متاورس چیست؟

متاورس چیست؟/ بازی های متاورس

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 30 بهمن 1401

برای چندین دهه، پتانسیل بزرگ جهان مجازی تنها در صفحات رمان‌های علمی تخیلی وجود داشت. اما امروزه “metaverse” یکی از پرهیاهوترین کلمات در فناوری دنیای مجازی شده و مورد استقبال صنایع مختلف، از کریپتو و بازی ها تا رسانه های اجتماعی قرار گرفته است. متاورس به یک پدیده بسیار واقعی تبدیل شده که دارای تعداد پلتفرم با ترکیبی ازعلم رمزنگاری گسترده شده است. به طوری که این روزها، همه در مورد “متاورس” به عنوان پیشرفت بزرگ بعدی که زندگی آنلاین ما را تغییر می دهد صحبت می کنند. ما در ادامه از این مقاله ارز هشت به مبحث جذاب متاورس می‌پردازیم؛ پس همراه ما باشید.

تاریخچه

متاورس اصطلاحی است که نیل استفنسون در رمان علمی تخیلی سقوط برف (Snow Crash) در سال 1992 برای توصیف دنیای آنلاین آینده مبتنی بر واقعیت مجازی به کار برده است. متاورس به عنوان یک «قلمرو خیالی» مشترک توصیف می‌شود که در سراسر شبکه جهانی در دسترس عموم قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهیم معنی متاورس را در لغت مورد بررسی قرار بدهیم؛ (Meta)متا به معنی فراتر، ورس (Verse) به معنای جهان است. علاوه بر این، برخی افراد از اصطلاح متاورس برای اشاره به جهان های مجازی استفاده می کنند که در آن افراد می توانند با دیگران تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، جهانی که در آن توسعه دهندگان می توانند ساختمان ها، پارک ها، تابلوها و چیزهایی بسازند که در واقعیت وجود ندارند. این شامل نمایش‌های نورانی گسترده و مکان های قابل توجه است.

متاورس چیست؟

متاورس، به بیان ساده، فضایی است که انسان ها می توانند در یک جهان مجازی مشترک شرکت کنند. همانطور که توضیح دادیم این اصطلاح از رمان «سقوط برفی» نوشته نیل استفنسون نشات گرفته است، جایی که انسان ها به عنوان آواتار در فضای سه بعدی با یکدیگر تعامل دارند. یا فیلم Ready Player One (2018) افرادی را به تصویر می‌کشد که می‌توانند به درون یک دنیای مجازی بروند و به یک موجود سه بعدی (یک آواتار) درون آن تبدیل شوند. در این دنیا بازیکنان آن چیزهایی را تجربه کردند که در دنیای فیزیکی قادر به انجام آنها نبودند، مانند انجام شاهکارهای فیزیکی یا رانندگی با وسایل نقلیه و ..
گیمرها متاورس را به عنوان جهان های آنلاین چند نفره (MMO) مانند World of Warcraft می شناسند. در آنجا مردم با دوستان خود چت می کنند و به سیاه چال ها حمله می کنند تا هیولاهای مجازی قدرتمند را نابود کنند. آواتار آنها جنگجو، جادوگر، دزد، شفا دهنده یا موجودات دیگری با قدرت های ماوراء طبیعی است که یک شخصیت بازی را تشکیل می دهند.
پس در نتیجه می‌توان گفت: متاورس یک دنیای مجازی مشترک و همه جانبه است که در آن افراد ، که معمولاً توسط آواتارها نشان داده می‌شوند، می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، تجربه بسازند، و اشیا و مناظر درونی را خلق کنند.
متاورس ها معمولاً اقتصادها و ارزهای خود را نیز دارند که کاربران می توانند با آن زمین (لند) دیجیتالی، اقلام، لوازم جانبی آواتار و موارد دیگر را معامله ، خرید و فروش کنند.

ویژگی های متاورس

ویژگی متاورس (Metaverse)

متاورس(Metaverse) با فناوری های پیشرفته مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، ارز دیجیتال، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاک چین و بسیاری دیگر ساخته شده است و دانستن ویژگی‌های آن برای افزایش بهره‌وری بسیار ضروری است.
بی‌شک متاورس با ویژگی های متعدد و سودآوری که دارد، نسل کنونی رابه خود جذب می کند.

آواتارهای دیجیتال در Metaverse

آواتارهای دیجیتال در Metaverse به عنوان یک ویژگی بسیار مهم برای جذب سرمایه گذاران در متاورس شناخته شده است. کاربران جهانی می توانند آواتارهای دیجیتالی خود را برای تعامل با سایر افراد حاضر در دنیای دیجیتال بسازند. این آواتارهای هوش مصنوعی، می توانند با احساسات، ویژگی های شخصی سازی شده و غیره تعامل داشته باشند. این می تواند یک کپی دیجیتالی از الگو، ابرقهرمان، حیوان، و بسیاری از گزینه های دیگر برای انتخاب باشد.

امنیت

یکی از ویژگی های قابل توجه و حیاتی متاورس امنیت آن است که از حملات سایبری احتمالی و مجرمان رمزنگاری محافظت می کند. افزایش چشمگیری در حملات سایبری از سوی چندین گروه از مجرمان سایبری در وب تاریک وجود دارد. آنها همیشه به دنبال پیوندهای ضعیف برای سرقت انواع دارایی های دیجیتال با باج افزار و بدافزار هستند. بنابراین، Metaverse قرار است تمرکز بیشتری بر امنیت سایبری در قالب استانداردهای اخلاقی و حفظ حریم خصوصی ارائه دهد. اگر امنیت سایبری بهتری وجود داشته باشد، بازیکنان و بینندگان بیشتری با محافظت از کاربر، جذب اکوسیستم جدید خواهند شد.

بازی های آنلاین

تجربه های واقعیت مجازی یکی از ویژگی های محبوب Metaverse برای ارائه به مخاطبان بازی های آنلاین است. بازیکنان یا کاربران می توانند برای دسترسی کامل به دنیای مجازی با تجربیات یکپارچه واقعیت مجازی، از هدست های VR استفاده کنند.

تصاویر سه بعدی

تصاویر سه بعدی در چند وقت اخیر در بازار جهانی فناوری محبوبیت پیدا کرده اند. اما یکی از بهترین ویژگی های Metaverse برای ارائه یک تجربهسه بعدی عالی با هدست های VR است. این فناوری پیشرفته به تبدیل واقعیت به انیمیشن های مجازی با حفظ تمام احساسات کمک می کند. فرصت های زیادی را برای کاربران ایجاد می کند تا دارایی های دیجیتال خود را با تصاویر و فیلم های سه بعدی به نمایش بگذارند تا مخاطبان هدف را جذب کنند.

همانطور که گفته شد، ویژگی های متاورس بیشتری وجود دارد و ویژگی های جدید قطعا کاربران را شگفت زده خواهد کرد.

کاربرد و فواید متاورس

از کاربرد و مزایای متاورس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

متاورس در بلاک چین

همانطور که اشاره شد بلاکچین فناوری است که زیر بنای متاورس است و همچنین فناوری متاورس به نفع شبکه بلاکچین است. اما چگونه متاورس به بلاکچین سود می‌رساند؟ متاورس به روش های زیر به بلاک چین سود می رساند:

  • Metaverse کاربران بلاکچین را قادر می سازد تا به طور مؤثرتری با هم ارتباط برقرار کنند و در نتیجه بازارهای NFT بهتری داشته باشند.
  • محیط تعاملی تر بازارهای NFT کاربران را برای تصمیم گیری آگاهانه خرید تسهیل می کند.
  • بازی های جدید و پیشرفته بلاک چین می توانند راه اندازی شوند. و در نسل بعدی بازی های دیجیتال، بلاک چین می تواند برجسته شود.

و اینگونه است که متاورس به بلاک چین سود خواهد رساند.

متاورس در بازی‌های جدید

Metaverse درها را برای توسعه بازی های پیشرفته هیجان انگیز جدید باز می کند. گیمرها یک فرصت طلایی برای ایجاد دارایی های درون بازی و فروش آنها در بازارهای مختلف دارند.

متاورس و اختراعات در صنعت مراقبت های بهداشتی

شاید شما هم به این فکر کنید که متاورس چگونه می تواند در صنعت مراقبت های بهداشتی کمک کند؟ متاورس می تواند در صنعت مراقبت های بهداشتی به روش های زیر کمک کند:

  • Metaverse بیماران و متخصصان مراقبت های بهداشتی را قادر می سازد تا موثرتر باشند. مهم نیست چقدر دور هستید، پزشک شما هر بار همراه شما خواهد بود.
  • با استفاده از واقعیت مجازی متاورس، متخصصان سلامت می‌توانند سناریوها یا آموزه‌هایی از زندگی واقعی ایجاد کنند که عملاً برای دانشجویان پزشکی مفید باشد.

متاورس در فضاهای آموزشی

Metaverse میتواند فضاهای آموزشی موثری را ایجاد کند. اکنون ممکن است بپرسید که این کار قبلاً توسط تیم های مایکروسافت، تماس های اسکایپ و جلسه زوم انجام شده است. چه چیز جدیدی در آن وجود دارد؟

اما نکته حائز اهمیت این است که فناوری AR و VR با ایجاد سناریوهایی مانند یک محیط اتاق واقعی، دفاتر مجازی را موثرتر می کند. قطعا در آینده موسسات آموزشی نیز از Metaverse بهره مند خواهند شد.

شرکت های بزرگی از متاورس استفاده می‌کند:

تعداد کمی از شرکت‌ها قبلاً از مفهوم متاورس استفاده کرده‌اند و برخی از آنها بعداً متاورس را اجرا می‌کنند. این شرکت ها عبارتند از:

فیس بوک (Facebook)

مایکروسافت (Microsoft)

بلاک چین ( Blockchain)

ماین کرافت (Minecraft )

زندگی دوم (Second Life)

کار مجازی (Virtuwork)

هدف Metaverse

هدف این پروژه ارائه یک تجربه واقعیت افزوده برای مردم است که در بسیاری جهات ممکن است از نظر تجربیات و فرصت ها از واقعیت فیزیکی پیشی بگیرد. بیایید نگاهی بیاندازیم به این که چرا متاورس برای عملکرد صحیح به علم رمز نگاری نیاز دارد؟

  • غیرقابل هک بودن و تغییر ناپذیر بودن بلاک چین ویژگی های حیاتی برای هر فناوری واقعیت مجازی است. هک شدن و نقض داده ها در این دنیا عملی رایج است، اما اگر قرار باشد افراد در یک محیط کاملاً آنلاین و مجازی فعالیت کنند، پلتفرم زیربنایی که در آن فعالیت خواهند کرد باید ایمن باشد. نه تنها بلاک چین امکان تأیید سریع اطلاعات را فراهم می کند، بلکه امکان تراکنش های رمزنگاری امن و محافظت شده را نیز فراهم می کند.
  • افراد و موسسات می توانند تراکنش ها را به صورت مجازی و قابل ردیابی از طریق تراکنش های رمزنگاری انجام دهند که روش های عملی و اثبات شده است. با این حال، حتی بدون استفاده مداوم از فناوری بلاک چین و دارایی های رمزنگاری شده، گرایش به پرداخت های مجازی و آنلاین رو به رشد بوده است.

Metaverse هنوز یک میدان در حال توسعه و به سرعت در حال گسترش است. با این حال، نکته اصلی این است که برای پشتیبانی و به فعلیت رساندن یک متاورس کاملاً کاربردی، بلاک چین و دارایی‌های رمزنگاری باید نقش مهمی در اجرای آتی آن داشته باشند.

 بازی های متاورسی

بازی های متاورسی و کسب درآمد از آن یک صنعت جدید و نوپاست که با ترکیبی از توکن های غیر قابل تعویض (NFT) بر پایه بلاکچین ها، ارزهای دیجیتال و سایر فناوری کریپتوکارنسی، ارزش واقعی برای دارایی‌های درون بازی و سایر محصولات دیجیتال با هم ایجاد کرده‌اند. در ادامه با سه تا از مهم ترین بازی‌ متاورسی آشنا خواهیم شد.

بازی اکسی اینفینیتی  (Axie Infinity)

در این بازی بازیکنان موجوداتی به نام “اکسی” را برای مبارزه با اکسی‌های دیگر پرورش می‌دهند و در صورت برد در مبارزه توکن بومی این بازی را دریافت می‌کنند.

  • بلاکچین: اتریوم
  • سال تاسیس: 2018
  • توکن بومی: (SLP)
  • نوع توکن: NFT

بازی دیسنترالند (Decentraland)

بازیکنان می‌توانند در این بازی زمین بخرند و آن را تبدیل به پارک، خانه یا زمین بازی کنند و در ادامه می‌توانند زمین را بفروشند.

  • بلاکچین : اتریوم
  • سال تاسیس: 2015
  • نوع توکن: NFT
  • توکن بومی: مانا(MANA)

بازی سند باکس (Sandbox)

بازی سندباکس یک بازی مبتنی بر بلاکچین اتریوم است و نکته قابل اهمیت این بازی برای گیمرها کسب درآمد آن است که با پیاده سازی ایده و خلق ارزش افزوده امکان پذیر است.

  • بلاکچین: اتریوم
  • سال تاسیس: 2020
  • نوع توکن : NFT
  • توکن بومی : SAND

جمع بندی

در کل رشد فنی ارتباطات پرسرعت، محاسبات، هوش مصنوعی و فناوری‌های مجازی، امکانات زیادی را برای توسعه متاورس فراهم کرده است. با این حال متاورس یکی از فناوری‌های کلیدی برای تغییر شکل دنیای دیجیتال در چند سال آینده خواهد بود.
آیا تا به حال تجربه ای از دنیای جذاب متاورس داشتید؟ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات