۵ عامل موثر بر ریزش اخیر بازار ارز دیجیتال و بیت کوین

۵ عامل موثر بر ریزش اخیر بازار ارز دیجیتال و بیت کوین

دسته بندی : اخبار 15 مرداد 1403

خرید و فروش ارز دیجیتال

در مدت اخیر فشار فروش زیادی روی بیت کوین اعمال شد و باعث شد که حدود یک میلیارد دلار در بازار ارز دیجیتال لیکویید شود. در این مدت قیمت بیت کوین حتی به زیر ناحیه ۵۰ هزار دلار هم رسید، اما در این ناحیه ماندگار نبود. طی روز گذشته قیمت بیت کوین ۱۱ درصد و قیمت اتریوم ۲۰ درصد کاهش یافت. ریزش اخیر بیت کوین تا ناحیه ۴۸ هزار دلار باعث لیکویید شدن بیش از ۱ میلیارد دلار موقعیت معاملاتی شد و به همین دلیل ما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا بررسی کنیم که علت این سقوط قیمت‌ها چه بود و این روند تا کجا ادامه دارد. پس با تیم ارز هشت در بررسی ۵ عامل موثر بر ریزش اخیر بازار ارز دیجیتال و بیت کوین همراه باشید.

۵ عامل موثر بر ریزش اخیر بازار ارز دیجیتال و بیت کوین

اتفاقات اقتصادی کشور امریکا مانند انتشار داده‌های اقتصادی، جابجایی دارایی‌های شرکت جامپ کریپتو (Jump Crypto) و احتمال پیروزی کامالا هریس (Kamala Harris) در انتخابات ریاست جمهوری باعث شده تا بازار ارز دیجیتال سقوط کند. دبلاک گزارش داده دو ارز پیشرو در بازار ارز دیجیتال یعنی بیت کوین و اتریوم به ترتیب ۱۱ و ۲۰ درصد ریزش داشته‌اند. با احتساب این ریزش‌ها، این دو ارز به پایین‌ترین سطح قیمتی خود نسبت به فوریه (بهمن ۱۴۰۲) رسیده‌اند.

طی ۲۴ ساعت گذشته ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال ۱۲.۳ درصد افت کرده است. در بین رمز ارزهای موجود در بازار، BNB بعد از اتریوم با ۱۷ درصد کاهش قیمت رتبه دوم کاهش‌ها را دارد. سایر ارزها مانند سولانا و ریپل هم تقریباً ۱۵ درصد ریزش داشته‌اند. اگر بخواهیم این ریزش‌ها را بررسی کنیم، به ۵ عامل که روی ریزش بازار ارزهای دیجیتال تاثیر دارد برخورد می‌کنیم. این ۵ عامل عبارتند از:

۱- افزایش فروش اتریوم:

به گفته یکی از سرپرستان توسعه شرکت کی راک (Keyrock) در ریزش کنونی بازار ارز دیجیتال به جای اینکه رهبر بازار یعنی بیت کوین سقوط کند، اتریوم سقوط کرده است. به نظر وی این ریزش ناشی از  فروش ETF شرکت‌گری اسکیل (ETHE) و شرکت‌های دیگر است. بر اساس اخباری که روز قبل منتشر شد، حدود ۱۲۵ هزار اتریوم توسط شرکت جامپ کریپتو (Jump Trading) از حالت استیک خارج شده است.

این موضوع نشان می‌دهد که این شرکت احتمالاً قصد فروش اتریوم‌های خود را دارد. البته ناگفته نماند احتمال می‌رود که تحقیقات کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) و افزایش نقدینگی باعث شده این شرکت ارزهای دیجیتال خود را نقد کند. بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که این موضوع کل بازار ارزهای دیجیتال از جمله رهبر بیت کوین را تحت تاثیر قرار داده است. در این خصوص یکی از تحلیلگران شرکت پرستو ریسرچ (Presto Research)، مین یونگ (Min Jung) گفته است:

شرکت جامپ تریدینگ در حال انتقال اتریوم به صرافی‌های متمرکز است. این انتقال هم زمان با شایعاتی اتفاق افتاده است که می‌گوید تحقیقات CFTC باعث شده شرکت جامپ تریدینگ از فضای ارز دیجیتال خارج شود.

۲- ترس از رکود اقتصادی آمریکا:

بر اساس داده‌های اقتصادی آمریکا که هفته قبل منتشر شد، این احتمال وجود دارد که یک رکود اقتصادی در امریکا اتفاق بیفتد. دو عامل افزایش نرخ بیکاری وکاهش مشاغل جدید باعث شد که این احساس در بازارها غالب شود. مین یونگ توییتی منتشر کرده که از احتمال وقوع رکود اقتصادی در امریکا ابراز نگرانی کرده است. او گفته است:

طبق آمارهای روز جمعه تنها ۱۱۴ هزار شغل جدید طی ماه گذشته در امریکا ایجاد شده است. این موضوع باعث می‌شود احتمال وقوع رکود اقتصادی در امریکا افزایش یابد. همچنین شاخص نزدک و شاخص S&P500 به ترتیب ۲.۴۳ و ۱.۸۴ کاهش داشته‌اند. این آمار درباره حقوق و دستمزدهای آمریکا به طرز فجیعی کمتر از انتظارات فعالان اقتصادی است.

در این بین خبری منتشر شده مبنی بر اینکه شرکت تحت مدیریت وارن بافت یعنی برکشایر هاتاوی (Berkshire Htthaway) طی نیمه دوم سال جاری ۵۰ درصد از سهام اپل خود را فروخته است. این خبر می‌تواند فشار فروش بیشتری روی بازار سهام آمریکا ایجاد کند.

اما باید بدانید این فشار فروش‌ها فقط مربوط به بازار سهام آمریکا نیست و در سایر کشورها هم بازار سهام با فشار فروش مواجه شده‌اند. مثلاً در کشور ژاپن بعد از اینکه بانک مرکزی نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش داد بازار سهام با ریزش مواجه شد. طبق گزارش CNBC شاخص‌های Nikkei ۲۲۵ و Topix بازار سهام ژاپن ۲۰ درصد ریزش کرده‌اند.

۳- انتخابات آمریکا

هریس که قبلا ۳۰ درصد احتمال می‌رفت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برنده شود الان شانس بیشتری دارد. پلتفرم پالی مارکت (Polymarket) یک رای‌گیری برگزار کردند که نتایج آن نشان می‌دهد شانس کاملا هریس برای پیروزی در انتخابات به ۴۵ درصد افزایش یافته است. به همین دلیل بسیاری از معامله‌گران بازار کریپتو دچار نگرانی بیشتری درباره نتیجه انتخابات آینده آمریکا شده‌اند.

برعکس دونالد ترامپ که خود را یکی از طرفداران بازارهای ارز دیجیتال و بیت کوین معرفی می‌کند کاملا هریس حمایت خود از این بازار را اعلام نکرده است. اما با این وجود یکی از مدیران بایننس عضو تیم تبلیغاتی کاملا هریس در فضای ارزهای دیجیتال است. جف دورمن (Jeff Dorman) مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت آکا (Arca) در این باره گفته است:

حتی با وجود اینکه دموکرات‌ها نسبت به ارزهای دیجیتال نظر منعطف‌تری دارند اما تمایل بازار سهام و ارزهای دیجیتال بیشتر به سمت پیروزی ترامپ متمایل است. حمایت از کاملا هریس برای شرایط ارزهای دیجیتال اصلاً خوب نیست.

۴- بازپرداخت صرافی مت گاکس (MT. Gox)

علاوه بر سه مورد بالا می‌توان نگرانی درباره بازپرداخت صرافی مت گاکس را به عنوان عامل چهارم معرفی کرد. . جاستین دانتان در این باره گفته صرافی مت گاکس تقریبا ۵۰ درصد از بدهی خود را توزیع کرده است. با وجود اینکه تاکنون فشار فروش قابل توجهی از طرف کاربران این صرافی ایجاد نشده است، دانتان عقیده دارد این اتفاق می‌تواند روی احساسات نزولی معامله‌گران خرد تاثیر منفی داشته باشد.

۵- تنش‌های سیاسی

به عقیده بسیاری از تحلیلگران بدتر شدن اوضاع تنش‌های سیاسی خاورمیانه باعث افزایش ریزش بیت کوین خواهد شد. در ماه آوریل یا فروردین سال جاری هم اتفاق مشابهی تکرار شد. قیمت بیت کوین در آن زمان هم به دلیل افزایش تنش‌های خاورمیانه ریزش زیادی تجربه کرد.

جمع بندی:

در این مطلب ۵ عامل موثر بر ریزش اخیر بازار ارز دیجیتال و بیت کوین را بررسی کردیم. درست است که بیت کوین در حال حاضر در موقعیت نزولی قرار دارد، اما بسیاری از بزرگان بازار بر این باورند این یک فرصت برای خرید است. نظر شما چیست؟ آیا بیت کوین بیشتر از این ریزش خواهد داشت؟ یا اینکه از این به بعد وارد فاز صعودی خود می‌شود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات

  • مصطفی ابرم
    16 مرداد 1403

    من مصطفی ابرم هستم و از این کار راضی هستم

  • مصطفی ابرم
    16 مرداد 1403

    من مصطفی ابرم هستم و از ا

  • مصطفی ابرم
    16 مرداد 1403

    من تازه وارد هستم و می‌خوام از این راه کسب درآمد کنم

  • مصطفی ابرم
    16 مرداد 1403

    من میخواهم از این راه کسب درآمد کنم

  • مصطفی ابرم
    16 مرداد 1403

    من تازه کارم و می‌خوام از این طریق کسب درآمد کنم

  • مصطفی ابرم
    16 مرداد 1403

    لطفاً من را راهنمایی کنید

    • ادمین ارزهشت
      16 مرداد 1403

      سلام وقت بخیر
      در چه زمینه نیاز به راهنمایی دارید؟