فالینگ نایف ارز دیجیتال

فالینگ نایف در ارز دیجیتال چه مفهومی دارد؟

دسته بندی : اصطلاحات 12 مهر 1402

تابه حال تلاش کرده‌اید چاقویی که در حال سقوط است را بگیرید؟ قطعا گرفتن چاقوی در حال  سقوط جزء کارهای خطرناک‌ است. همین امر در بازارهای مالی از جمله بازار کریپتوکارنسی شامل می‌گردد. فالینگ نایف یا چاقوی در حال سقوط، نامی عامیانه در توصیف شرایطی است که در آن میزان قیمت دارایی  با شتاب پایین می‌یابد. زمانی که ارزش دارایی با سرعت بالا درحال سقوط است، افراد زیادی  برای خرید وسوسه می‌شوند. ولی مثل چاقویی که در حال سقوط است می‌تواند آسیب زیادی وارد کند. در نتیجه احتمال بدون بازگشت سقوط دارایی بسیار بالا است. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ارز هشت همراه ما باشید تا درباره پیرامون فانینگ نایف بیشتر توضیح دهیم.


فالینگ نایف (Falling Knife) چیست؟


Falling Knife یا چاقویی که درحال سقوط است، نشانگر کاهش زیاد میزان ارزش دارایی است. فالینگ با عدد یا فرمول قابل محاسبه دقیقی محاسبه نمی‌گردد. ولی در عوض با الگوی چاقوی درحال سقوط به همراه پایین آمدن میزان ارزش دارایی در زمان اندکی مواجه هستیم. میزان سقوط ارزش بایستی خیلی بالاتر ۲۰درصد به میزان بالاترین رکود دارایی در طی ۵۲ هفته قبلش قرار بگیرد.

علت نام‌گذاری این شرایط با عنوان گرفتن چاقوی درحال سقوط به خاطر پذیرش فرد معامله‌گر  برای از دست رفتن تمام دارایی خود است. چرا که قیمت دارایی با سرعت زیاد بین ۳۰ تا ۵۰ درصد پایین آمده، و باز هم می‌تواند سقوط کند. در نتیجه، به صورت کلی توصیه‌ای که به سرمایه گذارها و تریدرها می‌گردد، این است که از عجله دوری کرده و صبر کنید.

مثلا:

درسال ۲۰۰۰ در زمان رخ دادن حباب دات کام، خیلی از معامله گران سهام استارت آپ‌هایی در زمینه موارد جدید اینترنت را خریدند. این سهام‌ها سقوط قیمتشان به بالای ۵۰ درصد رسیده بود. در آن هنگام، بیشتر مردم فکر می‌کردند که خیلی سریع دوباره بازار به حالت قبل برمی گردد. پس در پی این اتفاق سود آن‌ها بیشتر می‌گردد. ولی طی زمان کوتاهی میزان ارزش اکثر این سهام‌ها صفر شد.

در واقع آرزوی اکثر معامله گران این است که کف قیمت را که پایین‌ترین سطح بازار است را شناسایی کنند و وارد بازار گردند. ولی پیدا کردن بهترین زمان برای ورود به معامله مخصوصا زمان سقوط آزاد قیمت دارایی به شدت سخت است. به صورتی که افراد حرفه‌ای در خرید و فروش رمزارزها در بیشتر اوقات نمی‌توانند بهترین زمان برای ورود به معامله را تعیین کنند.


شکل‌گیری و الگوی فالینگ نایف


بر اساس الگوی حرکتی فالینگ نایف، روندی را نشان می‌دهد، که بدون مکث قیمت به سمت پایین نمودار معاملات همراه نیست. به طور معمولا الگوهای حرکتی مجموعه‌ای از کندل‌های نزولی را در پی یک الگوی حرکتی نگه می‌دارد.

در این زمان‌ها امکان دارد تریدرها ریسک را به جان بخرند ودر صورت بد شانس بودن کل دارایی خود را از دست می‌دهند. برعکس در صورت خوش شانس بودن، قیمت دارایی ناگهان به سمت بالا افزایش پیدا می‌کند و ارزش دارایی بالا می‌رود. نتیجه این بازگشت یک دفعه‌ای به وجود آمدن اره دوطرفه یا ویپ ساو (Whipsaw) می‌گردد. در صورتی که افراد در پایین‌ترین قیمت، دارایی را خریداری کرده اند، با فروختن آن سود قابل توجهی را به دست می‌آورند.

شرایط نزولی بازار به دلایل گوناگونی می‌تواند شکل چاقویی را در زمان سقوط به خود بگیرد. عواملی که در تشکیل الگوی فالینگ نایف دربازار ارزهای دیجیتال تاثیر گذار هستند شامل:

  • به طریق نهنگ‌های بازار مقدار حجم بالایی از دارایی به فروش برسد.
  • خبرهای منفی که پیش بینی نشده است.
  • زمانی که قیمت از سطح حمایتی با ارزش قبل از رسیدن به حمایت بعدی عبور می‌گردد.
  • شایعات و اخبارها درمورد کلاه برداری‌ها و احتمالات در مورد آسیب‌های ممکن
  • گزارش‌های منفی درمورد عوامل فاندامنتال پروژه‌های دارایی‌ها

همینطور امکان برگشت قیمت دارایی زمانی که خبرهای منفی تکذیب شد و مقدار زیادی از دارایی به وسیله نهنگ‌ها خریداری گردد هم ممکن است.


ویژگی‌های استفاده از فالینگ نایف


برای اینکه از چاقوی درحال سقوط در بازار، سود دریافت کنیم باید کنار دانش و تسلط به بازار همراه شجاعت، مقدار زیادی هم خوش شانس لازم است.

مواردی که باعث سقوط دارایی شده است، باید جزء گزینه‌های موقت قرار بگیرد. و کل دارایی را نابود نکند. فقط در این زمان، سقوط بازار فرصت تلقی می‌گردد.

بر اساس نکاتی که بیان کردیم، زمانی که فالینگ نایف به همراه یک تغییر ناگهان تبدیل به الگوی ویپ ساز می‌گردد. دراین هنگام، معامله‌گر سود بالایی به دست می‌آورد. هرچند در این زمان معامله‌گر باید به اندازه کافی صبر کند تا دارایی را در قیمت بالاتر بفروشد. پس از خطر الگوی چاقو درحال سقوط عبور کند.

با تمام این نکات، این موقعیت مانند یک شرط‌بندی خیلی خطرناک است. به خصوص زمانی که سرمایه گذار تمام دارایی خود را در آن قرا می‌دهد. ویژگی‌هایی که در زمان رویارویی با فالینگ نایف باید توجه کنید را در ادامه بررسی کرده ایم.

زمان‌بندی درست

ابتدا مهم‌ترین موضوع در هنگام بهره گیری از فالینگ نایف، مشخص کردن زمان دقیق ورود به بازار رمزارزها است. در این هنگام معامله‌گر می‌بایست از ابزارهای تحلیل تکنیکال و الگوهای نموداری مختلف در جهت سنجش تحلیل خود، بهره بگیرد. همینطور قبل از انجام هر کاری فرد باید، از درست بودن نقطه ورود خود اطمینان حاصل کند.

فضای مابین مدت زمان معاملات

افراد معامله‌گری که در مدت زمان‌های خیلی کوتاه معامله انجام می‌دهند، ممکن است با مشکلات گسترده‌تری مواجه گردند. آن‌ها باید بهترین زمان برای ورود به بازار رمزارزها موقع صورت گرفتن فاینینگ نایف را تشخیص دهند. چراکه در زمان پایین آمدن قیمت، اینکه در چه زمان قیمت بر می‌گردد سخت است.

بودجه به صرفه

اگر شما به عنوان فرد سرمایه گذار در فالینگ نایف در میزان پایینی سرمایه دارید، ورود به این بازار مناسب شما نیست. در الگوی سقوط چاقو بهتر است سرمایه گذارانی شرکت کنند که معاملات را در زمان طولانی انجام می‌دهند و به این معامله به صورت یک سرگرمی هیجانی نگاه می‌کنند.

شناخت موقعیت‌های شورت

یکی از راه‌های دریافت سود، هنگامی که فالینگ نایف رخ می‌دهد، شناسایی در زمان مناسب و ورود هنگام شورت و خروج در زمان شروع پول بک در بازاررمزارزها است. معامله گران حرفه‌ای می‌توانند، در زمان شورت با پایین آمدن قیمت سود دریافت کنند.

مشخص کردن حد ضرر

معامله گران حرفه‌ای در هر صورتی حد ضرر محاسبه شده‌ای را برای معامله تعیین و آن را حتی در وضعیت خطرناک فالینگ نایف تغییر نمی‌دهند.

استفاده از روش میانگین هزینه دلاری (Dollar Cost Average)

درصورتی که دارایی را با سقوط قیمت همراه سرعت بالا مشاهده می‌کنید. ولی در تشخیص کف قیمت خوب نیستید، میانگین هزینه دلاری یکی از راه‌های استفاده برای ورود به بازار است. در این جریان فرد سرمایه گذار، دارایی خود را در زمان‌های گوناگون تقسیم می‌کند و در مدت زمان‌های مشخصی خرید می‌کند. پس، زمانی که قیمت دارای دوباره کم شد، همچنان فرد برای خرید پول کافی دارد. گاهی اوقات کاربران با بهره گرفتن از میانگین هزینه دلاری وارد دور باطل می‌گردند. به این معنی که هر اندازه مقدار قیمت پایین‌تر گردد، همچنان به خرید ادامه می‌دهند. در زمانی که قیمت به صورت پی در پی در حال کاهش است، به سقوط دائم سرمایه شک کنید و وارد این دور باطل نگردید.


آشنایی با بازار و عوامل تاثیر گذار فاندامنتال


ابزارهای تحلیل تکنیکال این توانایی را دارند در زمان شناسایی یک چاقوی در حال سقوط راهنمایی انجام دهند. در این راستا، بررسی عوامل مختلف و تاثیر گذار با ریشه در شناسایی این الگو با موارد دیگر یک اندازه اهمیت دارند. مثلا در سال ۲۰۲۱ در کشور چین با پخش خبر ممنوعیت استخراج، بیت کوین با افت ۳۰ درصدی در پی فروش گسترده همراه شد. افرادی با پیگیری کردن خبرهای فاندامنتال، می‌دانستند که این جریان موقت است و با هوش بالا در پایین‌ترین قیمت خرید انجام دادند.

تسلط و کنترل روی هیجان‌ها

خیلی از افراد در نگاه اول به الگوی چاقوی درحال سقوط، گول سود بالای معامله در آن را می‌خورند که احتمال ضرر بسیار زیاد را هم دارد. ولی بهترین عملکرد درباره معاملاتی است که هیجان و احساست معامله‌گر تحت کنترل قراردارد. همینطور به همراه تحلیل  منطقی به بازار ورود می‌کنند. تحلیل موارد گوناگون فاندامنتال دارایی همراه دارایی به صرفه بدون عجله کردن تا مقدار بالایی هیجان افراد معامله‌گر را تحت کنترل قرار می‌دهد.

محدودیت‌های فالینگ نایف

در مواقعی که چاقو درحال سقوط است را درست تشخیص دهید، دوباره با محدودیت‌هایی روبه رو می‌گردید. مشخص کردن کف قیمت و زمان‌بندی درست، قبل از شروع روند صعودی کار سختی است. با وجود  دیدن تمام مشخصات فالینگ نایف درون نمودار ممکن است بار دیگر بازار افت نکند.

مثلا هنگامی که بازار سقوط می‌کند، شاید با الگوی جهش گربه مرده (Dead Cat Bounce) مواجه می‌گردید و با حدس درمورد صعود دوباره بازار، شروع به خرید کردن می‌کنید. ولی هنگامی که گربه مرده را بشناسید، این را میدانید در این زمان ورود شما اصلا درست نیست.

Dead Cat Bounce در زمانی صورت می‌گیرد که به صورت موقت و اختصارا در روند نزول گسترده بهبودی شکل بگیرد. در این صورت، شما با این طرز فکر که قیمت بر می‌گردد خرید می‌کنید. در صورتی که، بعد از مدتی با پایین آمدن دوباره قیمت دارایی به صفر می رسد.

همینطور محدودیت بعدی فالینگ نایف هنگامی است که شاید شروع رشد دارایی طولانی گردد. سرمایه گذارانی که در مسیر انجام معاملات در پی گذر مدت زمانی باید حوصله و صبر مناسب داشته باشند تا دلسرد و ناامید نگردند. در هنگامی که هریک از موارد زیر را دارید بهتر است از سرمایه‌گذاری در زمان چاقوی درحال سقوط در بازار خود داری کنید.

  • زمانی که نمی‌توانید ریسک زیاد را تحمل کرده یا نمی‌توانید پولی که در معامله قرار دهید را از دست بدهید.
  • هنگام نداشتن اطلاعات کافی از سقوط بازار
  • در مواقعی که قیمت به خاطر کلاه برداری، رسوایی مالی و مشکل فناوری و غیره رخ داده و امکان بازگشت قیمت اولیه بسیار پایین است.
  • در زمانی که حس شادی چندانی در بالا و پایین آمدن قیمت وجود ندارد.

برخی از فالینگ نایف‌ها در بازار کریپتوکارنسی‌ها


در همه‌ی بازارهای ارز دیجیتال الگوی حرکتی فالینگ نایف نمایان است. دراینجا به برخی از مثال‌ها در رابطه با چاقوی درحال سقوط در تاریخ رمزارزها را برایتان بررسی می‌کنیم.

مثال یک:

چاقوی درحال سقوطی به طریق بیت کوین شکل یافته که برای معامله گران خیلی محبوبیت ندارد. بازهم، قیمت بعد از انجام دوره‌ای حرکت افقی حرکت نزولی‌اش را با برگشت و صعود دوباره روند خود ادامه می‌دهد. دراین زمان، معامله گرانی که تشخیص الگوی فالینگ نایف را به موقع انجام داده اند، وارد بازار شده و در محیطی که بیت کوین باکف قیمت برخورد می‌کند، از موقعیت خود در این روند خارج می‌گردد.


تفاوت خرید در کف و فالینگ نایف چیست؟


معامله گرها جهت خرید در کف (Buy the Dip) و فالینگ نایف در یک جهت استدلال انجام می‌دهند. خرید در زمان پایین آمدن قیمت بازار و دریافت سود از طریف فروش با میزان قیمت بالاتر از خرید. بازهم تریدر، درزمان خرید در کف بازار، داراییی با کانال صعودی قدرتمند را خریداری می‌کند. درنتیجه، سرمایه گذار با راحتی فکر بیشتری برگشت قیمت را حدس می‌زند. برعکس چاقوی درحال سقوط با پایین آمدن به شدت بالای دارایی همراه بوده که خبری از افزایش قیمت در آن نیست و شاید هیچ وقت قیمت برنگردد.


سخن پایانی


واژه فالینگ نایف و یا چاقوی در حال سقوط در زمان افت با سرعت و شدت بالای ارزش یک دارایی طی زمان کوتاه شکل می‌گیرد و بسیار خطرناک است. چاقوی قیمت طی عوامل گوناگونی می‌تواند سقوط کند. مثل خبرهای منفی، شکست یک پروژه و یا کلاه برداری و فروش وسیع توسط نهنگ‌های موجود در بازار و گذشت روند از سطح حمایت. این گزینه‌ها به خاطر تعیین احتمال افزایش دوباره قیمت مهم است.

زمانی که ارزش دارایی موقتی است، فالینگ نایف این توانایی را دارد تبدیل به الگوی ویپ ساو تبدیل گردد. در این زمان، روند خیلی ناگهانی جهتش تغییر می‌کند و معامله‌گر این توانایی را دارد از خرید سود خود سود دریافت کنند. ولی احتمال دارد قیمت هیچوقت بازگشت نیابد. پس تمام سرمایه ترید نابود گردد. پس مشخص کردن کف قیمت در زمان فالینگ نایف خیلی سخت گردد.

در کل توصیه ما در جهت دریافت چاقو در زمان سقوط تلاش انجام ندهید. ولی در زمانی که از حدس خود برای برگشت دوباره قیمت مطمعن هستید، با رعایت احتیاط فعالیت کنید. شما باید هیجان و استرس خود را کنترل کنید. همینطور مقدار سرمایه‌ای که وارد می‌کنید را باید بتوانید از دست دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

نظرات