بازارساز خودکار چیست

بازارساز خودکار (AMM) چیست؟

دسته بندی : اصطلاحات 6 آبان 1402

یکی از راه‌هایی که در بازار ارز دیجیتال برای خرید و فروش معاملات استفاده می‌گردد، بازارساز خودکار است. این بازار با ویژگی‌های مناسب برای کاربران زمینه فعالیت و بدست آوردن سود را موجب می‌گردد و محبوب کاربران است. بازار سازوکار با روش انجام معادلات ریاضی و استخر نقدینگی معاملات را ایجاد و انجام می‌دهد. برای ایجاد معاملات در بازار ارز دیجیتال و بازارهای مالی این چنینی می‌بایست به تمام نکات این بازار آگاهی و دانش داشته باشد.

مفهوم بازارساز خودکار یکی از موارد موجود در بازار معاملات ارز دیجیتال است که به دلیل آسان شدن معاملات با وجود این گزینه اهمیت زیادی با خود به همراه دارد. از آپشن‌های بازار سازوکار خود کار می‌توان به عدم نیاز به احزار و کارکرد ساده آن اشاره کرد. همچنین افراد به صورت گروهی می‌توانند در تعین قیمت تاثیر بگذارند و دیگر یک واحد تعیین قیمت وجود ندارد. در ادامه این مقاله از صرافی ارز هشت با ویژگی‌ها و چگونگی عملکرد بازار ساز خودکار به طور کامل آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید…


بازارساز خودکار (AMM) چیست؟


برای انجام معامله‌های داخل صرافی غیر متمرکز و قیمت‌گذاری از الگوریتم‌هایی استفاده می‌گردد که به آن ها بازارسازخودکار می‌گویند. در واقع بازار ساز خودکار مراحل خرید ارز دیجیتال و فروش را بررسی و ممکن می‌کند. افراد علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی نامتمرکز از روش بازار سازخودکار می‌توانند خرید فروش خود را انجام دهند.

در اوایل بازارهای مالی نامتمرکز برای ترید از بوک اوردرها استفاده می‌کردند. پلتفرم‌های سنتی نیز تعیین قیمت را بر عهده خود شخص فروشنده قرار می‌دادند. سپس مابقی افراد معامله‌گر چند قیمت را که مدنظرشان بود انتخاب می‌کردند و از مقایسه قیمت‌های برابر، قیمت اصلی دارایی تعیین می‌شد. به نوعی بازارسازان قیمت خرید فروش را تعیین می‌کنند، البته در انجام تعداد معاملات خود به اندازه محدودی اجازه‌ی معامله دارند و به این ترتیب فرآیند بازار ساز سنتی شکل می‌گیرد. سیر این مراحل به افراد ماهر در معامله و حرفه ایی نیازمند است. در این میان بازارساز خودکار راه حل مناسب برای دیفایی محسوب می‌شود.


چگونگی کار بازارساز خودکار (Automated Market Maker)


هنگامی که فردی بخواهد ارزدیجیتالی را به کمک بازارسازخودکار معامله کند نیازی نیست در سمت دیگر فردی وجود داشته باشد و برای انجام یک معامله وجود تنها یک نفر کافی است (چرا که معاملات به صورت غیرمتمکز انجام می‌شوند). بازارساز به این دلیل که دارای جفت ارزاست، مثل صرافی عمل می‌کند. در بازار ساز خودکار متفاوت با معاملات همتا به همتا که حتما دو نفرد درمعامله حضور داشتن به وجود فقط یک شخص برای معامله کافی است و درنتیجه معامله بین یک فرد با قراردادهای هوشمند بسته می‌گردد. افراد تامیین کننده نقدینگی استخرها یا لیکوئیدیتی‌ها APها سرمایه را در استخر اضافه می‌کنند و درمقابل مبلغ سودی از هر معامله به این کاربران تعلق می‌گیرد. تمام این مراحل توسط یک الگوریتم به نام سازوکارخودکار انجام می‌گیرد.

جذب کاربران برای عضویت در استخر نقدینگی کار مهمی است. چرا که هرچقدر دارایی در استخر بیشتر باشد در نتیجه معاملات بزرگ‌تری ممکن می‌گیرد که سود خیلی زیادتری را به همراه دارد و استخر در خطر اسلیپچ یا خطر لغزش کمتر قرار می‌گیرد. عوامل موثر روی اسلیپچ با توجه به بازارساز خودکاربا یکدیگر متفاوت است.


ویژگی‌های مهم بازارساز خودکار


یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازارساز خودکار رفع مشکل دارایی در استخر نقدینگی است. انجام فعالیت با وجود نداشتن مجوز، غیر متمرکز بودن و تصمیم گیری گروهی برای تعیین قیمت ارزها از ویژگی‌های دیگر این شیوه فعالیتی هستند.

از نظر مقایسه با بازار سنتی، هیچ فرد واحدی درتصمیم گیری فعالیت‌ها این سیستم تاثیر ندارد و افراد برای اینکه عضویت داشته باشند به احزار هویت و ایجاد حساب نیاز ندارند. از زاویه ایی صرافی نامتمرکز روش عالی برای گسترده کردن توکن خاصی به معاملات و بالابردن نقدینگی استخر است. در عضویت برای استخر نقدینگی هیچ محدودیتی وجود ندارد و اگر افراد از پروژه ایی حمایت می‌کنند بدون حمایت عوامل بازار ساز، استخر نقدینگی توکن خود را تشکیل دهند.


معایب بازارساز خودکارچیست؟


ابتدا اگر صرافی‌های متمرکز بازارهای سنتی از آربیتراژ در معاملات خود استفاده نکنند، امکان حضور بازارسازخودکار وجود ندارد. به نوعی معامله گرانی که از سود آربیتراژ درآمد بدست می‌آورند بهتر شدن قیمت ارزهای دیجیتال در بازارساز خودکار موجب می‌شده و ضررهایی را همراه دارند.

یک مشکل دیگر AMM این است که افراد معامله‌گر آربیتراژ طی یک موقعیتی با بازارسازها وارد رقابت شده‌اند به این طریق که معامله گران آربیتراژی از اختلاف قیمت دارایی سود بدست می‌آورند ولی زمانی که قیمت ارز دیجیتال متغیرات بالا دارد، افراد تامیین کننده دارایی‌های استخر نقدینگی حتی با وجود دریافت کارمزد بازهم ضرر می‌بینند. اگرچه این ضرر همیشگی نیست و قیمت توانایی دارد تا خلاف جریان عمل کند اما همیشه این اتفاق رخ نمی‌دهد. مقدار دارایی صرافی متمرکز به نسبت استخرهای نقدینگی بسیار بیشتر است که پایداری بیشتری را به همراه دارد.


فواید AMM چیست؟


اولین و بهترین نکته مثبت بازارساز خودکار وجود استخرهای نقدینگی است که بسیار اهمیت دارد. هیچ تایید احزار هویت یا موردی برای عضویت دراین بازار وجود ندارد و هر فرد به راحتی می‌تواند استخر نقدینگی تشکیل دهد. چرا که هزینه ایی از نظر کمیسیون یا کارمزد وجود ندارد و به آسانی می‌تواند ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کند.


خطرات و ریسک های AMMچیست؟


از مواردی که کاربران بازار سازخودکار احتمالا با آن مواجه شوند قیمت‌گذاری‌های نامتناسب و ضررهای احتمالی کوتاه است و مواردی مانند پرایس ایمپکت، خطر لغزش قیمت یا اسلیپچ ضررناپایدار خودکارو کاربران با این موارد آشنا شده و که خیلی اهمیت دارد افراد معامله‌گر در بازار سازوکار آگاهی لازم برای ضرر نکردن را بدست آورند.


سخن پایانی


بازار ساز خودکار یکی از راه‌های معاملات مفید در بازارهای مالی و ارز دیجیتال است که عملکردی براساس الگوریتم ریاضی برای معاملات بوجود آورده است. دراین بازار استخر نقدینگی وجود دارد که کاربران عضو شده در آن از معاملات سود بدست می‌آورند. چگونگی انجام معامله در این بازار طبق الگوریتم صورت گرفته و نکته دیگر این است نیاز به وجود دو فرد برای معامله نیست. در واقع یک نفر یا می‌خواهد ارزی را بخرد یا که بفروشد طرف دیگری وجود ندارد و انجام معامله به طریق نقدینگی استخر و الگوریتم ممکن می‌گردد.

ایجاد بازار سازوکارخودکار شرایط بازار ارزهای دیجیتال را طوری هموارتر کرده و باعث شد تا توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال کارکرد سبک‌تری به نسبت قبل از ایجاد این بازار داشته و البته در مسیر نامتمرکز بودن قرار بگیرند. به طور کل اگر بخواهیم صرافی‌های متمرکز را با صرافی‌های نامتمرکز مقایسه کنیم، شرایط و ویژگی‌های صرافی‌ها ی نامتمرکز بسیار بیشتر از صرافی‌های متمرکز است که این یک مورد مثبت برای صرافی‌های نامتمرکز حساب می‌آید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات