هزینه استخراج بیت کوین در ایران

هزینه استخراج بیت کوین در ایران چقدر است؟ (مقایسه با سایر کشورها)

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 13 مهر 1402

استخراج بیت کوین یکی از راه های کسب درآمد از این رمز ارز است که البته در ایران هزینه های نسبتا زیادی را به دنبال دارد. دلیل این امر غیر قانونی بودن واردات ماینر ها و نیاز به دریافت مجوز است. اما با همه این ها افراد زیادی هستند که در حوزه ماینینگ ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین فعال اند و از این راه سود به دست می آورد. برای همین در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال ارز هشت تصمیم به این گرفتیم که به این پرسش پاسخ دهیم که هزینه استخراج بیت کوین در ایران چقدر است و این مقدار چه تفاوتی با سایر کشور ها دارد؟!

اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید ما را تا پایان مطلب همراهی کنید..


هزینه استخراج بیت کوین در ایران


مهم‌ترین عامل تاثیر گذار بر تعیین قیمت هزینه استخراج بیت کوین در ایران برق است. چرا که اغلب دستگاه‌های ماینر برق قابل توجهی را برای تولید یک بیت کوین استفاده می‌کنند. طبق گزارش‌های جدید CoinGecko (https://www.coingecko.com/) میانگین برق خانگی مصرفی یک ماینر مستقل به طور متوسط ۲۶۶۰۰۰ کیلو وات ساعت برق برای ماین نیاز دارد. بنابراین هیچگاه نمی‌توان برای هزینه استخراج بیت کوین در ایران هزینه ثابتی را در نظر داشت. اما با شناخت عواما اثر گذار می‌توان با توجه به نوع دستگاه ماینر این مبلغ را به صورت حدودی تخمین زد. در ادامه این عوامل را معرفی و بررسی می‌کنیم:

  • هزینه برق برای استخراج بیت کوین:

هزینه اصلی برای استخراج بیت‌کوین به میزان مصرف برق وابسته است. در ایران، نرخ برق برای افراد حقیقی و حقوقی متغیر است و برای مصارف صنعتی و تجاری معمولاً کمتر از مصارف خانگی است. برای ماینینگ، نرخ برق یکی از عوامل اساسی است. بنابراین اگر بتوانید در محدوده هایی که از برق صنعتی برخوردار اند برای استخراج بیت کوین استفاده کنید، هزینه هایتان تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

  • تجهیزات ماینینگ:

هزینه تجهیزات ماینینگ شامل هزینه‌های خرید و نصب دستگاه‌های ماینینگ، مخازن برودتی و تجهیزات مرتبط می‌شود. همچنین، دوره عمر و کارایی تجهیزات نیز بر هزینه‌ها تأثیر می‌گذارد. بنابراین باید درباره دستگاه ماینر اطلاعات کافی را کسب کنید تا بتوانید از این طریق بدون خرید بیت کوین سود کسب کنید و BTC  به دست آورید.

  • نرخ تبدیل بیت کوین:

ایران با مشکلات ارتباط مالی بین‌المللی مواجه است. بنابراین نرخ تبادل ارز در بازارهای غیررسمی و رسمی ممکن است متفاوت باشد. البته این عامل در هزینه استخراج تاثیر بسزایی ندارد اما نمی‌توان آن را محاسبه نکرد.

  • سیاست های دولتی:

تغییرات در سیاست‌های دولتی، به ویژه در زمینه تنظیمات مرتبط با بیت‌کوین و ماینینگ، ممکن است تأثیر بزرگی بر هزینه استخراج داشته باشد. ممکن است دولت تنظیمات مربوط به مصرف برق یا مالیات‌ها را تغییر دهد.

  • قیمت بیت‌کوین:

قیمت بیت‌کوین در بازار جهانی تأثیر زیادی بر درآمد ماینرها دارد. به این صورت که اگر قیمت بیت‌کوین کاهش یابد، ممکن است ماینرها با سود کمتری روبرو شوند.


همه عوامل نام برده شده در هزینه استخراج بیت کوین در ایران اثر گذارند. بنابراین اگر قصد دارید که از طریق ماینینگ به کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بپردازید، لازم است که درباره هر یک از این موارد اطلاعات کاملی به دست آورید. در غیر این صورت متحمل ضرر خواهید شد.


هزینه استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف


گزارش وبسایت Coingecko حاکی از آن است که میانگین هزینه برق خانگی برای تولید یک بیت کوین حدود 46291 دلار است، که 35 درصد بیشتر از میانگین هزینه روزانه برای استخراج یک بیت کوین (30090.08 دلار) در جولای 2023 می‌باشد. با این حال، هزینه تولید یک بیت کوین به طور قابل توجهی متغیر بوده و از نظر منطقه جغرافیایی و کشور به کشور متفاوت است.

در اروپا، میانگین هزینه برای تولید یک بیت کوین به 85767.84 دلار می‌رسد که بالاترین میزان هزینه در میان کشورها است. در عوض، در منطقه آسیا، این میانگین تا 20635.62 دلار کاهش پیدا کرده و کمترین هزینه برای استخراج بیت کوین را دارد. این گزارش به این نکته اشاره دارد که تنها 65 کشور در سراسر جهان، با در نظر گرفتن هزینه‌های برق خانگی، به طور مستقیم از استخراج بیت کوین سودآوری کسب می‌کنند.

این کشورها عمدتاً در مناطق آسیا و آفریقا واقع شده‌اند، جایی که نرخ برق کمتر از مناطق دیگر است. همچنین، گزارش نشان می‌دهد که 9 کشور استخراج، تجارت و استفاده از ارزهای دیجیتال را به طور کامل ممنوع کرده‌اند، و 42 کشور نیز محدودیت‌های فرعی برای استفاده از ارزهای دیجیتال اعمال کرده‌اند.


کدام کشورهای بیشترین هزینه برای استخراج یک بیت کوین را دارند؟


لیست کشورهایی که بیشتری نرخ را برای استخراج بیت کوین را دارند، عبارت اند از:

کشور هزینه استخراج برای یک بیت کوین
ایتالیا 208560.33 دلار
اتریش 184,352.44 دلار
بلژیک 172381.50 دلار
دانمارک 166795.06 دلار
آلمان 163336.79 دلار
ایرلند 159612.50 دلار
لیتوانی 152,163.92 دلار
هلند 152,163.92 دلار
انگلستان 130616.23 دلار
جزایر کیمن 128222.04 دلار

کلام آخر:


اغلب افرادی که در ایران در حال استخراج ارزهای دیجیتال هستند، به صورت غیر قانونی فعالیت می‌کنند و این مسئله می‌تواند هزینه بیشتری را به دنبال داشته باشد. چرا که در صورت تشخیص به دلیل نداشتن مجوز دستگاه های ماینر ضبط و فرد باید جریمه ای را نیز پرداخت کند. لذا توصیه می‌کنیم درباره تمام موارد ذکر شده اطلاعات کسب کنید و برای استخراج ارز دیجیتال در ایران مجوز دریافت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]

نظرات