حباب قیمت چیست؟

حباب قیمت چیست؟

دسته بندی : اصطلاحات 9 آذر 1401

در دهه‌های اخیر، مفهوم حباب قیمت به‌عنوان یک پدیده اقتصادی و مالی، جلب توجه عظیمی را به خود اختصاص داده است. این موضوع که چگونه ارزش اقتصادی یا دارایی‌ها ممکن است به طور ناپیوسته و بدون اساس افزایش یابد و سپس به شکل ناگهانی کاهش پیدا کند، موضوعی پر از ارتباط با ریسک‌های بازار و رفتارهای جمعی سرمایه‌گذاران است.

در این مقاله از ارز هشت، قصد داریم به بررسی علل و عوامل ایجاد حباب قیمت، تأثیرات آن بر اقتصاد و بازارهای مالی، و نیز راهکارهای ممکن برای پیشگیری از شکل‌گیری حباب قیمت بپردازیم. به وسیلهٔ تجزیه و تحلیل نظریه‌های اقتصادی و مطالعه موردی حباب‌های گذشته، سعی خواهیم کرد تا بهترین راهکارها و سیاست‌های اقتصادی برای مدیریت این پدیده را شناسایی کنیم.

در دنیای اقتصادی پویا امروزی، فهم علل و الگوهای حباب قیمت از اهمیت چشمگیری برخوردار است. بازارهای مالی به عنوان حوزه‌های مهمی برای انتقال ارزش و تأثیرگذاری بر اقتصاد جهان شناخته می‌شوند و توجه به پدیده حباب قیمت به‌عنوان یک جنبه حیاتی در تحلیل و پیش‌بینی رفتار این بازارها افزایش یافته است.


حباب قیمت چیست؟


حباب اقتصادی (Economic Bubble) که با نام‌های «حباب قیمت» یا «حباب بازار» نیز شناخته می‌شود، پدیده‌ای است که به واسطه آن، قیمت یک دارایی به قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن می‌رسد. در واقع حباب، چرخه‌ی اقتصادی افزایش سریع قیمت یک دارایی بوده که در ادامه با انقباض و سقوط شدید همراه است.

  • علت به وجود آمدن حباب قیمت چیست؟

معمولاً حباب قیمت‌ها نه بر مبنای دلایل منطقی و ریشه‌ای، که بر اساس هیجانات ناشی از موج ناگهانی خرید غیرضروری به وجود می‌آید. سرمایه‌گذاران تحت تاثیر چنین جوی و به صورت غیرمنطقی و گاهی اوقات بر اساس شایعات، دست به خرید دارایی می‌زنند.

مراحل ایجاد حباب قیمت


مراحل ایجاد حباب قیمت


هایمن مینسکی اقتصاددان امریکایی، یکی از نخستین کسانی است که به تشریح ایجاد و رشد بی‌ثباتی مالی و رابطه آن با اقتصاد پرداخت و پنج مرحله ایجاد حباب قیمت را در یک چرخه اعتباری معمولی شناسایی کرد. اگرچه تفاسیر مختلفی از چرخه وجود دارد، الگوی کلی فعالیت حباب تقریباً ثابت است.

۱. جابجایی (Displacement):

این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران متوجه یک الگوی جدید مانند یک فناوری نوآورانه یا نرخ‌های بهره‌ی پایین می‌شوند.

۲. رونق (Boom):

در ابتدا قیمت‌ها به آرامی و به دنبال جابجایی افزایش پیدا می‌کند، اما با ورود بیشتر و بیشتر سرمایه‌گذاران به بازار، سرعت بیشتری پیدا کرده و زمینه را برای مرحله رونق فراهم می‌کنند. در طول این مرحله، دارایی مورد بحث پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای را به خود جلب می‌کند. ترس از دست دادن فرصتی که می‌تواند یک بار در زندگی باشد، گمانه زنی‌های بیشتری را تحریک می‌کندو در نتیجه افراد بیشتری شروع به خرید دارایی می‌کنند.

۳. خوشحالی و رضایت‌مندی (Euphoria):

زمانی که قیمت دارایی به شدت افزایش می‌یابد و حس رضایت‌مندی در سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود، احتیاط، ملاحظه و عاقبت‌اندیشی در بین سرمایه‌گذاران تازه‌کار از بین می‌رود و خرید کورکورانه افزایش می‌یابد. که در اینجا نظریه احمق بزرگتر مطرح می‌شود. درست در این زمان بازارها شروع به رقتن به سمت حباب قیمت می‌کند.

۴. سود گرفتن (Profit Taking):

تشخیص زمان ترکیدن حباب آسان نیست؛ زمانی که یک حباب بترکد تا مدت‌ها قیمت به حالت قبل بر نمی‌گردد. هر کسی که به علائم هشداردهنده توجه کند، با فروش دارایی‌اش در موقعیت مناسب سود قابل توجهی به جیب خواهد زد.

۵. وحشت (Panic):

در مرحله پانیک، قیمت دارایی‌ها به همان سرعتی که صعود کرده بودند، مسیر خود را معکوس و نزول می‌کنند. سرمایه‌گذاران می‌خواهند به هر قیمتی که شده دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنند از آنجایی که عرضه بر تقاضا غلبه می‌کند، قیمت دارایی‌ها به شدت کاهش می‌یابد.


حباب قیمت رمز ارز ها چیست؟


همان طور که اشاره شد؛ حباب قیمت زمانی در بازار شکل می‌گیرد که قیمت دارایی بالاتر از ارزش آن باشد. به طور معمول، سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌ها بر اساس عواملی مانند تقاضا، درآمد، پتانسیل رشد و موارد دیگر ارزش‌گذاری می‌شوند. بااین‌حال، در برخی موارد، ارزش دارایی بیش از حد انتظار افزایش می‌یابد.
به نقل از آقای جک ما :

بلاک چین بیش از چیزی که مردم تصور می‌کنند توانایی تغییر جهان را دارد اما در مورد بیت کوین قضیه متفاوت است. امکان دارد که یک حباب باشد.

حباب قیمت رمزارزها در چه شرایطی تشکیل می‌شود؟

  • هیجان در مورد یک دارایی خاص منجر به افزایش سریع قیمت می‌شود.
  • سرمایه‌گذاران متوجه افزایش ارزش می‌شوند و در یک دارایی خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ با این اقدام قیمت را بیشتر می‌کنند.
  • با سرمایه‌گذاری بیشتر افراد، قیمت دارایی از ارزش ذاتی آن فراتر خواهد رفت.

آیا همه افزایش قیمت‌ها در بازار رمز ارز، حباب است؟ تفاوت آن در چیست؟

همه افزایش‌های سریع قیمت، نشان‌دهنده حباب رمز ارز نیست. به‌عنوان‌مثال، جهش قیمت‌ها می‌تواند در دوره‌های بهبودی پس از رکود رخ دهد. تفاوت اصلی این است که این افزایش قیمت‌ها را بتوان با عوامل سنتی مورد استفاده برای ارزیابی یک سرمایه‌گذاری توجیه کرد.
ارزیابی اینکه آیا ارزش ارزهای دیجیتال مختلف موجه است یا اینکه صرفاً به دلیل هیجان بیش از حد ارزش‌گذاری شده‌اند، دشوار است. سرمایه‌گذاری‌های سنتی بر اساس عملکرد تجاری و سایر معیارهای مالی ارزش‌گذاری می‌شوند، درحالی‌که ارزهای دیجیتال اساساً بر اساس عواملی مانند تقاضا، هزینه تولید و رقابت ارزش‌گذاری می‌شوند.


نشانه‌های حباب قیمت دربازار رمز ارز


بهترین راه برای تشخیص حباب کریپتو، درک رفتار بازار است. بااین‌حال، بسیاری از سرمایه‌گذاران تا زمانی که حباب نترکد، متوجه آن نمی‌شوند. به‌علاوه، شناسایی حباب‌های کریپتو پیچیده‌تر از حباب‌ها در بازارهای سنتی است.
بااین‌حال، وقتی صحبت از ارز دیجیتال به میان می‌آید، نمی‌توان از این عوامل سنتی استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال، اگر بلافاصله پس از یک پست ویرال در شبکه اجتماعی افزایش شدید قیمت اتفاق بیفتد، ممکن است سرمایه‌گذاران در مورد یک فرصت جدید هیجان‌زده باشند و حباب قیمت روی دهد.

دوری از حباب قیمت

نحوه دوری از حباب در رمز ارز ها

در پاسخ به این سؤال که آیا راهی برای پیشگیری از حباب بازار در این بازار وجود دارد یا خیر، می‌توان گفت: بله. این راه کسب دانش کافی، تقویت قوه تحلیل و شناخت بازار، و سپس ورود به این بازار ها است.

وارن بافت اقتصاددان آمریکایی در این‌‌‌‌‌‌‌باره می‌‌‌‌‌‌‌گوید:

گشت و گذار ما در قرن گذشته ثابت می کند که غیر منطقی بودن بازار از نوع افراطی به طور دوره‌‌‌‌‌‌‌ای شیوع پیدا می‌‌‌‌‌‌‌کند. این نشان‌‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌‌‌ی آن است که سرمایه‌گذارانی که می خواهند نتیجه خوبی بگیرند بهتر است بیاموزند که چگونه با شیوع بعدی مقابله کنند.


جمع بندی


ایجاد حباب مثبت و منفی در بازارهای مالی امری اجتناب‌ناپذیر است. حباب در انواع بازارهای مالی رخ می‌دهد. برای این‌که تحت تاثیر حباب‌های قیمتی قرار نگیرد، باید دانش خود را در زمینه بازارهای مالی افزایش دهید. واز ابزار ها تحلیل و آنالیز مخصوص این بازار‌ استفاده کنید که اگر با حباب قیمتی روبه‌رو شدید با آگاهی کامل با موج همراه شوید و سود کسب کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

نظرات

  • مریم
    10 آذر 1401

    ممنون از توضیحاتتون کامل و مفید بود .
    پاسخ سوالاتم رو پیدا کردم.

    • ادمین ارزهشت
      21 آذر 1401

      سلام مریم عزیز خوشحایم که این مقاله براتون مفید بوده.