آموزش ارز دیجیتال

سفارش محدود یا لیمیت اوردر چه مفهوم و کاربردی دارد؟

بازارهای معاملاتی به خصوص ارزهای دیجیتال، روش‌های متفاوتی را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. هر کدام از این شیوه‌ها ویژگی و مزایای مخصوص به خود را دارند و در زمانی خاص می‌توانند کارآمد باشند. در این میان روش سفارش محدود یا لیمیت اوردر یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای فعالیت در بازار است که می‌تواند برای مبتدی بسیار مناسب باشد.

سفارش محدود یا لیمیت اوردر (Limit Order) یک نوع سفارش در بازارهای مالی است که توسط معامله گران برای خرید و فروش ارز دیجیتال در زمان سفارش ثبت می‌شود. در این نوع از سفارش‌گذاری معامله‌گر مشخص می‌کند که مبلغ سفارش ومیزان حداکثر سفارش برای خرید یا حداقل برای سفارش فروش  چقدر باشد.

به بیانی دیگر در سفارش محدود معامله‌گر تعیین می‌کند که می‌خواهد دارایی را با چه قیمتی به فروش برساند و یا با چه قیمتی خریداری کند. تا زمانی که قیمت سهام به مبلغ تعیین شده نرسد، معامله باز نمی‌شود. در ادامه این مطلب از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال ارز هشت به توضیح کامل این نوع سفارش‌گذاری می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

سفارش محدود چیست؟

سفارش با قیمت محدود (Limit Order) به سفارشی در خرید و فروش سهام یا دارایی‌های دیگر گفته می‌شود که در آن، سرمایه‌گذار باید مقدار و قیمتی که می‌خواهد با آن معامله کند را مشخص کند.

فرض کنید سهمی در حال حاضر با قیمت ۱۰۰ دلار برای هر سهم معامله می‌شود، اما سرمایه‌گذار می‌خواهد آن را با قیمت ۹۵ دلار برای هر سهم خریداری کند. در این صورت، یک سفارش با قیمت محدود برای خرید ۱۰ سهم با قیمت ۹۵ دلار برای هر سهم ثبت می‌شود. این سفارش تنها زمانی اجرا می‌شود که قیمت سهم به ۹۵ دلار برای هر سهم برسد.

سفارش با قیمت محدود قبل یا بعد از ساعات بازار: برخی کارگزاری‌ها همچنین امکان ثبت سفارش با قیمت محدود برای خرید یا فروش قبل یا بعد از ساعات بازار را فراهم می‌کنند. اگر این سفارش در جلسه معاملاتی بعدی پس از ثبت شدن اجرا نشود، منقضی می‌شود.

نحوه‌ی عملکرد سفارش با قیمت محدود (Limit Order)

سفارش با قیمت محدود دستوری است که به کارگزاری برای خرید یا فروش یک ارز دیجیتال، سهام یا اوراق بهادار دیگر با قیمتی مشخص یا پایین‌تر از آن برای خرید و با قیمتی مشخص یا بالاتر از آن برای فروش، داده می‌شود. به عبارت ساده، سفارش با قیمت محدود به کارگزار شما می‌گوید که می‌خواهید یک اوراق بهادار را بخرید یا بفروشید، اما تنها در صورتی که قیمت اوراق بهادار به هدف مورد نظر شما برسد. کارگزاری با این دستورالعمل تنها زمانی معامله را انجام می‌دهد که قیمت محدود یا قیمتی بهتر برای شما حاصل شود و به شرطی که اوراق بهادار به آن قیمت برسد.

سرمایه‌گذاران زمانی از سفارش با قیمت محدود استفاده می‌کنند که نگران تغییر ناگهانی و قابل توجه قیمت سهام باشند یا اینکه برای اجرای فوری معامله عجله‌ای نداشته باشند. در این حالت، کل قیمت پرداختی نسبت به سرعت انجام معامله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برخی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که قیمت سهام در آینده به سطح مطلوب‌تری خواهد رسید و به همین دلیل از سفارش با قیمت محدود استفاده می‌کنند.

انواع سفارش محدود یا لیمیت اوردر

هنگام ثبت سفارش با قیمت محدود، سرمایه‌گذاران دو گزینه دارند:

  • سفارش با قیمت محدود روزانه (Day Limit Order): این نوع سفارش در پایان همان روز معاملاتی منقضی می‌شود.پ
  • سفارش با قیمت محدود معتبر تا زمان لغو (Good-’til-Canceled, GTC): این نوع سفارش تا زمانی که سرمایه‌گذار آن را لغو نکند، معتبر باقی می‌ماند.

1-سفارش با قیمت محدود روزانه (Day Limit Order)

سفارش با قیمت محدود روزانه ابزاری است که سرمایه‌گذاران برای اطمینان از دستیابی به بهترین قیمت ممکن برای سهام در یک روز معاملاتی خاص از آن استفاده می‌کنند. همانطور که از نامش پیداست، این نوع سفارش در پایان همان روز معاملاتی منقضی می‌شود.

هنگام ثبت سفارش خرید، یک سرمایه‌گذار معمولا قیمت محدود روزانه را در محدوده قیمت پیشنهادی (بالاترین قیمتی که حاضر به پرداخت برای سهام است) تعیین می‌کند. قیمت پیشنهادی، بالاترین قیمتی است که سایر خریداران حاضر به پرداخت برای سهام هستند.

در مقابل، سرمایه‌گذاری که از سفارش با قیمت محدود روزانه برای فروش سهام استفاده می‌کند، قیمت محدود را نزدیک به قیمت درخواستی (پایین‌ترین قیمتی که حاضر به پذیرش برای سهام است) تعیین می‌کند. قیمت درخواستی، پایین‌ترین قیمتی استش که سایر فروشندگان حاضر به فروش سهام خود با آن قیمت هستند.

اگر سهام تا پایان آن روز معاملاتی به قیمت مورد نظر سرمایه‌گذار نرسد، سفارش با قیمت محدود روزانه منقضی می‌شود. سپس، سرمایه‌گذار این اختیار را دارد که در روز معاملاتی بعدی که باز می‌شود، سفارش جدیدی ثبت کند.

2-سفارش با قیمت محدود معتبر تا زمان لغو (Good-’til-Canceled, GTC)

سفارش با قیمت محدود GTC دستورات خرید یا فروش سرمایه‌گذار را تا زمانی که یکی از سه اتفاق زیر رخ دهد، به کارگزاری منتقل می‌کند:

  • معامله انجام شود.
  • سرمایه‌گذار به کارگزاری دستور لغو سفارش با قیمت محدود را بدهد.
  • سفارش با قیمت محدود GTC به طور خودکار منقضی شود. در اکثر کارگزاری‌ها، این انقضا پس از ۶۰ روز تقویمی رخ می‌دهد.

اگر در هر زمانی که سفارش با قیمت محدود GTC فعال است، قیمت سهام به قیمت محدود برسد، کارگزاری با خرید یا فروش سهام در قیمت محدود یا قیمتی بهتر، معامله را انجام می‌دهد.

چه زمانی باید از سفارش با قیمت محدود استفاده کنید؟

اگر شما می‌خواهید همین حالا سهام را بخرید یا بفروشید سفارش‌های بازار بهترین گزینه هستند. اما اگر به دنبال خرید و فروش فوری ارز دیجیتال یا هر سهام دیگری نیستید، استفاده از سفارش با قیمت محدود در شرایط خاص زیر منطقی است:

1-زمانی که نمی‌خواهید بازار را زیر نظر داشته باشید:

ثبت سفارش با قیمت محدود می‌تواند احساسات را از معامله دور کند. اگر نگران خرید یا فروش سهام در زمان نامناسب هستید، می‌توانید سفارش با قیمت محدود خود را ثبت کنید و بدون نگرانی در مورد زمان‌بندی دقیق بازار، به کارهای روزانه خود برسید.

2-زمانی که می‌خواهید قیمت بهتری را تضمین کنید:

سفارش‌های با قیمت محدود زمانی که قیمت خاصی را برای خرید یا فروش سهام در نظر دارید، بهترین انتخاب هستند. به عنوان مثال، اگر فکر می‌کنید سهام تسلا (TSLA) به زیر ۷۰۰ دلار برای هر سهم کاهش می‌یابد، می‌توانید یک سفارش با قیمت محدود برای خرید سهام در ۶۹۹ دلار ثبت کنید. در این حالت، سفارش شما تنها در صورتی انجام می‌شود که سهام به قیمت ۶۹۹ دلار یا پایین‌تر برسد. در غیر این صورت، سفارش پردازش نخواهد شد.

3-زمانی که تعداد زیادی سهم معامله می‌کنید:

سفارش‌های با قیمت محدود می‌توانند زمانی که تعداد زیادی سهم معامله می‌کنید، ایده‌ی خوبی باشند زیرا به شما کمک می‌کنند تا از لغزش (slippage) جلوگیری کنید. لغزش، تفاوت بین قیمتی است که انتظار دارید برای سهام بپردازید و قیمتی که واقعاً پرداخت می‌کنید. هنگامی که یک سفارش بازار ثبت می‌کنید، پیش‌بینی میزان لغزش دشوار است. اما با سفارش با قیمت محدود، دقیقا می‌دانید که به ازای تعداد سهامی که در سفارش خود مشخص کرده‌اید، چه مبلغی پرداخت خواهید کرد.

4-زمانی که می‌خواهید سهام کم‌حجم معامله کنید:

سفارش‌های با قیمت محدود همچنین می‌توانند زمانی که سهامی را معامله می‌کنید که به طور مکرر معامله نمی‌شود، مفید باشند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید سهام یک شرکت کوچک را بخرید که حجم معاملات زیادی ندارد، ممکن است با استفاده از سفارش بازار، مدتی طول بکشد تا سفارش شما تکمیل شود. در این حالت، سفارش با قیمت محدود می‌تواند به شما کمک کند تا بدون اینکه مجبور باشید مدت زیادی منتظر اجرای سفارش خود بمانید، به قیمت مورد نظر خود برسید.

نحوه ثبت سفارش با قیمت محدود (Limit Order)

برای ثبت یک سفارش با استراتژی لیمیت اوردر کافی است که مراحل ذیل را دنبال کنید:

  1. افتتاح حساب معاملاتی: برای شروع، لازم است که حتما در یک صرافی ارز دیجیتال یا بروکر فارکس حساب معاملاتی داشته باشید.
  2. تحلیل بازار: قبل از معامله در بازار مورد نظر، تحلیل تکنیکال و بنیادی انجام دهید.
  3. انتخاب بازار: در رسید معاملاتی مربوط به بازار مورد نظر، تب «سفارش» (Order) را انتخاب کنید.
  4. خرید یا فروش: تصمیم بگیرید که قصد باز کردن معامله خرید (Long) یا فروش (Short) دارید.
  5. نوع سفارش: بین دو نوع سفارش «معتبر تا زمان لغو» (GTC) و «معتبر تا تاریخ مشخص» (GTD) انتخاب کنید. سفارش GTC تا زمان رسیدن به قیمت تعیین‌شده (مگر اینکه آن را لغو کنید) فعال می‌ماند. سفارش GTD در صورت‌عدم انجام معامله، در تاریخ آینده مشخص‌شده به طور خودکار بسته می‌شود.
  6. انتخاب قیمت: قیمت مطلوب خود را برای اجرای سفارش با قیمت محدود (Limit Order) تعیین کنید. پلتفرم معاملاتی با توجه به قیمت باز شدن معامله انتخابی شما، هنگام ثبت سفارش در دکمه «ثبت سفارش» (Place Order) به شما نشان می‌دهد که آیا این یک سفارش حد ضرر (Stop Loss) یا سفارش با قیمت محدود (Limit Order) است.
  7. ثبت سفارش: سفارش خود را ثبت کنید.
  8. اجرای خودکار: زمانی که بازار به سطح قیمتی مورد نظر شما برسد، موقعیت شما به طور خودکار باز می‌شود.

مزایا و معایب لیمیت اوردر

مزایای استفاده از سفارش با قیمت محدود:

  • عدم نیاز به نظارت مداوم بر بازار: نیازی نیست دائما بازار را زیر نظر داشته باشید و به طور دستی منتظر رسیدن قیمت به سطح دلخواه برای ورود به معامله باشید.
  • احتمال لغزش مثبت (Positive Slippage): در بازارهای بسیار پرنوسان، ممکن است به دلیل نوسانات ناگهانی بازار، سفارش شما با قیمتی حتی بهتر از قیمت تعیین شده تکمیل شود که به این پدیده لغزش مثبت می‌گویند.

ریسک‌های استفاده از سفارش با قیمت محدود:

  • احتمال‌عدم اجرای سفارش: این احتمال وجود دارد که سفارش شما با توجه به اینکه یک سفارش با قیمت محدود است، هرگز اجرا نشود و این موضوع می‌تواند بر استراتژی معاملاتی شما تاثیر بگذارد.
  • عدم تضمین توقف ضرر: تنظیم یک سفارش با استراتژی لیمیت اوردر صرفا به معنی حفظ شما از ضرر نیست. چرا که امکان دارد استاپ شما عمل نکند.

بررسی تفاوت سفارش با قیمت محدود در مقابل سفارش بازار (Limit Order vs Market Order)

سفارش با قیمت محدود و سفارش بازار دو نوع از رایج‌ترین انواع سفارش در بازارهای مالی هستند. سفارش بازار به کارگزاری شما دستور می‌دهد تا سهام را با بهترین قیمت موجود خرید یا فروش کند. این معمولا نوع پیش فرض سفارش در اکثر پلتفرم‌های کارگزاری است.

سفارش‌های بازار بلافاصله اجرا می‌شوند، اما قیمت نهایی معامله تضمین‌شده نیست. هنگامی که سفارش بازار شما انجام می‌شود، قیمت نهایی ممکن است بالاتر یا پایین‌تر از قیمتی باشد که هنگام ثبت سفارش مشاهده کرده‌اید.

فرض کنید می‌خواهید سهام دیزنی (DIS) را بخرید که در حال حاضر با قیمت ۱۰۵ دلار برای هر سهم معامله می‌شود. ثبت یک سفارش بازار برای خرید ۱۰ سهم از سهام دیزنی به این معنی است که کارگزار شما بلافاصله سهام را با بهترین قیمت ممکن خریداری می‌کند. اگر قیمت سهام دیزنی قبل از پردازش سفارش افزایش یابد، در نهایت بیش از ۱۰۵ دلار برای هر سهم پرداخت خواهید کرد.

برخلاف سفارش با قیمت محدود، اجرای سفارش‌های بازار تضمین‌شده است. سفارش‌های بازار در ساعات کاری عادی پردازش می‌شوند. برای بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) و نزدک (Nasdaq)، ساعات معاملات عادی از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۴:۰۰ بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا، از دوشنبه تا جمعه است.

اگر قبل یا بعد از ساعات معاملات یک سفارش بازار ارسال کنید، اخبار فوری یا سایر متغیرها می‌توانند قبل از اجرای سفارش باعث تغییر در قیمت شوند.

بررسی تفاوت استاپ اوردر در مقابل سفارش با قیمت محدود (Stop Orders vs. Limit Orders)

استاپ اوردر (Stop Order) با سفارش با قیمت محدود (Limit Order) تفاوت‌هایی دارد و می‌تواند به دو صورت سفارش توقف ضرر (Stop-Loss Order) یا سفارش توقف با محدودیت قیمت (Stop-Limit Order) باشد. هر دو نوع سفارش با توقف، دستوری به کارگزاری جهت فروش سهام (یا خرید سهام برای پوشش موقعیت فروش) در صورتی که زیان روی سهام به مقدار مشخصی برسد، صادر می‌کنند.

استاپ اوردر: صرفا قیمتی را به عنوان آستانه تعیین می‌کند که محرک آغاز خرید یا فروش سهام باشد.
سفارش توقف با محدودیت قیمت: تنها زمانی خرید یا فروش سهام را اجرا می‌کند که قیمت سهام بین دو مقدار از پیش تعیین شده قرار گیرد.

موارد استفاده:

سرمایه‌گذاران از استاپ اوردر برای خرید یا فروش سهام با قیمت مطلوب یا بهتر استفاده می‌کنند.
سرمایه‌گذاران از سفارش با توقف برای محدود کردن زیان‌های بالقوه در یک معامله استفاده می‌کنند.

مثال:

فرض کنید سهامی را به قیمت ۱۰۰ دلار خریداری کرده‌اید و قصد دارید ریسک کاهش قیمت را تا حداکثر ۱۰ درصد محدود نمایید. می‌توانید یک استاپ اوردر با قیمت ۹۰ دلار تعیین کنید. بدین معنا که در صورت کاهش قیمت سهام به ۹۰ دلار یا کمتر، کارگزاری به طور خودکار اقدام به فروش سهام می‌کند.

با این حال، در بازارهای با نوسانات زیاد یا نقدشوندگی پایین، ممکن است قیمت سهام به سرعت افت کند و به رقمی بسیار پایین‌تر از ۹۰ دلار برسد، پیش از آنکه کارگزاری بتواند دستور توقف ضرر را اجرا نماید. برای اجتناب از متحمل شدن ضررهای کلان، می‌توانید به جای آن از یک سفارش توقف با محدودیت قیمت استفاده کنید. این نوع سفارش تنها در صورتی اجرا می‌شود که قیمت سهام بین ۹۰ دلار و ۸۹.۵۰ دلار قرار گیرد.

استفاده از استاپ اوردر  با محدودیت قیمت این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا همچنان سهامی را که به پتانسیل رشد مجدد آن اعتقاد دارید، حفظ نمایید.

کلام پایانی

سفارش محدود یک استراتژی معاملاتی است که برای کسانی که بتوانند موقعیت مناسب برای ورود به معامله و یا خروج از آن را به درستی تشخیص دهند مناسب است. زیرا با این استراتژی معاملاتی شما می‌توانید، مشخص کنید زمانی که قیمت ارز X به محدوده‌ای که مد نظر شما است رسید معامله‌ای باز یا بسته شود. این شیوه باعث می‌شود تا یک معامله‌گر بتواند از حداکثر توان برای کسب سود استفاده کنند.

البته این احتمال هم وجود دارد که قیمت به ناحیه‌ای که شما پیش بینی کرده‌اید نرسد( برای مثال یک خبر مانند اخبار جنگ بین دو کشور می‌تواند به یکباره باعث تغییر در قیمت‌ها شود. در واقع این مورد از مزایای استراتژی لیمیت اورد محسوب می‌شود. ما در‌ایم مطلب از صرافی ارز هشت، به طور کامل توضیح دادیم که Limit order چه مفهومی دارد! تا اگر قصد استفاده از این ویژگی را دارید بتوانید با آگاهی بیشتر اقدام به ورود و یا خروج از یک معامله نمایید. چنانچه در این رابطه نیاز به راهنمایی بیشتر داشتید، با تیم پشتیبانی ما در ارتباط باشید.

ادمین ارزهشت

Recent Posts

تعداد کاربران راکی رابیت به ۳۰ میلیون نفر رسید

راکی رابیت که یک بازی تلگرامی است و تیم توسعه‌ آن برای ساخت رباتش از…

53 دقیقه قبل

همستر کامبت به چه کسانی کارت تقلب داده است؟

کم کم به زمان ایردراپ توکن HMSTR نزدیک می‌شویم.  این توکن قرار است در تاریخ…

2 ساعت قبل

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

1 روز قبل

چگونه ارز دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم و از سودهای بازار جا نمانیم

رمز ارزها به دلیل فقدان معیارهای لازم برای ارزیابی و رواج کلاهبرداری برای سرمایه‌گذاری نیاز…

2 روز قبل

سه تسک ضروری ایردراپ راکی رابیت که باید انجام شود

کاربرانی که در بازی تلگرامی راکی رابیت در حال فعالیت هستند به زودی شاهد ایردراپ…

3 روز قبل

مقایسه تراست ولت و اکسودوس ولت ؛ کدام یک برای ذخیره ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اکسودوس و تراست ولت دو کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی با اعتبار بالا هستند…

4 روز قبل