رویکرد بالا به پایین

رویکرد بالا به پایین در ارز دیجیتال به چه معنا است؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 27 تیر 1402

بیشتر افراد در آغاز سرمایه گذاری، گزینه‌های متفاوتی را باید مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. دلیل این کار، بررسی چگونگی این اطلاعات روی تمام بازار، و تاثیرش روی سهام، است. آن‌ها مواردی مانند تحلیل افزایش نرخ بهره و میزان تولیدات ناخالص خارجی و داخلی را بررسی می‌کنند.

در نتیجه، تمام این تحلیل‌ها در رابطه با تورم، قیمت و نرخ کالا در تمام بازارها امری واجب است. آن‌ها همینطور نظاره گره چگونگی کارکرد تمام صنعت و یا قسمتی که سهامشان در آنجا قرار دارد، هستند. اعتقاد این سرمایه گذاران این است؛ اگر تمام این موارد کارکرد خوبی داشته باشد، قطعا بازدهی خوبی دارد. سرمایه گذاران برای انجام این تحقیقات به خوبی تشخیص می‌دهند که، به چه شکل مواردی مثل تغییر میزان نرخ بهره در بخشی و یا بالارفتن قیمت نفت، چه تاثیراتی می‌گذارند. در این مقاله از صرافی ارز هشت مفهوم رویکرد بالا به پایین در ارز دیجیتال را تحلیل می‌کنیم.

رویکرد بالا به پایین در ارز دیجیتال چه مفهومی دارد؟

برای درک رویکرد بالا به پایین رمز ارزها، ابتدا باید رویکرد بالا به پایین را بدانید. در رویکرد بالا به پایین افرادی که تحلیل انجام می‌دهند، لایه‌های اول و بالاترین لایه‌ها را در اقتصاد، مانند اقتصاد جهانی، بعد از آن اقتصاد کشور، صنعت و آخر شرکت را بررسی می‌کنند. می‌توان گفت، شروع این فرایند، خبرهای تاثیرگذار روی اقتصاد یا سیاست، در حد کل جهان است. برای مثال، کشور چین که غول مرحله آخر تولیدی و اقتصادی است، درخواست مقدار بیشتری فولاد دارد؛ یا آسیب دیدن پالایشگاه‌های نفت در عربستان، طی جنگ بین یمن و عربستان که موجب شد، عرضه‌ی نفت کاهش پیدا کند و قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ بالا برود. درنتیجه تحلیلگر:

  • با مطلع شدن از این اخبار اول وضعیت اقتصاد تمام جهان را بررسی می‌کند؛ بعد می‌بیند که قیمت تا چه زمان در حال افزایش است. سپس نتایج تاثیرات سیاسی و اقتصادی را پیش بینی می‌کند.
  • بعد شرایط کشور خودش را تحلیل می‌کند. برای مثال آیا با اینکه کشورما تحریم هست، اما می‌توان به سایر کشورها نفت صادر و سود کسب کرد؟
  • در این زمان صنعت را بررسی می‌کند. برای مثال صنعت پتروشیمی را مورد تحلیل قرار می دهد، وراجع به شرایط صنعت تحقیق می‌کند، تا متوجه گردد؛ آیا در وضعیت مناسبی هست یا کلا فعالیت ندارند؟

در آخر شرکت‌هایی که در این زمینه فعال بودند، را بررسی می‌کنند. و با در نظر داشتن تحلیل شرکت‌های فعال، دانستن صورت‌های مالی و شرایط و خبرهای مربوطه عالی‌ترین مورد را گزینش می‌کنند.

بررسی ررویکرد بالا به پایین در ارز دیجیتال

در بازار رمزارزها، تعداد زیادی پروژه‌های گوناگون وجود دارد. همه پروژه‌ها مدعی هستند، ویژگی‌های جدیدتری به نسبت بقیه، دارند. قطعا انتخاب عالی‌ترین پروژه از بین تعداد زیادی مورد، کار بسیار سختی است. همواره، رویکردهای متعددی برای بدست آوردن و انتخاب بهترین پروژه‌ی کریپتوکارنسی قرار دارند. یکی از این راه‌ها، رویکرد از بالا به پایین هست. در این زمان سوال پیش می‌آید که، رویکرد بالا به پایین رمزارز چیست؟

برای بررسی رویکرد از بالا به پایین در ارزدیجیتال، کمی عقب تر، یعنی صنعت کریپتوکارنسی را مشاهده کنید؛ این کار باعث پاسخ سوالاتی مثل: هدف صنعت ارزهای دیجیتال چه است، چه مانع بزرگی مقابل صنعت رمزارزها است، بیشتر پاسخ‌ها چه ایراداتی دارند، یا شخصی روی این ایرادات کارکرده یا خیر شده است.

این نظریه را می‌توان، دیدگاه صنعت کلان ارزهای دیجیتال دانست. اگرچه نباید آن را، با اقتصاد سنتی اشتباه گرفت. به طور کلی رویکرد از بالا به پایین بیشتر می‌خواهد، آینده‌ی تمام صنعت کریپتوکارنسی را در سالها، ماه‌ها و شاید چندین دهه را حدس زده و بررسی کند.

اکثر سرمایه گذاران تسلط خود را روی پیشبینی‌های دوسال آینده قرار داده؛ و ده سال بعد را مورد تحلیل قرار نمی‌دهند.

در رویکرد از بالا به پایین، برای بررسی پروژه‌های رمزارز، اول باید به گزینه‌ی اصلی توجه کنید. بعد آن را به تکه‌های بسیار کوچک تقسیم کرده و در آخر پروژه‌هایی که با اصول ما هماهنگ هستند، را انتخاب می‌کنیم. این مورد را هرگز فراموش نکنید که، طبق این رویکرد، ابتدا اصول اهمیت دارند و پس از آن خواسته‌ی پروژه‌ها بیان می‌گردد. به طور کلی اگربپنداریم، تنها یک چیز درست پیش بینی و انتخاب شده، تمام تصمیم گیری‌های بر اساس آن درست پیش می‌رود.

رویکرد بالا به پایین سخت‌تر از رویکرد پایین به بالا است. این رویکرد به تلاش زیادی احتیاج دارد. برای اینکه این مفهوم را کامل و مسلط بشناسید، بهتر است رویکرد پایین به بالا را مرور کنیم.

معنای رویکرد پایین به بالا

بیشتر مردم، نهنگ‌ها و خردفروشان سرمایه گذار، برای پیدا کردن بهترین پروژه رمزارز از این روش استفاده می‌کنند.

این رویکرد به همراه تحلیل موارد گوناگون مثل فعالیت‌های کیف پولWal، آنالیزAnchan، کل ارزش قفل شده (TVL) در وب سایتDeFillama، ردیاب قرارداد هوشمند، پروژه‌های مختلف در لانچ پد بایننس، پست‌های تویتر و…هست. شما بدون اینکه این موارد ارزیابی را بدانید، استفاده می‌کنید.

رویکرد پایین به بالا در زمان مخصوصی خوب کار می‌کند، ولی در مدت زمان طولانی کاربرد ندارد. این رویکرد مثل حملات brute force کار می‌کند. رمز داده ها، به کمک یک روش امتحانی که حملات brute force نام دارد باز می‌گردد. هیچ روش ذهنی مناسبی در این راه حل استفاده نشده، و به حالت رندوم و شانسی با امتحان کردن شخصیت‌ها ترکیب خوب را بدست می‌آورد.

در تعریفی ساده، رویکرد پایین به بالا مثل پیداکردن ذره ایی طلا در یه عالمه خاک است. شانس بسیار کمی در این رویکر وجود دارد.

بیشتر راه‌های پیدا کردن پروژه‌های خوب برای ارزهای دیجیتال، قطعی نیستند. اگر چه در کوتاه مدت کارایی دارند، اما خیلی کم ممکن است، شیش ماه یا بیشتر دوامشان طول بکشد. درنتیجه نیاز به تغییراتی دارد. در رویکرد پایین به بالا و توجه به موارد نام برده، در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، نتیجه‌ی حد وسطی برای سرمایه گذار بوجود می‌آورد؛ البته بدون بررسی رویکرد بالا به پایین مختطل هستند.

گزینه‌های سنجش رویکرد بالابه پایین در بازار کریپتوکارنسی

برای اینکه از رویکرد بالا به پایین در بازار رمزارزها بهره ببریم، شاخص‌های گوناگونی تعیین کرده اند. مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

یادگیری موارد گسترده و تسلط به آن‌ها

برای کسب اطلاعات گسترده درباره فناوری رمزارزها، نیاز به رویکرد از بالا به پایین است. دراصل رویکرد بالا به پایین، سرمایه‌گذاری است که به جای مصرف کل هزینه روی یک توکنERC20، راجبه استاندارد و چگونگی کار باید اطلاعات بیشتری بدست آورید.

منابع زیادی برای حوضه‌ی فناوری بلاکچین و کریپتو هست. برای نمونه اگر قصد ارزیابی پروژه‌های لایه دوم رمزارز اتریوم را دارید، باید اطلاعات کافی درباره کارکرد اتریوم دانشته و بعد با مابقی رقیبان مقایسه انجام دهید. برای انجام این مقایسه، باید به بررسی رویکردهای متمایز رقیبان بپردازید.

گاهی اوقات درمیابید که مدت زمان صرف شده برای تحقیق خیلی کمتر از برنامه‌هایی که قصد  سرمایه‌گذاری درآن‌ها دارید، هست. در نتیجه، هراندازه علم بیشتری درباره رمزارزها بدست آورید، تعداد پروژه‌های سرمایه گذاریتان کاهش میابد. این را بدانید که پروژه‌هایی با افق‌های روشن و امیدوارکننده بسیار کم هستند؛ زمانی که دانش شما بالا رود، استانداردهای شما برای سرمایه‌گذاری در سطح بالاتری مشخص می‌گردد.

بیشتر افرادی که اطلاعات کافی ندارند، در پروژه‌های متفاوت سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ اما افرادی که درباره این موضوع اطلاعات کافی دارند، کمتر تنوع پروژه ایی دارند و جدا از تمرکز روی یک پروژه، مبلغ بالایی برای آن در نظر می‌گیرند.

با توجه به گفته‌های افراد باتجربه، کار در بازار کریپتوکارنسی شغلی تمام وقت هست. اکثر مردم گستردگی صنعت فناوری رمزنگاری، و پیشرفت نرم‌افزار و امور مالی را نادیده می‌گیرند. فعالیت در این بازار مانند ثبت نام دوره‌ی آموزشی مثل دانشگاه است.

توانایی در درک فنی ابتدایی

برای فعالیت و استفاده از رویکرد بالا به پایین، باید فعالیت در گسترش نرم افزارهای کامپیوتر و شناخت آن تلاش کرده و تسلط یابید.

شناخت اصول ابتدایی، همراه تحقیق و مطالعه در این زمینه بسیار مهم است. هرمیزان دانش و دانایی شما بیشتر گردد، بیشتر در استدلال و سرمایه‌گذاری‌هایتان ماثر است.

مهارت‌های پایه در آشنایی با فناوری بلاکچین وارزهای دیجیتال، رمزنگاری برنامه‌نویسی و ریاضیات هستند. شاید فکر کنید میزان این نیازها بالا است، اما با درک این اساس پایه، هرچه بیشتر زمان بگذر درک خیلی موارد برایتان ساده‌تر است.

استفاده از اطلاعات دیگران

به طور صددرصد خیلی از افراد دانش کامل راجع به ارزهای کریپتوکارنسی ندارند. جدا از این زمانی که افراد، اطلاعات گسترده تر و کامل تر بدست می آورند، درباره این بازار مالی اضطراب می گیرند. پس اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید و از قبل هیچ دانشی درباره رمزارزها نداشته اید، می‌توانید با مطالعه‌ی پژوهش‌ها و نتیجه گیری‌های افراد سرشناس و بررسی انجام دهید.

مشارکت

هنگامی که به صورت جدی قصد ورود به بازار کریپتوکارنسی را دارید، و می‌خواهید وارد این بازار و فعالیت در آن گردید، باید به صورت مستقیم با این بازار در ارتباط باشید. گزینه‌های زیادی در بازار رمزارزها وجود دارد که لازم است توجه کنید.

دادن اجازه به بازار برای غافلگیر کردن شما

اگرچه انسان ها اطلاعات کاملی از تمام پیرامون ارزهای دیجیتال دارند، اما تصویر سازی خیالی باعث درنظر نگرفتن بعضی موارد است. مواردی که توانایی کنترل آن‌ها را ندارید، رها کرده و بگذارید حرکت‌های بازار برای شما غافلگیری بوجود آورد. بیشتر مواقع رویدادهایی که در زمان کوتاه رخ می‌دهد هیچ دلیل خاصی ندارد؛ درنتیجه نمی‌خواهد تمام جزئیات را بدانید. شاید لازم است زمانی را برای دانستن اصول اختصاص دهید

همینطور از این که، در میان وسط قرار بگیرید اجتناب کنید. بعضی اوقات دانش اطلاعات اضافی باعث توقف تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری می‌گردد. در اصل بین یک سرمایه گذار و یک فرد که علاقه‌مند به این بازار است مرزی قرار دارد. تلاش کنید تا در این زمینه هاهمواره، تعادل را در راس قرار دهید. همینطور مابقی اطلعات به خاطر منطقی نبودن دور نریزید. این را بدانید سرمایه‌گذاری به جای علم دقیق یک هنر است.

آینده‌ی بازار ارزهای دیجیتال

همانطور که می دانید رویکرد ازبالابه پایین در ارزهای دیجیتال فقط برای استفاده در مدت زمان بلند استفاده می‌گردد، و اصلا برای مدت زمان کوتاه قابل بهره برداری نیست. همه ی موارد تشکیل دهنده رویکرد بالا به پایین به گذر زمان بستگی دارد. نظریه اصلی ما این است که دنیای نامتمرکز در آخر بر دنیای حال ما مسلط می‌گردد و تمام ساختار جامعه از تمام نظرات، به وسیله این فناوری تشکیل می‌دهد. فردی که به بازارهای ارزدیجیتال علاقه و ذوق واقعی دارد، تنها برای کسب درآمد فعالیت ندارد؛ درنتیجه تحقق این جریان را امکان پذیر می کند.

کلام آخر در رابطه با رویکرد بالا به پایین در ارز دیجیتال

پس‌انداز پول چه در بانک چه در بازار سرمایه‌گذاری همراه خطر است. چیزی که مهم است، انتخاب رویکرد مقابله با این خطرات است. زمانی که بیشتر سرمایه گذاران قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال دارند، به گفته‌های افراد تاثیرگذار و نمودارهای نهنگ نگاه کرده و فرق بین یک استراتژی و سیگنال را نمی‌توانند درک کنند، همین دلیل، شکست را می سازد. سرمایه‌گذاری در این بازار مالی نیاز به قدرت ریسک، استدلال و پیشبینی نسبتا دقیق در رابطه با ارزهای دیجیتال را دارد.

دنیای کریپتوکارنسی در کنار پیچیدگی که دارد، می‌تواند، با سرمایه‌گذاری مشخص به فرایندی بسیار آسان و دلپذیرتبدیل گردد. در نتیجه برای کسب سود در بازار رمزارز، باید تصویر ذهنی تازه ایی بسازید. این تصویر ذهنی باید بر طبق رویکرد از بالا به پایین، به شکلی که با دیدن گذشته باید صبورانه به تصویر کلی‌تر بازار توجه کنید. در این مقاله از صرافی ارز هشت راه‌ها و پیشنهادات بسیار مفیدی برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال برایتان بازگو کردیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات