دسته بندی: اخبار

ارز دیجیتال ایرانی چیست؟|همه آنچه که باید درباره رمز ارز ایرانی بدانید

خرید و فروش ارزهای دیجیتال و نرخ پذیرش آن ها در بین کاربران طی سال های گذشته رشد قابل توجهی داشته است.در این بین وضعیت ایران نیز همواره تغییر کرده و خبرهای مختلفی درباره نحوه قانون گذاری در این حوزه به گوش می خورد. یکی از اتفاقاتی که در این بین توانسته توجه افراد بسیاری را به خود جلب کند، ارز دیجیتال ایرانی یا رمز ارز ایرانی است. شما چقدر در این رابطه اطلاعات دارید و آیا می دانید چه ارزهای دیجیتال ایرانی تا به امروز تولید شده اند و ارزش هر کدام چقدر است؟ ما در تیم تحلیل صرافی ارز دیجیتال ارز هشت می خواهیم دررابطه با انواع ارزدیجیتال ایرانی و کاربرد آن ها صحبت کنیم. در ادامه ما را همراهی کنیم تا بررسی نماییم آیا این ارزها ارزش سرمایه گذاری دارند یا خیر!


ارز دیجیتال ایرانی چیست؟

رمز ارز ملی با پشتوانه ریال شاید برای بسیاری از کاربران جالب نباشد و تنها آن را یک شوخی در نظر بگیرند. چرا که ریال امروزه از لحاظ ارزش گذاری و مقایسه با سایر پول های جهانی رتبه مناسبی ندارد. اما باید بدانید که در واقع هدف از ارز دیجیتال ایرانی، استفاده از آن به عنوان یک روش پرداخت برای تبادلات بین بانکی است. البته در مراحل بعدی امکان دارد که بتوان از این رمز ارزها به عنوان روشی برای پرداخت های خرید بین افراد نیز استفاده کرد.

اما رمز ارز ایرانی، ارزی است که بر روی شبکه خصوصی بلاکچین پیاده سازی شده است و برای آن قابلیت استخراج طراحی نشده. نقش بانک مرکزی در ارائه این ارز ها تایید تراکنش ها و نگهداری از اطلاعات دفتر کل است و کاربران نمی توانند اطلاعی از سایر تراکنش ها داشته باشند. در جدول زیر می توانید به طور مختصر رمز ارز ملی را با سایر ارزهای دیجیتال در سطح جهان مقایسه کنید:

ارز دیجیتال ملی سایر ارزها
ارزی متمرکز است غیر متمرکز
پشتوانه ریال دارد به پشتوانه پردازش توسط کاربران کریپتو فعالیت دارد
تولید و توزیع توسط بانک مرکزی انجام می‌شود غیر حاکمیتی است
دسترسی و اطلاعات فقط در اختیار بانک مرکزی است برای تمام اعضا ساختاری شفاف دارد
فقط در ایران قابل استفاده است در تمام کشورها قابل نقد شدن است

مطالب مرتبط: ارز دیجیتال ملی (CBDC) چیست و چه کاربردی دارد؟


آیا خرید و فروش رمز ارز ایرانی قانونی است؟

تا به امروز، وضعیت قانون گذاری ارزهای دیجیتال در ایران تحت تغییرات مستمر بوده است. چرا که در سال های اخیر، دولت گام‌های مثبتی به سمت تقبل از این فناوری نوظهور برداشته است که از جمله آن می‌توان به قانون تصویب مجوزهای مورد نیاز برای استخراج ارزهای دیجیتال اشاره کرد.

بنابراین باید بدانید در حال حاضرخرید، فروش و تولید ارزهای دیجیتال ایرانی به صورت قانونی انجام می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک، قوانین و مقررات شفاف‌تری برای ارزهای دیجیتال دیگر نیز تدوین شود. تخصص‌های این حوزه از آینده روشنی برای ارزهای دیجیتال پیش‌بینی می‌کنند و احتمالاً این فناوری از بین نخواهد رفت. اما توصیه می‌شود پیش از سرمایه گذاری روی هر ارز دیجیتالی چه ایرانی و چه خارجی حتما تحقیقات لازم را انجام دهید.

معرفی ارزهای دیجیتالی ایرانی

1- پیمان

توکن “پیمان” با حمایت و همکاری شرکت‌های بزرگی همچون “بهسازان ملت” “فناپ” و “شرکت سرمایه‌گذاری تکوست” که زیرمجموعه‌های “توسن” هستند و همچنین بانک‌های “پاسارگاد” “ملت” “ملی” و “پارسیان” به عنوان یک ارز دیجیتال وارد دنیای کریپتوکارنسی شده است. این توکن با نام “پیمان” و اختصار (PMN) عرضه می‌شود و پشتوانه طلا دارد. این ارز در لیست بهترین ارزهای ایرانی قرار دارد.

تاریخچه: توکن پیمان ابتدا از طریق فرآیند ICO (Initial Coin Offering) به بازار عرضه شد و در ابتدا با پایین ترین قیمت در اختیار همه کارران قرار گرفت. این توکن دارای پشتوانه طلا است، به‌طور سنتی به معادل‌سازی و پشتوانه‌گذاری اشاره دارد. طبق برنامه‌های اعلامی، یک میلیون واحد از توکن پیمان بدون پشتوانه عرضه شده و به حساب‌های توزیع بنیاد منتقل گردیده است.

هدف اصلی توسعه دهندگان این توکن ملی، افزایش سرعت تراکنش‌های بانکی، بهبود وضعیت اقتصادی کشور و کاهش تورم است. این توکن به عنوان یکی از بهترین رمزارزهای ایرانی شناخته می‌شود و در حال حاضر در لیست صرافی‌های ایرانی نیز حضور دارد.

2- تومان کوین یا IRRDC

رمزارز ایرانی IRRDC براساس ساختار صرافی‌های غیرمتمرکز عمل می‌کند و در بستر بلاکچین توسعه یافته است. معامله‌گران امکان خرید و فروش این ارز را در صرافی‌های آنلاین غیرمتمرکز دارند. یکی از ویژگی‌های مهم این رمزارز، عدم محدودیت در تولید و عرضه آن است.

تومان کوین با پشتوانه ریال توسط بانک مرکزی به تعداد دلخواه تولید می‌شود. دانستن این نکته مهم است که رمزارز ملی IRRDC قابل استخراج نیست و نمی‌توانید خارج از کشور از آن برای معاملاتتان استفاده کنید. زیرا فروش آن براساس واحد پولی ملی (ریال) انجام می‌شود.

در صورت خریداری رمزارز IRRDC، کاربران امکان ایجاد حساب کاربری در تالار معاملات غیرمتمرکز Cryptoex را دارند و در بازار بین‌المللی ارزهای دیجیتال، این رمزارز را با هر نوع دیگری از ارز قابل مبادله است.

3-آریا

خصوصیت‌های رمزارز ایرانی آریا به نوعی شبیه به بیت کوین به نظر می‌رسد، این ویژگی به اندازه ۸۰ درصد وایت‌پیپر آریا از ارز دیجیتال بیت کوین الهام گرفته است. هدف اصلی آریا در این توسعه، ایجاد یک روش غیرمتمرکز برای تبادل پرداخت P2P یا همتا به همتا است. همه تراکنش های آریا، این کوین ایرانی بر بستر بلاکچین است و تنها ارز دیجیتال ایرانی است که امکان استخراج دارد.

آریا کوین یک سیستم پول نقد الکترونیکی است که به افراد امکان انتقال ارز یا دریافت آن از دیگران را بدون واسطه فراهم می‌کند. این رمزارز همچنین به کاربران اجازه می‌دهد ارزها را به دیگر کشورها ارسال کنند بدون ایجاد نیاز به جهانی‌سازی توسط یک شخص ثالث. زیرا آریا کوین به عنوان یک رمزارز بر پایه بلاکچین عمل کرده و امضای رمزنگاری دارد، هزینه‌های تراکنشی کمی دارد و از انجام حمله ۵۱ درصدی جلوگیری می‌کند. اما خرید آریا کوین با استفاده از ارزهای فیات امکان‌پذیر نمی‌باشد و برای خرید این رمزارز، باید ابتدا بیت کوین خریداری کرده و سپس آن را به صرافی‌هایی که آریا کوین در آن‌ها معامله می‌شود، منتقل کنید.

از طرفی، برخی از کارشناسان حوزه ارز دیجیتال نسبت به آریا کوین انتقادهایی مطرح کرده‌اند. انتقادات عمده شامل هش‌ریت پایین شبکه آریا و آسیب‌پذیری آن در برابر حملات ۵۱ درصدی است.


کلام پایانی:

ارزهای دیجیتال ایرانی شامل مواردی هستند که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم. در زمان نگارش این مطلب تمامی این ارزها کم تر از 1 دلار ارزش دارند. در بین موارد معرفی شده ارز دیجیتال پیمان نسبت به سایر به دلیل پشتیبانی چندین بانک قدرت بیشتری دارد و برلی سرمایه گذاری می‌تواند گزینه مناسب تری باشد. با این وجود باز هم تصمیم نهایی با شماست..


چه هدفی از ایجاد ارزهای دیجیتال ایرانی وجود دارد؟

  • هدف‌های مختلفی مانند تسهیل تبادلات مالی بین بانک‌ها، کاهش هزینه‌های تراکنش و تسهیل تجارت بین‌المللی می‌تواند دلیل ایجاد این ارزها باشد.

آیا استخراج ارزهای دیجیتال ایرانی ممکن است؟

  • بله، در برخی از موارد ممکن است ارزهای دیجیتال ملی قابلیت استخراج داشته باشند.

چه تفاوت‌هایی بین ارزهای دیجیتال ملی ایرانی و سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

  • تفاوت‌هایی مانند نوع پشتوانه، میزان کنترل دولت یا بانک مرکزی، استفاده‌های مختلف و تکنولوژی پایه می‌توانند در این میان مشاهده شوند.

آیا استفاده از ارزهای دیجیتال ملی در آینده متداول‌تر خواهد شد؟

  • با توجه به تحولات در فضای ارزهای دیجیتال و تمایل دولت‌ها به استفاده از تکنولوژی‌های جدید، احتمالاً استفاده از ارزهای دیجیتال ملی (به خصوص در ایران) در آینده افزایش خواهد یافت.
فرشته کاهانی

Recent Posts

تعداد کاربران راکی رابیت به ۳۰ میلیون نفر رسید

راکی رابیت که یک بازی تلگرامی است و تیم توسعه‌ آن برای ساخت رباتش از…

27 دقیقه قبل

همستر کامبت به چه کسانی کارت تقلب داده است؟

کم کم به زمان ایردراپ توکن HMSTR نزدیک می‌شویم.  این توکن قرار است در تاریخ…

2 ساعت قبل

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

1 روز قبل

چگونه ارز دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم و از سودهای بازار جا نمانیم

رمز ارزها به دلیل فقدان معیارهای لازم برای ارزیابی و رواج کلاهبرداری برای سرمایه‌گذاری نیاز…

2 روز قبل

سه تسک ضروری ایردراپ راکی رابیت که باید انجام شود

کاربرانی که در بازی تلگرامی راکی رابیت در حال فعالیت هستند به زودی شاهد ایردراپ…

3 روز قبل

مقایسه تراست ولت و اکسودوس ولت ؛ کدام یک برای ذخیره ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اکسودوس و تراست ولت دو کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی با اعتبار بالا هستند…

4 روز قبل