آموزش ارز دیجیتال

آیا خرید و فروش ارز دیجیتال بدون احراز هویت امکان پذیر است؟

آیا خرید و فروش بدون احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال امکان پذیر است؟ این سوالی است که کاربران زیادی به دنبال پاسخ آن هستند. در این رابطه باید بدانید امروزه تقریبا تمامی صرافی های معتبر برای هر گونه فعالیت احراز هویت را اجباری کرده اند. دلیل این امر هم کلاهبرداری و پولشویی ها است که در طول 11 سال گذشته از طریق ارزهای دیجیتال اتفاق افتاده است.  بر همین مبنا پروسه تایید هویت یک امر بسیار مهم و ضروری برای انجام فعالیت های آنلاین محسوب می شود. لذا ما در ادامه مطلب به بررسی این می پردازیم که احراز هویت چیست و چرا بر آن تاکید می شود. با ارز هشت همراه باشید.

احراز هویت یا KYC در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

به طور کلی احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال مراحل پیچیده‌ای ندارد و کاربر می‌تواند با تکمیل اطلاعات هویتی، بانکی و پستی خود در صرافی‌ها تایید کاربری شود. انجام فرآیند احراز هویت تقریبا در تمامی صرافی‌های ایرانی برای خرید و فروش ارز دیجیتال الزامی است. در واقع کاربر می‌بایست برای فعالیت در این حوزه پس از ثبت نام در صرافی با تکمیل اطلاعات و ارسال فیلم و عکس هویتی صحت اطلاعاتی را که ادعا دارد به اثبات برساند.

احراز هویت در سطح بین الملل با عنوان kyc که از واژه Know your customer گرفته شده است انجام می‌شود. در واقع سازمان‌های مختلف از این طریق می‌توانند کاربران خود را شناسایی و به کمک آن از بروز تخلفات (در بازارهای مالی تخلفاتی مانند پولشویی) جلوگیری کنند. این نکته را مورد توجه‌تان قرار دهید که «همه صرافی‌های معتبر دارای سیستم احراز هویت هستند.»

حالا این احراز می‌تواند در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی دارای سطوح متفاوتی باشد. ( در رابطه با احراز هویت در صرافی ایرانی می‌توانید مقاله آسان‌ترین روش احراز هویت در صرافی‌های ایرانی را مطالعه کنید.) البته احراز هویت به طور کلی به دو نوع 1-KYC پایه و 2-KYC پیشرفته تقسیم می‌شود. مرحله اول تنها برای شناختت کاربران است اما نوع پیشرفته برای دسترسی به جزئیات اطلاعات مشتری است.

چالش هایی که در زمینه احراز هویت صرافی ها با آن رو به رو اند:

صرافی‌های ارز دیجیتال در زمینه احراز هویت با چالش‌هایی مواجه‌اند که این موارد عبارت‌اند از:

هویت: در این رابطه صرافی ارز دیجیتال باید بتواند سطوح دقیق و مناسبی را در نظر بگیرید. در این رابطه صرافی باید بتواند اطلاعاتی نظیر: نام و نام خانوادگی، آدرس، اطلاعات حساب بانکی، شماره همراه و سایر موارد اینچنینی را به درستی دریافت و به تایید برساند.
نظارت بر مشتری: برای جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه توسعه دهندگان صرافی‌ها باید به صورت مستمر بر تراکنش‌های کاربران نظارت داشته باشند و در صورت روندهای معامله‌گری غیر طبیعی تمهیدات لازم را اجرا کنند.
غربالگری: صرافی‌ها به هنگام احراز هویت حتما باید بتوانند کاربران را بررسی کنند و مطمئن شوند که آن‌ها مشمول تحریم‌های بین المللی نیستند. چرا که افراد که مشکلات سیاسی دارند یا در معرض PEP قرار دارند، احتمال بیشتری دارد که پولشویی کنند.

چرا فرآیند احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال اهمیت دارد؟

همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، احراز هویت در صرافی‌ها علاوه بر جلوگیری از انجام انواع کلاهبرداریبرای رفع مشکلات احتمالی نیز بسیار موثر اند. بنابراین اگر بخواهیم دلایل اصلی احراز هویت در صرافی‌ها را بررسی کنیم، می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

  • جلوگیری از مشکلات غیر قانونی و کلاهبرداری‌ها
  • شناخت کاربران
  • بررسی وضعیت مالیاتی هر کاربر
  • حل مشکلات احتمالی
  • جلوگیری از دزدی و انتقالات پول غیر قانونی

خطر پول شویی بدون احراز هویت در صرافی ها!

شاید شنیده باشید که برخی از افراد با اجاره حساب سایر افراد در برخی از صرافی‌ها به فعالیت می‌پردازند.

“دقت داشته باشید در این صورت هر فعالیت غیر قانونی که با آن حساب انجام شود عواقب قانونی‌اش متوجه صاحب اطلاعات است.» 

بنابراین در صورت نبود احراز هویت و وجود امکان خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت، فعالیت افراد غیر قابل کنترل خواهد بود و همین مسئله پولشویی را رواج می‌دهد. چرا که با این شرایط کلاهبرداران و سارقان رد پول را مخفی می‌کنند و از این مسیر اقدام به پولشویی می‌کنند.

کلاهبرداری اینترنتی در سایت خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت

توجه کنید آسان بودن ثبت نام لزوما به نفع کاربران نیست. تقریبا اغلب سایت‌های با امکان خرید و فروش ارز دیجیتال بدون احراز هویت به قصد فعالیت‌های غیر قانونی کار را برای کاربران ساده‌تر می‌کنند تا از این طریق کاربران بیشتری را جذب کنند. البته در این مورد با قطعیت نمی‌توان گفت همه سایت‌ها بدون فرآیند احراز هویت به دنبال کلاهبرداری اند، بلکه صحبت از اکثریت است و همیشه احتیاط شرط عقل است. بنابراین سعی کنید به سمت سایت‌ها با چنین شرایطی جذب نشوید.

کلام آخر:

آیا خرید و فروش ارز دیجیتال بدون احراز هویت امکان پذیر است؟ در پاسخ می‌گوییم، بله در برخی از سایت ها این امکان وجود دارد، اما در چنین پلتفرم هایی سرمایه شما هر لحظه در خطر است. لذا بهتر است با توجه به توضیحاتی که دادیم، در ایران یک روش ایمن را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال انتخاب کنید. شما می توانید با ثبت نام و احراز هویت در صرافی ارز هشت به راحتی و در کم ترین زمان حساب خود را به تایید برسانید و اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال نمایید.

فرشته کاهانی

Recent Posts

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

15 ساعت قبل

چگونه ارز دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم و از سودهای بازار جا نمانیم

رمز ارزها به دلیل فقدان معیارهای لازم برای ارزیابی و رواج کلاهبرداری برای سرمایه‌گذاری نیاز…

2 روز قبل

سه تسک ضروری ایردراپ راکی رابیت که باید انجام شود

کاربرانی که در بازی تلگرامی راکی رابیت در حال فعالیت هستند به زودی شاهد ایردراپ…

3 روز قبل

مقایسه تراست ولت و اکسودوس ولت ؛ کدام یک برای ذخیره ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اکسودوس و تراست ولت دو کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی با اعتبار بالا هستند…

4 روز قبل

بهترین کیف پول همستر کامبت برای کاربران ایرانی

همانطور که احتمالا می‌دانید زمان لیست شدن همستر کامبت و توزیع ایردراپ آن بسیار نزدیک…

4 روز قبل

راهنمای اتصال کیف پول به همستر کامبت + نحوه تغییر ولت

بازی تلگرامی محبوب همستر کامبت (Hamster Kombat) اخیرا امکان اتصال کیف پول به ربات خود…

5 روز قبل