مالیات ارز دیجیتال در ایران

مالیات ارز دیجیتال در ایران چگونه محاسبه می‌شود؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 3 مهر 1402

از دنیای ارزهای دیجیتال چه اطلاعاتی دارید؟ درباره رمزنگاری ارزهای دیجیتال چطور؟ در ایران شما می‌توانید معاملات رمزارزخود را به صورت قانونی انجام دهید اما برای یکسری موارد مجوز صادر نمی‌گردد. برای فعالیت در بازار کریپتوکارنسی لازم است روی ارزهای دیجیتال و قوانین مرتبط با آن در کشور خود را مسلط باشید. درحال حاضر خیلی از کشورها هستند که از رمزارزهای کریپتویی برای انجام تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالیاتی بهره می‌برند. در صورتی که در مسیر خرید یک کالا رمزارز خود را می‌فروشید، باید برای هر تراکنشی که انجام می‌دهید، مالیات بپردازید. ولی اگر رمزارز شما مبادله با کالایی شود که دارای سود تعیین نشده، نیاز به پرداخت مالیت شما نیست. به دلیل متغییر بودن و نامتمرکز بودن رمزارزها، زمانی که شما رمزارزی را خریداری می‌کنید، با وجود داشتن ارزش واقعی‌اش مشخص نیست.در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ارز هشت به توضیحاتی از موضوع مالیات ارزهای دیجیتال و تاثیر آن روی رمزارزها می پردازیم درنتیجه همراه ما باشید.

مالیات ارز دیجیتال چیست؟

به نوعی از مالیات که با معامله رمزارزها توسط معامله گران صورت می‌گیرد، و در این جریان افراد تابع قوانین کشور خود هستند، مالیات ارزهای دیجیتال می‌گویند که یکی از واحدهای تولیدی صنعتی را خود موجب می‌گردند. هر کشوری تعیین می‌کند که آیا ارز دیجیتال قانونی است یا نه و چه رمزارزی قانونی تلقی می‌گردد و چه رمزارزی غیر قانونی است. پس در هر کشوری یک نوع قانون‌گذاری درباره مالیات ارزهای دیجیتال اعمال می‌گردد. مثلا در چین که یک کشور پیشرفته است، تراکنش کریپتو در موسسات مالی دولتی ممنوع است. اما در همین کشور هر فردی می‌تواند ذخیره، استخراج و ماینینگ ارزهای دیجیتال را قانونی انجام دهد. پس نتیجه می‌گیریم که مالیات رمزارزها بر اساس میزان درآمد، سود و ضرر رمزارزها زمانی که داخل کیف پول شما هستند و کشور محل اقامت، بستگی دارد.

 

عواملی که در تعیین مالیات ارز دیجیتال اثر گذار اند:

برای اعمال مالیات و دریافت هزینه آن از معامله گران، ارز دیجیتال باید ارزش‌گذاری گردد. یعنی مقدار ارزش هر رمزارزی که معامله می‌گردد برای محاسبه هزینه مالیت می‌بایست تعیین گردد.

• بهره بردن از بازارهای خرید و فروش:

در شرایطی که میزان ارزش هر رمزارز منصفانه است، معامله فعالیت خود را آغاز می‌کند و و همین بررسی از میزان ارزش رمزارز شکل می‌گیرد. در زمان تغییر و دستکاری در میزان این ارزش، ارزش واقعی رمزارز مورد نظر غلط می‌شود. دلیل این اتفاق به این خاطر است که می‌توان این ارز دیجیتال را همراه با همان قیمت مشخص شده در حالت خرید و فروش قرار داد ولی خیلی سریع قیمت پایین می‌آید و فقط مالیات باقی مانده باید پرداخت گردد.

 • برای آغاز تراکنش ارز دیجیتال صبر کنید:

ارزش واقعی ارزهای دیجیتال مورد استفاده در تراکنش ها، قیمت همین رمزارز است. در خرید و فروش رمزارزها نسبت به خرید و فروش سهام‌ها نیاز به دقت پایین‌تری دارد. با این وجود باز هم جزء روش‌های نامتمرکز است.

• پیش بینی میزان ارزش کریپتوکارنسی:

یکی از راحت‌ترین فعالیت‌ها در این زمینه همین کار است. شما باید سعی کنید خیلی از اقدامات و فعالیت‌هایتان را پیش بینی کنید. یعنی فرض کنید دارایی تحویل گرفته‌اید که توانایی فروختنش را ندارید و احتمال دارد از دستش بدهید. آیا ارزش انجام این ریسک را دارد؟ پاسخ درست و منطقی مالیاتی به این دسته سوالات پیش فرض ممکن است از میزان ارزش هر دارایی به دست آید.

ارتباط رمزارزها با مالیات

درواقع زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی از درآمد دریافتی ارزهای دیجیتال، قسمتی از هزینه‌های رمزارزها مختص مالیات است. در نکته بعدی باید گفت در زمان فروش ارز دیجیتال یا معامله آن با هر چیزی، می‌بایست میزان سود خود را طبق مقدار مالیات اعمال شده بر درآمد تعیین کنید. همچنین یکی از فرایندهایی که مالیات روی آن اعمال می‌گردد، استخراج ارزهای دیجیتال است. مالیات طبق مقدار سعی و تلاش افراد در استخراج تعیین می‌گردد. استخراج تصادفی به وسیله سیستم رایانه یکی از راه‌های قدیمی و بی‌سود است اما استخراج به وسیله تجهیزات و به صورت تمام وقت یک نوع تجارت طبقه‌بندی می‌گردد.

  • سازمان امور مالیات برای مراکز ماینینگ یک بخشنامه مقرراتی مالیات تعیین کرد. طبق این بخشنامه کریپتوهایی که از صادرات رمزارزها وارد فرایند اقتصاد می‌گردند، دارای نرخ صفر درصدی مالیات هستند.
  • طبق همین بخشنامه، نمی‌توان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری تهران، ۵۰ کیلومتری اصفهان و ۳۰ کیلومتری استان‌های دیگر، واحدهای پردازش برای محصولات رمزنگاری برپا کرد.
  • مراکز استخراج رمزارزها در دسته واحدهای صنعتی طبقه‌بندی شدند و باید مالیات پرداخت کنند.
  • در هنگام صدور کالا و ارز دیجیتالی که حاصل می‌گردد و طبق شروط بانک مرکزی به اقتصاد برگشت داردف همراه با نرخ صفر درصدی روی مالیات اعمال می‌گردد.
  • سازمان مالیات با کسانی که با صرافی‌های خارجی ارزهای دیجیتال، فعالیت می‌کنند مانند کسانی که تجارت و صادرات انجام می‌دهند، برخورد دارند.
  • در صورت فروش دارایی دیجیتال خود داخل ایران، از مالیات معاف می‌گردند.
  • در نتیجه معاف از مالیت برای هر شخص ماینری رمزارز در کشور ایران به این شرط است که درآمد به دست آمده از استخراج این رمزارز دوباره به کشور برگردد.

کشورهای دریافت کننده مالیات از ارزهای دیجیتال کدام اند؟

یکسری کشور با نام‌های هند، ایالت متحده آمریکا، انگلستان، نیوزلند، استرالیا، کانادا، چین، هنگ کنگ، روسیه، آلمان و ایران باید برای فعالیت در این خرید فروش ارزهای دیجیتال مالیات بپردازند.

محاسبه مالیات ارزهای دیجیتال در ایران

افرادی که به عنوان معامله‌گر در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند باید مالیات بپردازند. طبق قانون ۹۳ و ۹۴ (قانون مالیات بر درآمد) همراه با مواد ۱۱۹ و ۱۳۱ (مالیات درآمد اتفاقی) مالیات دریافت می‌گردد. طبق همین قوانین هر سرمایه‌گذاری این حق را دارد تا برای درآمدی که از سود معاملات ارزهای دیجیتال دریافت کرده اظهارنامه مالیاتی را شامل گردند. طی این فرایند اول از همه هزینه‌های مربوط حذف می‌گردد و به میزان سود درآمد مالیات تعلق می‌گیرد. با توجه به این مرحل چگونه مالیات پرداخت می‌گردد؟ چون مالیات ارزهای دیجیتال در گروه مالیات کسب درآمد دسته‌بندی می‌گردد، درحال حاضر قانون مشخصی برایش تعبیه نشده است. طبق قانون ماده ۱۳۱ در مالیات‌های مستقیم، فعالیت کاری افراد حقوقی و حقیقی در این زمینه بر اساس موارد زیر مالیات می‌پردازند

تعلق نگرفتن مالیات: افرادی که نهایتا ۲۸۸ میلیون ریال درآمد دارند.
میزان ۱۵ درصد مالیات: سرمایه گذارانی که به طور خالص ۵۰۰میلیون ریال درآمد کسب می‌کنند.
۲۰ درصد مالیات در سال: افرادی که تا ۱ میلیارد ریال درآمد دریافتی دارند.
۲۵ درصد مالیات درسال: افرادی که خیلی بیشتر از ۱ میلیارد ریال درامد دارند.


نتیجه گیری

در این سال‌ها علاقه مندان به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و انجام خرید و فروش در آن افزایش یافته است. در نتیجه دولت‌ها برای کنترل و جلوگیری از کلاهبرداری یکسری قوانین تعیین می‌کنند که مالیات هم جزء همین موارد قرار دارد. افرادی که در زمینه رمزارزها درآمد دارند مثل خیلی از کسب و کارها، باید مالیات پرداخت کنند. خلاف انجام این کار، جریمه می‌گردند و حتی جرم هم محسوب می‌شوند. با همه این موارد خیلی از افراد از این اطلاعات بی‌اطلاع هستند. به صورت کلی، معاملات ارزهای دیجیتال بر خلاف تصور خیلی از افراد که گمان می‌کنند بسیار ضرر دارد، برای مالیات ایران بسیار مفید و پرسود است و به هیچ عنوان در مالیات کشور ایران تداخل و بی‌نظمی ایجاد نمی‌کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات