پرایس اکشن چیست؟ الگو های پرایس اکشن

دسته بندی : تحلیل 12 آذر 1401

اهمیت دانش تحلیل در بازارهای کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال را فقط یک معامله گر کریپتو به طور کامل درک می‌کند؛ زیرا با تجزیه و تحلیل صحیح می‌توانند سود کلانی از این بازارها کسب کنند. یکی از روش‌‌های آنالیز برای انجام خرید و فروش ارز دیجیتال، معامله‌گری بر پایه پرایس اکشن (Price action) است. این استراتژی به شما کمک خواهد کرد تا برمبنای تغییرات روند قیمت و زمان، نقاط مناسب برای ورود به بازار را پیدا کنید. در این مقاله از ارز هشت به توضیح کامل پرایس اکشن و الگو‌های آن می‌پردازیم.


پرایس اکشن چیست؟


پرایس اکشن به معنی حرکت و عملکرد قیمت است. در واقع یک استراتژی معاملاتی است که برای تحلیل رفتار بازار و شناسایی فرصت‌های ایده‌آل ورود و خروج استفاده می‌شود.
معامله‌گران پرایس‌اکشن در این روش بر روی نمودار قیمتی ساده‌ای تحلیل خود را انجام می‌دهند و این تکنیک به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حرکات زنده و واقعی قیمت را دنبال کنند. در واقع، هسته مرکزی آموزش تحلیل تکنیکال خود پرایس اکشن است. متداول‌ترین شاخص پرایس اکشن، مطالعه نمودارهای قیمتی است که جزئیاتی مانند قیمت باز و بسته شدن یک بازار و سطوح قیمتی بالا و پایین آن را در یک دوره زمانی خاص نشان می‌دهد.


مزایاو معایب استفاده از پرایس اکشن


مزایا

  • به معامله گران کمک می کند تا با استفاده از سطوح کلیدی بازار را زمان بندی کنند.
  • آزادی برای توسعه استراتژی سفارشی
  • رایگان است! تریدرهای پرایس اکشن نیازی به نرم افزارهای اضافی ندارند.
  • این روش در هر بازارمالی و در هر موقعیتی کاربرد دارد.
  • سریع است و در آن تاخیر قیمتی وجود ندارد.
  • پرایس اکشن به تریدر اجازه خواهد داد تا نظم موجود بین خریداران و فروشندگان را از بی‌نظمی بین داده‌های قیمتی بیرون بکشد و بر اساس آن حرکت بعدی را پیش‌بینی کند.

معایب

  • به طور کلی، از اندیکاتورهایی برای تأیید تصمیمات معاملاتی پشتیبانی نمی‌کند.
  • نیاز به تلاش و تمرکز بیشتری نسبت به سرمایه گذاری معمولی دارد.
  • هر معامله‌گری کندل‌ها را متفاوت می‌خواند.

آشنایی با مهم‌ترین محور‌های پرایس اکشن


یکی از نکات مهمی که به معامله‌گران در استفاده از تکنیک پرایس اکشن کمک می‌کند تشخیص محورهای اصلی و درک ارتباط بین آن‌ها است.

نمودار شمعی: نمودار شمعی یکی از نمودارهای قیمتی است که در بازارهای مالی کاربرد زیادی دارد. این نمودار نشان‌دهنده قیمت بالا و پایین و همچنین قیمت باز و بسته شدن است.

روند گاوی: روند گاوی نشان از وضعیت خوب بازار دارد و زمانی بوجود می‌آید که قیمت در حال افزایش باشد و نمودار قیمت روند صعودی به خود گرفته باشد. در صورتی که مجموعه شمع‌ها در حال افزایش به سمت راست باشند نشان از روند گاوی دارد.

روند خرسی: روند خرسی نشان از کاهش قیمت در بازار دارد و نمودار قیمت روند نزولی به خود می‌گیرد. در این شرایط اغلب معامله‌گران دست به فروش می‎رسند که باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

خط حمایت: رسیدن قیمت به خط حمایت، نشان دهنده این است که با افزایش تقاضا روبه‌رو هستیم. این افزایش تقاضا نیز موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد. به همین دلیل این خط برای خریداران بسیار جذاب است.

خط مقاومتبا رسیدن قیمت به خط مقاومت، احتمال سقوط قیمت بسیار زیاد است و به همین دلیل معامله‌گران اقدام به عرضه دارایی می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت‌های در حال افزایش نیز جهت حرکت خود را تغییر دهند و کاهش پیدا کنند.


الگوهای مختلف پرایس اکشن


الگوهای موجود در نمودار می تواند نشان دهنده نگرش خاص فعالان بازار نسبت به یک جفت ارز باشد. در اینجا به دو نوع از الگو های پرایس اکشن می‌پردازیم:

  • الگو ادامه دار
  • الگو معکوس یا برگشتی

الگو ادامه دار

یکی از راه های پیش بینی روند بازار قبل از خرید ارز دیجیتال استفاده از الگوهای ادامه دار است. در این الگو واکنش‌ها با پدید آمدن برخی الگوها در نمودار قیمتی، همان راهی که از قبل آمده بوده ادامه می‌دهند. الگوی مثلث، الگوی پرچم و الگوی مستطیل از این نوع الگو هستند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

الگوی مثلثی پرایس اکشن

الگوی مثلثی (Triangle)

این دسته از الگوها، افقی هستند و وسیع ترین نقطه آن جایی است که مثلث در حال شکل گیری است این مدل به سه دسته مثلث بالارونده، مثلث پایین‌رونده و مثلث متقارن تقسیم می‌شود. در مثلث متقارن به علت تقارن موجود، نمی‌توان تشخیص داد که مسیر حرکت صعودی خواهد بود یا نزولی.

الگوی مثلث صعودی:
این الگو از یک خط افقی در بالا و یک خط روند صعودی در پایین تشکیل می‌شود و نشان دهنده قیمت بعد از خروج از مثلث به ‌سمت بالا بوده و به حرکت خود ادامه خواهد داد.

الگوی مثلث پایین رونده:
این الگو از یک خط افقی در پایین و یک خط روند نزولی در بالا تشکیل شده و نشان دهنده قیمت بعد از خروج از مثلث به ‌سمت پایین بوده و به حرکت  خود ادامه خواهد داد.

الگوی مثلث متقارن:
این الگو از اتصال دو خط روند هم‌گرا تشکیل شده و نشان‌ دهنده ی این است که به زودی قیمت از مثلث خارج شده و به یک سمت حرکت خواهد کرد. این الگو به دلیل متقارن بودن، حرکت به‌ سمت بالا یا پایین را  نمی‌توان تشخیص داد.

الگوی پرچم پرایس اکشن

الگوی پرچم (flag)

الگوی (Flag) یا به عبارت دیگر پرچم نیز از دیگر الگوهای ادامه‌دهنده موجود است. این الگو دو نوع صعودی و نزولی داشته و معمولا بعد از یک صعود یا یک نزول قدرتمند شکل می‌گیرند
پرچم های صعودی دارای یک قطب صعودی و سپس یک کانال تثبیت کننده هستند که کاهش می یابد، در حالی که پرچم های نزولی دارای یک قطب نزولی و سپس یک کانال تثبیت افزایشی هستند.

الگوی مستطیلی پرایس اکشن

الگو مستطیل(Rectangle)

جزء ساده ترین و محبوب ترین الگوهای پرایس اکشن به حساب می‌آید. این الگوی قیمتی هم مانند الگوی مثلثی می‌باشد با این تفاوت که در الگو نمودار قیمتی بعد از یک روند، یک حالت حدودی رو ایجاد می‌کند که قیمت بین دو خط موازی در حال نوسان است.
معمولا این الگو بعد از یک روند صعودی یا نزولی که قیمت در حال تثبیت است و قیمت یک ارز بین دو سطح مقاومتی و حمایتی معامله می‌شود، به وجود می‌آید. بنابراین اگر سقف قیمتی را به هم و کف قیمت‌‌ها را به هم متصل کنیم دو خط افقی رسم شده که شبیه یک مستطیل خواهد شد.

الگوهای برگشتی یا معکوس

الگوی سقف و کف دو قلو پرایس اکشن

سقف دوقلو (Double Top) و کف دوقلو (Double Bottom)

ساده ترین و کاربردی ترین الگوی برگشتی، الگو کف و سقف دو قلو است.

الگوی کف دوقلو (Double Bottom) :

به الگوی دو درّه شناخته شده و در آن قیمت یک ارز دیجیتال یا هر دارایی ، دو بار پیاپی و البته به یک اندازه طی کندل های مختلف پایین آمده و شکلی شبیه دو درّه به وجود می‌آورد.
دره اول، وقتی در یک حرکت نزولی قیمت از پایین ترین نقطه برگشت خورده و حرکت رو به بالا داشته، شکل گرفته؛ اما نتوانسته رو به بالا حرکت را ادامه دهد و دوباره به سمت پایین رفته و درّه ی دوم را تشکیل  داده است
این وضعیت نشان دهنده این است که قیمت این ارز توانایی پایین تر رفتن از درّه اول رو نداشته در نتیجه انتظار می‌رود که حرکت قیمت برگشت خورده و صعودی شود.

الگوی سقف دوقلو (Double Top):

به الگوی دو قله نامیده می‌شود و در آن قیمت یک ارز دیجیتال دو بار پشت سر هم و به یک اندازه طی کندل های مختلف بالا رفته و شکلی شبیه دو قله به وجود می‌آورد. این الگو در حرکتی صعودی خود را نشان داده و خبر از تغییر قیمت از صعودی به نزولی را خواهد داد.
رخ دادن هر کدام از این روندها نشان دهنده‌ی تغییر جهت روند است؛ یعنی روند صعودی را به روند نزولی و روند نزولی را به روند صعودی تبدیل می کنند.

 کف و سقف سه قلو

دومین الگوی کاربردی در بخش الگوهای برگشتی، که به الگوهای سقف و کف سه قلو معروف هستند. این الگوها مانند الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو بوده و نحوه ی بررسی و زیر نظر گرفتن آن‌ها تقریبا شبیه الگوهای دوقلو است.

نکته‌ای بسیار مهم در مورد این الگوهای قیمتی این است که تا تکمیل شدن کل الگو باید صبر داشت و در صورت تکمیل شدن الگو، بستگی به شکستن یا نشکستن خط مقاومت یا حمایت، در مورد بی اعتبار بودن یا نبودن این الگوها تصمیم گرفت.

الگوی سر و شانه پرایس اکشن

الگوی سر و شانه(Head and shoulders)

این الگو در هر دو روند صعودی و نزولی شکل می‌گیرد و در هر دو باعث تغییر جهت روندمی‌شود. الگوی سر و شانه ابتدا با یک حرکت صعودی کوچک شروع شده، سپس یک حرکت صعودی بزرگتر شکل می‌گیرد. وقتی این الگو به این شکل روی نمودار شکل بگیرد؛ می‌توان انتظار سقوط قیمت و تغییر روند از صعودی به نزولی را داشت.


پرایس اکشن در بازار ارز دیجیتال


همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، (Price action) بسیار تطبیق ‌پذیر است و می‌توان آن را در انواع بازارهای مالی بکار برد. به دلیل لیکویید بودن و دارا بودن نوسان بازار ارزهای دیجیتال، پرایس اکشن قابل پیاده سازی در این بازار است. از پرایس اکشن در بازار ارزهای دیجیتال می‌توان برای تشخیص زمان مناسب برای انجام معاملات استفاده کرد. از طرف دیگر با توجه به اینکه رمزارزها تنوع بسیار زیادی دارند و مدام به تعداد ارزهای دیجیتال جدید افزود می‌شود. توانایی لانگ و شورت کردن در این بازار، تریدرها این امکان را دارند ادامه دار بودن یا معکوس بودن بازار را با کمک پرایس اکشن به دقت بررسی کنند. و در نهایت برای ورود به معامله یا خروج از آن تصمیم گرفت.

 


جمع بندی:


در معاملات پرایس اکشن روش های زیادی برای معامله وجود دارد ولی بیشترین اهمیت را مفاهیم پایه دارند. هرچقدر که در مفاهیم پایه حرفه ای تر و با تجربه تر شوید؛ تحلیل های دیگر شما هم قوی تر خواهد بود و نتیجه گیری کلی بهتری خواهید داشت. پس از یادگیری مفاهیم پایه می توانید روند کلی بازار را تشخیص و معاملات خود را بر اساس آن بچینید.


 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات