بلاکچین

جیتو نتورک فراتر از یک پلتفرم، یک انقلاب در دنیای بلاک چین و استیکینگ

پلتفرم جیتو نتورک (Jito. Network) یک پروتکل لیکویید استیکینگ است که بر شبکه سولانا مبتنی شده است. این پلتفرم برای جلوگیری از نتایج استراتژی‌های ارزش قابل استخراج (MEV)، همراه با افزایش سود افراد از فرایند استیکینگ به وجود آمده است. در واقع این پلتفرم توزیع پاداش‌های حاصل از MEV را به شکل عادلانه بین افراد استیک کنندگان شکل می‌دهد. این پلتفرم با داشتن توکن بومیJTO، به کاربرانش اجازه فعالیت و ایفای نقشی در فرایندهای حاکمیتی را می‌دهد. در این مقاله به بررسی عنوان معرفی پلتفرم جیتو نتورک؛ از شبکه jito تا پروتکل استیکینگ آن پرداختیم. پس اگر می‌خواهید با مفهوم جیتو نتورک بهتر آشنا شوید، تا پایان این مقاله همراه ما در وبلاگ ارز هشت باشید.

پلتفرم Jito.Network چیست؟

همانطور که گفته شد، جیتو یک پروتکل لیکویید استیکینگ است که هیچ نیازی به مجوز (Permissionless) ندارد و موجب به وجود آمدن شرایط توزیع منصفانه پاداش‌های MEV می‌شود. ارزش قابل استخراج یا MEV در واقع به گروهی از استراتژی‌های به خصوصی می‌گویند، که در جهت سود بیشتر از راه ماینینگ و یا تایید تراکنش‌های بلاکچین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

افراد برای اینکه از Jito. network استفاده کنند، اول از همه باید کمی سولانا (SOL) در آن استیک کنند و در عوض، جیتو یا JitoSOL تحویل بگیرند. سپس، به وسیله استخر استیکینگ جیتو (Jito Stake Pool) دارایی‌هایی کسانی که به صورت استیک شده در بین افراد تاییدکننده‌ای که کلاینت MEV جیتو نتورک را به اجرا در آورده اند، با استراتژی‌هایی مثل به وجود آوردن تغییراتی در ترتیب آربیتراژ و تراکنش‌های که سود کسب می‌کنند، توزیع کنند. سودی که این فرایند ایجاد می‌کند، برای افزایش بازدهی درصدی سالانه (APY) هولدرهای جیتو استفاده می‌شود. پس، هولدرها در کنار پاداش استیکینگ معمولی، شامل پاداش‌های MEV نیز می‌شوند. با کمک این روش Jito. network، می‌توان سود خیلی بیشتری دریافت کرد و همچنین میزان تمرکززدایی بلچینگ سولانا را ارتقاء داد.

جیتو نتورک چگونه کار می‌کند؟

پلتفرم جیتو استخرهای استیکینگ را به عنوان ابزاری در جهت بهبود عملکرد کلی شبکه و بالا بردن تمرکززدایی آن مورد استفاده قرار می‌دهد. این استخرها که به طور معمول یک یا تعدادی تایید کننده هستند که به عنوان یک روش سودآور در جهت واگذاری (Delegate) توکن‌های SOL مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس کاربران، با استیک کردن SOL توکن و سود به دست می‌آورند.

به عبارتی یکی از راه‌های کسب سود بیشتر نگهدار از توکن JitoSOL است، همینطور این توکن جوری طراحی شده که با دیگر پلتفرم‌ها در یک سازگاری قرار بگیرد. افراد کاربر، همراه درآمد حاصل از استیک کردن، این توانایی را دارند تا در یک لحظه با قفل کردن JitoSOL مورد نظر در ییلد فارمینگ یا پروتکل وام دهی، سود بیشتری دریافت کنند. پس اصلی‌ترین هدف جیتو نتورک، بیشترین مقدار دریافت سود به کاربران و بهتر شدن کارایی شبکه سولانا است.

توضیحات بیشتر:

  • ایجاد حساب کاربری: برای استفاده از پلتفرم جیتو نتورک، ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید.
  • انتخاب استخر استیکینگ: جیتو نتورک استخرهای استیکینگ مختلف با نرخ‌های سود متفاوت ارائه می‌دهد. شما می‌توانید استخری را انتخاب کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.
  • واریز توکن‌های SOL: توکن‌های SOL خود را به استخر استیکینگ مورد نظر واریز کنید.
  • کسب سود: پس از واریز توکن‌های SOL، شروع به کسب سود خواهید کرد.

جیتو نتورک انتخابی ایده‌آل برای کاربرانی است که به دنبال راهی امن، آسان و سودآور برای استیکینگ توکن‌های SOL خود هستند.

امنیت و تمرکز زدایی در جیتو نتورک

برای ایجاد امنیت در پلتفرم جیتو، حساب‌های مربوط به قرار دادهای هوشمند و توکن جیتو به شکل دقیقی مورد بررسی (Audit) قرار می‌گیرد. در ضمن، به دلیل اینکه جیتو یک ساختار غیر حضانتی دارد که حتی در زمان توقف یافتن فعالیت Jito. network، هولدرها بتوانند کنترل پاداش‌ها وSOLهای استیک شده‌ی خود را در دست داشته باشند. همچنین، برای جلوگیری از ایجاد ریسک انتخاب نود تایید کننده جدید همراه با مشخص کردن نرخ کارمزد، باید بیشتر افراد تیم سازنده در هر تصمیمی برای ایجاد تغییر با یکدیگر به توافق برسند.

استخرهای استیکینگ یا استفاده از قوانین و تاکتیک‌های به خصوصی که دارند، می‌توانند در تعداد بسیار زیادی از نودهای تایید کننده دارایی استیک شده را تقسیم کنند. به این ترتیب موجب پیشرفت میزان سطح تمرکززدایی شبکه سولانا می‌گردد. حتی بعضی از استخرهای استیکینگ، استفاده از نودهای تایید کننده از تمام نقاط جغرافیایی اجبار کرده تا جایی که برای فعالیت آن‌ها یک محدوده نصبی در نظر گرفته است.

پس Jito. network دارای اهمیت بسیار زیادی برای افراد تایید کننده هستند و همراه با ایجاد امنیت و افزایش سود برای افراد، همراهی قابل توجهی به ایجاد تمرکززدایی در شبکه سولانا ایجاد می‌کند.

معرفی توکن JTO و بررسی توکنومیکس آن

نماد توکن بومی جیتو به شکل است و به صورت یک توکن حاکمیتی استفاده می‌شود. این هولدرهای JTO، قدرت تاثیر گذار بودن روی میزان کارمزد، تغییر قوانین و بروزرسانی‌ها که در کل مسیر پلتفرم جیتو هستند، را دارد.

توکن جیتو همراه موجودی ۱ میلیارد واحدی که عرضه کرده به شکل زیر عرضه می‌گردد:

  • ۳۴ درصد برای رشد جامعه کاربری
  • ۲۵ درصد برای توسعه اکوسیستم
  • ۱۶.۲ درصد برای سرمایه‌گذاران
  • ۲۴.۵ درصد برای مشارکت‌کنندگان اصلی

ارز دیجیتال JITO را از کدام صرافی‌ها بخریم و در کدام کیف پول‌ها نگه‌داری کنیم؟

برای تهیه توکن جیتو می‌توانید به پلتفرم‌های بای بیت (Bybit)، کوکوین (KuCoin)، کوین بیس ایکسچنج (Coinbase Exchange)، بایننس (Binance)، مراجعه کنید. در ضمن صرافی‌های جوپیتر (Jupiter) و اورکا (Orca) که پلتفرم‌های غیرمتمرکز هستند، می‌توانند این رمزارز را به شما ارائه دهند. برای حفظ و نگهداری از توکن jito، می‌توانید از بهترین کیف پول‌ها زیر استفاده کنید:

  • سولت (Sollet)
  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • متا مسک (MetaMask)
  • توکن پاکت (TokenPocket)
  • مای اتر ولت (MyEtherWallet)
  • فانتوم (Phantom)

جذب سرمایه و سرمایه‌گذاران جیتو

با توجه به اطلاعاتی که از سایت کرانچ بیس (Crunchbase) ارائه شده، جیتو لبز همراه با مشارکت ۸ سرمایه گذار دیگر افتاح شد. این شرکت در کنار برگزاری ۲ دوره برای جذب سرمایه حدود ۱۲.۱ میلیون دلار به دست آورد. در ادامه سرمایه گذاران جیتو بر اساس این سایت بر اساس اسامی زیر قرار دارند.

  • Robot Ventures
  • Delphi Ventures
  • Framework Ventures
  • Alameda Research
  • Solana Ventures
  • Multicoin Capital
  • Anatoly Yakovenko
  • mgnr. io

بنیانگذاران JITO

اشخاصی به نام لوکاس برودر (Lucas Bruder) همراه با زانو شروانی (Zano Sherwani) کسانی هستند، که جیتو لبز را بنیان‌گذاری کردند. لوکاس برودر از دانشگاه کارنگی ملون بود و در آنجا در رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر مدرک گرفت. قبل از اینکه برودر این رمزارز را تاسیس کند، روی کنترلگر روباتیک بولدزرهای خودروها و سیستم‌های عامل موبوط به تعبیه کار شده در شرکت‌های نامی ماند تسلا (Tesla) و اوستر (Ouster) کار می‌کرده است. نفر دیگر یعنی شروانی از دانشگاه جرج میسون آمریکا رشته علوم کامپیوتر را کسب کرده و در شرکت‌های آمازون و Hungry به عنوان مهندس نرم‌افزار و توسعه دهنده فول استک مشغول به فعالیت بوده است.

بهترین روش نگهداری توکن جیتو

همانطور که می‌دانید، توکن جیتو، توکن حاکمیتی پلتفرم JTO، در روی پروتکل لیکویید استیکینگ در روی شبکه سولانا است. پس برای اینکه از آن نگهداری انجام گردد، نیاز به یک کیف پول ارز دیجیتال دارید که با شبکه سولانا سازگار باشد. در ادامه تعدادی از کیف پول‌هایی مخصوص نگهداری از توکن جیتو را نام بردیم:

سولت (Sollet):

این کیف پول اجازه نگهداری از توکن‌های شبکه سولانا را به شما می‌دهد. شما می‌توانید داخل کیف پول سولت خود، توکن‌های خود را ذخیره کنید و به شکل آنلاین بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

توکن پاکت (Token Pocket):

این کیف پول از بالای ۲۰۰۰ توکن به همراه ۱۰ بلاکچین را پشتیبانی انجام می‌دهد. شما داخل کیف پول توکن پاکت، توکن JTO را ذخیره کنید و می‌توانید از سایر ویژگی‌های ارائه شده مثل انتقال امن و پرسرعت، کسب اطلاعات موجود در بازار و اسکن کد QR بهره ببرید.

فانتوم (Phantom):

با استفاده از افزونه مرورگر این کیف پول کاربران می‌توانند تا مدیریت توکن‌های جیتو را به صورت کامل در اختیار داشته باشند و به سیستم‌های دیفای متصل شوند. شما با اضافه کردن توکن‌های JTO به کیف پول فانتوم می‌توانید آن‌ها را معامله یا ذخیره کنید.

بررسی اکوسیستم و پرتفولیو پروژه Jito

پروژه JTO همراه با ارز دیجیتال جیتو دارای ۴ قسمت اصلی است که موارد زیر را شامل می‌گردد:

استخر جیتو (Jito Pool)

این استخر باعث می‌شود تا کاربران، توکن سولانا را داخل استخر جیتو استیک کنند و در ازای این فعالیت، توکن جیتوسول به دست آورند. این دریافت به عنوان پاداش استیکینگ بوده و می‌توان آن را در سیستم‌های مالی غیر متمرکز (DeFi)، استفاده و معامله کرد.

واحد پردازش تراکنش (Transaction Processing Unit)

این قسمت موجب می‌شود تا پروتکل جیتو تراکنش‌های با ارزش MEV بسیار بالا را تشخیص و به اجرا در آورد. بعد، این پاداش MEV را در بین کاربرانی که دارای توکن جیتوسول هستند توزیع می‌کنند. همین جریان موجب دریافت سودهای MEV توسط کاربران می‌شود و مانع تراکنش‌های اسپم و شلوغی شبکه می‌شود.

توکن جیتو (JTO)

  • نام: توکن جیتو
  • نماد: JTO
  • بلاک چین: سولانا
  • نوع توکن: حاکمیتی، کاربردی
  • عرضه کل: ۱۰۰ میلیون JTO

کاربران با استفاده از این بخش می‌توانند در تصمیم گیری‌های آینده پروژه جیتو و رمزارز آن شرکت کنند. همانطور که می‌دانید توکن حاکمیتی پروتکل jito، توکن JTO است. این توکن جدیدا، در ایردراپ خود بین افرادی که رمزارز SOL را در این سیستم استیک کرده بودند، توزیع می‌شود. افراد دارای رمزارز جیتو می‌توانند در دیگر موارد مثل گسترش و آپدیت‌های مخصوص، انتخاب ویلیداتور ها، تغییر پارامترهای پروتکل، ایجاد یا رفع مسائل حقوقی شرکت کنند.

توکن جیتو (JTO) توکن حاکمیتی پلتفرم جیتو نتورک است که بر بستر بلاک چین سولانا ساخته شده است. این توکن به دارندگان آن حق رای در خصوص آینده پلتفرم جیتو نتورک، دریافت پاداش و تخفیف در کارمزدها را می‌دهد.

کاربردهای توکن JTO:

  • حاکمیت: دارندگان توکن JTO می‌توانند در خصوص آینده پلتفرم جیتو نتورک رای دهند. این شامل مواردی مانند پیشنهادات پروتکل، پارامترهای استیکینگ و تخصیص خزانه داری می‌شود.
  • پاداش: دارندگان توکن JTO می‌توانند از طریق استیکینگ توکن‌های خود، پاداش دریافت کنند.
  • تخفیف در کارمزدها: دارندگان توکن JTO می‌توانند از تخفیف در کارمزدهای تراکنش‌ها در پلتفرم جیتو نتورک بهره‌مند شوند.

مزایای توکن JTO:

  • حاکمیت: دارندگان توکن JTO می‌توانند در آینده پلتفرم جیتو نتورک نقش داشته باشند.
  • پاداش: دارندگان توکن JTO می‌توانند از طریق استیکینگ توکن‌های خود، سود کسب کنند.
  • تخفیف در کارمزدها: دارندگان توکن JTO می‌توانند از تخفیف در کارمزدهای تراکنش‌ها بهره‌مند شوند.
  • قابلیت نقدشوندگی: توکن JTO در صرافی‌های غیرمتمرکز قابل معامله خواهد بود.

معایب توکن JTO:

  • سابقه کوتاه: پلتفرم جیتو نتورک و توکن JTO سابقه کوتاهی دارند و ممکن است با ریسک‌هایی همراه باشند.
  • رقابت: پلتفرم‌های مشابه جیتو نتورک وجود دارند که توکن‌های حاکمیتی خود را ارائه می‌دهند.
  • نوسانات بازار: قیمت توکن JTO ممکن است به دلیل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال به طور قابل توجهی نوسان داشته باشد.

در نهایت، اینکه آیا توکن JTO سرمایه‌گذاری مناسبی برای شما است یا نه، به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد. قبل از سرمایه‌گذاری در این توکن، حتما تحقیقات خود را انجام دهید.

جیتو لبز (Jito Labs)

این قسمت از اکوسیستم، به شکل اپراتور نود اصلی شبکه سولانا موجب اجرا و پیاده‌سازی پروتکل Jito می‌گردد.

مزایای پروژه جیتو

در ادامه برخی از مزایای ارز دیجیتال جیتو را بررسی می‌کنیم:

حاکمیت و غیر متمرکزسازی:

با کمک و استفاده از توکن JTO پروتکل جیتو به کاربران خود این اجازه را می‌دهد تا در تصمیم گیری‌های مربوط به آینده شرکت کنند. همین فعالیت موجب می‌شود تا کاربران در گسترش و رشد این پروتکل فعالیت‌های بیشتری داشته باشند و تمرکززدایی شبکه را ارتقاء دهند.

افزایش سرعت و امنیت شبکه:

پروتکل جیتو با کمک واحد پردازش تراکنش به شکل استقلال یافته، موجب  می‌شود تا فشار روی اعتبارسنج‌های شبکه سولانا کاهش یابد و با سرعت و امنیت کامل‌تری تراکنش‌ها انتقال یابند.

افزایش بازدهی و کاهش هزینه استیکینگ:

با اجازه پروژه جیتو، کاربران می‌توانند تا با ایجاد سپرده‌گذاری داخل استخر جیتو، از پاداش‌های استیکینگ وMEV استفاده کنند.

معایب جیتو نتورک

  • سابقه کوتاه: جیتو نتورک یک پلتفرم نسبتا جدید است و سابقه فعالیت آن به اندازه برخی از پلتفرم‌های استیکینگ دیگر طولانی نیست.
  • ریسک‌های فنی: مانند هر پلتفرم مبتنی بر بلاک چین، جیتو نتورک نیز در معرض ریسک‌های فنی مانند هک و نقص امنیتی قرار دارد.
  • وابستگی به سولانا: جیتو نتورک به بلاک چین سولانا وابسته است. اگر سولانا با مشکلاتی مواجه شود، جیتو نتورک نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
  • تنوع محدود استخرهای استیکینگ: در حال حاضر، جیتو نتورک تنوع محدودی از استخرهای استیکینگ را ارائه می‌دهد.
  • عدم وجود پشتیبانی از زبان فارسی: جیتو نتورک در حال حاضر از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند.
  • عدم شفافیت در مورد تیم توسعه‌دهنده: اطلاعات کمی در مورد تیم توسعه‌دهنده جیتو نتورک در دسترس است.
  • عدم وجود بیمه: جیتو نتورک در حال حاضر هیچ گونه بیمه‌ای برای دارایی‌های کاربران خود ارائه نمی‌دهد.
  • عدم وجود برنامه‌های موبایل: جیتو نتورک در حال حاضر هیچ برنامه موبایلی ارائه نمی‌دهد.
  • کارمزدهای تراکنش: جیتو نتورک برای تراکنش‌ها کارمزد دریافت می‌کند.
  • نقدشوندگی محدود: نقدشوندگی توکن‌های استیک شده در جیتو نتورک ممکن است محدود باشد.

آینده پلتفرم Jito. network چگونه خواهد بود؟

در این مقاله معرفی پلتفرم جیتو نتورک؛از شبکه jito تا پروتکل استیکینگ آن را بررسی کردیم. توسعه و عرضه توکن JTO، نشان دهنده افزایش محبوبیت به پروتکل لیکویید استیکینگ همراه افزایش فعالیت کاربران برای مدیریت غیر متمرکز این پروژه است. ایردراپ توکن حاکمیتی، فعالیتی است که دیگر پروتکل ها که مبتنی بر پایه شبکه سولانا مثل ژوپیتر (Jupiter) و پایت (Pyth)نیز شکل دادند. پیش بینی کردن درباره رمزارز Jito. network، یکی از کار های خیلی دشوار است. با توجه به آمار های رسمی سایت جیتو نتورک، بالای 70 میلیون واحد داخل این پلتفرم به صورت استیک ذخیره شده و حدود بازدهی سالانه (APY) نیز ۷.۶۸ درصد است. در این زمان تنها باید به افزایش تعداد پلتفرم های این ارز دیجیتال دقت داشت و اینکه این جریان تا چه هنگام ادامه دارد.

ادمین ارزهشت

Recent Posts

همستر کامبت به چه کسانی کارت تقلب داده است؟

کم کم به زمان ایردراپ توکن HMSTR نزدیک می‌شویم.  این توکن قرار است در تاریخ…

1 ساعت قبل

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

1 روز قبل

چگونه ارز دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم و از سودهای بازار جا نمانیم

رمز ارزها به دلیل فقدان معیارهای لازم برای ارزیابی و رواج کلاهبرداری برای سرمایه‌گذاری نیاز…

2 روز قبل

سه تسک ضروری ایردراپ راکی رابیت که باید انجام شود

کاربرانی که در بازی تلگرامی راکی رابیت در حال فعالیت هستند به زودی شاهد ایردراپ…

3 روز قبل

مقایسه تراست ولت و اکسودوس ولت ؛ کدام یک برای ذخیره ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اکسودوس و تراست ولت دو کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی با اعتبار بالا هستند…

4 روز قبل

بهترین کیف پول همستر کامبت برای کاربران ایرانی

همانطور که احتمالا می‌دانید زمان لیست شدن همستر کامبت و توزیع ایردراپ آن بسیار نزدیک…

4 روز قبل