صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ

صرافی یونی سواپ | آشنایی با صرافی غیر متمرکز UniSwap

دسته بندی : صرافی ارز دیجیتال 25 مهر 1402

صرافی‌های غیر متمرکز نوعی دیگر از صرافی‌های ارز دیجیتال هستند که طرفداران خاص خود را دارند و سرویس‌های جذاب و به خصوصی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. یکی از این صرافی‌های غیر متمرکز صرافی یونی سوآپ است که در این مطلب می‌خواهیم به معرفی و آموزش نحوه ساز و کار این پلتفرم بپردازیم که در ادامه به طور کامل با صرافی یونی سواپ آشنا خواهیم شد، با ارز هشت همراه بمانید.


صرافی یونی سوآپ چیست؟


یونی سواپ (uniswap) یک صرافی غیر متمرکز شناخته شده و معتبر است که بر خلاف مکانیزم‌های صرافی‌های متمرکز فعالیت می‌کند. در این بستر شما می‌توانید بدون سفارش‌گذاری لیستی از سفارش‌ها را فراهم کنید. نحوه کار این صرافی به این صورت است که شما یک ارز دیجیتال را از کیف پول خود به کیف پول صرافی انتقال می‌دهید و توکن دیگری را دریافت می‌کنید. این نحوه تبدیل توکن بسیار آسان است اما خب دردسر‌های مختص به خود را دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

یونی سواپ توکن رسمی خود را با اختصار UNI در بازار عرضه کرده است و شما می‌توانید روی آن سرمایه‌گذاری کنید. برای خرید یونی سوآپ نیازی به مراجعه حتمی به این پلتفرم نیست و می‌توانید آن را از صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال هم خریداری کنید.


تاریخچه تاسیس یونی سوآپ


به طور کلی بسیاری از پروژه‌های کریپتویی بر بستر شبکه اتریوم هستند که یونی سواپ نیز یکی از این پروژه‌ها است. به طور کلی ایده اولیه صرافی یونی سوآپ را خالق اتریوم یعنی ویتالیک بوترین در سال ۲۰۱۶ داده است. اما پس از به اشتراک‌گذاری ایده اولیه فردی به نام هیدن آماز (Hayden Admas) این ایده را شروع به اجرا کرد که در ادامه درباره جزئیات آن بیشتر خواهیم دانست.

Uniswap توسط هایدن آدامز، مهندس مکانیک سابق زیمنس، در سال ۲۰۱۸ توسعه یافت. بااین حال، از آن زمان تاکنون، این صرافی رمزارز غیرمتمرکز در سطح جامعه فعالیت می کند. تیم توسعه ای که در حال حاضر پشت سر Uniswap قرار دارد، Uniswap Labs است.

استودیوی توسعه نرم افزار مسئول بیشتر توسعه های پلتفرم Uniswap بوده است. این یک پلتفرم متن باز است، به این معنی که کد در گیت هاب ذخیره می شود و توسعه دهندگان متن باز می توانند مشارکت معناداری در این پروژه داشته باشند.


صرافی یونی سواپ در یک نگاه


دسته بندی صرافی غیر متمرکز
هزینه عضویت رایگان
کارمزد صرافی

کارمزدها در این صرافی به سه دسته تقسیم می‌شود:

0.05%

0.30%

1.0%

ویژگی های یونی سواپ سواپ

کلاس های مختلف دارایی
دارای مجموعه NFT
برخورداری از استخر نقدینگی
دائو (DAO)
پلتفرم ساخت اپلیکیشن
تعداد ارزهای قابل پشتیبانی 858
راه های کسب درآمد
1-کسب درآمد از طریق تامین نقدینگی
2-کسب درآمد از طریق اتیکینگ ارز UNI
چگونه با مشتریان در ارتباط است؟
ایمیل
مزایا و معایب

مزایا:

محبوب ترین صرافی غیر متمرکز

قراردادهای هوشمند برایمعامله ارزان و سریع

پشتیبانی از 858 ارز دیجیتال

نقدینگی بسیار بالا

پلتفرم معاملاتی امن و مطمئن

غیرمتمرکز بودن

نیازی به ثبت نام نیست

پشتیبانی از ۴ کیف پول رمزنگاری شده

معایب:

هیچ ارز فیات را نمی‌پذیرد

گس فی نسبتا بالا

ریسک بالا برای معامله

 


چرا یونی سواپ را انتخاب کنیم؟


یونی سواپ یکی از اولین صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال، هیچ نهادی برای کنترل یونی سواپ وجود ندارد. توکن‌ها و کوین های موجود در این صرافی توسط سایر معامله گران تامین می‌شود. معامله گران که نقدینگی خود را در شبکه تامین می‌کنند، از طریق فرآیندهای بلاکچینی، کارمزد دریافت می‌کنند.

با یونی سواپ و دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز، توسعه دهندگان این امکان را دارند که توکن‌های خود را به راحتی در پلتفرم‌ها توسعه و عرضه کنند.علاوه بر این دسترسی به طیف گسترده‌تری از توکن‌ها که در صرافی‌های متمرکز فهرست نشده‌اند را برای کاربران آسان می‌کند.

البته به این نکته توجه کنید، توکن UNI برای انجام تراکنش‌ها در صرافی Uniswap مورد نیاز است. Uniswap DEX برخی از مشکلات ارز متمرکز مانند نقدینگی (با راه حل‌های خودکار) و غیره را حل می‌کند. توکن UNI همچنین به دارندگان این امکان را می‌دهد که آینده مبادلات را از طریق حاکمیت عادلانه شکل دهند. همه این ویژگی‌ها صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ را برای برخی از سرمایه گذاران جذاب‌تر می‌کند.

معاملات ارزهای دیجیتال در این صرافی چگونه بدون دفتر سفارش انجام می‌شود؟

فعالیت در این صرافی به کمک استخرهای نقدینگی است و تمام سفارش‌ها توسط تامین کنندگان نقدینگی یا لیکوئیدتی انجام می‌شود. این سیستم دارای یک مکانیزم قیمت‌گذاری غیر متمرکز است و پیچیدگی‌های یک دفتر کل سفارش‌گذاری را ندارد. این شیوه سیستم قیمت‌گذاری به صورت متمرکز را فراهم کرده است و پیچیدگی‌های دفتر سفارش کل را ندارد.

به طور کلی این پلتفرم امکان مبادله توکن‌های ERC20 را بدون نیاز به دفتر کل فراهم می‌کند.

یونی سواپ چگونه کار می‌کند؟

صرافی یونی سواپ، مانند اکثر پلتفرم‌های غیرمتمرکز، روی قراردادهای هوشمند اجرا می‌شود. (یونی سواپ، از دو قرارداد هوشمند استفاده می‌کند) اولین مورد، قرارداد هوشمندی که این پلتفرم از آن برای اضافه کردن توکن‌های جدید استفاده می‌کند. دومین قرارداد هوشمند، قرارداد مبادله‌ای است که امکان مبادله توکن‌ها را فراهم می‌کند و اجرای ساده معامله را تضمین می‌کند. همانطور که در ابتدا گفتیم یونی سواپ روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود و از طیف گسترده‌ای از توکن‌های ERC – ۲۰ پشتیبانی می‌کند.

همچنین لازم است بدانید یونی سواپ از یک مدل بازار ساز خودکار (AMM) برای کنترل نقدینگی در این پلتفرم استفاده می‌کند. این روش شامل پرداخت مشوق به کاربران در مارکت برای زمانی است که آن‌ها تامین کننده نقدینگی (LP) می‌شوند.

تامین کنندگان نقدینگی، سرمایه مورد نیاز را برای اطمینان از اجرای تمام معاملات در این پلتفرم فراهم می‌کنند. هر توکن فهرست شده در پلتفرم یونی سواپ، استخر نقدینگی دارد که معامله گران می‌توانند در آن مشارکت کنند. قیمت توکن‌ها براساس یک الگوریتم مشخص که توسط کامپیوتر اجرا می‌شود، تعیین می‌گردد.

به لطف سیستم AMM، خریداران و فروشندگان برای تکمیل تراکنش‌ها منتظر یکدیگر نمی‌مانند. در عوض، تا زمانی که نقدینگی کافی در استخر توکن برای تسهیل چنین تجارتی وجود داشته باشد، آن‌ها می‌توانند معاملات خود را تقریبا به سرعت با قیمت‌های تعیین شده انجام دهند.

ارائه دهندگان نقدینگی (LPs) پاداش می‌گیرند تا سرمایه‌های خود را در استخر قرار دهند تا از فرآیندهای معاملاتی ساده اطمینان حاصل کنند. به LP‌ها توکن‌هایی داده می‌شود که نشان دهنده مقدار سهام آن‌ها در استخر است. به عنوان مثال، اگر یک LP ۳۰ هزار دلار در استخری که ۲۰۰ هزار دلار دارد سرمایه‌گذاری کند، برای ۱۵ درصد از استخر توکن دریافت می‌کند. تامین کنندگان نقدینگی می‌توانند توکن‌های خود را برای بخشی از کارمزدهای معاملاتی در این شبکه بازخرید کنند.


قیمت یونی سواپ لحظه ای



کارمزد معاملات در صرافی یونی سواپ


توکن UNI برای اجرای برخی معاملات در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ استفاده می‌شود. در حالی که چندین صرافی رمزارز، سیستم کارمزد خرید و فروش را پیاده‌سازی می‌کنند، یونی سواپ عملکرد متفاوتی دارد. صرافی یونی سواپ به ازای هر تراکنش ۰.۳۰ درصد کارمزد دریافت می‌کند. این هزینه ثابت کمی بالاتر از میانگین صنعت ۰.۲۵% است. با این حال، هزینه تجارت در یونی سواپ مناسب است.

هنگام خرید توکن UNI از سایر صرافی‌های ارز دیجیتال، هزینه تراکنش ممکن است متفاوت باشد. همان طور که در بالا گفته شد، کارمزد تراکنش به سیستم پیاده‌سازی شده توسط صرافی مورد استفاده شما بستگی دارد. از این رو، توصیه می‌کنیم قبل از شروع استفاده از آن‌ها، تحقیقات بیشتری در مورد سیستم کارمزد یک صرافی انجام دهید. سود صرافی‌ها می‌تواند تا ۰.۵% یا تا ۳% باشد.


مزایای صرافی یونی سواپ چیست؟


صرافی ارز دیجیتال Uniswap و توکن بومی آن UNI مزایای زیادی  را در اختیار معامله گران و سرمایه گذاران رمزارزها قرار می‌دهد که این موارد عبارتند از:

  • امکان تامین نقدینگی و پتانسیل کسب درآمد

روش معامله غیرمتمرکز به کار گرفته شده توسط صرافی یونی سواپ مزایای مختلفی دارد. یکی از آن‌ها نحوه تامین نقدینگی است. پروتکل نقدینگی خودکار استفاده شده توسط صرافی یونی سواپ برخی از مشکلات نقدینگی را که صرافی‌های متمرکز با آن مواجه هستند، حل می‌کند. همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا با تامین نقدینگی استخرها، کسب درآمد کنند.

  • انجام سریع معاملات

با توجه به اینکه در صرافی یونی سوآپ معاملات با نقدینگی های استخرها انجام می شود دیگر نیازی نیست مشتری ها برای انجام معاملات منتظر بمانند. علاوه بر این در این صرافی ها نیاز به ثبت نام نیست و به راحتی می توانید یک ارز را به ارز دیگر تبدیل کنید و سپس به کیف پول خود انتقال دهید.

  • دارا بودن لیست کاملی از توکن و کوین ها

بسیاری از توسعه دهندگان نیز از یونی سواپ باستفاده می‌کنند؛ زیرا توکن‌های جدید ERC – ۲۰ آن‌ها  در این صرافی سریع‌تر فهرست می‌شوند و در دسترس معامله گران قرار می‌گیرند. برخلاف صرافی‌های متمرکز که باید توکن‌ها را بررسی کنند و فهرست کردن آن‌ها زمان ببرد، یونی سواپ توکن‌ها را سریع‌تر فهرست می‌کند و آن‌ها را بلافاصله در دسترس کاربران قرار می‌دهد. این موضوع Uniswap را هم برای توسعه دهندگان و هم برای کاربران بسیار مناسب می‌کند. (البته این موضوع می‌تواند احتمال در دسترس قرار گرفتن پروژه‌های کلاهبرداری را افزایش دهد.)


آیا می‌توان از یونی سواپ به صورت ناشناس استفاده کرد؟


باتوجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال طی چند سال گذشته رشد سریعی را تجربه کرده اند، این روزها معاملات نیاز به احراز هویت دارند. لذا قانون گذاران مالی در سطح جهان شروع به اجرای سیاست‌هایی کرده‌اند که صرافی‌های ارز دیجیتال را ملزم می‌کند پیش از ارائه خدمات، در آن‌ها ثبت نام کنند. علاوه بر این، صرافی‌ها اکنون ملزم به اجرای سیاست‌های KYC (احراز هویت) و AML (مبارزه با پولشویی) ب رای جلوگیری از سوء استفاده از ارزهای دیجیتال هستند.


امنیت صرافی یونی سواپ


یونی سواپ یک توکن امن است. توکن UNI براساس بلاک چین Ethereum ساخته شده که یکی از امن‌ترین شبکه‌ها در فضای کریپتو است.   البته توصیه می‌کنیم  پس از خرید توکن‌های UNI آن‌ها در کیف پول‌های ذخیره‌سازی سرد (سخت افزاری) مانند مدل‌های Ledger یا Trezor ذخیره کنید. این موضوع به این دلیل است که کیف پول‌های ارز دیجیتال و دیگر کیف پول‌های گرم، سطح امنیت موجود در کیف پول‌های ذخیره‌سازی سرد را فراهم نمی‌کنند. اما اگر میزان سرمایه شما زیاد نیست می‌توانید به کیف پول‌های نرم افزاری که معتبر هستند نیز اطمینان کنید.


صرافی یونی سواپ برای ایرانیان


خیلی خلاصه باید بگوییم صرافی یونی سواپ برای ایرانیان در دسترس است و با توجه به این که UNISWAP نیازی به احراز هویت ندارد، نیازی به نگرانی از بابت مسدود شدن حساب نیست. اما متاسفانه برای ورود به صرافی یونی سواپ می‌بایست از نرم افزارهای تغییر آی پی استفاده کنید.


ورود به صرافی یونی سواپ


برای ورود به صرافی یونی سواپ کافی است تا روی لینک https://uniswap.org/ کلیک کنید و برای استفاده از خدمات آن مراحل زیر رو طی کنید.( توجه: برای استفاده از این صرافی نیاز به کیف پول متاماسک دارید.)

1-برای شروع روی گزینه use uniswap یا luanch app  کلیک کنید.

ثبت نام در صرافی یونی سواپ

2-حالا از سمت راست صفحه گزینه CONNECT را انتخاب کنید.

آموزش یونی سواپ

3-از لیست کیف پول ها یک گزینه را انتخاب کنید.

آموزش صرافی یونی سواپ

بعد از اتصال کیف پول به صرافی، می‌توانید از خدمات این صرافی استفاده کنید. برای این کار باید ارز که در کیف پول دارید و می‌خواهید آن را به یک ارز دیگر تبدیل کنید را انتخاب و سپس توکن دوم را نیز مشخص نمایید و در نهایت با پرداخت کارمزد تبدیل انجام می‌شود.


ارز دیجیتال uni را از کجا بخریم؟


برای خرید یونی سواپ می‌توانید از صرافی های ایرانی نیز استفاده کنید. این ارز در لیست ارز هشت نیز موجود است و می‌توانید از صرافی ما نیز آن را خرید و فروش کنید.


جمع بندی:


یونی‌سواپ یک پلتفرم خودکار بازار ساز مبتنی بر تکنولوژی است که به شما این امکان را می‌دهد تا توکن‌های ERC20 و شبکه پالیگان را مبادله کنید، همچنین از راهکارهای لایه ۲ مانند آربیتروم و آپتیمیزم نیز بهره ببرید. با ورود به استخرهای نقدینگی این پروتکل، شما می‌توانید نقدینگی فراهم کرده و به عنوان پاداش، کارمزد معاملات دیگر کاربران را دریافت کنید. یونی‌سواپ به عنوان یک نوآوری در دنیای صرافی‌های دیجیتال شناخته می‌شود، زیرا مشکلات نقدینگی که بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز با آن مواجه بودند، را حل کرده است. این پروتکل بدون نیاز به احراز هویت عمل می‌کند و به راحتی می‌توانید توکن‌های خود را در آن معامله کنید.

بنظر شما پلتفرم یونی‌سواپ می‌تواند جایگزین صرافی‌های متمرکز شود؟ نظرات و انتقادات خود را درباره این صرافی با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 22 میانگین: 2.7]

نظرات