چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها متفاوت است؟

چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها متفاوت است؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 22 مرداد 1402

چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها متفاوت است؟ قطعا اگر تا به حال برای فعالیت در حوزه کریپتو کارنسی اقدام کرده باشید، چندین صرافی مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده اید و متوجه این موضوع شده اید که قیمت ها در هر صرافی متفاوت است. پس از این بررسی این سوال پیش می آید که دلیل این تفاوت قیمت چیست؟

این مسئله دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن ها پاسخ خواهیم داد. البته این اختلاف قیمتی در صرافی ها برای برخی از افراد حرفه ای در بازار ارزهای دیجیتال راهی برای کسب درآمد محسوب می‌شود. اما این مسئله مربوط به راه های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بدون سرمایه هست و مسئله اصلی ما در این مطلب بررسی مفهوم تفاوت لیست قیمت رمز ارزها در صرافی های مختلف است، پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه تا انتهای مطلب با ارز هشت همراه بمانید…

نحوه کار و روش قیمت گذاری در صرافی های ارز دیجیتال به چه صورت است؟

همانطور که می‌دانید ارزهای دیجیتال غیر متمرکز‌اند و همانند ارزهای فیات دارای قیمت واحد و مطابق با سیاست‌های مالی نیستند. عرضه ارزهای ملی در بازار در واقع برای کنترل تورم انجام می‌شود؛ اما عرضه محدود را در برخی از کوین‌ها مانند بیت کوین  در برخی از رمز ارزها شاهد هستیم.

اما این سوال که قیمت رمز ارزها چگونه تعیین می‌شود، یکی از پر تکرار‌ترین پرسش‌ها است. در این رابطه باید بدانید، برای تعیین قیمت ارزهای دیجیتال قانون مشخصی وجود ندارد و در واقع میزان عرضه و تقاضا در بازار و همچنین میزان معاملات کاربران اصلی‌ترین عامل تعیین قیمت در بازار کریپتو کارنسی است. به غیر از این مورد هیچ قانون خاص دیگری برای تعیین قیمت ارزها در این صنعت وجود ندارد.

چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها متفاوت است؟

چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌ها متفاوت است؟ برخی از کاربران که در سطح حرفه‌ای نیستند، بر این باور‌اند که تفاوت قیمت برخی از ارزهای دیجیتال تنها بین صرافی‌های ایرانی و خارجی اتفاق می‌افتد، در صورتی که اینطور نیست! باید بدانید این اختلاف (هرچند ناچیز) مابین تمام پلتفرم‌ها وجود دارد. این مسئله به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در ادامه تمام پارامترهای اثر گذار در این رابطه را بررسی می‌کنیم:

تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی ها

  • عدم قیمت‌گذاری با استانداردهای جهانی:

اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین دلایل که باعث تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف شده اشاره کنیم، می‌توان به قوانین بازارهای مالی اشاره کرد. چرا که به دلیل نامتمرکز بودن رزهای دیجیتال تا به امروز هیچ قانون خاصی برای قیمت‌گذاری صحیح به آن ورود نکرده است. کریپتوکارنسی یک بازار جهانی است و به جز استیبل کوین‌ها معمولا سایر ارزها دارای ثبات قیمت نیستند.

  • غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال:

نامتمرکز بودن و انتشار هر کوین در شبکه بلاکچین به نوعی ویژگی ناشناس بودن به آن‌ها داده است. این ویژگی سبب مزایایی همچون کم بودن هزینه تراکنش ها، کاهش خطر هک شدن و غیر قابل رهگیری به این صنعت می‌دهد. اما همین مسئله سبب می‌شود که نتوانیم قیمت‌گذاری جهانی داشته باشیم. در واقع غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال را می‌توان دیگر دلیل تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های ایرانی و خارجی دانست.

  • حجم معاملات رمز ارزها (میزان عرضه و تقاضا):

قانون عرضه و تقاضا تقریبا در همه بازارهای مالی وجود دارد که کریپتوکارنسی هم از این قانون مستثنی نیست. هرچه میزان تقاضا نسبت به عرضه در یک صرافی بیشتر باشد، شاهد کاهش قیمت آن ارز در همان صرافی خواهیم بود. همانطور که در سراسر دنیا فقیط یک فروشگاه مواد غذایی وجود ندارد و همه فروشگاه‌ها سودهای جداگانه خود را دارند، حجم معاملات در یک صرافی هم با صرافی دیگر یکسان نیست. به طور کلی باید بدانید میزان عرضه و تقاضا در هر صرافی متفاوت و متغییر است و این مسئله را می‌توان از دیگر عوامل مهم در تفاوت قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف دانست.

  • میزان نقدینگی در بازار کریپتو کارنسی:

قطعا میزان نقدینگی در هر صرافی نسبت به صرافی دیگر تفاوت‌های قابل توجهی دارد. تفاوت نقدینگی رابطه مستقیم با میزان کاربران فعال در آن صرافی دارد و قطعا هرچه صرافی از اعتبار بیشتری برخوردار باشد، کاربران بیشتری دارد. به مراتب به دلیل تقاضا بالا در هر صرافی با کاهش نقدینگی مواجه می‌شویم و این سبب ایجاد یک روند صعودی در قیمت‌گذاری ارزهای دیجیتال می‌شود. (این مسئله را در صرافی‌های بزرگ جهانی می‌توان مشاهده کرد)

  • محدودیت‌های اعمال شده برای قوانین مالی هر کشور:

از این‌رو، برای پاسخ سوال “چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها متفاوت است” برای این کشورها باید گفت؛ قوانین تصویب شده یکی از تاثیرات منفی در بازار ارز دیجیتال این کشورها را دارد و عدم هماهنگی قیمت‌ها در صرافی‌های این کشورها به وضوح دیده می‌شود. ین قوانین در کشورهایی نظیر چین، ترکیه، مصر، روسیه، نپال، ویتنام و اکوادور حاکم است. همچنین در برخی دیگر از کشورها، قوانین سخت‌گیرانه مالیاتی و دارایی وجود دارد که این مسئله به تنهایی یکی از برجسته‌ترین دلایل اختلاف قیمت ارز دیجیتال در صرافی های ایرانی و خارجی به‌شمار می‌آید. در قوانین حاکم بر این کشورها، افراد جامعه ارزش سرمایه واقعی خود را از طریق خرید رمز ارزها پنهان می‌کنند. افزایش تقاضا برای خرید ارزهای دیجیتال در این جوامع بیشتر است و باعث بالا رفتن قیمت ارزها در صرافی‌ها می‌شود.

  • کارمزد تراکنش‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال:

همانطور که می‌دانید صرافی‌های ارز دیجیتال در واقع بستری هستند برای معامله کردن. هزینه‌های پرداختی برای ایجاد این بسترها بسیار زیاد است و تنها سود آن‌ها از طریق کارمزد تراکنش معاملات است. کارمزدهای در نظر گرفته شده برای انجام معاملات بسیار پایین است. اما با این وجود میزان کارمزد هر صرافی نسبت به سایر متفاوت است. در این بین صرافی ایرانی ارز هشت نسبت به سایر رقبای خود کارمزد بسیار پایینی را برای تراکنش‌های خود در نظر گرفته است که این مسئله سبب کاهش تفاوت قیمت‌های آن می‌شود. اما به طور کلی میزان کارمزد‌ها از دیگر دلایل تفاوت قیمت‌ها محسوب می‌شوند.

  • تفاوت بازه بروزرسانی قیمت‌ها در صرافی‌های ایرانی و خارجی:

لیست قیمت ارزهایی که در صرافی به شما نمایش داده می‌شود، اغلب بر اساس آخرین معاملاتی است که کاربران انجام می‌دهند. هر صرافی بای به دست آوردن قیمت پایانی از فاکتورها و منابع متفاوتی استفاده می‌کند. عدم در دسترس بودن ساعت جهانی برای زمان به روزرسانی قیمت‌ها در این پلتفرم نیز آخرین دلیل تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها است که ما در این مطلب بررسی کردیم.

کلام پایانی؛ چطور اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها را رصد کنیم؟

تعداد صرافی‌های فعال در جهان بسیار زیاد است و بدون شک رصد کردن اختلاف قیمت بین هر صرافی امری دشوار محسوب می‌شود و تقریبا می‌توان آن را امکان ناپذیر دانست. علاوه بر این موارد فهرست قیمت‌ها در هر صرافی در ساعتی مشخص به روز نمی‌شود که شما بتوانید در ساعتی مشخص این تفاوت را بررسی کنید. بهترین کار برای اینکه از قیمت‌ها خیالی آسوده داشته باشید، استفاده از یک صرافی معتبر مانند ارز هشت است که قیمت‌های آن با صرافی‌های معتبر خارجی تفاوتی ندارد.

همچنین اگر می‌خواهید از این تفاوت قیمت‌ها درآمدزایی داشته باشید، می‌توانید از ربات‌های آربیتراژ استفاده کنید و به کمک آن‌ها تفاوت قیمت صرافی‌ها را رصد کنید. در پایان باید بگوییم، این تفاوت قیمت اندک بین برخی از صرافی‌های خارجی و ایرانی امری طبیعی است فقط شما باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که کم‌ترین تفاوت را داشته باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات

  • NILOFAR
    6 شهریور 1402

    واقعا این مورد برام سوال شده بود که چرا قیمت ارز دیجیتال توی صرافی ها با هم فرق داره!
    توضیحات خوبی داده بودین..