معرفی صرافی اوکی اکس

صرافی اوکی اکس | آموزش صفر تا ۱۰۰ صرافی ارز دیجیتال OKX

دسته بندی : صرافی ارز دیجیتال 13 مرداد 1403

خرید و فروش ارز دیجیتال

اوکی ایکس (OKx) یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی است که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز کرده است. این صرافی حجم معاملات روزانه‌اش حداقل ۱ میلیارد دلار است و انواع مختلفی از کوین‌ها روش‌های معاملاتی و جفت معاملات فیات را در خدمات خود به کاربران ارائه می‌دهد. صرافی اوکی ایکس در حال حاضر یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر جهانی شناخته می‌شود و بیش از ۲۰ میلیون کاربر دارد. اوکی ایکس یکی از سیستم‌های پیشرو در صنعت متاورس و خرید و فروش NFT‌ها نیز محسوب می‌شود. در این مقالع قصد داریم تا در رابطه با صرافی ارز دیجیتال اوکی اکس بیشتر بدانیم. پس با ما همراه باشید. .


تاریخچه صرافی ارز دیجیتال اوکی ایکس

صرافی OKEX سال ۲۰۱۶ در هنگ کنگ تاسیس شد، اما در سال ۲۰۱۸ به والتا در مالتا نقل مکان کرد و در حال حاضر نیز دفتر اصلی آن در سیشل (آفریقا) قرار دارد. بدون شک این تصمیم در پاسخ به مقررات مطلوب ارزهای دیجیتال در این حوزه‌های قضایی اتخاذ شد. صرافی اصلی یک صرافی معاملات نقدی ارز دیجیتال بود که از زمان راه‌اندازی به سرعت گسترش یافته است. امروزه این صرافی در بیش از ۱۰۰ کشور  خدمات ارائه می‌دهد. حجم معاملات روزانه قراردادهای آتی بیت کوین در OKX از ۱.۵ میلیارد دلار در روز فراتر می‌رود. در واقع این نقطه عطفی برای صرافی محسوب می‌شود. علت این میزان از حجم معاملات این است که خدمات در صرافی اوکی ایکس برای کاربران با سرمایه خرد و افراد با سرمایه‌های کلان ارائه می‌شود.

جالب است بدانید که پلتفرم OKX به ۱۱ زبان زنده دنیا خدمات ارائه می‌دهد، اما در عین حال به دلیل وجود تحریم‌ها برخی از کشور‌ها در استفاده از این خدمات محدود هستند. متاسفانه یکی از این کشورها ایران است و ما به دلیل وجود تحریم توسط آمریکا، امکان استفاده از این صرافی ارز دیجیتال را نداریم.

معرفی صرافی OKEX

صرافی OKX که قبل‌تر با نام OKEX فعالیت داشت، هدف آسان‌سازی معاملات و تجارت ارزهای دیجیتال را دارد. این صرافی بعد از موفقیتی که در سال اول فعالیت خود به دست آورد در سال ۲۰۱۸ توانست توکن بومی خود را با عنوان OKB لانچ و به بازار عرضه کند. هدف از ایجاد این توکن استفاده از آن برای پرداخت کارمزدهای درون پلتفرم است. همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم، صرافی اوکی اکس تا به امروز توانسته ورودی حجم معاملاتی خوبی را داشته باشد. به صورتی که از این نظر در حال رقابت با صرافی‌های بزرگی همچون بایننس و بیت فینیکس است.

البته با همه این وجود اوکی اکس را نمی‌توان در زمره بزرگترین صرافی‌ ارز دیجیتال قرار داد، اما طیف عظیم خدمات و کاربران آن توانسته این صرافی را در مدت فعالیت خود به یکی از محبوب‌ترین و معتبر‌ترین صرافی‌ها تبدیل کند. از نمونه خدمات برتر آن می‌توان به وام گیری حاشیه، کسب ارز دیجیتال رایگان از طریق استیکینگ و سهام، امکان شرکت در استخرهای ارز دیجیتال و وام‌های مبتنی بر ارز دیجیتال اشاره کرد.

تیم صرافی ارز دیجیتال اوکی اکس

تیم صرافی ارز دیجیتال اوکی اکس توسط مدیر عامل فعلی آن یعنی جی هائو (Jay Hao) و با حمایت CSO Alysa Xu و مدیر بازارهای مالی Lennix Lai، در حال مدیریت است. هائو یکی از افراد قدیمی در حوزه فناوری است و با توجه به تجربه ای که دارد، رهبری این مجموعه را به خوبی انجام می دهد. او پیش از این که به تیم این رافی بپیوندد در برنامه پخش زنده ئ بازی های مبتنی بر بلاکچین فعالیت داشت.  شرکت اوکی اکس در سال 2016 به طور رسمی تاسیس و در حال حاضر یک دفتر مرکزی در شهر سیشل و چین دارد. بر اساس آمار سایت کوین مارکت کپ CoinMarketCap اوکی اکس در حال حاضر بعد از صرافی بایننس و کوین بیس، سومین صرافی بزرگ دنیا است.

اوکی اکس در کوین مارکت کپ

چه ارزهای دیجیتالی را می‌توانید در اوکی اکس معامله کنید؟

صرافی اوکی اکس همه ارزهای دیجیتال مهم بازار مانند بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) را پشتیبانی ‌کند. علاوه بر این دو سایر رمز ارزهای محبوب مانند: ریپل (XRP) ، سولانا (SOL)، کاردانو (ADA)، آوالانچ (AVAX) و ترون (TRX) را نیز می‌توانید در این صرافی معامله کنید. ارزهای دیجیتال جدید اما محبوب نیز مانند ارز دیجیتال پپه (PEPE) و ارز دیجیتال سویی (SUI) نیز در این پلتفرم وجود دارند، اگرچه پروژه‌های جدیدتر اغلب قبل از اوکی اکس در صرافی‌های کوکوین یا بایننس لیست و عرضه می‌شوند.

پرمعامله‌ترین ارزهای دیجیتال در معاملات اسپات اوکی اکس را در جدول ذیل قرار داده ایم:

ارزهای دیجیتال ارزهای قابل پشتیبانی در قراردادهای آتی دائمی
بیت کوین (BTC) بیت کوین (BTC)
ORDI پپه (PEPE)
اتریوم (ETH) شیبا اینو (SHIB)
دوج کوین (DOGE) دوج کوین (DOGE)
سولانا (SOL)
بیگ تایم (BIGTIME)
میم (MEME)
تیا (TIA)
پپه (PEPE)
پایت (PYTH)

مزایا و معایب صرافی اوکی اکس

نکات مثبت اوکی اکس

  •  نقدینگی زیاد و پشتیبانی گسترده از ارزهای دیجیتال: اوکی اکس یک بازار معاملاتی جهانی برای بیش از ۳۵۰ ارز دیجیتال را به ارمغان می‌آورد. در این صرافی شما دارایی‌های برتر مانند بیت کوین، اتریوم، سولانا، ماتیک، ریپل و دوج کوین را می‌توانید معامله کنید. اما این پلتفرم همچنین ارزهای محبوب دیفای و توکن‌های پرطرفدار مانند BLUR، COMP و ICP را نیز پشتیبانی می‌کند. اوکی اکس برای بسیاری از ارزهای دیجیتال برتر، جفت‌های معاملاتی متعددی را ارائه می‌دهد که تعداد معاملات مورد نیاز را در زمان بازگرداندن تعادل به سبد دارایی شما کاهش می‌دهد. بسیاری از ارزهای دیجیتال نیز جفت‌های بیت کوین و اتریوم را ارائه می‌دهند.
  • معاملات کم‌هزینه: معاملات اسپات در اوکی اکس نسبت به بایننس و کوین‌بیس هزینه کمتری دارد. کارمزد معاملات برای سفارشات محدود اسپات برای جفت‌های تتر (USDT) فقط ۰.۰۸٪ است، در مقایسه با ۰.۱٪ در معاملات پیشرفته بایننس یا ۰.۶٪ در کوین‌بیس پیشرفته. جفت‌های منتخب، از جمله USDC، بیت کوین و اتریوم، کارمزد معاملات را بیشتر کاهش می‌دهند، با سفارشات محدود ۰.۰۵٪ و سفارشات لحظه‌ای ۰.۰۷٪.
  •  چندین راه برای یادگیری معاملات ارز دیجیتال: این پلتفرم چندین راه برای ورود به دنیای معاملات ارز دیجیتال ارائه می‌دهد. ابتدا، شما به یک حساب دمو با بودجه ارزهای دیجیتال معتبر مجازی مانند بیت کوین، اتریوم و سایر دارایی‌ها دسترسی خواهید داشت. از حساب آزمایشی خود برای انجام معاملات اسپات، معاملات آتی با اهرم یا آزمایش با ربات‌های معاملاتی که به صورت شبانه‌روزی به نمایندگی از شما معامله می‌کنند، استفاده کنید. اوکی اکس همچنین کپی تریدینگ را ارائه می‌دهد، راهی برای یادگیری از معامله‌گران موفق با کپی‌برداری از معاملات آن‌ها.
  • اپلیکیشن قدرتمند کیف پول: برنامه کیف پول اوکی اکس از ۷۷ بلاکچین پشتیبانی می‌کند و برای انجام سواپ یا کسب بازده به برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) متصل می‌شود.

نکات منفی اوکی اکس:

  • عدم پشتیبانی از فیات: در حال حاضر، اوکی اکس از واریز یا برداشت مستقیم ارزهای فیات (مانند دلار آمریکا، یورو یا ریال) پشتیبانی نمی‌کند. این امر می‌تواند برای برخی از کاربران، به خصوص برای مبتدیان، یک مشکل بزرگ باشد.
  • رابط کاربری پیچیده: رابط کاربری اوکی اکس ممکن است برای معامله‌گران جدید کمی پیچیده و گیج‌کننده باشد. این پلتفرم دارای ویژگی‌های متعددی است و همین مسئله کمی استفاده از این پلتفرم را سخت می‌کند.
  •  محدودیت‌های منطقه‌ای: اوکی اکس در برخی از کشورها مانند ایران در دسترس نیست.

جزئیات کارمزد معاملات در صرافی اوکی اکس ( OKX)

تخفیف کارمزد برای معامله‌گران با حجم بالا جفت‌های معاملاتی با کارمزد پایین
معامله‌گرانی که در ۳۰ روز حجم معاملاتی بیش از ۵ میلیون دلار داشته باشند، واجد شرایط دریافت تخفیف‌های بیشتر از طریق سطوح VIPمی‌شوند. در بالاترین سطوح با حجم معاملات ۵۰۰ میلیون دلار یا بیشتر در ۳۰ روز، سفارشات محدود کارمزد منفی دارند (صرافی بخشی از هزینه معامله را بازپرداخت می‌کند).
جفت‌های معاملاتی با دارایی‌های زیر از کارمزدهای معاملاتی پایین‌تری برخوردار هستند:
  • یواس‌دی‌سی (USDC)
  • دای (DAI)
  • بیت کوین (BTC)
  • اتریوم (ETH)
  • اوکی‌بی (OKB)
  • پولکادات (DOT)
  • یورو تتر (EURT)
جفت‌های ارز دیجیتال با کارمزد کاهش‌یافته:
سطح موجودی اوکی‌بی سفارش محدود (اسپات) / سفارش لحظه‌ای (اسپات)
سطح ۱ کمتر از ۱۰۰۰ ۰.۰۵٪ / ۰.۰۷٪
سطح ۲ بزرگ‌تر یا مساوی ۱۰۰۰ ۰.۰۴۵٪ / ۰.۰۶۵٪
سطح ۳ بزرگ‌تر یا مساوی ۲۰۰۰ ۰.۰۴٪ / ۰.۰۶٪
سطح ۴ بزرگ‌تر یا مساوی ۵۰۰۰ ۰.۰۳۵٪ / ۰.۰۵۵٪
سطح ۵ بزرگ‌تر یا مساوی ۱۰۰۰۰ ۰.۰۳۰٪ / ۰.۰۵٪

آموزش ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال اوکی اکس


تا به اینجای مطللب، به خوبی با صرافی اوکی اکس آشنا شدید. حالا اگر می‌خواهید از خدمات این صرافی استفاده کنید، باید بدانید که برای شروع همانند هر پلتفرم دیگری نیاز به ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال مذکور دارید. برای این منظور به آدرس صرافی https://www.okx.com (آدرس را کپی و در صفحه مرورگرتان رونوشت و سرچ کنید) شوید. سپس روی گزینه SIGN UP کلید کنید.

آموزش ثبت نام در صرافی اوکی اکس

گام اول: مشخص کردن محل زندگی. در این مرحله از شما خواسته می‌شود نام کشور و منطقه‌ای که به آن تعلق دارید را وارد کنید. در لیستی این صفحه حدود ۱۱۰ کشور قرار دارد و برخی از کشورها نیز برای ثبت نام در دسترس نیستند که ایران یکی از این موارد است. بنابراین به عنوان یک ایرانی در صورتی می‌توانید در اوکی ایکس ثبت نام کنید که در خرج از کشور مستقر باشید. البته این صرافی برای اتباع افغانی می‌تواند یک گزینه مناسب باشد.

گام دوم: وارد کردن ایمیل. بعد از اینکه محل زندگی تان را مشخص کردید، فقط کافی است تا ایمیل خود را وارد کنید. بعد از مشخص کردن ایمیل تاییدی برای شما ارسال می‌شود که باید آن را مشخص کنید.

آموزش ثبت نام در صرافی اوکی اکس

گام سوم: در سومین مرحله باید شماره همراه تان را مشخص کنید.
گام چهارم: در این مرحله رمز عبور حساب اوکی اکس را تعیین می‎‌کنید و مراحل اولیه ثبت نام شما در صرافی به پایان می‌رسد.

در صورتی که همه این مراحل را به درستی طی کنید، می‌توانید با وارد کردن ایمیل و رمز عبور مشخص شده وارد حساب کاربری خود در صرافی شوید.

واریز و برداشت در OKX

پس از ایجاد حساب کاربری، برای شروع فعالیت در صرافی OKX باید حساب خود را شارژ کنید. چندین روش برای انجام این کار وجود دارد که شامل استفاده از ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال می‌شود. در ادامه هر یک از این موارد را توضیح می‌دهیم.

  • واریز ارزهای فیات:

  • سرویس‌های شخص ثالث: OKX از سرویس‌های شخص ثالثی مانند Koinal و Simplex برای تسهیل واریز ارزهای فیات استفاده می‌کند.
  • حواله بانکی: برای انجام حواله بانکی می‌توانید از سرویس Banxa استفاده کنید که خدمات بانکی SEPA و SWIFT را ارائه می‌دهد.
  • کارت‌های بانکی: سریع‌ترین و آسان‌ترین روش برای خرید ارز دیجیتال با استفاده از ارز فیات، استفاده از کارت‌های اعتباری یا نقدی است.
  • روش‌های پرداخت دیگر: بسته به محل سکونت، روش‌های پرداخت دیگری مانند iDEAL، Advcash، ApplePay، SEPA، Sofort و Google Pay نیز در دسترس هستند.
  • واریز ارزهای دیجیتال:

  • ایجاد آدرس واریز: برای واریز ارزهای دیجیتال، باید یک آدرس واریز در بخش «دارایی‌ها» حساب خود ایجاد کنید.
  • تایید واریز: پس از انتقال ارز دیجیتال به این آدرس، معمولا یک تاییدیه لازم است تا وجه به حساب شما واریز شود. این تاییدیه را که راهنمای آن از طریق نوتیفیکیشن در اختیار شما قرار می‌گیرد تایید کنید.
  • پیگیری واریز: برای پیگیری وضعیت واریز خود می‌توانید از یک بلاک اکسپلورر استفاده کنید.

واریز و برداشت در صرافی اوکی اکس

صرافی اوکی اکس چه امکاناتی دارد؟

به طور کلی در صرافی OKeX امکاناتی را که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم در صرافی اوکی اکس به کاربران ارائه می‌شود.

۱-معاملات ساده:

برای انجام معاملات ساده و اسپات باید از صفحه اصلی سایت گزینه ترید و سپس Basic Trading بروید. در صفحه‌ای که باز می‌شود ارز معاملاتی مورد نظر را از نوار بالای صفحه صرافی انتخاب و شروع به خرید و فروش کنید. در این بخش گزینه دیگر برایتان مارجین تریدینگ است. این گزینه به شما کمک می‌کند تا معاملات خود را به کمک اهرم و گزینه‌های پیشرفته در معاملات فیوچرز انجام دهید.

۲-استیک ارزهای دیجیتال:

اوکی اکس برای بیشتر از ۱۰۰ توکن و پروژه‌های مختلف را برای استیک ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. برای هر یک از این رمز ارزها شما می‌توانید یک دوره انعطاف‌پذیر و ثابت برای نگهداری انتخاب و بازه درصد خود را نیز با توجه به مدت زمان استیک مشاهده کنید. لازم به ذکر است که برخی از این کوین‌ها دارای شرایط خاص برای استیک کردن هستند. برای مثال اگر بخواهید استیک اتریوم را انجام دهید حداقل مبلغ برابر با ETH۰.۰۲ است.

۳-کیف پول اوکی اکس:

یکی از ویژگی‌های محبوب اوکی اکس برای کاربران کیف پول اختصاصی ارز دیجیتال آن با امکان نگهداری از طیف وسیعی از رمز ارزها است. این کیف پول خدمات متنوعی دارد اما امکانات آن نسبت به سایت محدود‌تر است. اما شما می‌توانید از آن دارایی‌های خود را به شکلی ایمن‌تر نگه دارید.

  • استخر استخراج
  • و امکان وام دهی ارز دیجیتال

از دیگر خدماتی هستند که در صرافی اوکی اکس در دسترس کاربران قرار دارد.

کلام پایانی:

صرافی اوکی اکس، یکی از صرافی‌های برتر ارز دیجیتال است و میلیون‌ها کاربر از خدمات آن استفاده می‌کنند. این صرافی در حال حاضر رتبه سوم را در بین صرافی‌های بین المللی به خود اختصاص داده است و یک پلتفرم با خدمات پیشرفته برای کاربران مبتدی و حرفه‌ای ارز دیجیتال محسوب می‌شود. کارمزدها در این پلتفرم نسبت به بسیاری از رقبا پایین‌تر است و همین مسئله آن را به یک صرافی محبوب برای کاربران تبدیل کرده است.

با این حال با توجه به تحریم‌ها امکان ثبت نام در آن برای کاربران ایرانی فراهم نیست و شما برای استفاده از خدمات آن باید ایرانی مقیم سایر کشورها باشید. به طور کلی هم با توجه به شرایط ایران، توصیه ما به شما این است از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی معتبر مانند ارز هشت برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده کنید. زیرا این پلتفرم‌های ریسک معاملات و از دست دادن دارایی را به حداقل میزان خود می‌رسانند.

چنانچه برای خرید ارز دیجیتال و یا فروش ارز دیجیتال مد نظر خود نیاز به راهنمایی دارید، با تیم پشتیبانی آنلاین ارز هشت در ارتباط باشید. ما هر در لحظه آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات