صرافی ارز دیجیتال

تفاوت صرافی متمرکز با صرافی غیرمتمرکز چیست؟

تفاوت صرافی متمرکز با صرافی غیرمتمرکز چیست؟ اکثر سرمایه گذاران مجذوب ارزهای دیجیتال‌اند و برای فعالیت در آن‌ها دنبال فرصت‌های مختلف اند. با افزایش فعالیت افراد در این حوزه و یا با افزایش تقاضا برای معامله ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های زیادی پا به این عرصه گذاشته‌اند و موارد معتبر آن نقش مهمی در این بازار بر عهده دارند. در تعریف ساده صرافی‌های ارز دیجیتال بستری هستند برای سرمایه‌گذاری در این حوزه. در این میان خوب است بدانید که صرافی‌ها به دوسته: صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز تقسیم می‌شوند که هر کدام نحوه فعالیت متفاوتی دارند و ما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا شما را با تفاوت این دو نوع صرافی ارز دیجیتال آشنا کنیم. پس اگر در این رابطه آگاهی ندارید، این مطلب ارز هشت برای شما است…


پادکست تفاوت صرافی ارزدیجیتال متمرکز و غیر متمرکز



صرافی متمرکز ارز دیجیتال


صرافی متمرکز پلتفرمی است که در آن تمام تراکنش‌ها توسط یک مرجع مرکزی(می تواند شخص یا یک نهاد باشد) مدیریت می‌شود و کاربران از آن به عنوان بستر خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده می کنند و سپس سرمایه‌های شان به کیف پول متمرکز صرافی واریز می‌کنند. این پلتفرم معاملاتی مانند یک صرافی سنتی عمل می‌کند و در آن شخص ثالث معاملات را مدیریت می‌کند. اکثر صرافی هایی که تا به امروز برای ما شناخته شده اند، به صورت متمرکز عمل می کنند. معایب و مزایای صرافی های متمکز عبارت اند از:

  • مزایای صرافی متمرکز

یکی از مزایای مهم صرافی‌های متمرکز رابط کاربرپسند آن‌ها است که فعالیت را حتی برای کاربران جدید هم آسان می‌کند. علاوه بر این، صرافی‌های متمرکز سرعت معامله را افزایش می‌دهند، نقدینگی بالایی دارند و تعداد زیادی ارز دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهند. این صرافی‌ها همچنین پشتیبانی مناسبی برای حمایت از مشتریان دارند.

  • معایب صرافی متمرکز

با این حال، صرافی‌های متمرکز معایبی نیز دارند. اول اینکه، این صرافی‌ها در برابر هک و سرقت آسیب‌پذیر هستند؛ زیرا سرمایه کاربران را در یک کیف پول به صورت آنلاین ذخیره می‌کنند. دوم اینکه، این صرافی‌ها اغلب قوانین و مقررات سختی را دنبال می‌کنند و تحت مداخلات دولت قرار می‌گیرند که این موارد منجر به کاهش یا محدودیت‌های بالقوه فعالیت کاربران می‌شود.


صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال


یک صرافی غیر متمرکز پلتفرمی است که در آن کاربران می‌توانند بدون نیاز به یک واسطه به طور مستقیم ارزهای دیجیتال را مبادله کنند. این صرافی‌ها مبتنی بر فن آوری بلاک چین هستند و تراکنش‌های نظیر به نظیر را ممکن می‌کنند و اغلب با قراردادهای هوشمند کار می‌کنند. فعالیت در این پلتفرم ها نیازی به تایید ندارد و شما می‌توانید سفارش هایتان را به کمک موجودی استخر نقدینگی به انجام برسانید.

  • مزایای صرافی غیر متمرکز

یکی از مزایای مهم صرافی های غیر متمرکز، سطح بالای امنیت آن‌ها است. زیرا سرمایه‌های کاربر در یک مکان متمرکز ذخیره نمی‌شوند. در عوض آن‌ها در سراسر بلاک چین توزیع می‌شوند و این مسئله از دارایی کاربران را در برابر هک و دزدی محافظت می‌کند. به علاوه صرافی های غیر متمرکز حریم خصوصی کاربر را بهتر حفظ می‌کند. زیرا آن‌ها برای معامله نیازی به احراز هویت و یا هرگونه تاییدیه دیگری ندارند.

  • معایب صرافی غیر متمرکز

با این حال صرافی های غیر متمرکز هنوز نسبتا جدید هستند و معایب متعددی دارند. اول اینکه، آن‌ها به اندازه صرافی های متمرکز کاربرپسند نیستند و کاربری آن ها به گونه ای است که استفاده از آن شاید برای هر شخصی آسان نباشد. دوم اینکه، این صرافی ها اغلب نقدینگی کمتری دارند. زیرا برای تامین نقدینگی از طریق قراردادهای هوشمند به کاربران متکی هستند. بنابراین اگر کاربران نقدینگی استخرها را تامین نکنند، راهی برای انجام تراکنش ها وجود ندارد.


تفاوت صرافی متمرکز با صرافی غیرمتمرکز


در ادامه تفاوت بین صرافی متمرکز با صرافی غیر متمرکز را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

1-رابط کاربری:

در صرافی‌های متمرکز مانند Binance به مسئله رابط کاربری توجه ویژه ای می‌شود. زیرا زمانی که کاربر بتواند در یک پلتفرم فعالیت ساده تری را تجربه کند، برایش خوش آیند تر است. به طور کلی صرافی‌های متمرکز برای سرمایه‌گذاران مبتدی یک محیط آشنا و دوستانه برای خرید و فروش رمزارز را فراهم آورده اند. همچنین عملکرد آنها نسبت به کیف‌پول‌های دیجیتال و تراکنش‌های همتا به همتا (P2P) ساده‌تر است.

اما در صرافی های غیر متمرکز، پیچیدگی بیشتر است و شاید نحوه استفاده از آن برای کاربران مبتدی کمی گیج کننده باشد.

2-پشتیبانی:

پشتیبانی یکی از نکات کلیدی در انتخاب صرافی است. اغلب صرافی‌های متمرکز پشتیبانی آنلاین دارند و در هر لحظه که کاربر بخواهد می‌تواند اقدام به رفع سوالات و مشکلات خود کند. قطعا این ویژگی جزء مهم‌ترین مزیت‌هایی است که این صرافی‌ها دارند.

اما صرافی‌های غیر متمرکز در این زمینه نسبتا ضعیف عمل می‌کنند و در اغلب آن‌ها کاربران برای رفع مشکلاتشان باید از ایمیل استفاده کنند و این روش قطعا زمان بر خواهد بود.

3-امنیت:

صرافی های متمرکز به دلیل اینکه به صورت آنلاین فعالیت دارند، در معرض خطر هک هستند. بدون شک این بزرگترین مشکل صرافی های متمرکز است به همین دلیل در رابطه با این پلتفرم ها همیشه به کاربران توصیه می‌کنیم که دارایی های خود را در کیف پول‌های صرافی نگهداری نکنند. بلکه سرمایه‌شان را به کیف پول ارز دیجیتال خود انتقال دهند.

اما صرافی‌های متمرکز از لحاظ هک شدن امنیت بالاتری دارند چرا که دارایی شما در کیف پول صرافی یا هر فضای آنلاین دیگری نگه داری نخواهد شد، بلکه در همان زمان معامله دارایی خریداری شده به کیف پول متصل به صرافی غیر متمرکز انتقال داده می‌شود.

4-کارمزد:

تمام صرافی های متمرکز برای فعالیت کاربران شامل: خرید، فروش و … کارمزد دریافت می‌کنند. مبلغ کارمزد وابسته به نکات متفاوتی (برای مثال سطح کاربری) است که گاها این مبلغ برای کاربر زیاد می‌شود. در مقابل مبلغ کارمزدها در صرافی های غیر متمرکز بسیار پایین تر است و همین مسئله شرایط ترید را برای کاربران آسان تر می‌کند.

5-سرعت انجام معاملات:

در صرافی های غیر متمرکز به دلیل عدم نیاز به تایید تراکنش ها توسط شخص ثالث معاملات سریع تر انجام می‌شود. لذا سرعت انجام کار بیشتر خواهد بود. برای کسانی که در حوزه کریپتو به صورت اسکالپ فعالیت می‌کنند، سرعت انجام کار بسیار مهم است. لذا به این نوع تریدرها توصیه می‌کنیم برای فعالیت صرافی های نامتمرکز را انتخاب کنند.( در مقابل در صرافی های متمرکز به دلیل احتیاج به تایید تراکنش ها سرعت انجام تراکنش کم تر است.) اما در صرافی‌های متمرکز نسبت به غیرمتمرکز سرعت انجام معاملات کند تر است.

6-حریم خصوصی:

صرافی های غیر متمرکز از حریم خصوصی بهتر حفاظت می‌کنند و دلیل این عمر نحوه انجام تراکنش در آن ها است. اغلب افرادی که می‌خواهند معاملاتشان غیر قابل ردیابی باشد صرافی های غیر متمرکز انتخاب اولشان است. اما در صرافی‌های متمرکز به دلیل جلوگیری از ایجاد مشکلاتی همچون فیشینگ فعالیت کاربران رصد می‌شود، بنابراین این مسئله برای افرادی که به دنبال معاملات ناشناس هستند ناخوش آیند است.

7-نحوه معامله:

برای استفاده از خدمات صرافی های نامتمرکز شما نمی‌توانید از ارزهای فیات مانند دلار، تومان و .. استفاده کنید و این یعنی تنها می‌توانید ارزهای دیجیتال را به یکدیگر تبدیل کنید. در صورتی که در صرافی های متمرکز خرید و فروش با هر ارزی ممکن است.

نتیجه گیری: تفاوت های این دو نوع صرافی، بسیار است. هر یک از این پلتفرم ها معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند و شما می‌بایست با توجه به استراتژی معاملاتی تان یکی از این موارد را انتخاب کنید.


‌لیست صرافی های غیرمتمرکزخارجی


  1. یونی سوآپ (Uniswap)
  2. کایبرسوآپ (Kyberswap)
  3. وان اینچ (۱ inch)
  4. بیسکیو (Bisq)
  5. بنکور (Bancor)
  6. بالنسر (Balancer)
  7. آی دی ایکس (IDEX)

لیست صرافی های متمرکز خارجی


  1. بایننس (Binance)
  2. کوکوین (Kucoin)
  3. بیتفینکس (Bitfinex)
  4. بیترکس (Bittrex)
  5. کوین بیس (Coinbase)

از کدام یک استفاده کنیم صرافی متمرکز یا صرافی غیرمتمکز:


به طور کلی پاسخ به این سوال وابسته به نیاز شما است و به عوامل متعددی بستگی دارد. برای مثال اگر حفظ حریم خصوصی برایتان مهم است، باید صرافی غیرمتمکز را انتخاب کنید. در واقع یک تفاوت صرافی متمرکز با صرافی غیرمتمرکز همین مسئله است. اما اگر هنوز تجربه زیادی ندارید و در این حوزه مبتدی هستید باید از صرافی های متمرکز استفاده کنید. چرا که فعالیت در آن ها ساده، راحت و آسان تر است. علاوه بر این نقدینگی در آن ها بیشتر هست.

در نهایت باید این را بگوییم که فاکتورهای زیادی برای انتخاب وجود دارد و شما باید بر اساس نیاز تان عمل کنید. ما در این مطلب به بررسی تفاوت های این دو صرافی پرداختیم تا بتوانید انتخاب دقیق تری داشته باشید. با توجه به این موارد ذکر شده انتخاب شما چیست؟ صرافی متمرکز یا صرافی غیر متمرکز؟

ادمین ارزهشت

Recent Posts

تعداد کاربران راکی رابیت به ۳۰ میلیون نفر رسید

راکی رابیت که یک بازی تلگرامی است و تیم توسعه‌ آن برای ساخت رباتش از…

5 ساعت قبل

همستر کامبت به چه کسانی کارت تقلب داده است؟

کم کم به زمان ایردراپ توکن HMSTR نزدیک می‌شویم.  این توکن قرار است در تاریخ…

7 ساعت قبل

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

1 روز قبل

چگونه ارز دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم و از سودهای بازار جا نمانیم

رمز ارزها به دلیل فقدان معیارهای لازم برای ارزیابی و رواج کلاهبرداری برای سرمایه‌گذاری نیاز…

2 روز قبل

سه تسک ضروری ایردراپ راکی رابیت که باید انجام شود

کاربرانی که در بازی تلگرامی راکی رابیت در حال فعالیت هستند به زودی شاهد ایردراپ…

3 روز قبل

مقایسه تراست ولت و اکسودوس ولت ؛ کدام یک برای ذخیره ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اکسودوس و تراست ولت دو کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی با اعتبار بالا هستند…

4 روز قبل