ارز دیجیتال سولانا چیست؟

ارز دیجیتال سولانا چیست؟/ پیش‌بینی آینده سولانا

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 11 دی 1401

مقدمه

از زمان معرفی اولین شبکه غیرمتمرکز بیت کوین در سال 2009، فناوری بلاک چین به سرعت پیشرفت کرده است و اکنون به قلمرویی تبدیل شده که در آن کل اکوسیستم های مجازی ساخته و نگهداری می شوند. ئر حال حاضر تعداد بی‌شمار بلاک چین در دسترس عموم است که هر کدام، تراکنش‌های منحصر به فردی را انجام می‌دهند و ذخیره می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از خدمات آنلاین توسط شبکه های بلاک چین برای رفع نیازهای کاربران اینترنت ارائه می شود.
ما نیز در این مقاله از، ارز هشت قصد داریم تا شما را با بلاکچین مدرنی به نام سولانا آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

سولانا چیست؟

سولانا یک بلاکچینی است که شباهت‌های قابل توجهی به اتریوم دارد. و به همین دلیل اغلب از آن به عنوان «قاتل اتریوم» یاد می شود. همچنین این ارز دارای زیرساختی باز، برای ساخت برنامه‌های رمزنگاری مقیاس پذیر است و به سرعت در حال رشد کردن است.
سولانا را می‌توان هم یک ارز دیجیتال و هم یک پلتفرم انعطاف‌پذیر برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) نامید که نوآوری اصلی آن سرعت است.
این بلاکچین از طریق مجموعه‌ای از فن‌آوری‌های جدید از جمله مکانیزم اجماع به نام اثبات تاریخ (PoH). استفاده می‌کند.علاوه بر این ارز دیجیتال سولانا می‌تواند حدود 50000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند .

از آنجایی که سولانا بسیار سریع است، ازدحام و هزینه ها کم است. توسعه دهندگان امیدوارند سرعت بالا و کارمزدهای پایین، در نهایت سولانا را قادر می سازد تا با پردازشگرهای پرداخت متمرکز مانند visa رقابت کند.

توکن سولانا با نماد (SOL) است که برای پرداخت هزینه تراکنش و برای سهام استفاده می شود. همچنین این توکن به دارندگان این حق رای را می دهد که در ارتقاء‌های بعدی رای دهند.
حداکثر عرضه ارز دیجیتال سولانا 511,616,946 واحد می‌باشد و این ارز دیجیتال دارای هیچ محدودیتی نیست. همچنین درحال حاضر  367,314,158 عرضه در گردش و رتبه 18 بازار را به خود اختصاص داده است.

توزیع توکن سولانا

توزیع اولیه توکن های SOL به صورت زیر می‌باشد:

  •  20.4 درصد به سرمایه گذاران founding sal
  • 25.6درصد به سرمایه گذاران فروش پایه
  • 8.2 درصد به سرمایه گذاران Validator Sale
  • 3.0 درصد به سرمایه گذاران فروش استراتژیک
  • 2.6 درصد به سرمایه گذاران فروش حراج عمومی
  • 20.2 درصد به اعضای تیم
  • 20.2 درصد به بنیاد سولانا
  • 38 درصد به صندوق ذخیره جامعه (با مدیریت بنیاد سولانا)


تاریخچه ارز دیجیتال سولانا

ارز دیجیتال سولانا، توسط Solana Labs ساخته شده که در سال 2017 توسط تیمی از مهندسان نرم افزار با آناتولی یاکوونکو در سانفرانسیسکو تاسیس شد. یاکوونکو، همراه با چند نفر دیگر از تیم سولانا، سال های زیادی را در شرکت فورچون 500 کوالکام، که خدمات نیمه هادی، نرم افزار و فناوری بی سیم را برای تلفن های همراه ارائه می دهد، گذراند. اگرچه یاکوونکو در ابتدا علاقه ای به ارزهای دیجیتال نداشت، اما این ایده را داشت که با اثبات سهام تاریخ، کارایی بلاک چین را بهبود بخشد. او با کوالکام، برای کار روی این پروژه، که اکنون مهندس اصلی سولانا است، همکاری کرد.
Solana وایت پیپر و شبکه آزمایشی داخلی خود را در فوریه 2018 منتشر کرد، در حالی که شبکه اصلی Solana و توکن SOL در سال 2020 راه اندازی شدند.

ویژگی سولانا

سولانا چه ویژگی هایی دارد؟

ارز دیجیتال سولانا یک بلاکچین نسل چهارم است. ویژگی های جدید در این بلاکچین  به آن اجازه می دهد تا تراکنش های سریع را به روشی مقیاس پذیر انجام دهد. در اینجا لیستی از ویژگی های Solanaاشاره شده است.

کد منبع باز

مانند بسیاری از بلاک چین های دیگر، سولانا یک برنامه متن باز دارد. این بدان معناست که هر کسی می تواند کد منبع را دانلود کرده و آن را برای استفاده شخصی و تجاری پیاده سازی کند.

 توکن SOL

توکن  سولانا با نماد SOL است. SOL ها در اندازه های کوچکتری به نام Lamports نیز موجود هستند. Lamports به افتخار دانشمند مشهور کامپیوتر آمریکایی Leslie Lamport به دلیل کار مهم خود در سیستم های توزیع و راندمان محاسباتی شناخته و نامگذاری شده است.

اثبات سهام

سولانا به کاربران این امکان را می دهد که سکه های SOL را به روشی مشابه با بلاک چین هایی مانند اتریوم به اشتراک بگذارند تا به پردازش سریع تر و کارآمد تر تراکنش ها کمک کند. این کارها با گره های اعتبارسنجی انجام می شود که چندین فرآیند داخلی را برای پردازش ایمن تراکنش ها اجرا می کنند.
الگوریتم staking همچنین به کاربران این امکان را می دهد که به تغییرات، در بلاک چین پیشنهاد شده توسط اعضای جامعه توسعه دهندگان Solana رأی دهند.

اثبات تاریخ

این نوآوری اصلی سولانا است. Proof of History (PoH) یک روش اجماع است که زمان انجام یک تراکنش را می گیرد و آن را با Proof of Stake برای پردازش تراکنش ادغام می کند. زمان، در این مورد، بر اساس ارتفاع بلوک است، که به سادگی شماره بلوکی است که تراکنش در آن انجام می شود. در ترکیب با الگوریتم تابع تاخیر قابل تأیید، بلاک چین می تواند به طور موثر رویدادهایی را که در حال وقوع هستند، مهر زمانی کند. هر گره می تواند یک بلوک را بدون موافقت خاص با گره دیگر اضافه کند. گره ها به جای آن با مهر زمانی PoH موافقت می کنند.

مقیاس بندی

یکی دیگر از نوآوری های اصلی Solana، مقیاس بندی است که به آن اجازه می دهد؛ رایانه های بیشتری را به شبکه پردازشی خود، برای توزیع منابع محاسباتی اضافه کند و همچنین وظایف را می توان توسط چندین رایانه که به طور موازی کار می کنند پردازش کرد تا از مزایای واقعی منابع توزیع شده استفاده شود. این شبکه همچنین می تواند به طور یکپارچه بین CPU، SSD و GPU در سطح سخت افزار متصل شود. در اینجا برخی از سیستم های توزیع شده در Solana آورده شده است.

Gulfstream: این یک سیستم تخصیص Mem Pool است که به طور خودکار تراکنش های در صف را به گره هایی که تراکنش های کمتری در خط پردازش دارند، ارسال می کند. این سیستم باعث ایجاد حافظه های خالی حافظه و تراکنش های نزدیک به آنی می شود.

Cloudbreak: شبکه ای مبتنی برای توزیع ورودی ها به گره های دیگر برای ذخیره سازی ابری است.

Sealevel: شبکه ای از قراردادهای هوشمند که به کاربران اجازه می دهد چندین قرارداد هوشمند را به طور همزمان اجرا کنند و در صورت لزوم، بارهای کاری را بین گره های دیگر توزیع کنند.

پروتکل توربین (TURBIN)

سولانا از پروتکل توربین برای انتقال اطلاعات به گره‌ها استفاده می‌کند. در واقع پروتکلی است که انتشار بلاک در شبکه را سریع تر می‌کند.

گره های رهبر در چرخش

گره‌های لیدر، گره‌هایی هستند که انتظار می رود تراکنش های درون یک گروه را تایید کنند. یک گره منفرد به عنوان رهبر توسط شبکه تعیین می شود. این کارایی را در یک گروه افزایش می دهد. در Solana، گره‌های رهبر به صورت دوره‌ای در حال چرخش هستند و از مسدود کردن تراکنش‌ها و کاهش سرعت شبکه توسط گره‌های مخرب یا غیرعملکردی جلوگیری می‌کنند.

زمان بلوک های کوچک

زمان بلوک سولانا 400 میلی‌ثانیه است. تایم های کوتاه بلوک، تراکنش ها را بسیار سریع می کند و به آن اجازه می دهد به راحتی هزاران تراکنش را در ثانیه پردازش کند.

وجه تمایز سولانا با سایر ارز های دیجیتال

وجه تمایز ارز دیجیتال سولانا

اما چه چیزی این ارز دیجیتال را نسبت به سایر ارز های دیگر متمایز کرده است؟

مقاومت بالا در برابر سانسور

سانسور از اضافه کردن بلاک های جدید به بلاکچین توسط کاربران جلوگیری می کند. سانسور را می توان به گره های نادرست یا خرابکاری عمدی توسط عوامل تهدید مخرب نسبت داد. سولانا برای مهار سانسور بلاک چین از طریق گره‌های اعتبارسنجی دوره ای، اقداماتی طراحی کرده است.
برای هر اعتبارسنجی الگوریتم‌های هوشمند، حداقل تعداد گره‌هایی را که برای سانسور شبکه مورد نیاز است، محاسبه می‌کنند.

سرعت بالا در معاملات

بسیاری از بلاک چین های محبوب مانند BTC و ETH  سرعت تراکنش پایینی دارند. در صورتی که بلاکچین سولانا 50000 تراکنش در ثانیه دارد زیرا سولانا با زمان بلوک بسیار کوتاه خود، می‌تواند تراکنش‌ها را با سرعت فوق‌العاده سریع انجام دهد. این کار آن را به اندازه VISA و Mastercard کارآمد می کند. همچنین می توان از آن برای اجرای برنامه‌ها در زمان واقعی استفاده کرد.

مقیاس پذیری بالا

سولانا برخلاف بسیاری از شبکه های بلاک چین نسل اول و دوم، می تواند حجم بالای ترافیک شبکه را مدیریت کند. این بلاکچین همچنین می تواند برای برنامه های کاربردی در سطح سازمانی استفاده شود و در عین حال تجربه کاربری رضایت بخشی را ارائه دهد. امروزه یک روند بزرگ نرم افزاری، معماری اکوسیستمی است که در آن برنامه های کاربردی می توانند طیف وسیعی از خدمات به هم پیوسته را زیر یک سقف ارائه دهند. مقیاس پذیری بالا همچنین هزینه های تراکنش را پایین نگه می دارد. (اغلب زیر 1 سنت)

قابلیت همکاری

سولانا دارای معماری لایه‌ای است که آن را با سایر برنامه‌ها و بلاک چین‌ها برای مدیریت و تجارت دارایی‌های دیجیتال، مانند ارزهای دیجیتال، NFT یا سوابق شخصی‌سازی شده، سازگار می‌کند.

الگوریتم اثبات تاریخ ارز دیجیتال سولانا

سولانا چگونه کار می‌کند؟

مؤلفه اصلی پروتکل سولانا اثبات تاریخ Proof of History (PoH) است. دنباله ای از محاسبات، که یک رکورد دیجیتالی را ارائه می دهد و تأیید می کند که یک رویداد در شبکه در هر نقطه از زمان رخ داده است. این مولفه را می‌توان به عنوان یک ساعت رمزنگاری ارائه کرد که به هر تراکنش در شبکه یک مهر زمانی همراه با ساختار داده ای افزودنی ساده ای را که از آن باشد؛ می دهد.

سولانا از یک الگوریتم هش امن 256 بیتی (SHA-256) استفاده می کند، مجموعه ای از توابع رمزنگاری اختصاصی که یک مقدار 256 بیتی را خروجی می کند. شبکه به صورت دوره‌ای از تعداد و هش‌های SHA-256 نمونه‌برداری می‌کند و داده‌ها را بر اساس مجموعه هش‌های موجود در واحدهای پردازش مرکزی ارائه می‌کند.

اعتبار سنجی ارز دیجیتال سولانا می تواند از این توالی هش برای ضبط یک قطعه خاص از داده، که قبل از تولید یک شاخص هش خاص ایجاد شده است؛ استفاده کند. مهر زمانی برای تراکنش ها پس از درج این قطعه خاص از داده ایجاد می شود. برای دستیابی به تعداد زیادی از TPS و زمان ایجاد بلوک، همه گره‌های شبکه باید ساعت‌های رمزنگاری را برای پیگیری رویدادها داشته باشند تا اینکه منتظر تأییدکننده‌های دیگر برای تأیید تراکنش‌ها باشند. پس در نتیجه سولانا روی ترکیبی از پروتکل‌های اثبات تاریخ و اثبات سهام کار می‌کند.

هدف سولانا

از آنجایی که تمام هدف فناوری بلاک چین، ارائه سیستم های غیرمتمرکز است، سولانا تمام تلاش خود را می کند تا تراکنش ها را با سرعتی بالا مانندشرکت های بزرگی و متمرکزی همچون ویزا ( VISA) بتواند پردازش کند. این سرعت باعث بالا رفتن مقیاس پذیری این سیستم شده است و هزینه های مرتبط با زیست محیطی و پولی سیستم های Solana را کمتر کرده است.

موارد استفاده ارز دیجیتال سولانا چیست؟

سولانا، خانه چندین پروژه است که از مقیاس پذیری و انعطاف پذیری آن بهره می برند. توسعه دهندگان راه های خلاقانه ای برای استفاده از بلاک چین ارائه کرده اندکه در اینجا لیستی از برخی از موارد استفاده آن آورده شده است.

DeFi

موسسات مالی غیرمتمرکز (DeFi) طیف تلفیقی از خدمات مالی آنلاین را بدون نیاز به هیچ بانک معمولی ارائه می دهند. DeFis شامل صرافی ها، صرافی های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال (DEX)، کیف پول های دیجیتال و سیستم های قراردادهای مالی خودکار هستند. نمونه‌هایی از DEX‌های مبتنی بر Solana عبارتند از Orca و Serum که به کاربران اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال را در یک فرآیند غیرقانونی معامله کنند. سولانا همچنین ستون فقرات استیبل کوین‌هایی مانند Saber است که به کاربران گزینه‌ای نقدی برای معاملات حاشیه ارزهای دیجیتال می‌دهد.

پروتکل های وام دهی

چند توسعه‌دهنده، سیستم‌هایی ایجاد کرده‌اند که به کاربران اجازه می‌دهد ارزهای خود را از طریق بلاکچین سولانا، واریز یا وام دهند. کاربران می توانند سود کسب کنند یا بازپرداخت‌های خودکار را پیکربندی کنند. به عنوان مثال می توان به Apricot Finance و Solend اشاره کرد.

برنامه ها و بازارهای NFT

Solana برای ایجاد برنامه‌های NFT استفاده شده است که به کاربران امکان می‌دهد آثار هنری دیجیتال را ضرب و مبادله کنند. کاربران می توانند ویترین ها و ابزارهای NFT خود را برای تولید NFT ایجاد کنند یا آنها را در برنامه‌ های دیگر مانند بازی ها ادغام کنند.
نمونه هایی از بازارهای NFT Solana عبارتند از Metaplex و Solanart.

بازی ها

Solana، خانه چند بازی است که دارای سیستم Play to Earn (P2E) هستند که به بازیکنان اجازه می‌دهد با انجام بازی، ارزهای دیجیتال و NFT کسب کنند. بازی ها می توانند متاورزهای آنلاین باشند مانند:

  • دنیای چند نفره مانند Chainers و Aurory،
  • بازی‌های پازل بقا مانند Naga Kingdom.

برنامه های Web3

یکی از هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌ها در بلاک چین سولانا شامل برنامه‌های جدیدی است که از آخرین فناوری‌های اینترنتی بهره می‌برند که عبارتند از:

  • Audius: یک برنامه پخش صوتی غیرمتمرکز که به کاربران امکان می دهد موسیقی را از سراسر جهان به اشتراک بگذارند و به آن گوش دهند
  • Squads: یک برنامه مدیریت صندوق خزانه داری مبتنی بر Solana که برای تیم هایی طراحی شده است که دارایی ها را با هم معامله می کنند
  • Dispatch: یک پلتفرم تحلیلی که توسعه دهندگان برنامه را قادر می سازد تا تعاملات کاربران را برای Dapps دنبال کنند.

ارز دیجیتال سولانا در مقابل اتریوم

همانطور که گفتیم سولانا به علت سرعت و کارایی عالی و قابل تحسینی که دارد؛ مورد توجه بسیاری از موسسان و رهبران دنیای کریپتو قرار گرفته است و حتی آن را به عنوان رقیب سرسخت ارز دیجیتال اتریوم نیز می‌نامند. سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که سولانا چه تفاوتی با اتریوم دارد.

 آیا می توان سولانا را به عنوان قاتل بالقوه اتریوم در نظر گرفت؟

از نظر سرعت پردازش، سولانا می‌تواند پلتفرم قراردادهای هوشمند غالب را به چالش بکشد، زیرا می‌تواند به سرعت بیش از 50000 تراکنش در ثانیه (TPS) برسد. همچنین سولانا برای جلوگیری از پذیرش تراکنش های کُند از الگوریتم اجماع اثبات تاریخ استفاده می‌کند. که این ویژگی باعث شده سولانا یکی از سریع‌ترین بلاکچین‌ها در دنیای کریپتوکارنسی تبدیل شود و بتواند با سایر پلتفرم های مشابه وارد رقابت شود.

در مقایسه با این تعداد بسیار زیاد، الگوریتم فعلی اثبات کار اتریوم با مقیاس پذیری پایین تنها می تواند 15 تراکنش در ثانیه را تحمل کند. بنابراین، سولانا هزاران بار سریعتر از اتریوم است. یکی دیگر از مزیت های Solana مقرون به صرفه بودن شبکه است، زیرا این پروژه توکنومیک های جدیدی را با هزینه های کمتر اجرا می کند. همچنین، شایان ذکر است که بلاک چین سولانا، به علت استفاده از الگوریتم اثبات تاریخ سازگار تر و پایدار تر با محیط زیست است در حالی که اتریوم اینطور نیست.
با این حال، اکثر سرمایه گذارانارز دیجیتال منتظر ارتقای اتریوم به اثبات سهام نقدینگی یا PoS هستند. نوع جدیدی از اتریوم که با پشتکار در حال توسعه است، از یک لایه اجرا (که قبلا به عنوان اتریوم 1.0 شناخته می شد) و یک لایه اجماع (قبلاً اتریوم 2.0) تشکیل می شود. این می تواند توان عملیاتی را تا حد زیادی افزایش دهد، مقیاس پذیری را بهبود بخشد، هزینه تراکنش ها را کاهش دهد و مصرف ناپایدار انرژی را متوقف کند.

دلیل اوج سولانا

با توجه به تعداد مزایایی که شبکه سولانا ارائه می دهد، رشد و اوج این رمز ارز قابل پیش بینی و شگفت انگیز است. انصافاً، سایر رقبای شبکه اتریوم مانند Polkadot، Cardano، Polygon، Terra، Dfinity یا Avalanche نیز در طول سال گذشته شاهد افزایش قابل توجهی در قیمت بوده‌اند، اما وقتی صحبت از Solana به میان می‌آید، افزایش قیمت بسیار ویژه است. .

یکی از دلایل برجسته برای این افزایش چشمگیر این واقعیت است که شبکه Solana توسط FTX پشتیبانی می شود، که یک پلتفرم مبادلات رمزنگاری واقعا محبوب است. FTX حتی چندین پروژه را که بر اساس شبکه Solana بودند منتشر کرده است. علاوه بر آن، یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در Solana، Alameda Research است، که شرکتی است که پشتیبان صرافی FTX را فراهم می کند. جدا از آنها، این پلتفرم توسط پلی‌چین محبوب و اندریسن هوروویتز پشتیبانی می‌شود.

یکی دیگر از عوامل قانع کننده برای رشد سولانا را می توان به راحتی به کارمزدهای معاملاتی نسبت داد که در مقایسه با سایر رقبای موجود در بازار در حال حاضر بسیار کمتر است. جدای از آن، معیاری به نام مجموع ارزش قفل شده یا TVL وجود دارد که اساساً برای محاسبه مقدار کل ارزش ثبت شده در پروژه‌های آنلاین در اکوسیستم سولانا استفاده می‌شود.

ورشکستگی صرافی FTX و سقوط رمز ارز سولانا

 پیش بینی و تاثیر ورشکستی صرافی FTX در رشد سولانا

اما ارز دیجیتال سولانا این روز‌ها با بحران جدی رو به رو است. و مهم ترین دلیل آن نیز فروپاشی صرافی FTX است. که ضربه سختی به این بلاکچین وارد کرده است. و نوسانات قیمتی مختلفی را تا به الان تجربه کرده است. اکنون قیمت زنده سولانا (SOL)  9.7736 دلار است که در 24 ساعت گذشته قیمت SOL 0.064 USD یا 0.01% تغییر کرده است. و با بیش از 60% کاهش قیمت، ارزش گذاری فعلی  آن در رتبه 18  ارزهای دیجیتال بازار قرار گرفته است.

این نوسانات بیشتر بحثی را در میان تحلیلگران رمزنگاری و توسعه دهندگان و مدیران بلاک چین در مورد آینده بلندمدت سولانا، با سوالات آزاردهنده در مورد چشم انداز بلاک چین و اینکه چقدر ممکن است تحت تاثیر تاثیر ورشکستگی صرافیFTX قرار گیرد، به راه انداخته است.  که در ادامه بعضی از نقل و قول ها در مورد این ارز جنجالی را خواهید دید.

تغییرات اخیر قیمت توکن SOL با گمانه زنی ها در مورد ارتباط نزدیک سولانا با Alameda Research، یک شرکت تجاری که توسط Bankman-Fried تأسیس شده بود، مرتبط بود. به گفته ریاض کری، تحلیلگر تحقیقاتی در شرکت داده رمزنگاری Kaiko، SOL دومین هلدینگ بزرگ آلامدا بود.
به گفته الکس تاپسکات، مدیر عامل گروه دارایی دیجیتال در Ninepoint Partners، کاهش سریع SOL نشان دهنده “ناقوس مرگ” برای سولانا نیست. او سولانا را با دیگر پروژه های بلاک چین که در آن توسعه عمدتاً توسط سرمایه گذاران خطرپذیر تامین می شود، مقایسه کرد و گفت:

من فکر می‌کنم بسیاری از این پروتکل‌ها از اختراع‌سازی توسط VCها سود می‌برند، مانند یک توهم رشد مردمی در حالی که در واقع همه آن‌ها توسط پول سازمانی نوشته شده‌اند.

سخنگوی بنیاد سولانا به CoinDesk گفت:

رویدادهای اخیر ناخوشایند هستند و احتمالاً بر برخی پروژه‌ها بیشتر از پروژه‌های دیگر تأثیر خواهند گذاشت، اما اکوسیستم کلی سولانا متشکل از هزاران توسعه‌دهنده قوی و متنوع است و پروژه‌های اکوسیستمی همچنان به حمایت از Solana ادامه می‌دهند. و تعهد آنها به ساختن روی سولانا.

جمع بندی

در نتیجه ارز دیجیتال سولانا، شاید در حال حاضر به علت ورشکستگی صرافی اف تی ایکس دچار بحران شده باشد؛ اما در درازمدت رو به بهبودی و آینده درخشانی در انتظار آن خواهد بود.

 برای اطلاعات بیشتر در مورد ورشکستگی صرافی FTX  اینجا کلیک کن

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات