.
  • استفاده از دستگاه‌های خودپرداز / کیوسک‌های ارز مجازی در مکان‌های پرخطر که افزایش فعالیت مجرمانه در آن‌ها رخ می‌دهد.

زمانی که در فضای بلاکچین همیشه از ارزهای دیجیتال ناشناس و یا روش های مانند میکسر استفاده شود، قطعا حساب کاربری و دارایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این یکی از رد فلگ های اصلی در ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

4-فرستنده و گیرنده ارز دیجیتال:

این شاخص‌های رد فلگ در ارز دیجیتال بر رفتارهای فرستنده یا گیرنده تراکنش‌های غیرقانونی تمرکز دارند. شاخص‌ها را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد.

برای یک پلتفرم ارز دیجیتال، باید هویت فرستنده و گیرنده مشخص باشد( یکی از دلایل احراز هویت) تا از فعالیت های مجرمانه همچون پول شویی جلوگیری شود. عدم وضوح اطلاعات در این زمینه یک رد فلگ است و قطعا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • در طول ایجاد حساب

  1. ایجاد حساب‌های متعدد تحت نام‌های مختلف برای دور زدن محدودیت ها.
  2. تراکنش‌ها از آدرس‌های IP غیرقابل اعتماد، یا آدرس‌های IP از حوزه‌های قضایی مجاز.
  3. کاربرانی که ثبت دامنه اینترنتی آن‌ها در حوزه‌های قضایی مختلف با حوزهای که در آن سکونت دارند، یا حوزه قضایی با کنترل‌های ضعیف است.
  • در زمان رسیدگی به درخواست مشتری
  1. اطلاعات ناقص یا ناکافی KYC (احراز هویت)
  2. مشتریانی که از مدارک جعلی استفاده می‌کنند.
  3. فرستنده / گیرنده فاقد دانش در مورد معامله، منبع وجوه یا رابطه مشتری است.

به طور کلی هر گونه رفتار غیر معمول در حساب کاربری گیرنده و یا فرستنده نشانه‌ای از خطر و ریسک است و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

5-منبع سرمایه:

منبع سرمایه برای پلتفرم های فعال در حوزه رمز ارزها بسیار مهم است. در ادامه همه موارد مربوط به رد فلگ ارز دیجیتال در رابطه با منبع سرمایه را ذکر می‌کنیم.

  • تراکنش‌هایی که از سرویس‌های قمار آنلاین نشات می‌گیرند یا ارسال می‌شوند.
  • تراکنش‌هایی با حساب‌های شناخته شده که به کلاهبرداری، اخاذی، طرح‌های باج افزاری، بازارهای دارک نت، وب سایت‌های غیرقانونی یا آدرس‌های مجاز مرتبط هستند.
  • سپرده‌های قابل توجهی که خارج از پروفایل با منبع نامعلومی از سرمایه هستند.
  • سپرده‌های بزرگ در کیف پول‌های مجازی که بلافاصله به عنوان ارز فیات برداشت می‌شوند.
  • یک کیف پول مجازی متصل به چندین کارت اعتباری که به طور مکرر مقادیر زیادی ارز فیات را برداشت می‌کند.
  • اکثر ثروت یک مشتری از سرمایه‌گذاری‌های کریپتو یا عرضه اولیه (قانونی یا تقلبی) به دست می‌آید.

هر زمان که بتوان گفت منبع پول ناشناس است و مرتبط به یک فعالیت مجرمانه است. حساب کاربری مورد بررسی بیشتر قرار می‌گیرد.

6-ریسک های جغرافیایی:

مجرمان اغلب سرمایه‌ها را از مرزها عبور می‌دهند، معمولا به حوزه‌های قضایی با رژیم‌های ضعیف یا بدون AML / CFT یا دستورالعمل‌های ارز دیجیتال. شاخص‌های رد فلگ ارز دیجیتال مربوط به این فعالیت عبارتند از:

  • سرمایه‌های مشتری که از یا از آن‌ها گرفته می‌شود به یک حوزه قضایی متفاوت به حوزه‌ای که کاربر در آن قرار دارد فرستاده می‌شود.
  • مشتریانی که از خدمات رمزارز واقع در حوزه‌های قضایی پرخطر با مقررات محدود یا بدون AML استفاده می‌کنند.
  • مشتری محل کار خود را به یک حوزه قضایی پرخطر با مقررات محدود یا بدون AML تغییر مکان می‌دهد.

قطعا در کشورهایی که قوانین ارزهای دیجیتال در آن ضعیف است، مجرمان از آن سوء استفاده می‌کنند. به همین دلیل جا به جایی سرمایه بین مرزی بسیار مورد توجه سازمان های کنترل کننده قرار دارد.

گروه ویژه اقدام مالی در توضیحات خود درباره دلیل معرفی این مصادیق، اشاره کرده است که هدف از انجام این کار مقابله با سوءاستفاده از ارزهای دیجیتال برای پول‌شویی درآمدهایی است که از منبع فعالیت‌های مجرمانه نظیر حملات سایبری، فروش مواد مخدر یا فرار مالیاتی به دست آمده است. البته، مفهوم رد فلگ در ارزهای دیجیتال، به تعریفی که FATF ارائه کرده محدود نمی‌شود و پلتفرم‌های فعال در زمینه ارزهای دیجیتال، ممکن است بسته به نیاز خود، مصادیق دیگری را به‌عنوان رد فلگ تعریف کنند.

رد فلگ ارز دیجیتال چگونه اجرا می‌شود؟

پلتفرم‌ها و مجموعه‌های فعالی در این حوزه اغلب روی فعالیت کاربران خود کنترل دارند. در این سازمان‌ها در صورت مشاهده مورد مشکوک و یا همان رد فلگ، اقدامات مختلفی اتخاذ می‌گردد. برای مثال ممکن است از طرف تیم پشتیبانی با صاحب حساب تماس گرفته شود و در رابطه با اطلاعات هویتی، تراکنش و فعالیت‌های او سوالاتی شود. گاهی امکان دارد که فعالیت‌های کاربر مورد بررسی قرارگیرد. در موقعیت‌های حساس نیز امکان بسته شدن حساب مشکوک نیز وجود دارد. به طور کلی همه این موارد بستگی به میزان کنترل مجموعه و قوانین آن دارد.

برچسب‌زنی کیف پول‌های ارز دیجیتال چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، یکی از روش‌های کنترلی در رابطه با ارزهای دیجیتال، جداکردن کاربران عادی از افرادی است که مشکوک به مشارکت در فعالیت‌های مجرمانه هستند. این تفکیک از طریق روشی تحت‌عنوان «برچسب‌زنی» انجام می‌شود. در برچسب‌زنی کیف پول‌های ارز دیجیتال، در کنار ثبت مشخصات کیف پول، عنوانی برای یک آدرس یا گروهی از آدرس‌ها انتخاب می‌شود تا در آینده بتوان فعالیت‌های آن را رهگیری کرد.

برای نمونه، یه فرد خرابکار را در نظر بگیرید که از یک پلتفرم غیرمتمرکز ارز دیجیتال، سرقت کرده است. این شخص، وجوه سرقت‌شده را در نهایت به یک یا چند آدرس کیف پول منتقل و آنجا نگهداری می‌کند. پلتفرم‌های مختلف، برای جلوگیری از موفقیت این شخص در فروش دارایی‌های سرقت‌شده، آدرس یا آدرس‌های مرتبط با آن را به‌عنوان «سارق» برچسب‌گذاری می‌کنند. به این ترتیب، اگر در آینده شخص خرابکار جهت فروش دارایی‌ها اقدام به واریز آنها به یک صرافی رمزارز کند، صرافی مقصد در صورتی که آدرس را از قبل برچسب‌زنی کرده باشد، می‌تواند بلافاصله متوجه این فعالیت مجرمانه شده و در صورت نیاز وجوه را مسدود کند.

رد فلگ ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی

رد فلگ ارز دیجیتال، محدود به پلتفرم‌های جهانی است و در ایران هم برای فعالیت در صرافی‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌های مشابه قوانین وجود دارد. برای مثال در رابطه با حساب اجاره‌ای ارز دیجیتال در همه صرافی‌های ایرانی قوانینی وجود دارد و همه پلتفرم‌ها این فعالیت را غیر قانونی تلقی می‌کنند. در صورتی که اجاره حساب برای پلتفرم محرز شود، بنا بر نوع تخلف با توجه به شرایط و مطابق قوانین ارز دیجیتال از این سوء استفاده جلوگیری می‌شود.

جمع‌بندی:

با رشد سریع ارزهای دیجیتال، طی سال‌های گذشته حساسیت روی پلتفرم‌هایی که در این زمینه خدمت‌رسانی می‌کنند بیشتر شده است. تا از این طریق جرایم احتمالی بیشتر بررسی شوند. این نظارت مربوط به پلتفرم‌های بین المللی نیست بلکه صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی نیز باید قوانین و خط قرمز‌هایی برای شناسایی مجرمان داشته باشند. بنابراین بهتر است به عنوان یک کاربر، قوانین و مقرارت پلتفرمی که قصد اسفاده از آن را دارید مطالعه و سپس از خدمات آن‌ها استفاده نمایید. به بیان ساده هر فعالیتی که بنظر مجرمانه آید به عنوان رد فلگ شناخته می‌شود. ما در این مطلب از ارز هشت به طور کامل به بررسی رد فلگ‌های ارز دیجیتال پرداختیم.

ادمین ارزهشت

Recent Posts

همستر کامبت به چه کسانی کارت تقلب داده است؟

کم کم به زمان ایردراپ توکن HMSTR نزدیک می‌شویم.  این توکن قرار است در تاریخ…

1 ساعت قبل

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

1 روز قبل

چگونه ارز دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم و از سودهای بازار جا نمانیم

رمز ارزها به دلیل فقدان معیارهای لازم برای ارزیابی و رواج کلاهبرداری برای سرمایه‌گذاری نیاز…

2 روز قبل

سه تسک ضروری ایردراپ راکی رابیت که باید انجام شود

کاربرانی که در بازی تلگرامی راکی رابیت در حال فعالیت هستند به زودی شاهد ایردراپ…

3 روز قبل

مقایسه تراست ولت و اکسودوس ولت ؛ کدام یک برای ذخیره ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اکسودوس و تراست ولت دو کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی با اعتبار بالا هستند…

4 روز قبل

بهترین کیف پول همستر کامبت برای کاربران ایرانی

همانطور که احتمالا می‌دانید زمان لیست شدن همستر کامبت و توزیع ایردراپ آن بسیار نزدیک…

4 روز قبل